Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Politechnika Krakowska
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
Zielony Punkt Łódź, ul. Zachodnia 70, tel/fax: (42) , NIP REGON: Sąd Rejonowy dla.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Zapis prezentacji:

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin SPRAWDZONE ROZWIĄZANIA W GOSPODARCE ODPADAMI KOMUNALNYMI Wizyta studyjna Pałac Bukowiec 26.02.2013 r. Bogdan Korczewski „EKO-INNOWACJE”

GDZIE JESTEŚMY I DOKĄD ZMIERZAMY (GUS -2011) wytworzyliśmy 12 128,8 tys. ton (wzrost o 90 tys. ton w stosunku do 2010 r.) zebraliśmy 9 827,6 tys. ton odpadów komunalnych (spadek o 2,2% w stosunku do 2010) 57,9% zostało zebranych przez prywatne firmy oczyszczania (58,3% w 2010 roku), 40,3% przez przedsiębiorstwa z sektora publicznego (39,9% w 2010 roku), pozostałe 1,8% przez jednostki stanowiące własność mieszaną między sektorami prywatnym i publicznym (podobnie jak w roku 2010). na 1 mieszkańca Polski przypadało około 315 kg wytworzonych odpadów komunalnych, natomiast ilość zebranych odpadów komunalnych przypadająca na 1 mieszkańca kształtowała się na poziomie ok. 255kg (woj. łódzkie 356/250) unieszkodliwiliśmy ok. 8,5 mln. ton zbiórka selektywna to ok. 5-6% odpadów komunalnych wprowadzamy na rynek ponad 4,5 mln ton opakowań raportujemy odzysk i recykling na poziomie 2,6 mln ton funkcjonuje około 600 różnych składowisk - zamiast 300 Tak było……. A co nas czeka…….

POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI KOMUNALNYMI W UNII EUROPEJSKIEJ

RECYKLING ZUŻYTYCH OPAKOWAŃ Obowiązek zapewnienia recyklingu zużytych opakowań dotyczył dotychczas tylko ich użytkowników. Sposoby wypełnienia obowiązku: - Samodzielnie odzyskać i poddać recyklingowi, - Przystąpić do Organizacji Odzysku. Opłata produktowa za niepełne wykonanie obowiązku. Ustalone poziomy recyklingu na rok 2007 i dla Polski okres przejściowy do końca 2014.

POLSKIE PRAWO O OPAKOWANIACH Ustawa z 27 marca 2001 Prawo Ochrony Środowiska Ustawa z 11 maja 2001 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych Ustawa z 11 maja 2001 o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej Ustawa z 27 marca 2001 o odpadach Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat produktowych Rozporządzenia w sprawie poziomów zawartości metali ciężkich w opakowaniach

WYMAGANE POZIOMY ODZYSKU I RECYKLINGU 2002 - 2014

REALIZACJA OBOWIĄZKU RECYKLINGU

DYREKTYWA RAMOWA 2008/98 Nowe zadania wynikające z dyrektywy 2008/98 (art. 11): do roku 2015 selektywna zbiórka odpadów: papieru, metalu, plastiku i szkła (dotyczy wszystkich podmiotów, nie tylko gospodarstw domowych) do roku 2020 przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej: papier, metal, plastik i szkło z gospodarstw domowych do minimum 50 % wagowo. do roku 2020 przygotowanie do ponownego wykorzystania, recyklingu i innych sposobów odzyskiwania materiałów, w tym wypełniania wyrobisk, odpadów rozbiórkowych do minimum 70 % wagowo.

DYREKTYWA RAMOWA 2008/98 Hierarchia postępowania z odpadami (zasada 5 kroków) (art 4): zapobieganie przygotowywanie do ponownego użycia (nowe) recykling inne metody odzysku, np. odzysk energii; (spalanie odpadów komunalnych jest odzyskiem jeśli efektywność energetyczna >0,65); spalanie nie jest recyklingiem unieszkodliwianie

DYREKTYWA RAMOWA 2008/98 Zadania nałożono na gminy – ustawą z dn. 1 lipca 2011 r. „ O utrzymaniu czystości i porządku w gminach” (UCP) Kolejne zmiany będą wprowadzane w: ustawie o odpadach, ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej

NOWE ZADANIA GMIN Przesłanki podstawowe: wdrożyć zbieranie selektywne odpadów. 2. Uruchomić punkty selektywnego zbierania odpadów. 3. Ustalić opłatę niższą , gdy odpady są zbierane selektywnie. 4. „Zmobilizować” tych co nie zbierają selektywnie. 5. Osiągnąć poziomy recyklingu w poszczególnych latach. 6. Złożyć sprawozdanie z realizacji zadań ustawowych . 7. Zapłacić karę za niewykonanie…….

NOWE OBOWIĄZKI GMIN (1) Art. 3.2 (U.C.P) ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji; tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych

POZIOMY RECYKLINGU I PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA (%) Rozporządzenie MŚ z dn. 29 maja 2012 r. Papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło 10 12 14 16 18 20 30 40 50 Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia Należy brać pod uwagę odpady o kodach: 20 01 01, 15 01 01, 20 01 40, 15 01 04, 20 01 39, 15 01 02, 20 01 02, 15 01 07, 15 01 06, ex 20 01 99 odpady papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206).

ROZPORZĄDZENIE MŚ z dn. 29 maja 2012 r ROZPORZĄDZENIE MŚ z dn. 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych Pptms oblicza się jak poniżej: Pptms Pptms – poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, wyrażony w procentach Mrpmts – łączna masa odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła poddanych recyklingowi i przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg. Mwpmts – łączna masa wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła pochodząca ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg obliczana na podstawie wzoru:……..

Mwpmts = Lm x MwGUS x Umpmts Rozporządzenie MŚ z dn. 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych 1. Mwptms w przypadku gmin oblicza się jak poniżej: Mwpmts = Lm x MwGUS x Umpmts 2. Mwptms w przypadku podmiotów (art. 9g) oblicza się jak poniżej: Mwpmts = Mo x Umpmts Lm - liczba mieszkańców gminy, MwGUS - masa wytworzonych odpadów komunalnych przez jednego mieszkańca na terenie województwa, Mo - łączna masa odebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, Umpmts - udział łączny w składzie morfologicznym odpadów komunalnych odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła (morfologia własna lub KPGO) Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, oblicza się dla wszystkich podanych rodzaj podanych rodzajów odpadów.

ROZPORZĄDZENIE MŚ z dn. 29 maja 2012 r ROZPORZĄDZENIE MŚ z dn. 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, oblicza się łącznie dla wszystkich podanych rodzajów odpadów Należy brać pod uwagę odpady o kodach: 20 01 01, 15 01 01, 20 01 40, 15 01 04, 20 01 39, 15 01 02, 20 01 02, 15 01 07, 15 01 06, ex 20 01 99 odpady papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206).

NOWE OBOWIĄZKI GMIN (2) zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; prowadzą działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

NOWE OBOWIĄZKI GMIN (3) Art. 4.1. Rada Gminy ….uchwala regulamin u.c. p. na terenie gminy, zwany dalej regulaminem; regulamin jest aktem prawa miejscowego. Art. 4.2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące: 1) Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących: a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

NOWE OBOWIĄZKI GMIN (4) Art. 6.1.4. (górne stawki opłat, gdzie gmina nie przejmuje obowiązków) . Rada gminy określając stawki opłat [..],stosuje niższe stawki, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Art. 6k.3. (podstawowe stawki opłat, gdzie gmina przejmuje obowiązki) . Rada gminy określi niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeśli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

SZANSE RYNKU ODZYSKU I RECYKLINGU ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH W POLSCE /od 2012/ zabezpieczenie faktycznej realizacji obowiązku aktywne działania Ministra Środowiska w zakresie przyspieszenia zmian w prawie nieuchronna konieczność uporządkowania rynku zainteresowanie KE i zagrożenie sankcjami karnymi

SZANSE RYNKU ODZYSKU I RECYKLINGU ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH W POLSCE /od 2012/ Praktycznie nieograniczony rynek zbytu na stłuczkę szklaną: Ok. 1 300 000 ton opakowań szklanych - roczna produkcja hut szkła opakowaniowego Ok. 320 000 Mg stłuczki zużyto w 2011 w hutach szkła opakowaniowego 800 000 Mg to minimalny potencjał zużycia stłuczki przez huty Pokonana bariera 80% zużycia stłuczki w jednej z hut Warunek recyklingu szkła w hutach: jakość stłuczki Naprzeciw temu wychodzi kilka firm uzdatniających szkło które mają jeszcze niewykorzystane moce produkcyjne Całość zebranego szkła z opakowań szklanych będzie zagospodarowana

POZIOMY RECYKLINGU I PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI (%) Rozporządzenie MŚ z dn. 29 maja 2012 r. 2012 r. 2013 r. 2014 r. 2015 r. 2016 r. 2017 r. 2018 r. 2019 r. 2020 r. Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe 30 36 38 40 42 45 50 65 70 Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami (%)

CO ZYSKA GMINA ? Przybędzie nowych obowiązków co wpłynie na rozwój idei samorządności. Nadzór nad kosztami systemu gospodarowania odpadami komunalnymi: 1. koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; 2. tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 3. obsługi administracyjnej tego systemu. Samodzielność w wyborze firmy komunalnej. Nadzór nad strumieniem odpadów (nareszcie odpady nie trafią do „lasu” i zostaną rozdzielone na frakcje surowcowe u źródła). Świadomość EKOLOGICZNĄ mieszkańca (w tym to, że bez segregacji drożej zapłaci za swoje odpady).

Dziękuję za uwagę