Cele i mierniki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Europejski Instytut Administracji Publicznej
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
J. Krzesiński & L. Żukowski & P. Zejer Co trzeba określić? Cel projektuCel projektu – czemu projekt na służyć? Co chcemy osiągnąć dzięki rezultatom projektu?
Działanie 8.4 PO IG – „ostatnia mila” pod górkę
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Spójność logiczna projektu.
Adam Walicki - 30 września 2010
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Biznesplan.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
System „Ewidencji Projektów”
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Wprowadzenie teoretyczne
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Cele i mierniki

Dlaczego odrzucamy BT? Bo jest: Mało czytelny Nie wystarczająco celowy Nieskuteczny Nieefektywny Jest narzędziem wydatkowania a nie zarządzania

Intencja BZ Wdrożenie metod budżetowania zadaniowego jest zawsze przedsięwzięciem, które swym zasięgiem przekracza granice problemów finansowych. Ostatecznym celem wdrożenia budżetowania zadaniowego nie jest bowiem zmiana kształtu budżetu, ale zmiana sposobu myślenia o funkcjonowaniu instytucji publicznych i zasadnicza rewolucja w zarządzaniu tymi instytucjami.

Założenia New Public Management Koncepcja New Public Management traktuje jednostki administracji publicznej jako dostawców specyficznych usług, a nie jako sformalizowane urzędy, wykonujące prawem przypisane, biurokratyczne działania. Podstawowe funkcje urzędów są analizowane prawie wyłącznie z punktu widzenia klienta, bądź zewnętrznego (obywatela), bądź wewnątrzadministracyjnego (innej jednostki publicznej, innego urzędu, jednostki nadrzędnej). Przy tego typu koncepcjach pojęcie klienta i pojęcie usługi są pojęciami fundamentalnymi. Działania administracji zorientowane są wtedy na obywatela jako na odbiorcę usług i klienta, a władza publiczna postrzegana jest jako odpowiedzialna za dostarczenie tych usług, które są niezbędne dla społeczeństwa.

Struktura Budżetu Zadaniowego CZĘŚĆ/FUNKCJE Zadanie 1 Zadanie 2 Działanie 1.1.4 Działanie 1.1..3 Działanie 1.1.2 Działanie 1.1.1 Działanie 1.2.4 Działanie 1.2.3 Działanie 1.2.2 Działanie 1.2.1 Działanie 1.3.2 Działanie 1.3.1 Działanie 2.1..2 Działanie 2.2.4 Działanie 2.2.3 Działanie 2.2. Działanie 2.2.1 Działanie 2.1.1 Podzadanie 1 Podzadanie 2 Podzadanie 3 Podzadanie 4 Podzadanie 5 Podzadanie n Działanie n.3 Działanie n .2 Działanie n.1 Zadanie 3

Kryteria doboru celów: Są ukierunkowane na osiągnięcie określonego rezultatu Określają, co chcemy osiągnąć w zdefiniowanych ramach czasowych Dają się zmierzyć lub opisać Odnoszą się do uwarunkowań dotyczących społeczeństwa (klientów) Są wyrażone zadaniami/podzadaniami/ działaniami 6

Cel a środek Cele powinny być sformułowane tak, aby odnosiły się do efektów działań, a nie do działań, które służą ich osiągnięciu. Przykład Celem polityki zdrowotnej może być obniżenie kosztów zdrowotnych i społecznych związanych z paleniem papierosów, natomiast wprowadzenie zakazu palenia w określonych miejscach jest jedynie środkiem realizacji tego celu, a nie celem samym w sobie.

Przykłady celów: Wprowadzić na rynek nowe technologie opracowane przez firmy, które otrzymały wsparcie z budżetu na prace badawczo-naukowe Zredukować liczbę przestępstw Zredukować różnicę w dochodach gospodarstw rolnych w najbogatszych i najbiedniejszych województwach Obniżyć stopę bezrobocia 8

Cechy celów: konkretne, tzn. precyzyjnie sformułowane, nie budzące wątpliwości interpretacyjnych, pozwalające na jednoznaczne sformułowanie miernika mierzalne ilościowo i jakościowo, tzn. pozwalające na dobór miernika jednoznacznie określającego, czy wyznaczony cel został osiągnięty realne, tzn. możliwe do osiągnięcia określone w czasie, tzn. posiadające określone terminy rozpoczęcia i ostatecznej ich realizacji sformułowane w sposób odnoszący się do efektów zadań, podzadań i działań, a nie do samych zadań/podzadań/działań, które służą ich realizacji zaakceptowane przez jednostki odpowiedzialne za jego realizację 9

Kilka uwag: Nie należy mnożyć celów ponad potrzebę – unika się w ten sposób zagrożeń związanych z ustaleniem sprzecznych ze sobą celów. Ponadto powinny one być sformułowane zwięźle. Nie należy określać celów, na które podmiot odpowiedzialny za realizację zadania ma znikomy wpływ. Formułując cele, powinno się dążyć do tego, aby z ich treści wynikał nie tylko miernik, ale także i jego docelowa wartość.

Mierniki: Aby właściwie określić stopień realizacji celów zadania, należy dobrać najlepsze pod względem metodologicznym mierniki. Głównym założeniem formułowania mierników jest odzwierciedlenie w nich ilościowego i jakościowego stopnia osiągnięcia postawionych celów.

Wartość bazowa i docelowa mierników Wartość bazowa miernika – jest to ostatnia dostępna jego wartość Dysponent wraz z określeniem wartości bazowej miernika dla poszczególnych zadań/podzadań/działań wskazuje rok, którego ona dotyczy Wartość docelowa miernika – to wartość, którą zamierza się osiągnąć w danym roku budżetowym poprzez realizację danego zadania/podzadania/działania Dysponent określa docelowe poziomy mierników w powiązaniu z wysokością planowanych wydatków, przy uwzględnieniu zadań i priorytetów określonych w dokumentach strategicznych oraz regulacjach prawnych oczekujących na wejście w życie

Mierniki użyte w BZ powinny ponadto: umożliwiać określanie stopnia realizacji celów (mierzyć skuteczność i efektywność realizacji zadań/podzadań/działań) mierzyć tylko to, na co wykonawca zadania/podzadania/działania ma bezpośredni wpływ posiadać wiarygodne i szybko dostępne źródło danych zapewniać ich spójność z poziomami określonymi w dokumentach strategicznych mieć charakter trwały, tj. być zdefiniowane w sposób umożliwiający ciągłość ich pomiaru w wieloletniej perspektywie być adekwatne do stopnia realizacji postawionych celów być łatwe do monitorowania być odporne na manipulację

Typy mierników Mierniki produktu – wskaźniki odnoszące się do działalności, liczone w jednostkach materialnych lub monetarnych (np. długość zbudowanej drogi). Mierniki rezultatu – wskaźniki odpowiadające bezpośrednim efektom; dostarczają informacji o zmianach, mogą przybierać formę wskaźników materialnych (np. skrócenie czasu podróży) lub finansowych (np. zmniejszenie kosztów transportu). Mierniki oddziaływania – wskaźniki odnoszące się do konsekwencji realizacji zadania (wskaźniki poprawy lub pogorszenia np. odsetek zadowolonych).

Mierniki produktu Mierniki produktu – mierzą stopień wykonania celów operacyjnych liczba odpowiedzi na skargi obywateli liczba przeprowadzonych kontroli liczba kilometrów nowo wybudowanych autostrad

Mierniki produktu mogą mierzyć: Efektywność - mierniki finansowe, odnoszące się do wykonania lub postępu realizacji zadań w wymiarze finansowym. Przykład - koszt wybudowania jednego kilometra autostarty, Skuteczność - są to mierniki fizyczne, ilościowe Pokazują postęp lub stopień realizacji danego zadania Obrazują działanie / projekt z punktu widzenia przydatności dla bezpośredniego użytkownika usług publicznych, Przykład: liczba km wybudowanych autostrad w stosunku do planowanej liczby km Dobre do monitoringu postępu prac.

Mierniki jakościowe Po zdefiniowaniu zadań/podzadań/działań może się okazać, że w pewnych przypadkach niecelowe, czy wręcz niemożliwe jest określenie ilościowych mierników ich realizacji. Należy wtedy określić miernik w sposób opisowy i w taki sposób ustalić jego docelową postać. Przykład: Miernikiem zadania określonego jako zapewnienie spójnej i nowoczesnej infrastruktury transportowej może być stan techniczny sieci transportowej. Miernika tego nie można wyrazić w sposób prosty. Można natomiast założyć, że dążymy do osiągnięcia dobrego stanu technicznego sieci drogowej/kolejowej, i określić w opisie miernika, co rozumie się poprzez „dobry stan techniczny”. Opis ten będzie wymagać użycia dwóch lub więcej wartości liczbowych o różnej wadze.

Mierniki rezultatu Mierniki rezultatu – mierzą bezpośrednie skutki podejmowanych działań w krótkiej lub średniej perspektywie czasowej skrócenie czasu oczekiwania pacjentów na operację liczba bezrobotnych objętych szkoleniem, którzy znaleźli pracę średni czas postępowania sądowego zwiększenie przepustowości portów lotniczych skrócenie czasu przejazdu na określonych odcinkach dróg

Mierniki rezultatu mogą mierzyć: efektywność - mierniki finansowe, określające efektywność realizacji poszczególnych zadań; Pokazują rezultaty; Przykład: niższe koszty dojazdu; skuteczność - mierzą stopień realizacji celów zadań. Wskazują czy realizacja zadania przyczyni się do osiągnięcia celów danego programu; Przykład: skrócenie czasu przejazdu w wyniku wybudowania obwodnicy;

Mierniki oddziaływania Mierniki oddziaływania – mierzą długofalowe, zbiorcze konsekwencje realizacji zadania zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w Polsce (badania CBOS) przeciętne dalsze trwanie życia wskaźnik zatrudnienia wśród absolwentów szkół wyższych spadek stopy bezrobocia

Przykłady błędnych mierników Miernik: wydatkowanie kwoty x na pomoc dzieciom w trudnej sytuacji. Miernik powinien odnosić się do produktu lub osiągniętego rezultatu/wpływu. Sam fakt wydatkowania środków niewiele znaczy. Miernik: czas oczekiwania na przyjęcie pacjentów przywożonych do szpitala karetką pogotowia. Miernik sam w sobie jest dobry, ale kluczową sprawą jest sposób mierzenia i nadużycia, do których może prowadzić zła praktyka jego stosowania. Na przykład w Wielkiej Brytanii założono, że czas oczekiwania na wizytę lekarską liczyć się będzie od momentu przekroczenia drzwi szpitalnych. W efekcie, aby uzyskać lepszą wartość miernika, pacjenci byli godzinami przetrzymywani w karetkach pogotowia poza terenem szpitala. 21

Dziękuję za uwagę 22 22