Temat: „Potrzeby i możliwości w zakresie ewakuacji”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Świadomi i Bezpieczni Ćwiczenia z zakresu prowadzenia działań ratowniczych października 2008r. Projekt finansowany ze środków rządowego programu.
DOLNOŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
Kształtowanie bezpieczeństwa na przykładzie dobrych praktyk w szkole Wejherowo 2010.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Projekt „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Rola i zadania obrony cywilnej.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
TEMAT 1: Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ochrony ludności autor: Emil Misiorny SZKOLENIE PODSTAWOWE.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
Proces przewodzenia i kontrolowania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Zapis prezentacji:

Temat: „Potrzeby i możliwości w zakresie ewakuacji” Cele zajęcia: wskazanie dodatkowych możliwości w zakresie realniejszego planowania ewakuacji, - przekonanie o potrzebie szkoleń teoretycznych i praktycznych. VIA TRITA VIA TUTA (łac.) Droga utarta to droga bezpieczna. SUCCURENDUM SEMPER PARTI MAXIME LABORANTI EST (łac.) Należy zawsze pomagać stronie będącej w najcięższym położeniu.

Wybrane pytania: dlaczego podczas wystąpienia zagrożenia i powodzi oraz podtopień terenu dochodziło do błędnych działań? a) zaskoczenie organów odpowiedzialnych za ochronę ludności przed powodzią i obywateli, których dosięgły skutki klęski żywiołowej, b) improwizowanie działań (np. powołanie zespołu reagowania), c) naciski ze strony ofiar podtopień i powodzi, d) naciski ze strony polityków, e) wyjaśnianie przyczyn nadmiernych strat i ocenianie działań przez organy ścigania oraz specjalne komisje. f) naciski ze strony mediów. Po upływie miesiąca od klęski żywiołowej wiemy wszystko, co trzeba było w tej sytuacji zrobić i jak. Po upływie roku sytuacja kryzysowa się zmienia i nasze koncepcje działań nie do końca są adekwatne do zaistniałych warunków.

Cechy charakterystyczne zarządzania wg Petera Druckera, z próbą dostosowania ich do potrzeb ochrony przed powodzią. Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi (organizatorów ochrony przeciwpowodziowej i potencjalnych ofiar tej klęski). Jego celem jest zapewnienie maksymalnego wykorzystania zasobów ludzkich poprzez perfekcyjne współdziałanie pomiędzy pojedynczymi osobami (szczególnie kadrą kierowniczą) i zespołami ludzkimi. Dobre przygotowanie organizatorów ewakuacji, włącznie z motywowaniem do działań. 2) Zarządzanie musi uwzględniać uznawane przez daną społeczność normy właściwego zachowania, wartości, które pozwalają odróżnić zło od dobra i prawdę od kłamstwa. Potrzeba budowy zaufania dla organizatorów ewakuacji. 3) Zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości oraz celów, a także zadań. Działanie powinno jednoczyć organizatorów ewakuacji i mobilizować ich do dużego wysiłku. Potrzeba wykształcenia trenerów, komendantów i działaczy.

4) Zarządzanie, to zdolność do szybkiego dostosowania się do nowych warunków. Potrzeba ciągłego doskonalenia się i dysponowania rezerwami sił i środków. 5) Zarządzanie wymaga zapewnienia ciągłej wymiany informacji wewnątrz struktur organizujących ewakuację i z otoczeniem. a) Przekazywanie ludziom informacji o potrzebie przygotowania się i uczestniczenia w ewakuacji (kilka kanałów informacyjnych). b) Zapewnienie szybkiego przekazywania zadań i sprawdzenie ich zrozumienia. 6) Zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników, pozwalających stale i wszechstronnie monitorować, oceniać i poprawiać efektywność działań (poziom wody, stopień realizacji ewakuacji w określonym czasie, ilość osób, którzy otrzymali pomoc itp.) 7) Zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na podstawowy i najważniejszy rezultat, jakim jest zadowolony klient. Zadowolone powinny być osoby ewakuowane, odcięte od świata i inne ofiary powodzi oraz ludność przyjmująca powodzian.

Ćwiczenie czyni mistrzem Organizacja szkoleń teoretycznych i praktycznych: Cykl szkoleń: podstawowych i doskonalących z udziałem pojedynczych osób i zespołów (sekcji, drużyny, plutonu, kompanii). Najważniejsze są ćwiczenia w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. W czasie ćwiczeń gminnych powinien występować zespół podgrywający i badawczy, jaki mogą tworzyć specjaliści z powiatu. W czasie ćwiczeń powiatowych powinny występować zespoły badawcze i podgrywające, jakie mogą tworzyć specjaliści ze szczebla wojewódzkiego i sąsiednich powiatów.

W sytuacji kryzysowej, kiedy potrzebę działań nie regulują przepisy prawa, należy stosować edukację. Zwyczaje związane z powszechnym bezpieczeństwem w USA: głowa rodziny, która osiedliła się w innym rejonie, podejmuje starania aby dowiedzieć się o zagrożeniach, jakie mogą wystąpić w nowym miejscu zamieszkania, wolontariusze lub urzędnicy (policjant) odwiedzają nowo osiadłych mieszkańców i informują ich o zagrożeniach i zasadach zachowania się w przypadku wystąpienia niebezpieczeństwa, organizatorzy wypoczynku i turyści, którzy odwiedzają nieznane okolice, domagają się uczestnictwa w zajęciach z ogłaszaniem alarmów treningowych oraz zapisanych procedur działania w sytuacji kryzysowej.

WSPÓŁPRACA SPECJALISTÓW OD ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO W POWIATACH Z DYREKTORAMI SZKÓŁ (PONADGIMAZJALNYCH I SPECJALNYCH) W ZAKRESIE REALIZACJI PROGRAMÓW BEZPIECZEŃSTWA. warsztaty i szkolenia dla dyrektorów szkół (300 w województwie) na szczeblu powiatowym, - warsztaty i szkolenia dla nauczycieli przedmiotu „Przysposobienie obronne” – 1h tygodniowo w 1 i 2 roku nauczania. 140 nauczycieli, potencjalnych instruktorów lub trenerów obrony cywilnej. - każda szkoła ma obowiązek przeprowadzenia szkolenie z udziałem PSP połączonego z ewakuacją dzieci, raz na trzy lata. - jednym z zadań na kolejny rok szkolny jest „Zapewnienie bezpiecznych warunków funkcjonowania szkół i placówek oświaty”. - organizacja konkursów: plastycznego, fotograficznego, wiedzy o obronie cywilnej i pierwszej pomocy PCK – OC, które mogą być częścią dużej imprezy masowej z udziałem ratowników.