METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Poznawanie metody projektu
Konferencja dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych pt. UCZNIOWSKIE PROJEKTY EDUKACYJNE. PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI.
INFORMATOR O UCZNIOWSKICH PROJEKTACH EDUKACYJNYCH
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Metoda projektu edukacyjnego
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH dr Katarzyna Jarkiewicz

KWESTIE TERMINOLOGICZNE Projekt edukacyjny to jednorazowe przedsięwzięcie o dużej złożoności, ograniczone czasowo, mające charakter interdyscyplinarny. Obejmuje cykl dobrze zaplanowanych działań, związanych z realizacją treści programowych, które są realizowane przez dużą grupę uczniów, indywidualnie lub zespołowo.

KWESTIE TERMINOLOGICZNE Projekt edukacyjny kształtuje wiele umiejętności oraz integruje wiedzę z różnych dyscyplin naukowych (przedmiotów). Istotą metody projektu jest samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego przedsięwzięcia (zadania lub problemu dydaktycznego i wychowawczego) w oparciu o wcześniej przyjęte założenia.

KWESTIE TERMINOLOGICZNE Projekt edukacyjny kształtuje wiele umiejętności oraz integruje wiedzę z różnych dyscyplin naukowych (przedmiotów). Jest jedną z metod realizacji zadań szkolnego programu nauczania. Istotą metody projektu jest samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego przedsięwzięcia (zadania lub problemu dydaktycznego i wychowawczego) w oparciu o wcześniej przyjęte założenia.

CHARAKTERYSTYKA ZAGADNIENIA Projekt edukacyjny charakteryzuje się tym, że: jest to przedsięwzięcie innowacyjne, wymagające odmiennych od dotychczas stosowanych metod działania, efektywniejszych sposobów komunikowania się i współpracy; posiada tytuł; nie powtarza się w identycznej formie; ma wyznaczone cele i ma przynieść określony rezultat;

CHARAKTERYSTYKA ZAGADNIENIA f) jest przedsięwzięciem kompleksowym i wykracza zazwyczaj poza ramy jednego przedmiotu; g) jest integralny (obszerny, wykraczający poza jedną dziedzinę); h) ma ograniczone ramy czasowe (ma ustalone terminy ukończenia całości przedsięwzięcia oraz kolejnych etapów); realizowany jest przez określone osoby, które są odpowiedzialne za jego realizację;

CHARAKTERYSTYKA ZAGADNIENIA k) jest jednorazowym wysiłkiem, nie jest powtórzeniem wcześniejszych prac; l) ma ustalone sposoby określania tego, w jakim stopniu zakładane cele zostały osiągnięte (wprowadza sprawozdania); m) już na początku znane są kryteria i sposób oceny efektów; n) uczniowie znają zasady i formy prezentacji wyników swojej pracy; o) rezultaty pracy prezentowane są publicznie (znani są odbiorcy prezentacji)

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW Projekt badawczy polega na zbieraniu przez uczniów informacji dotyczących określonego zagadnienia, systematyzowaniu tych informacji, opracowywaniu danych, wysunięciu wniosków, prezentacji efektów. Projekt działania lokalnego polega na rozpoznaniu przez uczniów potrzeb środowiska lokalnego w danej dziedzinie; opracowaniu projektu; realizacji działań w terenie i prezentacji efektów (zmian) społeczności lokalnej.

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW Dobry projekt to taki, który pogłębia szkolną edukację i jest powiązany z programem, a zarazem odpowiada zainteresowaniom uczniów i wiąże sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową.

NAUCZYCIEL A METODA PROJEKTU Przy pracy metodą projektu nauczyciel spełnia następujące funkcje: pomaga uczącym się w poszukiwaniu źródeł pomocnych im w pracy nad projektem sam stara się być źródłem informacji dla uczniów koordynuje cały proces, motywując uczniów do działania i wspierając ich w działaniu

EFEKTYWNOŚĆ METODY PROJEKTU Skuteczność metody projektów w procesie nauczania polega na tym, że: rozwija samodzielność, samorządność, umiejętność współpracy i życia w grupie, integruje ją, stymuluje rozwój poznawczy, emocjonalny i motoryczny, uwzględnia indywidualne potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, przygotowuje do przyszłej pracy zawodowej, rozwija twórcze myślenie,

EFEKTYWNOŚĆ METODY PROJEKTU umożliwia zaprezentowanie własnej pracy, wzmacnia motywację poznawczą, integruje wiedzę szkolną i pozaszkolną, łączy proces nauczania z doświadczeniem i aktywnym działaniem, łączy w spójną całość treści międzyprzedmiotowe, daje uczniom możliwość samooceny swojej pracy i działań kolegów.

NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI Stosując metodę projektów rozwijamy u uczniów wiele umiejętności: korzystanie z różnych źródeł informacji; operowanie informacją (dobór, selekcja, ocena); podejmowanie decyzji; poczucie odpowiedzialności; ocenianie i samokontrola; dostrzeganie i formułowanie problemów; rozwiązywanie problemów (myślenie twórcze)

NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI organizacji pracy: planowania, podziału zadań; współdziałania, rozwiązywania konfliktów; wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych osób; komunikowania i i innych umiejętności interpersonalnych; prezentowania własnej pracy; dyskutowania, sporządzania pisemnych opracowań; doboru i wykorzystania posiadanej i zdobywanej wiedzy potrzebnej w realizacji projektu.

ETAPY PRACY METODĄ PROJEKTU 1. Wybór zagadnienia – wyłonienie tematu 2. Opracowanie celów projektu 3. Zawarcie kontraktu 4. Opracowanie programu projektu i harmonogramu działań 5. Realizacja projektu 6. Prezentacja projektu 7. Ocena projektu

WYBÓR ZAGADNIENIA – WYŁONIENIE TEMATU Nauczyciel inicjuje projekt poprzez zajęcia wprowadzające w tematykę ogólną, a uczniowie w grupach wybierają tematy szczegółowe. Następnie uczniowie wybierają temat spośród grupy tematów opracowanych przez nauczyciela. Wszystkie grupy realizują ten sam temat określony przez nauczyciela.

OPRACOWANIE CELÓW PROJEKTU Uczniowie do wybranego zagadnienia opracowują w formie propozycji szczegółowy temat projektu (tytuł), cele projektu, formę realizacji i prezentacji oraz spodziewane rezultaty. Po analizie propozycji nauczyciel z uczniami dokonuje akceptacji.

ZAWARCIE KONTRAKTU Nauczyciel zawiera z uczniami kontrakt, który powinien zawierać: temat projektu i jego cele; zadania dla poszczególnych członków grupy i ustalenie osób odpowiedzialnych (liderów); źródła, które uczniowie powinni wykorzystać; terminy i miejsce konsultacji z nauczycielem; termin, miejsce i czas trwania prezentacji; kryteria oceny projektu.

PROGRAM PROJEKTU I HARMONOGRAM DZIAŁAŃ Elementy projektu: 1. opisanie problemu; 2. zdefiniowanie i uszczegółowienie celów projektu; 3. propozycja rozwiązań. Harmonogram działań: 1. przydział zadań poszczególnym członkom zespołu; 2. rozplanowanie działań w czasie; 3. ustalenie szczegółowych kryteriów oceny prezentacji.

REALIZACJA PROJEKTU Projekt powinien być wykonany samodzielnie (według własnej inwencji i inicjatywy uczniów), w ramach godzin lekcyjnych i jako praca domowa, w miłej atmosferze, przy pełnym wsparciu nauczyciela i rodziców. Realizacja projektu może się nie powieść z powodu „słomianego zapału” uczniów, nieumiejętności pracy w grupie, konfliktom grupowym, nieotrzymaniu zaplanowanych środków finansowych, przypadkom losowym.

PREZENTACJA PROJEKTU W zależności od tematyki projektu prezentacja może być przedstawiona w formie: wystawy prac wykonanych przez uczniów (albumy, plakaty, rysunki, modele) z ich komentarzem; inscenizacji; wykładu, odczytu, prelekcji, prezentacji multimedialnej, pokazu filmu video; prezentacji modelu; promocji książeczki, broszury, gazetki, itp.

OCENA UCZNIÓW Uczniowie oceniają projekty innych uczniów (może to być cała klasa lub grupa). Każdy uczeń dokonuje ponadto samooceny - co się udało, a czego nie udało się zrealizować, dlaczego nie wszystkie cele zostały zrealizowane, jak układała się współpraca, jak inni ocenili naszą pracę?