Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
Zamówienia publiczne a innowacje
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski
Prywatyzacja usług publicznych.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Problemy regionalnego transportu osób w Niemczech Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji Natalie Goern 10 września 2008.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Zakopane 25 października 2018
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE Krzysztof MASŁOWSKI Stefan SARNA 25 LISTOPADA 2009 - wARSZAWA I Forum Transportu Aglomeracyjnego - sitk „Plan transportowy w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym”

PrzeglądEM praktyk sporządzania planów transportowych (PT) OBJĘTo kraje jak: FrancjA, NiemCY, WielKA brytaniA, Włochy, SzwecjA, AustriA, (SzwajcariA). Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

uwagi dotyczące PRAKTYK PT : Plany sporządzane są od wielu lat, zawsze są skoordynowane z planami zagospodarowania przestrzennego (PZP), dopełniają (uzupełniają) się wzajemnie z PZP, przygotowywane są cyklicznie, prezentowane i udostępniane są społeczeństwu, występują głównie w postaci tzw. „planów kroczących”. Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Zasięg terytorialny pT: cały kraj, region, gmina / miasto, związek gmin / aglomeracji. We francji występuje pojęcie Obwodu (Périmetre) określającego obszar funkcjonalny uzasadniający organizację zintegrowanego transportu pasażerskiego. Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Podstawy prawne pT: akty prawne wysokiej rangi – ustawy, ustawy określają generalne ramy planowania transportu. Przykładowo: W niemczech i szwajcarii występują dodatkowe lokalne akty prawne, które uzupełniają (uszczegółowiają) prawo krajowe. Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Finansowanie pT: podstawą jest zatwierdzony PT przez odpowiednie władze, zatwierdzenie jest podstawą do dysponowania przez zarządy budżetami rocznymi i wieloletnimi. Na uwagę zasługuje fakt dotowania pt - np. miast brytyjskich - z budżetu centralnego. Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Przykładowa zawartość pT Na podstawie PT aglomeracji Frankfurtu : Inwentaryzacja, ocena i diagnoza stanów technicznego i funkcjonowania systemu transportowego z wykorzystaniem badania warunków ruchu pasażerskiego i opinii pasażerów, Prognoza bazowa potrzeb przewozowych, Wymagania programowe – formułowane na podstawie strategii rozwoju systemu transportowego, Założenia koncepcji rozwoju integrowanego systemu. I etap konsultacji społecznych, Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Przykładowa zawartość pT c.d.: Koncepcje wariantowe integrowanych podsystemów (priorytety), Oszacowanie efektów realizacji poszczególnych wariantów koncepcji (skutki ekonomiczne, ekologiczne), Proponowane wybrane rozwiązania sieciowe i organizacyjne (przebiegi linii, rozkłady, taryfy). Uzgodnienia finalne. II etap konsultacji Wdrożenie zatwierdzonego planu. Kontraktowanie usług i monitoring wykonania. Sprawozdawczość po okresie czasu. Termin nowelizacji planu. Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Konsultacje społeczne PT: na mocy przepisów ustawowych są obowiązkowe, ich istotnym elementem jest edukacja w zakresie zachowań transportowych. Podejmowane są działania w postaci specjalnych programów edukacyjnych jak np. brytyjski travelsmart (podróżować inteligentnie). Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Podsumowując, 1/ doświadczenia krajów (miast) Unii Europejskiej w planowaniu transportu Warto wykorzystać w naszych pracach prawodawczych oraz w praktyce planistycznej. 2/ Konsekwencją Nadmiernej eskalacji użytkowania samochodów w dużych miastach/aglomeracjach Unii Europejskiej Są: Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

nałożenie przez władze tych miast na zarządy Pasażerskiego transportu zbiorowego obowiązku ciągŁego uatrakcyjniania OFERTY przewozoWEJ oraz realizACJI transportowYCH programÓW edukacyjnYCH tak, aby zachęcać dzisiejszych użytkowników samochodów do wyboru innych, alternatywnych sposobów podróżowania. Do takich działań włączają się duże zakłady pracy (PT zakładowe). WNIOSEK: Plan transportu powinien być cykliczny i kroczący oraz spójny z planami zagospodarowania przestrzennego obszaru jaki obejmuje, strategią rozwoju transportu oraz poparty budżetem na jego realizację. Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE

Dziękujemy za uwagę krzysztof.maslowski@aecom.com stefan.sarna@aecom.com 25 LISTOPADA 2009 - wARSZAWA I Forum Transportu Aglomeracyjnego - sitk „Plan transportowy w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym” Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE