Projekt edukacyjny w gimnazjum im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Praca metodą projektu edukacyjnego
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
W gimnazjum. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński.
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Dyrektor szkoły powierza kierownikom zespołów przedmiotowych opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych (po 5 z każdego przedmiotu) do 30 kwietnia.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Podstawa prawna: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Projekt edukacyjny w gimnazjum im Projekt edukacyjny w gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919 w Orchowie Dokumentacja

PODSTAWA PRAWNA PRO JEKTU Podstawą prawną wprowadzenia do szkół gimnazjalnych projektu edukacyjnego jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

W rozporządzeniu tym znalazły się następujące zapisy: 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. 2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. 3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania: wybranie tematu projektu edukacyjnego; (2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji; (3) wykonanie zaplanowanych działań; (4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum. 5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną. 6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego. 7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. 8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum. 9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.

Regulamin realizacji projektów edukacyjnych w Gimnazjum im Regulamin realizacji projektów edukacyjnych w Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919 w Orchowie Ustalenia ogólne Uczeń gimnazjum realizuje jeden projekt edukacyjny w danym roku szkolnym. Temat projektu realizowanego w gimnazjum jest wpisywany uczniowi na świadectwie ukończenia szkoły. Projekty edukacyjne realizowane są w grupach klasowych lub międzyoddziałowych. Udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na jego ocenę zachowania. Szczegółowe kryteria oceny zachowania, uwzględniające udział ucznia w projekcie edukacyjnym, zapisane są w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania w statucie szkoły.

Role nauczycieli Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za realizację projektów edukacyjnych w szkole. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną określa szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego zapisane w regulaminie realizacji projektów edukacyjnych, zwanym dalej regulaminem. Dyrektor szkoły wprowadza zarządzeniem zapisy regulaminu. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną powołuje szkolnego koordynatora projektów.

Do zadań szkolnego koordynatora projektów należy: udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektu; koordynowanie pracy nauczycieli, w tym opiekunów projektów; przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny; nadzór nad dokumentacją projektów; organizację Festiwalu Projektów.

6. Nad realizacją konkretnego projektu czuwa opiekun projektu. Jego zadania to: omówienie scenariusza projektu z uczniami; przygotowanie kontraktu i podpisanie go z uczniami; przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów z zasadami jej prowadzenia: - karty projektu, - karty samooceny ucznia, - karty oceny projektu, - karty oceny prezentacji projektu, - sprawozdaniem z realizacji projektu;

czuwanie nad prawidłowym przebiegiem projektu; organizowanie opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji; pomoc uczniom na każdym etapie realizacji projektu; motywowanie uczniów do systematycznej pracy; pomoc w prezentacji projektu; ocena projektu; komunikacja z wychowawcą ucznia nt. jego udziału w projekcie; koordynowanie pracy nauczycieli w przypadku, kiedy projekt edukacyjny jest międzyprzedmiotowy.

Nauczyciel niebędący opiekunem projektu, a współpracujący z opiekunem w projekcie międzyprzedmiotowym jest zobowiązany do: konsultacji dla uczniów zgodnie z ustalonym harmonogramem; czuwania nad prawidłowym przebiegiem projektu; sprawowania opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji, zgodnie z ustalonym zakresem merytorycznym; prowadzenia dokumentacji uzgodnionej z opiekunem projektu; współpracy z opiekunem projektu i szkolnym opiekunem projektu w ciągu roku szkolnego i podczas organizowania Festiwalu Projektów; ustalenia oceny przedmiotowej projektu, jeśli jest przewidziana, udziału w ustaleniu oceny udziału ucznia projektu, skutkującej wpisem na świadectwie ukończenia szkoły; udziału w ustalaniu oceny z zachowania ucznia.

Wychowawca klasy jest zobowiązany do: poinformowania uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego; prowadzenia działań organizacyjnych związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy, w szczególności: - wyboru tematu i grupy projektowej przez każdego ucznia klasy, - monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z opiekunem zespołu, - przekazywanie informacji o wynikach monitorowania rodzicom; komunikowania się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania; prowadzenia odpowiednich zapisów w dokumentacji szkolnej, związanych z realizacją przez ucznia projektu edukacyjnego (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę).

Działania projektowe I. Wybór tematu projektu Do końca maja roku poprzedzającego rok szkolny, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, nauczyciele ustalają ich temat przewodni. Podczas ustalania przewodniego tematu projektów edukacyjnych bierze się pod uwagę w szczególności ważne wydarzenia rocznicowe, społeczne, uwarunkowania środowiska lokalnego, potrzeby szkoły, realizację podstawy programowej. W terminie do 1 września roku szkolnego, w którym będzie realizowany projekt edukacyjny, nauczyciele wspólnie ustalają zestaw projektów edukacyjnych do realizacji w danym roku szkolnym, określając również typy projektów (np. badawczy, lokalnego działania). Projekty mogą być realizowane przez jednego nauczyciela w jednej klasie lub międzyoddziałowo, bądź przez kilku nauczycieli międzyprzedmiotowo. Uczniowie dokonują wyboru tematu projektu, który będą realizować w terminie do końca września.

II. Określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji Opiekunowie projektów omawiają z uczniami: scenariusz projektu, harmonogram działań projektowych, wspomagają podział zadań w grupie, przygotowują kontrakt, omawiają wzory dokumentów i kryteria oceniania projektu i jego prezentacji. Opiekunowie projektów i nauczyciele pracujący z uczniami wyznaczają miejsce i terminy konsultacji. Opiekunowie projektów i nauczyciele pracujący z uczniami przygotowują kartę projektu.

III. Wykonanie zaplanowanych działań Uczniowie pod opieką nauczycieli pracują nad realizacją projektu do końca maja danego roku szkolnego. Szkolny opiekun projektu z innymi nauczycielami do końca maja przygotowuje program Festiwalu Projektów, uzgadniają formułę prezentacji poszczególnych projektów. Uczniowie dokonują samooceny projektu. Opiekun projektu dokonuje oceny projektu.

IV. Publiczne przedstawienie rezultatów projektu. Projekty edukacyjne prezentowane są publicznie podczas Festiwalu Projektów. Festiwal Projektów odbywa się w czerwcu w terminie uzgodnionym w harmonogramie roku szkolnego. Podczas Festiwalu Projektów dokonuje się oceny prezentacji projektów. Uczniowie wraz z nauczycielami dokonują ewaluacji swojej pracy. Do końca roku szkolnego uczniowie pod opieką nauczycieli przygotowują sprawozdania z realizacji projektów, które umieszczane są na stronie internetowej szkoły.

V. Ocenianie uczniów biorących udział w projekcie. 1. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego. Uczniowie zostaną nagrodzeni dodatkowymi punktami dodatnimi za aktywny udział w projekcie oraz ujemnymi za niewywiązywanie się z obowiązków w realizacji projektu. Punkty te zawiera odpowiednio Tabela Zachowania Pozytywne oraz Tabela Zachowania Negatywne.

Ustalenia dodatkowe Dyrektor szkoły decyduje o zwalnianiu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w uzasadnionych przypadkach na udokumentowany wniosek rodziców. Dyrektor podejmuje decyzję o umożliwieniu uczniowi realizowania projektu edukacyjnego na jego prośbę w sytuacjach uniemożliwiających jego obecność w szkole (np. nauczanie indywidualne, inne sytuacje zdrowotne bądź losowe). Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może zmienić zapisy niniejszego regulaminu, dostosowując je do realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń… Propozycja zmian w WSO (fragment)   Ocenę wzorową otrzymuje uczeń… - Podczas realizacji projektu gimnazjalnego czynnie uczestniczył w formułowaniu tematu projektu,   aktywnie uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach jego realizacji. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń… - Pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając członków zespołu. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń… - Prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń…. - Wypełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się nie wywiązać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń … - Często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji projektu gimnazjalnego lub odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego.   Ocenę naganną otrzymuje uczeń… - Nie przystąpił do realizacji projektu lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu, jak i opiekuna.

Ocenianie projektów Samodzielność Współpraca w grupie Adekwatnść treści projektu do sformułowanego tematu i ustalonych celów Oryginalność Innowacyjność Przeprowadzone badania i trafne dowody tych badań Właściwa struktura sprawozdania/raportu/karty projektu i jego zawartość merytoryczna Sposób prezentacji

Propozycje: Wpis do Tabeli Zachowania Pozytywne i Negatywne Za udział w Edukacyjnym Projekcie Gimnazjalnym +50p ( za całość) Za nieprzystąpienie do realizacji projektu - 50p.( za całość) Dodatkowo: Za aktywne uczestnictwo w realizacji projektu + 30p. Za zaniedbania i niewywiązywanie się z obowiązków - 30p. w realizacji projektu Za udział w projekcie unijnym np. ( GAN ) (Uwierz w siebie), z 80% obecnością. + 30p.

Arkusz obserwacji ucznia Imię ucznia Zachowania Uważnie słucha innych, nie przerywa cudzych wypowiedzi, czeka, żeby zabrać głos, aż inni skończą. Zwięźle przedstawia swoje opinie, nie robi dygresji. Swoje opinie i uczucia wyraża wprost, nie stosuje aluzji. Jej/jego komunikaty niewerbalne są zgodne z werbalnymi. Zadaje pytania i parafrazuje wypowiedzi innych, by upewnić się, czy dobrze je rozumie.

Karta samooceny ucznia wykonującego pracę długoterminową Kryterium Etap I Etap II Tak Częściowo Nie Uczestniczyłem w wyborze tematu pracy projektowej Uczestniczyłem w opracowaniu opisu (konspektu) Projektu. Uczestniczyłem w planowaniu pracy zespołu. Poszczególne etapy projektu wykonywałem systematycznie. Zaplanowane zadania wykonywałem terminowo. W pełni zaangażowałem się w prace projektowe zespołu. Motywowałem kolegów do podjęcia działań związanych z wykonywaniem projektu. Unikałem tworzenia konfliktowych sytuacji w grupie. Pomagałem kolegom w przypadku, gdy mieli trudności. W realizacji projektu korzystałem z różnorodnych źródeł.

Ocena społeczna prezentacji Zaznacz „+” w wybranej kolumnie Doskonale Średnio Słabo Entuzjazm ................ ................ ................ Kontakt wzrokowy ................ ................ ................ Modulacja głosu ................ ................ ................ Znajomość tematu ................ ................ ................ Oryginalność prezentacji ................ ................ ................ Pomoce wizualne ................ ................ ................ Materiały pomocnicze ................ ................ ................ OCENA OGÓLNA ................ ................ ................

Przykładowe tematy Jak zostać znanym astronomem? W jaki sposób wykorzystywane są prawa fizyki w naszych domach? Jak wykorzystać energię wiatru? Jak znaleźć wiatr w polu? Jak zmniejszyć zanieczyszczenie wód w naszej okolicy? Co straciłaby miejscowość przez likwidację szkoły? Gdzie kryje się historia? Jak mądrze odczytywać reklamę?

Pozostała dokumentacja (tabele) Karta projektu – kontrakt uczniowie - nauczyciel O kreślenie celów projektu i zaplanowanie etapów realizacji Konsultacje z nauczycielem Publiczne przedstawienie rezultatów projektu Źródło: www.ore.edu.pl

A teacher is better than two books.