WOJCIECH NASIEROWSKI, Dr hab. Inż. Inż.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektami – pojęcia
zarządzanie produkcją
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Sporządzamy biznesplan
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

ROZWÓJ I ZMIERZCH ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO JAKO PARADYGMATU ORGANIZACJI WOJCIECH NASIEROWSKI, Dr hab. Inż. Inż. Uniwersytet New Brunswick, Kanada (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts CELE PREZENTACJI dokonanie przeglądu różnych metod kompleksowej i radykalnej zmiany przedsiębiorstwa we wszystkich zakresach funkcjonalnych porównanie różnych podejść, ich zalet, wad, warunków stosowania z uwzględnieniem ich podobieństw i różnic (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts PLAN PREZENTACJI Paradygmaty i zmiana jako elementy ‘życia’ organizacji Podstawy zarządzania strategicznego Podstawy Kompleksowego Zarządzania Jakością Podstawy reinżynierii Podstawy Systemów Skomputeryzowanych Porównanie czterech podejść do restrukturyzacji Wnioski (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Paradygmaty - aksjomaty, których zastosowanie pozwala na rozwiązanie zbioru problemów związanych z daną tradycją badawczą. "Paradygmat to sposób postrzegania świata, to sposób na wyodrębnienie problemów cząstkowych. Paradygmaty określają co jest ważne, uzasadnione, co 'ma sens'" (Patton, 1978, s.203-204) Paradygmaty są stwierdzeniami normatywnymi sugerującymi co należy robić bez konieczności uciekania się do rozważań filozoficznych i poszukiwania uzasadnień słuszności. Silne i słabe strony paradygmatów: silne, gdyż pozwalają na podjęcie działań, słabe, gdyż te działania mogą być podjęte na podstawie niekwestionowanych, choć błędnych założeń. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Podstawowymi paradygmatami nauk o organizacjach są: zmiana - często ciągła, radykalna, nieprzewidywalna, dramatyczna, kompleksowa i nieunikniona; różnorodność - w zakresie warunków działania, w sytuacji gdy cele są jednorodne - powodująca konieczność stosowania różnych rozwiązań, choć problem wydaje się być podobny (być może nawet taki sam); wielorakość podejść (szkół) rozwiązywania ważnych problemów przedsiębiorstwa, niejednokrotnie prowadząca do różnych sugestii odnośnie dalszego postępowania. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

PODSTAWY ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO Zarządzanie Strategiczne to: nauka i sztuka rozwiązywania ważnych problemów organizacyjnych; proces wprowadzania krótko- i długo-terminowych zmian w przedsiębiorstwie z reguły przeprowadzany (formułowany) na najwyższych szczeblach hierarchii organizacyjnej; iteracyjny proces obejmujący analizę strategiczną, formułowanie strategii, ich ocenę, wybór i wdrożenie (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Procedura restrukturyzacji w krajach rozwiniętych (i/lub prywatnych przedsiębiorstwach w krajach rozwijających się kierowanych w "amerykańskim stylu") zawiera następujące elementy: zrozumienie przyczyn i potrzeby wprowadzenia zmiany (albo na skutek zmian (reakcja) albo przewidywanych zmian (antycypacja)); powołanie nowego kierownictwa; podjęcie działań w kierunku zatrzymania pogarszania się pozycji finansowej i konkurencyjnej (albo rozpoznanie wpływu zmian na przyszłą pozycję finansową i konkurencyjną); wprowadzenie zmian doraźnych (np. sprzedaż części operacji) i restrukturyzacja finansowa; opracowanie i wdrożenie nowego planu strategicznego. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Dylemat formułowania względem wdrażania, albo strategii względem struktury. Problemy koordynacji, strategicznych barier organizacyjnych i rozgraniczenia pomiędzy rozwiązaniami intuicyjnymi a tymi podporządkowanymi rygorom podejść ilościowych. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

PODSTAWY KOMPLEKSOWEGO ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ Zarządzanie poprzez jakość jest jednym z głównych podejść dla dostarczania wyrobów i usług, które zabezpieczają potrzeby, te uświadamiane i te nieuświadamiane, wewnętrznych i zewnętrznych klientów. Zarządzanie przez jakość pozwala wykorzystać umiejętności wszystkich pracowników, przynosząc korzyści dla przedsiębiorstwa i społeczeństwa. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Pięć podstawowych paradygmatów jakości (GAO, 1991, s.9-10; Tenner i DeToro, 1993): skupienie uwagi na klientach - "klient wypłaca pensje"; usprawnianie procesu - "kontrolować należy proces, a nie wyrób"; zaangażowanie całej organizacji - "praca grupowa, SZEFIE"; stałe poprawianie jakości - "wykrycie błędu to skarb"; działania oparte na danych i ich analizie - "fakty, fakty, fakty". (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Rola kierownictwa przedsiębiorstwa. Koncepcje czasu (ciągłości i powtarzalności), preferencji względem pracy grupowej (np. grupy jakości), uznania zwierzchności władzy (co wzmacnia pozycję kierownictwa i ułatwia wdrażanie). (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

PODSTAWY REINŻYNIERII (BPR) "Fundamentalne, radykalne, gwałtowne przeprojektowanie procesów realizowanych w przedsiębiorstwie przeprowadzane celem znacznego poprawienia podstawowych wskaźników działania przedsiębiorstwa w takich zakresach jak koszt, jakość, zysk, szybkość, niezawodność (Hammer i Champy, 1993, s.32). Przeprojektowywanie przedsiębiorstwa ma niewiele wspólnego z naprawianiem {tak jak to ma miejsce w Zarządzaniu Strategicznym i TQM}. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Reinżynieria oznacza rozpoczęcie od początku, rozpoczęcie bez obciążeń przeszłością....To co i jak robiliśmy w przeszłości jest nieważne: w reinżynierii ważne jest jak i co będziemy robić w przyszłości (Hammer i Champy, 1993, s.2-3). Proces przeprojektowywania przedsiębiorstwa obejmować może następujące etapy (Hammer i Champy, 1993; Furey, 1993): - rozpoznanie podstawowego procesu(ów); - określenie grupy projektowej; - zrozumienie podstawowych procesów w przedsiębiorstwie; - kontrola zasobów dostępnych/potrzebnych; - wdrożenie nowych procesów. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

PODSTAWY SYSTEMÓW SKOMPUTERYZOWANYCH (CIM) Typy technik komputerowych: - techniki projektowania (np., CAD, CAE); - techniki produkowania (np., maszyny sterowane numerycznie, robotyzacja, CAM), i - techniki kierownicze wspomagające podejmowanie decyzji (MRP, Planowanie Operacyjne). CIM: rozwiązania konkurencyjne elastyczność, wydajność, i różnorodność koszt, ryzyko, wdrażanie (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts ZS - co nowego można robić TQM - jak to robić lepiej BPR - jak tego nie należy robić CIM - jak to robić inaczej (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Wszystkie cztery podejścia: - uwzględniają aktualne (i przyszłe) potrzeby klientów; - zakładają obniżenie poziomu Wejść potrzebnych do uzyskania Wyjść, - zakładają, że zmniejszenia kosztów i podniesienie zadowolenia klientów są naczelnymi zadaniami (celami). Literatura Zarządzania Strategicznego dostarcza najbardziej pełnego i szerokiego spojrzenia na kompleksowe zmiany, w sytuacji gdy pozostałe trzy podejścia określają szczegółowe sposoby alternatywnych rozwiązań. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Należy odpowiedzieć na pytanie gdzie leżą problemy działania przedsiębiorstwa: w jakości? wydajności? kosztach? sprawności realizowanych procesów? czy też w podstawowej niemożności uzyskania założonych wyników w ramach realizowanej strategii? (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Każde z przedstawionych podejść podkreśla znaczenie procesu. Każde z podejść scharakteryzować można specyficznym nastawieniem do czasu: od kwestii jednorazowej zmiany - naprawy (BPR), do ciągłości zmian (TQM), jako odmiennie krańcowej percepcji czasu. Każde z podejść prowadzi do zmiany wielu z parametrów funkcjonowania przedsiębiorstwa: stopniowo w przypadku TQM, bardzo gwałtownie przy zastosowaniu BPR i w moderowanym tempie wdrażania zmian w przypadku ZS i CIM. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Różne są w nich także założenia odnośnie roli jednostki w kształtowaniu zmian, interpretacji nowości i określania "poprawnych" rozwiązań. Przeprojektowywanie w ramach TQM odbywa się w ramach istniejących ograniczeń procesu i ukierunkowane jest na albo usunięcie ograniczeń, albo zmniejszenie wpływu ograniczeń poprzez stałe usprawnianie (Kaizen): BPR poszukuje zmian rewolucyjnych. Każde z rozwiązań, jeżeli wdrożone kompleksowo, tworzy zbiór idealnych rozwiązań, które rewolucjonizują przedsiębiorstwo. Co się dzieje wtedy gdy ten idealny stan jest osiągnięty? (c)W.Nasierowski, rest-4concepts

(c)W.Nasierowski, rest-4concepts Dla Amerykanów, zdominowanych krótkimi horyzontami czasowymi, indywidualizmem i idealizmem, wdrożenie rozwiązania kończy temat: to jest zakończone, wykonałem MOJĄ pracę. Stąd też potrzeba natychmiastowych wyników, fragmentacja czasu, ideał lidera i zwycięzcy - wszystkie elementy satysfakcjonowane przez BPR. TQM tak jak i kultury dalekiego wschodu, oparte jest na długich horyzontach planowania, pracy grupowej i relatywizmie. Kwestia osiągnięcia ideału na końcu procesu zmian nie istnieje: bo ideału nie ma; można się do niego zbliżyć, ale nie osiągnąć, i ponadto nie ma końca, gdyż czas jest postrzegany cyklicznie a nie liniowo. (c)W.Nasierowski, rest-4concepts