PRZYCHODY BUDŻETU PAŃSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Advertisements

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Administracja finansów publicznych
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Narodowy bank centralny
PRAWO FINANSOWE.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Budżet państwa.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Dochody budżetu państwa
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Finanse Zbigniew Kuryłek
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Restrukturyzacja zobowiązań
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Dochody i wydatki budżetu państwa
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Podstawy finansów.
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Katedra Prawa Finansowego rok akademicki 2015/2016.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Ministerstwo Finansów
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

PRZYCHODY BUDŻETU PAŃSTWA 1

DOCHODY BUDŻETU PAŃSTWA-środki pieniężne pobrane od podmiotów gospodarczych i gospodarstw domowych przez państwo lub przez odrębny organ samorządu terytorialnego w celu realizacji wydatków zapewniających wypełnienie zadań państwowych Jednak nie wszystkie środki, które są pobrane przez państwo wpływające na warunki budżetu państwa są dochodami budżetowymi. Warto podkreślić, iż do dochodów budżetowych nie zalicza się także wpływów z prowizji majątków skarbu państwa. Zalicza je się natomiast do przychodów budżetu, które mogą służyć na finanse deficytu budżetowego lub mogą być przeznaczone na inne cele. Obok pływów z prowatyzacji do przychodów zaliczyć można również przychody jednostek organicznych ( np : zakładów budżetowych, gospodarst pomocniczych czy funduszy celowych) i zaliczanych do sektora finansów publicznych osób prawych prowadzących płatną działalność( np : szkoły wyższe) 2

W STAWIE O FINANSACH PUBLICZNYCH SFORMUŁOWANO KATALOG DOCHODÓW BUDŻETU PAŃSTWA, ZALICZA SIĘ DO NICH NASTĘPUJĄCE POZYCJE: 3

PODATKI Największe dochody państwo czerpie z podatków. w 2013r. podatki stanowiły ponad 85% wszystkich wypływów do polskiego budżetu. Najwięcej państwo zyskało na: VAT ( 40,6%), akcyzie ( 21,7%), podatkach PIT (14,8%) oraz CIT (8,3%) Łączna suma dochodów budżetu państwa za rok 2013 wynosiła 279 151 205 000 zł, a łączna suma wydatków - 327 294 440 000 zł. Gdyby wszyscy obywatele i przedsiębiorcy nagle przestali podatki, w praktyce oznaczałoby to bankructwo państwa. 4

wpłaty z przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek skarbu państwa 5

Wpłaty z otrzymywanych pożyczek i kredytów 6

wpłaty z zysku narodowego banku polskiego 7

odsetki ze sprzedarzy majątkowych sprzedam 676 359 467 sprzedam :458 985 678 sprzedam 765 549 180 8

Grzywny mandaty i inne kary pieniężne 9

Wpłaty z zysku sprzedaży papierosów i alkocholu ( akcyzy) Akcyza lub podatek akcyzowy - podatek pośredni nakładany na niektóre wyroby konsumpcyjne 10

wpłaty z nadwyżki środków finansowych 11

Co to jest budżet państwa? Budżet państwa – najwyższej rangi plan finansowy polityki państwa oraz narzędzie polityki społecznej, uwzględniające planowane dochody i wydatki państwa w okresie roku budżetowego. Jako dochody uwzględnia się m.in.: wpływy z podatków pośrednich i bezpośrednich, dochody niepodatkowe (np. cła), dochody z prywatyzacji oraz dochody zagraniczne. Mianem wydatków określa się m.in. koszty dotacji, obsługi długu publicznego obsługi strefy budżetowej, rozliczeń z bankami, subwencji dla gmin oraz rezerw ogólnych. Termin „budżet” pochodzi z łacińskiego bulga, oznaczającego skórzany mieszek przeznaczony do zbierania dochodów. Słowo to przyjęło się następnie w wielu językach

Kto zarządza budżetem Ogólny nadzór nad wykonaniem budżetu Państwa sprawuje Rada Ministrów. Szczególne zadania kontroli budżetu ma Ministerstwo Finansów należą do nich np.: sprawowanie ogólnej kontroli nad realizacją dochodów i wydatków budżetu, oraz utrzymywanie równowagi budżetowej, przy czym pomagają mu izby i urzędy skarbowe, zaciąganie kredytów bankowych, emitowanie obligacji i bonów skarbowych, przenoszenie planowych wydatków między rozdziałami i paragrafami, przy czym przenoszenie środków nie może przekraczać 5 procent wydatków i nie może dotyczyć zwiększenia wydatków na pensje, dysponowanie rezerwą budżetową, opiniowanie aktów prawnych dotyczących dochodów budżetowych, określenie zasad i terminów sporządzania sprawozdań, określania zasad rachunkowości. Ogólną kontrole nad wykonaniem budżetu państwa sprawuje Sejm za pośrednictwem Najwyższej Izby Kontroli oraz Rady Ministrów a głównie Ministerstwo Finansów, który do prac kontrolnych wykorzystuje aparat finansowy oraz informacje zawarte w sprawozdaniach GUS-u sporządzonych przez poszczególnych dysponentów środowisk Budżetowych. W Polsce, podobnie jak w większości krajów na świecie , budżet państwa jest sporządzany corocznie w formie tzw. Ustawy budżetowej, uchwalanej przez parlament. Jest to jedyna ustawa, której nie może zawetować prezydent. Nieprzyjęcie ustawy budżetowej często doprowadza do rozwiązania przez prezydenta parlamentu i rozpisania nowych wyborów

Wydatki budżetu państwa Wydatki budżetu państwa –to są zobowiązania do instytucji obywateli państwa.

- Obronność ( wynagrodzenie żołnierzom, zakup uzbrojenia, utrzymanie obiektów wojskowych).

( utrzymanie szpitali i ośrodków zdrowia). - Służba zdrowia ( utrzymanie szpitali i ośrodków zdrowia).

- Ubezpieczenia społeczne ( wypłaty rent i emerytur).

( utrzymanie teatrów, muzeów, filharmonii i obiektów zabytkowych). - Kultura i zabytki ( utrzymanie teatrów, muzeów, filharmonii i obiektów zabytkowych).

- Zobowiązania z tytułu spłaty zadłużenia zewnętrznego i wewnętrznego ( spłata kredytów zagranicznych i spłata obligacji skarbu państwa).

( utrzymanie uniwersytetów, szkół i obiektów sportowych) - Oświaty, sport ( utrzymanie uniwersytetów, szkół i obiektów sportowych)

- Wynagrodzenia urzędników ( posłowie, samorządowcy oraz urzędnicy państwowi).

Wydatki majątkowe do których można zaliczać następujące pozycje : - Wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. -Wydatki inwestycje państwowych Jednostek budżetowych oraz dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez inne jednostki.

Wydatki na obsługę długu skarbu państwa można podzielić na dwie grupy : - Pierwsza grupa obejmuje wydatki budżetu państwa z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych oraz oprocentowanie zaciągniętych kredytów i pożyczek. - Druga grupa obejmuje wypłaty związane z udzielonymi przez skarb państwa poręczeniami i gwarancjami.

Deficyt budżetowy – ujemne saldo w budżecie instytucji – sytuacja, w której wydatki w budżecie danej instytucji są wyższe niż jej dochody w danym okresie rozliczeniowym (roku budżetowym). Przeciwieństwem deficytu budżetowego jest nadwyżka budżetowa. Deficyt budżetowy może wynikać z: szybszego zwiększania wydatków budżetowychmilitaryzacji gospodarki, rozbudowana administracja państwowa, inwestycje publiczne, transfery, wysokie koszty obsługi kosztu długu zagranicznego i wewnętrznego) niż wynosi dynamika dochodów; zbyt niskich dochodów budżetowych, przy utrzymaniu poziomu wydatków; zwiększania wydatków i zmniejszania podatków (polityka pobudzania wzrostu w gospodarce).

WYKONALI Paweł Wywrot Jakub Marcinczak Jakub Zięba