Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Inicjatywa Klaster Medycyna Polska Pd - Wsch.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Aktualne problemy działalności szpitali
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
Wykorzystanie aktywności środowisk naukowych(rozwój gospodarczy i społeczny województw), Wspieranie działań społecznych i gospodarczych na rzecz integracji.
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
PARTNER PROJEKTU PP1.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Rekomendowanekierunki zmian
ANALIZA ZATRUDNIENIA Zespół Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds.Restrukturyzacji Zakładów Opieki Zdrowotnej dla których SWD jest organem założycielskim.
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Założenia zmian.
Lecznictwo onkologiczne na Dolnym Śląsku Stan na 2008r. –kierunki zmian. W Polsce codziennie o chorobie nowotworowej dowiaduje się 300 Polaków, codziennie.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Konsultant Krajowy w Dziedzinie Chorób Wewnętrznych
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
JGP Z PERSPEKTYWY ODDZIAŁU FUNDUSZU
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
PROGRAM WOJEWÓDZKI – STRATEGIA POLITYKI ZDROWOTNEJ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NA LATA PODSUMOWANIE.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
1. Wrocław, 23 września 2009 Celem modernizacji systemu ratownictwa medycznego na Dolnym Śląsku w latach pozostaje zdecydowane obniżenie poziomu.
Sytuacja ekonomiczno - finansowa podmiotów leczniczych podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego w 2015 roku wyniki wstępne.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig, Dyrektor Ewa Wójtowicz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej dla których podmiotem tworzącym jest Województwo Śląskie w latach Mariusz.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Analiza przyczyn umieralności mieszkańców Dolnego Śląska.
Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii w Kluczborku Szpital Vital Medic dr n. med. Ewa Trejnowska Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii Szpital.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach konkursu dla Działania 7
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Fundusze Europejskie w kontekście funkcjonowania Komitetu Sterującego ds. interwencji EFSI w sektorze zdrowia Mirosława Dulat Departament Ochrony Zdrowia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Wyzwania dolnośląskiej ochrony zdrowia – perspektywa szpitali „marszałkowskich” Jerzy Michalak Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Wrocław, dnia 23 lipca 2015 r.

Zadania SWD w obszarze ochrony zdrowia Samorząd Województwa Dolnośląskiego w obszarze ochrony zdrowia ma przede wszystkim przyporządkowane funkcje quasiwłaścicielskie w stosunku do podmiotów leczniczych, wobec których sprawuje funkcję podmiotu tworzącego, polegające w szczególności na: przekształcaniu i likwidacji; nadzorze i kontroli; finansowaniu inwestycji; odpowiedzialności za ujemny wynik finansowy. Zadania i kompetencje JST w zakresie ochrony zdrowia w Polsce sformułowane zostały w sposób bardzo ogólny. Władze nie stworzyły precyzyjnych i jasnych regulacji w tej materii, co ma wpływ na realizację zadań przez samorządy. Problemem pozostaje także brak precyzyjnego podziału zadań i kompetencji zarówno pomiędzy administracja rządową i samorządami, jak i pomiędzy poszczególnymi szczeblami samorządu.

Podmioty lecznicze SWD na Dolnym Śląsku 1999-2015 W roku 1999 Samorząd Województwa Dolnośląskiego stał się organem tworzącym dla 65 samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Obecnie Województwo Dolnośląskie dysponuje ogółem bazą 32 podmiotów leczniczych: jest podmiotem tworzącym dla 26 SP ZOZ; udziałowcem (akcjonariuszem) w 6 spółkach prawa handlowego, prowadzących działalność leczniczą, w tym dwóch spółkach uzdrowiskowych przejętych od Skarbu Państwa w roku 2013. Realizacja programów reorganizacji ochrony zdrowia na Dolnym Śląsku miała na celu oddłużenie, redukcję kosztów w wysokości ponad wymagane dla optymalnego działania zakładu, umożliwiając jednocześnie osiągnięcie następujących celów: poprawę efektywności wykorzystania zasobów (sprzęt i aparatura medyczna); realizację „efektu skali” przy realizacji zamówień (leki, żywność, środki czystości); obniżkę kosztów funkcjonowania w związku z redukcją zatrudnienia pracowników sfery administracyjno – obsługowej; redukcję zobowiązań samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej podległych SWD; racjonalizację wykorzystania zasobów oraz redukcję nieuzasadnionych kosztów wytwarzania usług medycznych; poprawę jakości świadczonych usług medycznych, wynikającą z efektywniejszego zarządzania i ulepszenie organizacji; pozyskanie środków w ramach ustawy restrukturyzacyjnej oraz Planu B. Podkreślenia wymaga jednocześnie fakt, iż wraz z zasadniczym ograniczeniem liczby podmiotów leczniczych i następującym wraz z nim ograniczeniem rzeczywistej liczby łóżek będących w dyspozycji SP ZOZ w roku 2011 (spadek o 32%, tj. o 3 241 łóżek) nastąpiła radykalna, w stosunku do wartości z roku 2004, poprawa wskaźników efektywności, mierzona m.in.: liczbą hospitalizowanych pacjentów: wzrost o 32% z niespełna 339 tys. do ponad 491 tys.; liczba wykonanych zabiegów specjalistycznych – wzrost o 17% z niespełna 370 tys. do ponad 443 tys.; Ponadto o 1,5% wzrósł wskaźnik obłożenia łóżek, o ponad 3,5 dnia skrócił się przeciętny czas pobytu chorego oraz o 34 wzrosła statystyczna liczba chorych leczonych na 1 łóżku.

Kierunki działań restrukturyzacyjnych Metodologia działania konsolidacja produktowa: łączenie oddziałów o podobnym zakresie świadczeń w danym obszarze; zmiany profilów oddziałów; likwidacja oddziałów nie odpowiadających wymogom i standardom, przejmowanie ich zakresu usług przez innych świadczeniodawców z danego obszaru, konsolidacja zarządzania łączenie spzoz w drodze porozumienia na poziomie różnych podmiotów tworzących; tworzenie spółek samorządowych; łączenie spółek samorządowych. Restrukturyzacja nie jest celem „samym w sobie”, ale stanowi wyłącznie narzędzie służące poprawie efektywności systemu!!! Slajd przedstawia główne wektory procesów reorganizacyjnych, oparte o zasadę konsolidacji produktowej oraz zarządczej. W latach 2004 – 2011 Województwo Dolnośląskie przeprowadziło szereg dużych projektów restrukturyzacyjnych w ramach konsolidacji produktowej i zarządczej, w tym m.in.: 2 połączenia SP ZOZ z placówkami o innym podmiocie tworzącym (powiat zgorzelecki i milicki); 3 połączenia jednostek „własnych”; 4 likwidacje połączone z włączeniem majątku i załogi likwidowanych jednostek do spółki medycznej z wyłącznym udziałem Województwa Dolnośląskiego („Sanatoria Dolnośląskie”); 4 likwidacje w ramach Planu B; 2 likwidacje połączone z przekształceniem w spółkę z udziałem Samorządu Województwa; 3 likwidacje z przekazaniem zadań na rzecz innych SP ZOZ; 2 likwidacje (Obwody Lecznictwa Kolejowego) połączone z utworzeniem spółek pracowniczych. 4

LICZBA LECZONYCH PACJENTÓW (BEZ SOR) Potencjał i zasoby podmiotów leczniczych SWD (stan na dzień 31 grudnia 2014 r.) LICZBA PODMIOTÓW w tym szpitale 32 21 LICZBA ODDZIAŁÓW 225 LICZBA ŁÓŻEK 7 018 LICZBA LECZONYCH PACJENTÓW (BEZ SOR) 264 038 LICZBA PORADNI AOS 245 LICZBA PORAD AOS 958 366 ZATRUDNIENIE OGÓŁEM 11 975 Podmioty lecznicze dla których Województwo Dolnośląskie pełni funkcję podmiotu tworzącego kontraktują 50% ogólnej puli środków, jakie Dolnośląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia przeznacza na finansowanie świadczeń szpitalnych w regionie.

Wyzwania dolnośląskiej ochrony zdrowia Niedostosowanie systemu ochrony zdrowia do długookresowych trendów demograficznych i epidemiologicznych; Deglomeracja zasobów, powodująca rozproszenie strumienia środków publicznych na finansowanie świadczeń medycznych i w konsekwencji pogarszanie się sytuacji finansowo – ekonomicznej podmiotów leczniczych; Niewłaściwa struktura łóżek – niedostatek łóżek opieki długoterminowej wobec nadmiernej liczby w opiece krótkoterminowej, prowadzącą do występowania regionalnej asymetrii w dostępie do świadczeń w niektórych specjalnościach oraz nieefektywnego wykorzystania dostępnych zasobów medycznych – koszt mocy niewykorzystanych; Dysproporcje w poziomie jakości i dostępności do świadczeń, związane głównie ze zdekapitalizowaną infrastrukturą.

Uwarunkowania epidemiologiczne Analiza liczby i struktury zachorowań na Dolnym Śląsku pozwala na wyodrębnienie głównych przyczyn umieralności – wśród których dominują choroby układu krążenia oraz nowotwory. Ponadto niepokojące tendencje, skutkujące głównie niezdolnością do pracy oraz wyłączeniem społecznym obserwowane są w takich dziedzinach, jak: onkologia, perinatologia, rehabilitacja, urazy wielonarządowe u dzieci, psychiatria, geriatria, psychogeriatria, pulmonologia oraz neurologia. Kierunki interwencji na poziomie regionu Sprostanie lokalnym potrzebom w zakresie chorób nowotworowych; Poprawa opieki perinatologicznej; Tworzenie struktur leczenia urazów wielonarządowych u dzieci; Poprawa skuteczności leczenia chorób naczyń mózgowych, w szczególności udarów; Rozwój medycyny opartej na innowacyjności.

Długoterminowe trendy demograficzne Demograficzne prognozy długoterminowe (do 2035) dla Dolnego Śląska przewidują, że: liczba urodzeń będzie drastycznie maleć, natomiast zgonów utrzymywać na wysokim poziomie, co oznacza istotny spadek liczby ludności regionu; populacja mieszkańców województwa w wieku < 65 zwiększy się o prawie 10% i stanowić będzie blisko ¼ ogółu ludności na Dolnym Śląsku. Wpływ na zmiany demograficzne w województwie dolnośląskim mają występujące w różnym nasileniu w ostatnich latach zjawiska, m.in.: zmniejszanie się liczby urodzeń, wysoki poziom umieralności niemowląt, wysoki poziom przedwczesnej umieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym, wydłużenie się przeciętnego dalszego trwania życia mężczyzn i kobiet. Województwo dolnośląskie charakteryzuje się ujemną wartością wskaźnika przyrostu naturalnego, z czym wiąże się systematyczny spadek liczby ludności. Trendy demograficzne wymuszają konieczność wypracowania modelu kompleksowej opieki medycznej i społecznej dla osób starszych oraz ich opiekunów, dająca możliwość świadomego i dobrego przeżywania wieku starczego. Analiza zgromadzonych danych statystycznych dotyczących funkcjonowania opieki długoterminowej na Dolnym Śląsku wskazuje jednoznacznie na istnienie niedoboru miejsc w tym obszarze, który sprawia, że zakłady opiekuńczo – lecznicze, leczniczo pielęgnacyjne, hospicja, domy pomocy społecznej oraz inne tego typu placówki objęte zostały systemem kolejkowym. Z danych DOW NFZ, dotyczących kolejek osób oczekujących na umieszczenie w zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, opiekuńczo-leczniczych i hospicjach stacjonarnych wynika, że czas oczekiwania na przyjęcie wynosi do 379 dni. Jednocześnie na Dolnym Śląsku notuje się stały wzrost liczby osób niepełnosprawnych, wymagających świadczeń z zakresu rehabilitacji medycznej. Wcześnie rozpoczęta i prawidłowo prowadzona zmniejsza fizyczne i psychiczne następstwa choroby, skraca okres powrotu do zdrowia, zmniejsza ryzyko nawrotu dolegliwości, poprawia jakość życia. Skrócenie absencji chorobowej i zmniejszenie ilości świadczeń rentowych ma także wyraźny wymiar ekonomiczny i społeczny. Analiza zgromadzonych danych statystycznych dotyczących funkcjonowania rehabilitacji leczniczej na terenie Dolnego Śląska wskazuje jednoznacznie na istnienie niedoboru miejsc w pionie rehabilitacji medycznej, zarówno stacjonarnej i ambulatoryjnej.

Wyzwania demograficzne Konieczność rozbudowy bazy opieki geriatrycznej i długoterminowej - liczba pacjentów oddziałów internistycznych*, którzy przekroczyli sześćdziesiąty rok życia przekracza 75%!!! Przyjmując europejskie wskaźniki rekomendowanej liczby 5 łóżek geriatrycznych na 10 tys. mieszkańców, w Polsce należałoby zwiększyć ich liczbę do 19 tys. Postuluje się dążenie do osiągnięcia średniej europejskiej wartości tego wskaźnika, tj. 2 łóżka na 10 tys. mieszkańców. Wówczas należałoby utworzyć 7,6 tysięcy łóżek geriatrycznych w ramach częściowej restrukturyzacji łóżek internistycznych, reumatologicznych, czy neurologicznych. * Dane dot. wybranych podmiotów leczniczych dla których SWD pełni funkcję podmiotu tworzącego

Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 SRWD 2020 w obszarze ochrony zdrowia koncentruje się na działaniach mających na celu: dostosowanie opieki zdrowotnej do długookresowych trendów demograficznych i epidemiologicznych; tworzenie struktur sieciowych, opartych o stabilne ekonomicznie i organizacyjnie podmioty lecznicze; poprawę dostępności oraz podniesienie jakości udzielania świadczeń. Przyjęta uchwałą Nr XXXII/932/13 Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 28 lutego 2013 r. Strategia Województwa Dolnośląskiego 2020 jest najważniejszym dokumentem określającym cele i kierunki rozwoju regionu na najbliższe lata, determinuje obszary wsparcia Samorządu Województwa, na które kierowane będą środki w ramach nowej perspektywy finansowej 2014 – 2020. Polityka Samorządu Województwa Dolnośląskiego w obszarze ochrony zdrowia koncentrować się będzie na likwidowaniu niedoborów w obszarach deficytu zdiagnozowanych na podstawie wskaźników opartych o długoterminowe trendy demograficzno – epidemiologiczne.

Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Zasadnicze kierunki interwencji: poprawa dzietności – m.in. projekt „Mały Dolnoślązak”; eliminacja negatywnych skutków procesu starzenia – m.in. rozwój bazy opieki geriatrycznej i długoterminowej, projekt „Dolnośląska psychogeriatria”; modernizacja wybranych dziedzin medycyny – w szczególności onkologii, psychiatrii; projekty innowacyjne – m.in. rozwój robotyki, Ośrodek Medycyny Innowacyjnej, Centrum Rehabilitacji Innowacyjnej, Centrum Innowacji Onkologicznej.

Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Planowane działania: Koordynacja działań jednostek różnych szczebli administracji w zakresie ochrony zdrowia, zwiększenie dostępności i jakości usług medycznych, w tym stworzenie powiązań sieciowych w ramach systemu opieki zdrowotnej w województwie. Opracowanie i wdrożenie wieloletnich programów ochrony zdrowia, w tym profilaktyki zdrowotnej. Budowa nowych szpitali w miejscu starych, w szczególności w formułach partnerstwa: publiczno-prywatnego i partnerstwa publiczno-społecznego. Rozwój bazy opieki długoterminowej i rehabilitacyjnej na bazie partnerstw i porozumień. Rozwój kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa życia i zdrowia mieszkańców dziedzin medycyny – poprawa efektywności funkcjonowania systemu.

Dziękuję za uwagę 13