Dlaczego nie należy się bać rodziców?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Kielce, grudzień 2011.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Ocenianie postępów uczniów w kształceniu zawodowym
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Rady Rodziców i Rady Szkoły w polskim systemie oświaty
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Wewnątrzszkolny system oceniania
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Rada Rodziców jako organ szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
RODZICE W SZKOLE.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
OCENIANIE I KLASYFIKOWNIE NA PODSTAWIE
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
§ 3 Organami przedszkola są:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Dlaczego nie należy się bać rodziców? R O D Z I C E Uczestnicy edukacji, wolontariusze, czy… Dlaczego nie należy się bać rodziców? dr Piotr Kostrzyński „RODZICE JAKO WOLONTARIUSZE I UCZESTNICY EDUKACJI SWOICH DZIECI” sobota 26 listopada 2011 r. Sala konferencyjna w siedzibie MEN, Al. J.Ch. Szucha 25

R O D Z I C E Uczestnicy edukacji, wolontariusze, czy… Dlaczego nie należy się bać rodziców? dr Piotr Kostrzyński

W systemie oświaty relacje rodziców z placówką oświatową regulują następujące akty prawne: Ustawa o Systemie Oświaty Statut szkoły /organu prowadzącego/ Karta Nauczyciela /szkoły publiczne/ Konwencja Praw Dziecka

Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o systemie oświaty opisujące relację placówka - rodzic w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych lub o uprawnieniach szkół publicznych w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, w sprawie ramowych statutów publicznego i niepublicznego przedszkola oraz publicznych i niepublicznych szkół wszystkich typów

Funkcje RODZICA Podmiot umowy prawnej1 Prawny opiekun dziecka Członek Rady Rodziców Członek Rady Szkoły 1. w szkolnictwie niepublicznym

W szkołach publicznych rodzice mają prawo do: wyboru szkoły dla swojego dziecka (czy na pewno?) § 4 i 5 Rozp. MENiSz dnia 27 .08. 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych. wystąpienia z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki §4.1.2 Rozp. MENiSz dnia 19 .12. 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki. wnioskowania o rozpoczęcie nauki w szkole przez sześcioletnie dziecko lub na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą art.. 16 ustawy z dnia 7.09.1991 roku o systemie oświaty.

Obowiązki szkoły publicznej wobec rodziców: dostarczenie informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia; przekazanie na początku roku szkolnego informacji o wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia; przekazanie informacji o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ; przekazanie informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych

Poza powyższymi obowiązują jeszcze: Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców ; Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę; Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom; Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny; Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami; Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem,... oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia; W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów – rodzice.

Oraz: Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku stwierdzenia, że oceny zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która: - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych (ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów). W skład takiej komisji wchodzi m.in. przedstawiciel rady rodziców.

Ustawa o systemie oświaty – art.. 53 i 54 W szkole i placówce może działać rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów tej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę lub placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej oraz rady szkoły lub placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 3.

Rada Rodziców: Opiniuje ocenę dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciela; Opiniuje szkolny zestaw programów nauczania; Opiniuje szkolny program wychowawczy i program profilaktyki; Wyraża opinie o jakości pracy szkoły podczas mjps.

Rada Szkoły- art.50 ustawy o systemie oświaty uchwala statut szkoły lub placówki, przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki, może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący, opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki, z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

Prawa RODZICA wnioskuje do wybór szkoły (?) obserwator na egzaminie RN egzaminy PPP do informacji o PPP czas rozp. nauki o ocenach, przedmiotach, indywidualny zasadach, zachowaniu tok nauki

R o d z i c: opiekun prawny petent - obserwator opiekun prawny wolontariusz (jeśli szkoła do tego dopuszcza) partner szkoły, gdy w praktyce: jest równoprawnym podmiotem w szkole ma prawa wnioskodawcze i ustawodawcze w zakresie wyznaczonych kompetencji (ograniczenia wynikają z ogólnych zasad i programów nauczania)

Trudność w partnerstwie - triada komunikacyjna Nauczyciel W A E W-wiedza A- antycypacje E - emocje Rodzic W A E Dziecko W A E

FRAGMENT FILMU "Klasa"

Ucz się patrzeć, nie gapić. B. Brecht Dziękuję za uwagę.