Przedmiot, zakres, działy i działania, zasady, metody pedagogiki specjalnej Przedmiotem pedagogiki specjalnej jest jednostka upośledzona i jej predyspozycje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kształcenie i wychowanie upośledzonych umysłowo
Advertisements

Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Pedagogika specjalna dział pedagogiki, którego podmiotem jest człowiek wymagający wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorakich trudności, utrudniających.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Pedagogika specjalna dział pedagogiki, którego podmiotem jest człowiek wymagający wsparcia i pomocy w przekraczaniu odchyleń od normy, różnorakich trudności,
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Czym jest Integracja?.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Metoda Ruchu Rozwijającego
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Pedagogika specjalna dział pedagogiki, którego podmiotem jest człowiek wymagający wsparcia i pomocy w przekraczaniu odchyleń od normy, różnorakich trudności,
Treści kształcenia.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Co dalej…..
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zespół Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe czerwiec 2016
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Przedmiot, zakres, działy i działania, zasady, metody pedagogiki specjalnej Przedmiotem pedagogiki specjalnej jest jednostka upośledzona i jej predyspozycje.

Podział wychowanków Mających trudności w poznawaniu świata i komunikowania się z nimi wskutek braku lub uszkodzenia analizatorów zmysłowych ich procesy poznawcze przebiegają nieprawidłowo, zdolność uczenia się jest ograniczona i przystosowanie do życia społecznego i pracy jest utrudnione

Podział wychowanków c.d którzy w skutek uszkodzenia narządu ruchu mają trudności w braniu aktywnego udziału w życiu społecznym i zawodowym którzy w skutek zaniedbań i błędów wychowawczych bądź nieprawidłowości funkcjonowania systemu nerwowego albo psychopatii czy charakteropatii wymagają wychowania resocjalizacyjnego.

Działania stosowane w pedagogice specjalnej Pomoc – współdziałanie z podmiotem będącym w trudnej sytuacji, przywracanie normalności jego sytuacji, zapobiegania pojawianiu się sytuacji trudnych, ułatwianie lub uefektywnianie sytuacji będącej na granicy normy

Działania stosowane w pedagogice specjalnej Opieka – działalność polegająca na pomocy jednostce niezdolnej do samodzielnego zaspokojenia i regulowania jej potrzeb. Ciągłe i bezinteresowne zaspokajanie potrzeb i kompensowanie niezdolności

Działania stosowane w pedagogice specjalnej Edukacja – ogół potrzebnych doświadczeń, znaczących dla kształtowania się kompetencji i tożsamości człowieka lub ogół jego interakcji zw. światem życia, znaczącym dla optymalnego rozwoju osobowości. Ogół wpływów na jednostki lub grupy sprzyjających rozwojowi, aby w jak największym stopniu stały się one świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, kulturowej i narodowej oraz by były zdolne do aktywnej samorealizacji własnej tożsamości i rozwijania własnego Ja poprzez podejmowanie zadań. To prowadzenie drugiego człowieka ku wyższym stanom rozwojowym i jego własna aktywność w osiąganiu pełnych swoistych dlań możliwości. To ogół czynności i procesów sprzyjający rozwojowi oraz stan ich efektów (kompetencji, podmiotowości i tożsamości).

Działania stosowane w pedagogice specjalnej Rehabilitacja – łączne i skoordynowane oddziaływanie lecznicze, psychologiczne, pedagogiczne, społeczno-zawodowe, zmierzające do rozwinięcia lub przywrócenia u osoby trwale poszkodowanej na zdrowiu zdolności, sprawności i możliwości samodzielnego życia w społeczeństwie.

Działania stosowane w pedagogice specjalnej Rewalidacja – długotrwała działalność terapeutyczno – wychowawcza, wielostronna stymulacja, opieka, nauczanie i wychowywanie jednostek o zaburzonej percepcji (niewidomych, niesłyszących, upośledzonych umysłowo).

Działania stosowane w pedagogice specjalnej Resocjalizacja – proces wychowywania jednostek wykazujących wzmożone trudności w dostosowaniu się do norm społecznych, moralnych, prawnych, wynikających ze stanu osobowości wychowanka, z jego antagonistyczno-destrukcyjnego ustosunkowania się do oczekiwań społecznych. Polega na stosowaniu różnych technik (psychotechnika, socjotechnika, kulturotechnika, nauka szkolna oraz praca w warunkach izolacji (zakłady poprawcze, karne, schroniska dla nieletnich) lub w środowisku otwartym i półwolnościowym pod nadzorem kuratora sądowego.

Działy pedagogiki specjalnej: Oligofrenopedagogika – pedagogika dotycząca osób upośłedzonych Surdopedagogika – pedagogika dotycząca jednostek z upołedzonym zmysłem słuchu Tyflopedagogika – pedagogika osób z upośledzonym zmysłem wzroku

Działy pedagogiki specjalnej: Pedagogika resocjalizacyjna – dotycząca jednostek o upośledzonym zachowaniu na tle czynników organicznych i środowiskowych. Pedagogika terapeutyczna – dotycząca jednostek kalekich i przewlekle chorych.

Stosowane metody rewalidacji metoda ośrodków pracy M. Grzegorzewskiej obserwować, badać, porównywać, wyciągać wnioski, wyodrębniać cechy istotne na plan pierwszy zebrać wszelkie dostępne materiały o nich różnymi drogami i w różnej postaci skonkretyzować zebrane wiadomości i przeżycia związane z tym poznaniem

metoda ośrodków pracy M.Grzegorzewskiej Metoda zbliżona do metody ośrodków zainteresowań O. Decroly’ego uzasadniająca znaczenie aktywności dziecka w procesach poznawczych (za teorią Piageta i teorią uczenia się J. Deweya). Wykorzystuje naturalne środowisko dziecka oraz bogaty zestaw pomocy dydaktycznych.

Montessori metoda wczesnej integracji społecznej dziecka o zaburzonym rozwoju w rodzinie, w przedszkolu i szkole, która uwzględnia neurofizjologiczne podstawy aktywnego uczenia się i specjalny udział w tym procesie narządów zmysłów. Dziecko metodą prób i błędów uczy się czynności dnia codziennego, rozwija zmysły i uspołecznia się przy pomocy materiałów dydaktycznych. Celem jest rozwijanie indywidualnych cech osobowości dziecka.

NDT Bobath odpowiednie techniki ułożeniowe i ułatwiające odruchy (dziecięce porażenie mózgowe , dzieci ryzyka, dorośli po udarach)

Vojta wyzwalanie na tułowiu i kończynach odruchów pełzania, obracania (dzieci ryzyka, i MPD)

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne system ćwiczeń w stymulowaniu i wspomaganiu rozwoju dziecka (w terapii zaburzeń emocjonalnych, społecznych, umysłowych i ruchowych, także dzieci z ADHD) sprzyja nawiązywaniu prawidłowego kontaktu z otoczeniem, kontrolowania swoich reakcji oraz odpowiedzialności za siebie i swojego partnera.

Metoda Dobrego Startu. Polega na jednoczesnym rozwijaniu funkcji językowych, spostrzeżeniowych: ruchowych, słuchowych, dotykowych i motorycznych oraz współdzałania między tymi funkcjami. Czyli integracja percepcyjno – motoryczna. Technika ułatwia technike czytania i pisania oraz prowadzi do wyrównania dysharmonii rozwojowych u wszystkich dzieci (trudności w uczeniu się w celu rehabilitacji ich zaburzeń, ale także dzieci o prawidłowym rozwoju).

Metoda bez porażek Thomasa Gordona pokazuje metody i techniki rozwiązywania i unikania konfliktów oraz skutecznego porozumiewania się, które służą wzrostowi zaufania i wzajemnego szacunku (komunikaty JA).

ZASADY W PEDAGOGICE SPECJALNEJ zasada personalizacji – osoba niepełnosprawna zawsze jest osobą niezależnie od stopnia niepełnosprawności (godność, szacunek, prawa czł., zasada wczesnej diagnozy i normalizacji życia (tworzenie optymalnych warunków rozwoju) zasada odpowiedzialności

ZASADY W PEDAGOGICE SPECJALNEJ 4. zasada pomocniczości – szeroko rozumiana pomoc w usprawnianiu funkcjonowania os. niepełnosprawnych poprzez akty normatywne – ma służyć człowiekowi 5. zasada poszerzania autonomii osób wychowywanych – czyli kierowania własnym życiem w osiąganiu samodzielności w zakresie rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych

ZASADY W PEDAGOGICE SPECJALNEJ 6. zasada indywidualizacji – dostosowywanie działań terapeutycznych i oczekiwań do możliwości i kategorii upośledzeń 7. zasada wielospecjalistycznego podejścia i współpracy z rodziną

ZASADY PRACY REHABILITACYJNEJ: 1 1. Zasada sukcesu (realnego optymizmu – pozytywne myślenie) Zasada ścisłej integracji doświadczeń (percepcyjnych, ruchowych, językowych) Zasada wielostronnego aktywnego mobilizowania i wzmacniania osiągnięć dziecka poprzez różnorodne ćwiczenia Zasada doboru odpowiednich, metod technik i środków specjalistycznej terapii zajęciowej

ZASADY PRACY REHABILITACYJNEJ: 5. zasada optymalnego wykorzystywania oprzyrządowania i oprotezowania 6. zasada wyzwalania otwartości, bezpośredniości, spontaniczności w komunikowaniu się z najbliższym otoczeniem rodzinnym, sąsiedzkim rówieśniczym 7. zasada pełnej akceptacji i tolerancji

ZASADY PRACY REHABILITACYJNEJ: 8. zasada stopniowego, ewolucyjnego i regularnego osiągania zamierzonych celów w pracy rehabilitacyjnej i terapeutycznej 9. zasada przyjmowania różnych zakresów wolności i autonomii osób niepełnosprawnych – możliwość wyboru i dobrowolność współpracy z opiekunem

ZASADY PRACY REHABILITACYJNEJ: 10. zasada uczenia się dla życia w środowisku 11. zasada całościowego, komplementarnego, wszechstronnego, zintegrowanego podejścia do człowieka niepełnosprawnego