„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLNICTWO I GOSPODARKA ŻYWNOŚCIOWA
Advertisements

Adam Szczepanik i Marcin Wudarczyk SGH 2001
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wyniki badań grona spożywczego na Podkarpaciu Charakterystyka potencjału województwa Zarys analizy materiału empirycznego.
Zarząd Powiatu Kościerskiego
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Instytut Statystyki i Demografii
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Skala inwestycji w polskich gospodarstwach rolnych oraz rola środków UE w realizowanych projektach inwestycyjnych Barbara Wieliczko IERiGŻ-PIB.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
1 Prognoza demograficzna dla miasta Opola do 2020 r. (Analiza wpływu zmian demograficznych na sytuację rynku pracy z uwzględnieniem czynników społecznych.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Wykład 6 Wybrane problemy rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Zakonczony Materiał opracowany w ramach Planu działania Sekretariatu Centralnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Odwiedź portal KSOW.
Reorientacja zawodowa rolników i członków ich rodzin Podsumowanie warsztatów tematycznych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Stan i perspektywy rozwoju spółdzielczości wiejskiej w Polsce (badania, wirtualne konwersatorium naukowe, spotkanie audytoryjne podsumowujące badania,
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
GOSPODARSTWA ROLNE OSÓB PRAWNYCH (GOP) W PROCESIE PRZEMIAN SYSTEMOWYCH I INTEGRACJI Z UE.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ Standardy produkcji ekologicznej i nadwyżka bezpośrednia wybranych produktów rolniczych w 2005 roku mgr inż. Grażyna Nachtman,
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Dr hab. Arkadiusz Sadowski Wydział Ekonomiczno-Społeczny
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Opracowano na danych Polskiego FADN
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Prof. dr hab. Walenty Poczta Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego
Zapis prezentacji:

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Charakterystyka zasobów pracy w rolnictwie – stan obecny i trendy na przyszłość dr. inż. Anna J. Parzonko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Wydział Nauk Ekonomicznych Materiał opracowany w ramach Planu działania Sekretariatu Centralnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2015 Odwiedź portal KSOW - www.ksow.pl Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich

Praca jako jeden z trzech czynników produkcji jest istotnym elementem wpływającym na efektywność i konkurencyjność gospodarstw rolnych. Relacja występująca w polskim rolnictwie pomiędzy ziemią a kapitałem jest oceniana jako dostateczna, natomiast relacje pomiędzy pracą a kapitałem oraz pracą a ziemią, z uwagi na zbyt duże zasoby pracy, są oceniane negatywnie. Warunkiem zmniejszenia zatrudnienia i poprawy relacji pomiędzy czynnikami produkcji jest przejście, szczególnie ludzi młodych, do pracy w pozarolniczych działach produkcji.

Polska w porównaniu do innych krajów europejskich, ma jeden z najwyższych udziałów ludności związanej z rolnictwem (16%). Relatywnie wysokie wartości tego wskaźnika charakteryzują również : Albanię, Grecję, Ukrainę, Rumunię, Białoruś i Portugalię, Zdecydowanie najniższe wartości (nieprzekraczające 3%) dotyczą: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Holandii i Danii.

Równie niekorzystnie wypada Polska w skali Unii Europejskiej, gdy porówna się poziom nakładów pracy w rolnictwie (AWU) w przeliczeniu na 100 ha użytków rolnych. Wynika to z niekorzystnej struktury agrarnej oraz nadwyżki osób zatrudnionych w rolnictwie – tzw. bezrobocie ukryte, z który mamy do czynienia gdy zmniejszenie liczby pracowników nie powoduje zmniejszenia produkcji. Wartość tego wskaźnika w UE waha się od 1,7 do ponad 15 umownych rocznych jednostek pracy na 100 ha użytków rolnych. Średnia wartość tego wskaźnika w Unii Europejskiej kształtuje się na poziomie 6 AWU na 100 ha użytków rolnych. Według metodologii Eurostatu

mogą się poszczycić kraje z grupy UE– 15, tj: Najniższymi wartościami tego wskaźnika i tym samym najkorzystniejszą sytuacją mogą się poszczycić kraje z grupy UE– 15, tj: Wielka Brytania - 1,7 AWU/100 ha UR, Szwecja -1,9 AWU/100 ha UR, Dania -2 AWU/100 ha UR, Finlandia -2,6 AWU/100 ha UR. Znacznie mniej korzystną pod tym względem sytuację posiadają kraje z grupy UE – 12, tj. Słowenia - 15,9 AWU/100 ha UR, Polska - 13,1 AWU/100 ha UR, Grecja - 12,2 AWU/100 ha UR, Rumunia - 12,1 AWU/100 ha UR. . Według metodologii Eurostatu

W polskim rolnictwie dominują gospodarstwa sektora prywatnego, w tym gospodarstwa indywidualne, które w 2013 r. stanowiły 99,7% ogółu gospodarstw rolnych. Gospodarstwa indywidualne posiadały ok. 91% ogółu użytków rolnych, jak i ogółu sztuk dużych zwierząt gospodarskich znajdujących się w gospodarstwach rolnych. W porównaniu z wynikami PSR 2010, przeliczonymi zgodnie z nową definicją gospodarstwa rolnego, w 2013 r. liczba gospodarstw rolnych ogółem zmniejszyła się o ok. 80 tys., tj. o 5,3%.

Liczba gospodarstw rolnych w latach 2010 i 2013 Ogółem Gospodarstwa o powierzchni użytków rolnych w ha ≤1 1-2 2-3 3-5 5-10 10-15 15-20 20-50 ≥50   Ogółem w tys. 2010 1509,1 24,9 300,6 213,3 276,5 346,3 151,5 72,0 97,0 27,0 2013 1425,0 34,4 277,6 199,0 256,3 315,2 141,3 70,2 103,2 31,8 2010=100 94,7 138,2 92,3 93,3 92,7 91,0 97,5 106,4 117,7 Gospodarstwa indywidualne o powierzchni powyżej 1 ha pow. UR w tys. 1480,2 - 300,5 213,2 276,3 346,1 151,4 71,9 96,6 24,3 1391,1 277,5 198,9 256,1 315,0 141,2 70,1 102,9 29,3 2010 = 100 94,0 106,5 120,7

Spadek liczby gospodarstw, znalazł swoje odzwierciedlenie we wzroście średniej powierzchni użytków rolnych przypadającej na 1 gospodarstwo z 9,85 ha w 2010 r. do 10,22 ha w 2013 r. Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2014 GUS

PRACUJĄCY W ROLNICTWIE WEDŁUG WOJEWÓDZTW na 100 ha użytków rolnych Stan w dniu 31 XII 2013 r Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2014 GUS

Liczba pracujących w gospodarstwach rolnych w jednostkach AWU Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2014 GUS

pracownicy najemni stali pracownicy najemni dorywczy Struktura pracujących według rocznego wkładu pracy wyrażonego w umownych rocznych jednostkach pracy AWU gospodarstw indywidualnych w roku 2010 i 2013:   2010 2013 rodzinna siła robocza 96,8% 94,8% pracownicy najemni stali 1,6% 1,97% pracownicy najemni dorywczy 2,64% Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2014 GUS

Rodzinna siła robocza przypadająca na 1 gospodarstwo rolne według grup obszarowych użytków rolnych Grupy obszarowe użytków rolnych w hektarach Rodzinna siła robocza - liczba pracujących AWU Na 1 gospodarstwo Gospodarstwa indywidualne ogółem 2,4 1,1 0-1 1,9 0,5 1-2 2,2 0,7 2-3 2,3 0,9 3-5 2,5 5-10 2,6 1,4 10-15 2,7 1,6 15-20 2,8 1,8 20-30 30-50 2,9 50-100 100 i więcej

52% - nie uzyskało żadnego wykształcenia rolniczego. Na efektywność gospodarowania wpływ ma m. in. poziom wykształcenia osób kierujących gospodarstwami rolnymi. Wśród gospodarstw rolnych o powierzchni powyżej 1 ha UR gospodarstwa, w których osoba kierująca posiada wykształcenie rolnicze stanowią zaledwie 48%. Spośród osób kierujących gospodarstwem rolnym, posiadających wykształcenie rolnicze: 2,5% ma wykształcenie wyższe rolnicze 0,3% policealne 11,7% średnie zawodowe 13,3% zasadnicze zawodowe 20,3% kurs rolniczy 52% - nie uzyskało żadnego wykształcenia rolniczego. Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2014 GUS

Gospodarstwa, w których osoba kierująca posiada wykształcenie rolnicze Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2014 GUS

Istotną kwestią związaną z oceną jakości siły roboczej w gospodarstwach rolnych, są przemiany demograficzne wśród ludności rolniczej. Problem starzenia się użytkowników gospodarstw pociąga za sobą konsekwencje w postaci mniejszej elastyczności w zakresie wprowadzania przez rolników innowacji w gospodarstwie. Zmiany struktury obszarowej w dużym stopniu determinowane są wymianą pokoleniową rolników, a ich brak jest czynnikiem ograniczającym te przemiany. W rolnictwie polskim największy jest, na tle pozostałych państw Wspólnoty, odsetek gospodarstw prowadzonych przez osoby do 35 lat i wynosi 14,7% przy średniej unijnej na poziomie 6,4%.

Prognoza ludności, przyrost/ubytek w stosunku do poprzedniego okresu (w tys.) Źródło: opracowanie własne na podstawie: Prognoza ludności na lata 2008–2035, Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Demograficznych, Warszawa 2009, s. 197.

Procesy demograficzne zachodzące w Polsce mają bipolarny rozkład przestrzenny będący głównie efektem zmian urbanizacyjnych: z jednej strony następuje koncentracja ludności w największych ośrodkach miejskich oraz tzw. suburbanizacja czyli migracje ludności miejskiej na sąsiadujące tereny wiejskie, a z drugiej – depopulacja peryferyjnych obszarów wiejskich, położonych z dala od dużych miast.

Nie można dopuścić do sytuacji, by „zwijanie się obszarów wiejskich” przebiegało w sposób niekontrolowany. Proces kontrolowany prowadzi do zmiany strukturalnej, aż ustali się poziom możliwego odbicia – odwrócenia trendu: z mniejszą liczbą mieszkańców, z inną strukturą kapitału ludzkiego, z mniejszą ilością infrastruktury, ale z nowymi elementami kryjącymi potencjał wzrostu według nowego scenariusza. Przykładowo powstanie firm eksportujących poza rynek lokalny tworzy taką sytuację. www.opole.uw.gov.pl/pliki/files/R.Wilczyński.pdf‎

Szansą aktywizacji polskiej wsi jest tworzenie nowych miejsc pracy w przetwórstwie rolno-spożywczym, w drobnej przedsiębiorczości i przemyśle oraz w powiązaniu rolnictwa z innymi działaniami gospodarki, np. z turystyką i rekreacją. Wstępnie (bez potwierdzenia analizą statystyczną z braku danych w przekrojach powiatowych) można zidentyfikować pozytywny wpływ depopulacji na przekształcenie struktury obszarowej gospodarstw rolnych, czego wyrazem jest spadek ogólnej liczby gospodarstw oraz wzrost liczby gospodarstw o wielkości powyżej 50 ha.

Dziękuję z uwagę! anna_parzonko@sggw.pl