WSKAŹNIKI USŁUG WODNO – KANALIZACYJNYCH I ODBIORU ODPADÓW STAŁYCH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Fundusz Spójności - realizacja projektów w sektorze środowiska w latach 2000 – 2006 oraz kierunki działań do roku 2010 Warszawa, dn. 22 lutego.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Pkt. 4 Agendy spotkania Sprawozdawczość z wykonania KPOŚK w 2010 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Sieć Informacyjna Funduszy Europejskich „Pomorskie w Unii”
OCENA STANU GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GM. ŚWIĘTA KATARZYNA
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Sprawozdanie z działalności w 2009 roku Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego Eko-Babice Sp. z o.o. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Eko-Babice Sp. z.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
   Praca dyplomowa inżynierska
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Systemy wodociągowe - rodzaje
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Dr Ewelina Sokołowska, UG prof. dr hab. Jerzy Witold Wiśniewski, UMK
Projekt Budżetu na 2016 rok Gminy Wiązowna
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Taryfy za wodę i ścieki do Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Tomyślu Sp. z o.o. ul. Targowa Nowy Tomyśl.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Dajemy ludziom wodę a woda to życie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

WSKAŹNIKI USŁUG WODNO – KANALIZACYJNYCH I ODBIORU ODPADÓW STAŁYCH

PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA BADANIA Ustawodawca określił szeroki katalog usług komunalnych. Obecnie nie jest możliwe objęcie badaniami wszystkich rodzajów tych usług. W wyniku przeprowadzonych analiz uznano, że największe znaczenie dla społeczności lokalnych mają następujące usługi komunalne: zbiorowe zaopatrzenie w wodę, zbiorowe odprowadzanie ścieków, odbiór odpadów stałych.

Niewystarczające, zdaniem NIK, zaangażowanie wszystkich organów administracji publicznej, odpowiedzialnych za realizację zadań wynikających z KPOŚK, może skutkować niezrealizowaniem celów Programu, a tym samym niewypełnieniem przez Polskę zobowiązań, wynikających z Traktatu Akcesyjnego w zakresie wdrożenia dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. Informacja o wynikach kontroli realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych, NIK, marzec PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA BADANIA

Do analiz przyjęto 47 wskaźników oceny realizacji usług komunalnych w gminie, a dodatkowe 2 obliczono w sposób wtórny z zebranych danych. Usługę zbiorowego zaopatrzenia w wodę określa 20 wskaźników, a dokładniejszej analizie poddano 14 wskaźników. Usługę zbiorowego odprowadzania ścieków określa 19 wskaźników, a dokładniejszej analizie poddano 13 wskaźników. Usługę odbioru odpadów stałych określa 8 wskaźników, a dokładniejszej analizie poddano 5 wskaźników. PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA BADANIA

Zmiany średniego wskaźnika wysokości ceny brutto dostawy wody i odbioru ścieków (wskaźnik dostępności cenowej) potwierdzają stały wzrost cen. Dla części miast wyliczone wskaźniki wskazują na wysoki poziom strat wody (w literaturze przedmiotu przyjmuje się, że akceptowalny poziom strat to 10%). NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI – WODOCIĄGI I KANALIZACJA

Z badania wynika, że mimo znaczącej poprawy sytuacji w kraju wciąż są miasta w niewystarczającym stopniu wyposażone w sieć wodociągową i kanalizacyjną. Zaobserwowano zmniejszenie wskaźników jednostkowego zużycia wody dla poszczególnych grup miast. Może to świadczyć o utrzymywaniu się obserwowanego w większości miast od wielu lat spadku popytu na wodę. NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI – WODOCIĄGI I KANALIZACJA

Efektywność kosztową usługi określa wskaźnik udziału ceny dostawy wody do kosztu poboru i dostawy wody. W obecnym badaniu wskaźnik jest wyższy w stosunku do roku poprzedniego (dotyczy to również ścieków, nawet w większym stopniu). Może to oznaczać zmiany w dotychczasowej niekorzystnej polityce utrzymywania chronicznego deficytu w sektorze wodno-ściekowym. Ważnym elementem oceny systemu zarządzania może być analiza formy organizacyjno-prawnej. W ankiecie znaczna część miast nie podała informacji z tego zakresu informując o braku danych, lub istniała trudność w określeniu form własności z punktu widzenia gminy, jeśli obsługuje ją (w pełni lub częściowo) sąsiednia gmina lub związek międzygminny. NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI – WODOCIĄGI I KANALIZACJA

Na podstawie dostępnych danych określono poziom wydatków na wodę i ścieki w poszczególnych badanych miastach i miesięczne opłaty za wodę i ścieki. Oszacowane wydatki odniesiono od przeciętnego dochodu do dyspozycji w poszczególnych województwach. Oszacowane wskaźniki mogą być przesłanką do stwierdzenia, że dla grup osób mniej zamożnych w wielu miastach pojawia się bariera dochodowa NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI – WODOCIĄGI I KANALIZACJA

Udział wydatków na wodę i ścieki w dochodach do dyspozycji:

Ceny odbioru odpadów stałych od gospodarstw domowych – 9,00 zł/m³ do 214 zł/m³. Tak duże zróżnicowanie cen system gospodarowania odpadami jest całkowicie niestabilny w skali kraju - uniemożliwia to prowadzenia długofalowej polityki, która jest niezbędna dla podjęcia programu rozbudowy krajowej bazy infrastrukturalnej utylizacji odpadów. Znaczne środki finansowe na rozbudowę pozostałych obiektów, przewidziane w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko pozostają zamrożone. W tej sytuacji niezbędne staje się wprowadzenie nowych rozwiązań systemowych, w tym w szczególności przekazanie gminom własności odpadów. NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI - ODPADY

Skuteczność ilościową usługi określa wskaźnik udział liczby mieszkańców korzystających z usługi odbioru odpadów stałych, do liczby wszystkich mieszkańców miasta. O ile wartości średnie wskaźnika (ogółem i w grupach) są w okolicach 90% to należy podkreślić silne zróżnicowanie między miastami. Obserwowane wartości minimalne na poziomie ok. 60% wymagają dużej uwagi i należy stwierdzić, że skuteczność ilościowa jest w tych miastach niezadowalająca. NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI - ODPADY

Rekomenduje się w dalszych badaniach gromadzenie danych w układzie: woda wtłoczona do sieci, sprzedaż hurtowa wody czystej, zużycie wody na potrzeby własne po wtłoczeniu do sieci oraz wodę dostarczoną odbiorcom. Jest to w szczególności zalecenie dla GUS w odniesieniu do miast o dużym poborze wody. Wskaźnik ilości mieszkańców korzystających z wodociągu na kilometr sieci. W dalszych badaniach celowe byłoby uzupełnienie wskaźników dotyczących podsystemu odprowadzania ścieków o wskaźniki dotyczące ważnego dla analiz podsystemu oczyszczania ścieków: wskaźnika udziału liczby mieszkańców korzystających z oczyszczalni ścieków i udziału mieszkańców liczby mieszkańców korzystających z oczyszczalni ścieków z podwyższonym usuwaniem biogenów. NAJWAŻNIEJSZE REKOMENDACJE – WODOCIĄGI I KANALIZACJA

W dalszych pracach SAS należy rozważyć zbieranie i analizę informacji składanych przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne do urzędów gmin (na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach): ilości odpadów odebranych od mieszkańców, sposoby postępowania z odpadami. Należy również rozważyć analizę zapisów regulaminów utrzymania czystości i porządku w gminach oraz wymagań dla przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie na odbieranie. Analiza taka pozwoliłaby ocenić czy miasta wykorzystują dostępne narzędzia w gospodarce odpadami komunalnymi. NAJWAŻNIEJSZE REKOMENDACJE - ODPADY

WNIOSEK: Na podstawie powyższej analizy można wyciągnąć wniosek, że obecnie przeciętna kondycja sektora usług komunalnych w badanych miastach jest dostateczna. Jednakże w zakresie usług oczyszczania ścieków, w niektórych miastach mogą wystąpić problemy z osiągnięciem standardów unijnych. W zakresie usług odbioru odpadów obecnie dostępne dane praktycznie uniemożliwiają monitorowanie poziomu osiągania standardów unijnych.