Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Wychowanie fizyczne Komentarz do podstawy programowej
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Nowe akty prawne związane ze zmianami w nadzorze pedagogicznym sprawowanym przez dyrektora szkoły Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
INDYWIDUALNY ROZWÓJ UCZNIA A PRAK TYKA SZKOLNA
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej. Nadzór nad realizacją podstawy programowej w szkole na przykładzie wychowania fizycznego. Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zmiany w przepisach prawa oświatowego związane z nową podstawą programową Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Wykaz najważniejszych aktów prawnych związanych z nową podstawą programową Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz.17) 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 54, poz. 422) 4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli(...) (Dz. U. Nr 50, poz. 400) 5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 136, poz. 1116) 6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 139, poz. 1130) Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Nowa podstawa programowa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz.17) Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Nowa podstawa programowa W zależności od potrzeb i możliwości szkoły w klasach: IV-VI szkoły podstawowej II-III gimnazjum w szkołach ponadgimnazjalnych(LO, LP, T, ZSZ) dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może postanowić o stosowaniu nowej podstawy programowej dla przedmiotów: Wychowanie fizyczne od roku szkolnego 2009/2010 Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Wymagania szczegółowe w zakresie: Nowa podstawa programowa Co nowego w sprawie jakości WF? II ETAP III ETAP IV ETAP 3 GODZ. 4 GODZ. 7 lat 19 lat LEKCYJNE I ETAP Wymagania szczegółowe w zakresie: diagnozy sprawności fizycznej diagnozy sprawności fiz. i rozwoju fiz. diagnozy spraw. i aktywności fiz. oraz rozwoju fiz. diagnozy sprawności i aktywności fiz. Podstawa programowa to zapis tego, czego państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia. Katarzyna Hall treningu zdrowotnego treningu zdrowotnego treningu zdrowotnego treningu zdrowotnego sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku bezpieczeństwa i higieny osobistej bezpiecznej aktywności fiz. i higieny osobistej bezpiecznej aktywności fiz. i higieny osobistej bezpiecznej aktywności fiz. i higieny osobistej sportu sportu sportu tańca tańca

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 54, poz. 422) Dyrektor szkoły odpowiada za to, aby łączne sumy godzin w ciągu trzech lat zajęć z danego przedmiotu nie były mniejsze niż wymienione w ramowym planie nauczania a efekty określone w podstawie programowej zostały osiągnięte. wychowanie fizyczne Gimnazjum - 385 godzin w ciągu etapu edukacyjnego Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Wychowanie fizyczne – zajęcia obowiązkowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 136, poz. 1116) Wychowanie fizyczne – zajęcia obowiązkowe Część zajęć jest realizowana w systemie klasowo-lekcyjnym Część zajęć (1-2 godz. tyg.) może być organizowana przez szkołę jako zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne i może odbywać się w grupach międzyoddziałowych i miedzyklasowych Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

2) zajęć rekreacyjno-zdrowotnych 3) zajęć tanecznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 136, poz. 1116) Dwie godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (w ramach tygodniowego wymiaru godzin) dla uczniów: klas IV-VI szkoły podstawowej gimnazjum szkół ponadgimnazjalnych mogą być realizowane w formie: 1) zajęć sportowych 2) zajęć rekreacyjno-zdrowotnych 3) zajęć tanecznych 4) aktywnych form turystyki Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl

więcej informacji: Podstawa programowa z komentarzami. T. 8, s. 37-66 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 136, poz. 1116) Dyrektor szkoły, po uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę szkoły lub radę rodziców, przygotowuje propozycje wskazujące formy realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, w ramach ww. form, do wyboru przez uczniów. więcej informacji: Podstawa programowa z komentarzami. T. 8, s. 37-66 Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Propozycje, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 136, poz. 1116) Propozycje, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać: 1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia sportowe w danej dziedzinie sportu lub aktywności fizycznej; 2) uwarunkowania lokalne; 3) miejsce zamieszkania uczniów; 4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły; 5) możliwości kadrowe. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Nadzór dyrektora nad realizacją podstawy programowej Plan nadzoru pedagogicznego w zakresie realizacji podstawy programowej Nadzór na etapie planowania pracy dydaktycznej Nadzór na etapie realizacji planów pracy Nadzór na etapie sprawozdawczości, wyników pracy dydaktycznej Formy nadzoru – kontrola, ewaluacja, wspomaganie Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Nadzór na etapie planowania pracy dydaktycznej Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Podstawa programowa kształcenia ogólnego Nowa podstawa programowa – mechanizm regulacji praktyki edukacyjnej Podstawa programowa kształcenia ogólnego Wspólna dla całego kraju Nauczyciel opracowuje własny program nauczania (lub wybiera autorstwa innej osoby) i proponuje dyrektorowi Program nauczania dla klasy Nauczyciel przygotowuje wg zasad ustalonych w szkole Okresowy plan pracy dla klasy Osnowa dla cyklu lekcji WF Konspekt lekcji WF

Zadanie nauczyciela Nauczyciel może: opracować program samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami; lub przedstawić dyrektorowi szkoły program opracowany przez innego autora (autorów), np. może wybrać program nauczania spośród programów dostępnych na rynku, jeśli uważa, że taki właśnie program najlepiej odpowiada potrzebom jego uczniów i warunkom, w jakich pracuje; przedstawić program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zadanie nauczyciela Zaproponowany przez nauczyciela program nauczania powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania (wniosek). Etapy procedury dopuszczenia programu nauczania do użytku w danej szkole Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania (wniosek). Dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, doradcy metodycznego, konsultanta lub zespołu o zaproponowanym przez nauczyciela programie nauczania. (fakultatywnie) Dyrektor szkoły zasięga opinii rady pedagogicznej (obligatoryjnie) Dyrektor szkoły dopuszcza program do użytku w danej szkole (obligatoryjnie) Dopuszczone do użytku w danej szkole programy stanowią szkolny zestaw programów nauczania (obligatoryjnie) Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zadanie dla dyrektora przed dopuszczeniem do użytku w szkole Jak ocenić program? Najważniejszą kwestią, którą należy sprawdzić przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania do użytku w danej szkole, jest zgodność jego zapisów z podstawą programową. Program może zawierać dodatkowe treści nauczania wykraczające poza zakres ustalony w podstawie programowej, jeśli są dobrze uzasadnione i możliwe do wprowadzenia w warunkach szkolnych, ale przede wszystkim musi prowadzić do opanowania wymagań wynikajacych z podstawy programowej. Jeśli program wykracza w jakimś zakresie poza podstawę programową, należy zwrócić uwagę, czy i na ile takie poszerzenie jest zasadne, a także możliwe do zrealizowania z uczniami. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Podstawa programowa kształcenia ogólnego Nowa podstawa programowa a program nauczania Program nauczania szczegółowe cele kształcenia i wychowania treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w pp sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia Podstawa programowa kształcenia ogólnego Cele kształcenia – wymagania ogólne Zalecane warunki i sposób realizacji Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe

Nauczyciel powinien opracować plan pracy Roczny plan pracy wynikający z programu nauczania z wychowania fizycznego zawiera: budżet godzin (plan kierunkowy) w każdej klasie, opis założonych osiągnięć uczniów w każdej klasie, treści kształcenia w każdej klasie. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Plan kierunkowy dla III etapu edukacji Liczba godzin wychowania fizycznego: 385 godzin w całym etapie – 4 godziny tygodniowo (2+2), czyli 2 godziny obowiązkowe w systemie klasowo-lekcyjnym (193 godziny w etapie – 64-65 rocznie) i 2 godziny obowiązkowe do wyboru przez ucznia (192 godziny w etapie – 64 rocznie). W III etapie edukacji w wymaganiach programowych z wychowania fizycznego wyodrębniono dodatkowo obszar edukacji zdrowotnej. Najbardziej optymalnym wariantem jej realizacji będzie przeznaczenie na ten cel godzin z puli zajęć do wyboru w jednym, dowolnie wybranym przez szkołę semestrze (32 godziny ze 192 przysługujących na zajęcia do wyboru). Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Plan kierunkowy – schemat zapisu Obszary w. p. Formy aktyw. ruchowej klasa Diagnoza sprawności, aktywności i rozwoju fizycznego Trening zdrowotny Sporty całego życia i wypoczynek Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista Sport Taniec Lekkoatletyka i atletyka terenowa I 3 2 - II III Gimnastyka podstawowa Różne formy zajęć ogólnorozwojowych 4 1 Zespołowe gry sportowe 13 6 12 Łączna liczba godz. I-III

Plan „osiągnięć uczniów” Plan (śródroczny, roczny): – tematy lekcji ze sformułowanymi wymaganiami programowymi na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, ułożone w kolejności ich realizacji, opracowywane osobno na zajęcia lekcyjne i na zajęcia do wyboru. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Planowane formy oceny osiągnięć ucznia Plan – schemat zapisu Nr lekcji Temat lekcji Liczba godzin Wymagania programowe Planowane formy oceny osiągnięć ucznia Podstawowe Ponadpodstawowe Atletyka terenowa 1 Poznajemy zasady organizacji terenowych torów przeszkód Uczeń: plusy za wiadomości, plusy za sprawne i bezpieczne pokonywanie przeszkód wyjaśnia pojęcie terenowego toru przeszkód, pokonuje przeszkody technikami dostosowanymi do własnych możliwości, podaje przykłady aktywności fizycznej w terenie omawia zasady bezpiecznej organizacji terenowych torów przeszkód, pokonuje przeszkody najbardziej ekonomicznymi technikami ruchu, wskazuje korzyści z aktywności fizycznej w terenie

Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego zawiera: opis przedmiotu oceny bieżącej (śródrocznej), najlepiej uporządkowany w tzw. obszary oceniania, opis sposobu oceny bieżącej, opis skali i kryteriów oceny bieżącej, opis sposobu ustalenia oceny klasyfikacyjnej (śródrocznej i rocznej), opis sposobu i trybu uzyskania oceny klasyfikacyjnej wyższej niż przewidywana przez nauczyciela. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 091 43-50-652, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Składowe oceny i stymulacji jakości szkolnego wychowania fizycznego Przykładowy zakres oceny i stymulacji jakości szkolnego wychowania fizycznego – propozycja dla dyrektora Składowe oceny i stymulacji jakości szkolnego wychowania fizycznego Aktywność uczniów Kompetencje uczniów Wychowanie fizyczne w różnych przejawach szkolnego życia Upowszechnianie wzorów kultury fizycznej w środowisku lokalnym Materialne standardy szkolnego wychowania fizycznego Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Karty obserwacji zajęć, Źródła informacji Rzetelna ocena każdego z tych obszarów wymaga analizy zebranych informacji z wielu udokumentowanych źródeł, takich jak: Dzienniki zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych (np. frekwencja, oceny itp.), Karty obserwacji zajęć, Dokumentacja nauczyciela, zawierająca wyniki przeprowadzonych testów (np. umiejętności ruchowych, wiedzy itp.), Sprawozdania z przeprowadzonych imprez (np. sportowo-rekreacyjnych, festynów, konkursów itp.), Dokumentacja różnych organizacji działających na terenie szkoły (np. SKS, UKS, koło turystyczne itp.), Protokoły rad pedagogicznych, Protokoły zespołu nauczycieli wf, Dokumentacja rady rodziców, Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Księga ewidencji sprzętu sportowego, Źródła informacji Księga ewidencji sprzętu sportowego, Plany dydaktyczno-wychowawcze wychowania fizycznego, Programy nauczania wychowania fizycznego, Plany zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, Harmonogram wykorzystania szkolnych obiektów sportowych, Inne przyjęte w szkole. Sprawdzenie jakości edukacji fizycznej nie powinno ograniczać się wyłącznie do oceny nauczycieli wychowania fizycznego (która czasami traktowana jest jako jedyne kryterium), gdyż wynik ich pracy jest uzależniony od wielu czynników (np. stosunku do aktywności ruchowej środowiska szkolnego – dyrekcji, nauczycieli innych przedmiotów; środowiska rodzinnego itp.), na które nie zawsze mają wpływ. Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

IV. Planowanie i realizacja zadań Przykład narzędzia do oceny jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej Arkusz diagnostyczny do oceny jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej IV. Planowanie i realizacja zadań 1. Według jakich programów realizowane są zajęcia z wychowania fizycznego? Autor, tytuł i nr programu 2. Czy szkoła realizuje plan dydaktyczno-wychowawczy z zakresu kultury fizycznej? tak nie Jakich obszarów dotyczy? Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

3. Czy nauczyciele w-f diagnozują umiejętności ruchowe uczniów? tak Jak często? nie Rodzaj narzędzia pomiaru Poziom umiejętności uczniów ogółem wysoki dobry średni niski Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

4. Czy nauczyciele w-f diagnozują sprawność fizyczną uczniów? tak Jak często? nie Rodzaj narzędzia pomiaru Poziom umiejętności uczniów ogółem wysoki dobry średni niski Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

5. Czy nauczyciele w-f diagnozują wiedzę uczniów o kulturze fizycznej? tak Jak często? nie Rodzaj narzędzia pomiaru Poziom umiejętności uczniów ogółem wysoki dobry średni niski Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Rodzaj narzędzia pomiaru 6. Czy nauczyciele w-f diagnozują postawy uczniów wobec kultury fizycznej? tak Jak często? nie Rodzaj narzędzia pomiaru Poziom umiejętności uczniów ogółem wysoki dobry średni niski Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 091 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

7. Czy nauczyciele w-f organizują lekcje otwarte dla rodziców? tak Liczba ogółem data nie Tematy lekcji 8. Czy nauczyciele w-f organizują lekcje pokazowe? Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 091 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

9. Ilu uczniów uczestniczy w lekcjach wychowania fizycznego? % Ogółem Dz. Chł. W ciągu roku W semestrze I W semestrze II 10. Ilu uczniów jest zwolnionych z wychowania fizycznego? ogółem Zwolnienia roczne Zwolnienia w semestrze I Zwolnienia w semestrze II Przyczyny zwolnień Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

11. Jaka jest frekwencja uczniów na lekcjach wychowania fizycznego? % ogółem Dz. Chł. w ciągu roku w semestrze I w semestrze II Przyczyny zwolnień Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

V. Ocena osiągnięć uczniów 12. Jaki system oceny ucznia z wychowania fizycznego jest stosowany w szkole? Opis systemu oceniania 13. Jakie kryteria oceny ucznia z wychowania fizycznego są stosowane? lp. Kryteria oceny Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-653, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24

14. Czy uczniowie są informowani o stosowanym w szkole systemie oceniania z w-f? tak nie W jaki sposób? 15. Czy nauczyciele zapoznają rodziców z systemem oceny z wychowania fizycznego? Jak często? 16. Czy nauczyciele eksponują programowe i ponadprogramowe osiągnięcia uczniów w zakresie kultury fizycznej? Tak Nie 17. Czy uczniowie są nagradzani poza oceną za szczególne osiągnięcia w sferze kultury fizycznej?

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Jarosław Ryhanycz Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 091 43-50-652, jryhanycz@zcdn.edu.pl 2017-03-24