Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedura budżetowa (cz. 1)
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Procedura budżetowa w Polsce
Źródła prawa podatkowego
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Temat: Pojęcie źródła prawa
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Opracowanie, uchwalenie, wykonywanie oraz kontrola wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Uchwała budżetowa Wieloletnia prognoza finansowa
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pojęcie, klasyfikacja i struktura wydatków publicznych
Zasady budżetowe.. Zasady budżetowe traktowane są jako: cechy idealnego budżetu, cechy idealnego budżetu, elementy definicji budżetu, elementy definicji.
Prawo administracyjne – źródła prawa
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Wprowadzenie do prawa budżetowego
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
W języku potocznym pojęcie budżetu jest wieloznaczne. Mówi się często o budżecie domowym czy o budżecie przedsiębiorstwa. W naszym rozumieniu budżetu chodzi.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Katedra Prawa Finansowego rok akademicki 2015/2016.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa

Definicja budżetu. Budżet państwa jest podstawowym planem finansowym ogółu dochodów i wydatków publicznych, ujętych w sposób szczegółowy, jawny i przejrzysty w ustawie budżetowej, opracowywanej i uchwalanej oraz kontrolowanej według odrębnej procedury. Po stronie dochodów jego postanowienia stanowią prognozy ich wielkości, natomiast po stronie wydatków stanowią nieprzekraczalny limit.

Przesłanki powstania i ewolucji instytucji budżetu: rozdzielenie skarbu panującego na skarb publiczny i prywatny oraz powstanie parlamentu.

Konsekwencje ewolucji instytucji budżetu: kontrola wykorzystania dochodów publicznych zaczęła przekształcać się w projektowanie przyszłych dochodów i wydatków publicznych, autoryzowane przez parlament i przezeń kontrolowane. tak ustalane zestawienia dochodów i wydatków nazwano „budżetem”, pod względem prawnym ustawę zawierającą budżet państwa nazwano ustawą budżetową (w niektórych krajach także ustawą skarbową lub ustawą finansową), proces tworzenia, wykonywania i kontroli budżetu państwa został unormowany przepisami prawnymi rangi konstytucyjnej oraz ustawowej (tzw. prawo budżetowe), przepisy te powstały pod wpływem postulatów doktrynalnych wysuwanych pod adresem budżetu, zwanych zasadami budżetowymi.

Funkcje budżetu. Budżet państwa pełni funkcje ekonomiczne i ustrojowe.

Charakter prawny budżetu.

Spory historyczno-polityczne. W drugiej połowie XVIII w., najpierw w Prusach, a potem także we Francji i w Stanach Zjednoczonych Ameryki, powstał spór o charakter prawny budżetu. Zaczęto też dowodzić naukowo (głównie G. Jellinek), że uchwalana przez parlament ustawa budżetowa jest ustawą jedynie w znaczeniu formalnym, nie wywołuje natomiast skutków materialnoprawnych.

Spory historyczno-polityczne. cd Przeciwstawił się temu Bela Feldes, węgierski profesor Uniwersytetu w Wiedniu, występując przeciwko podziałowi ustaw na formalne i materialne. Spór o budżet miał charakter polityczny. Bismarck oraz prezydenci Francji i Stanów Zjednoczonych chcieli osłabić znaczenie uchwalania budżetu państwa przez parlament. Dlatego też wszystkie późniejsze i współczesne konstytucje, z Konstytucją RP włącznie, podkreślają, że budżet państwa uchwala się w formie ustawy budżetowej. Aktowi temu nadaje się szczególny reżim prawny. Wyraża się on m.in. w odmienności tworzenia (opracowywania i uchwalania) oraz wykonywania i kontroli tego aktu, a także jego obowiązywania (czasu, dyrektywności).

Charakter prawny norm planowych. Należy odróżnić prognozy i programy od planów, gospodarczych (rzeczowych) i finansowych. Budżet państwa jest przede wszystkim planem finansowym, i czasami rzeczowym (np. ustalenia liczby etatów w administracji).

Dyrektywność norm budżetu państwa Poprzez oznaczenie dochodów i przychodów w budżecie państwa określa się jedynie prognozowane ich wielkości. Natomiast poprzez oznaczenie wydatków i rozchodów ustala się ich nieprzekraczalny limit.

Charakter prawny wydatków budżetowych. Zamieszczenie w budżecie państwa dochodów z określonych źródeł lub wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń bądź zobowiązań państwa wobec osób trzecich ani roszczeń tych osób wobec państwa (art. 27 ust. 1 uofp). Nie dotyczy to jedynie wydatków budżetu państwa na subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego oraz wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego na subwencje. Dyrektywność strony wydatkowej budżetu obejmuje również wielkości dotyczące deficytu budżetowego. Nie mają natomiast dyrektywnego charakteru wielkości dotyczące nadwyżki budżetu państwa, ponieważ są to wielkości po stronie dochodów.

Elastyczność budżetu. Elastyczność budżetu jako planu finansowego zapewnia się poprzez możliwość dokonywania zmian budżetu w toku jego wykonywania. Zmiany te mogą polegać na zwiększeniu lub zmniejszeniu uchwalonych rozmiarów budżetu, bądź też tylko na przesunięciach środków budżetowych w ramach uchwalonego budżetu (pomiędzy podziałkami klasyfikacji budżetowej). Może to nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w ustawie (art. 96 i 97 oraz art. 128). Elastyczność budżetu zapewnia również instytucja rezerw budżetowych (ogólnych i celowych).

Odpowiedzialność za wykonanie budżetu. Planowy charakter budżetu państwa ma także znaczenie ustrojowe. Wykonywanie budżetu podlega kontroli ze strony wyznaczonych w tym celu organów (NIK - w odniesieniu do budżetu państwa i regionalnych izb obrachunkowych - w odniesieniu do budżetów jednostek samorządu terytorialnego). Ocena wykonania bu­dżetu państwa stanowi podstawę do podejmowania uchwał w sprawie absolutorium dla Rady Ministrów i dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego.