„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zarządzanie finansami w NGO
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Narodowa Strategia Spójności
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, r.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Szansa dla polskiej wsi!
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Inne aspekty nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Artur Gluziński.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Lokalna działalność społeczna Konferencja 18 września 2014 Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim’’ współfinansowany jest ze.
Inicjatywa lokalna Olecko, r.. projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 3 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Publiczne Gimnazjum w Męcinie
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Fundusz sołecki Fundusz sołecki to środki zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia na.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
II spotkanie dla NGO i grup nieformalnych Gminy Szczecinek 16 czerwca 2015 r. Szczecinek.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Sesja Rady Gminy Dębica 16 czerwca 2015 r.. PlanWykonanie Dochody , ,92 Wydatki , ,59.
INWESTYCJE W GMINIE DOBRODZIEŃ w roku Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w Dobrodzieniu ul. Parkowa, Topolowa, Mańki Przebudowa sieci wodociągowej.
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Temat: Samorząd gminny.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
FUNDUSZ SOŁECKI. Najważniejsze fakty: fundusz sołecki to pieniądze w budżecie gminy zagwarantowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
„INFRASTRUKTURALNE UWARUNKOWANIA JAKOŚCI ŻYCIA NA WSI” Jerzy Zająkała, wójt gminy Łubianka, członek NRR.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Nowosolna, 29 sierpnia 2016 r. Fundusz sołecki w praktyce.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Konsultacje społeczne projektu
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Mała gmina - duże wyzwania
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa

Źródła finansowania Budżet gminy/miasta Fundusz sołecki Instytucja „inicjatywy lokalnej” Realizacja zadań publicznych przez Prowadzenie własnej działalności statutowej odpłatnej lub gospodarczej Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO) Fundusze norweskie i szwajcarskie

Źródła finansowania Fundusze Unii Europejskiej Dotacje celowe np. „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” tzw. schetynówki

Kto może składać wnioski Instytucje nieformalne Sołtys; Koło gospodyń wiejskich; Grupa liderów; Stowarzyszenia zwykłe; Instytucje formalne NGO posiadająca osobowość prawną Gmina – wspólnota samorządowa mieszkańców Sołtys

Inicjatywa lokalna  Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2010 roku (art. 2 pkt. 4)

Zakres inicjatyw lokalnych budowa, rozbudowa lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego; działalność charytatywna, podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, promocja i organizacja wolontariatu, edukacja, oświata i wychowanie, działalność w sferze kultury fizycznej i turystyki, ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach, porządku i bezpieczeństwa publicznego.

Fundusz sołecki F = (2 + Lm/100) x Kb do 31 marca podejmuje Rada Gminy podejmuje decyzję o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego Do 31 lipca sołtysi powinni być poinformowani o wysokości funduszu sołeckiego Do 30.09 każdego roku (wniosek powinien zawierać opis zadania, oszacowany koszt realizacji oraz wskazanie celu publicznego, który powinien być osiągnięty) obejmować zadania ujęte w art. 7 ustawy a dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr. 142, poz. 1591 wraz z późniejszymi zmianami) (sprawy gospodarki nieruchomościami, kultury i różnych instytucji kultury, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności kultury, tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych ) F = (2 + Lm/100) x Kb

Wielkość środków finansowych Fundusze strukturalne + Fundusz Spójności = 67,2 mld Euro Wspólna Polityka Rolna = 13,4 mld € (13,9%) Wspólna Polityka Rybacka = <5 mld €

Wartość alokacji w mld euro Wartość środków europejskich przeznaczonych na finansowanie poszczególnych programów operacyjnych na lata 2007 – 2013 Nazwa Programu Wartość alokacji w mld euro PO Kapitał Ludzki 9,7 PO Rozwój Polski Wschodniej 2,3 16 Regionalnych Programów Operacyjnych 15,9 PO Innowacyjna Gospodarka 8,3 Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej 0,7 PO Infrastruktura i Środowisko 27,8 PO Pomoc Techniczna 0,5 Rezerwa wykonania 2 RAZEM 67,2 Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, MRR, Warszawa 2006.

Podział środków wg programów operacyjnych Rysunek 1.4 Graficzne przedstawienie podziału procentowego środków z funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności na lata 2007 – 2013 Źródło: Opracowanie własne PO KL, PO IŚ, PO IG, 16 RPO, EWT, PO PT, PO RPW .

Szczegółowy Opis Priorytetów np. PO KL Źródło: Opracowanie własne na podstawie SzOP PO KL

Programy finansujące rozwój lokalny 16 Regionalnych Programów Operacyjnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś III „Odnowa i rozwój wsi” „Podstawowe usługi dla ludności” Leader (oś IV)

Miejsce składania wniosków Dla RPO – instytucja wdrażająca (w przypadku Mazowsza Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych) PO KL – IP 2 PROW – Urząd Marszałkowski oraz Lokalne Grupy Działania

Maksymalna wartość wnioskowanej pomocy PO KL – każdorazowo min. i max. kwota określona w dokumentacji konkursowej PROW – 4 000 000 zł. RPO – każdorazowo min. i max. kwota określona

Operacja jest to projekt, umowa lub porozumienie bądź też inne działanie, które zostało wybrane do dofinansowania na podstawie kryteriów przyjętych dla danego programu rozwoju obszarów wiejskich, wykonywane przez beneficjenta w sposób umożliwiający osiągnięcie założonych celów (Tytuł 1 Artykuł 2 pkt e) Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Rolnictwa)

Projekt to sekwencja niepowtarzalnych, złożonych i związanych ze sobą zadań, mających wspólny cel, przeznaczonych do wykonania w określonym czasie, bez przekraczania ustalonego terminu, zgodnie z założonymi wymogami. (H. Kerzner, Advanced Project Management, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005, s.17.)

Mikroprzedsiębiorstwo przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 osób i którego obroty roczne lub/i roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln Euro Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003, str. 36),

Test pomocy publicznej Czy wystąpiło przysporzenie dla przedsiębiorcy? Czy przysporzenie jest ze środków publicznych? Selektywność udzielonej pomocy? Udzielona pomoc wpływa na zakłócenie konkurencji pomiędzy państwami członkowskimi UE lub potencjalnie może zakłócić?

Beneficjenci – czyli kto może otrzymać dofinansowanie PO KL osoby fizyczne osoby pozostające bez zatrudnienia przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy w ciągu ostatnich 24 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu; kobiety (w tym zwłaszcza kobiety powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci); osoby do 25 roku życia, w tym studenci studiów dziennych; osoby niepełnosprawne, w tym poszukujące pracy; osoby po 45 roku życia; osoby zamieszkujące w gminach wiejskich i miejsko – wiejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w obszarach niezwiązanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą; Mikroprzedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 osób i którego obroty roczne lub/i roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln Euro Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003, str. 36),

Beneficjenci – czyli kto może otrzymać dofinansowanie PROW osoby fizyczne podejmujące/ wykonujące działalność gospodarczą osoby prawne podejmujące/ wykonujące działalność gospodarczą spółki prawa handlowego nie posiadające osobowości prawnej wykonujące działalność gospodarczą wspólnicy istniejącej spółki cywilnej (wykonujący we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiebiorcy) RPO przedsiębiorcy (na przykładzie RPO WM)

Rodzaje wydatków w projekcie: I. Wydatki kwalifikowalne Ogólne Koszty inwestycyjne II. Wydatki niekwalifikowalne

Koszty kwalifikowalne są to wydatki, które podlegają współfinansowaniu ze środków europejskich zostały poniesione w okresie kwalifikowalności, są udokumentowane, zapłacone

Wydatki kwalifikowalne :

Podstawa prawna PROW ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007—2013 (Dz.U. nr 138 poz.868 z późn. zm.) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 17 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007—2013 (Dz.U. nr 71 poz. 613 z późn. zm.) Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Lokalne Strategie Rozwoju

Podstawa prawna PO KL Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1370). Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 236, poz. 1562). Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1599). Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007. Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Podstawa prawna RPO Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1370). Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 236, poz. 1562). Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1599). Regionalny Pogram Operacyjny np. Województwa Mazowieckiego, Zarząd Województwa Mazowieckiego Szczegółowy Opis Priorytetów RPOW WMM, Zarząd Województwa Mazowieckiego Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, Zarząd Województwa Mazowieckiego ©Rafał Kończyk

Krok po kroku Precyzyjnie określić zakres inwestycji Określić potrzeby (urządzenia, maszyny, wyposażenie, lokal itp.) Oszacować koszty Skonsultować możliwości pozyskania dofinansowania Dostosować inwestycję do źródła finansowania Wybrać optymalną formę prowadzenia działalności Wyszukać najbliższy konkurs

Krok po kroku Po co ja to robię? Przygotować i złożyć wniosek Zrealizować projekt Rozliczyć projekt Osiągnąć sukces