Definicja Cechą upośledzenia umysłowego jest istotnie niższy ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, który następuje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Metoda kierowanego nauczania
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Specyficzne trudności w uczeniu się
Dojrzałość szkolna dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Przygotowanie dziecka do szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
6-LATEK W SZKOLE.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Przygotowały: Dorota Purzycka Beata Szczepańska Dorota Jarzembska
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim charakterystyka, zasady pracy

Definicja Cechą upośledzenia umysłowego jest istotnie niższy ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, który następuje w przynajmniej dwóch następujących obszarach zdolności: Porozumiewanie się Troska o siebie Tryb życia domowego Sprawności społeczno-interpersonalne

Korzystanie ze środków zabezpieczenia społecznego Kierowanie sobą Troska o zdrowie i bezpieczeństwo Zdolności szkolne Sposób organizowania czasu wolnego i pracy Początek tego stanu musi wystąpić przed ukończeniem 18 roku życia

Ocenia się, że upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim najczęściej uwarunkowane jest wieloczynnikowo, Sa w grupie osób niepełnosprawnych umysłowo aż 80% boryka się właśnie z upośledzeniem w stopniu lekkim. Upośledzenie jest specyficznym stanem funkcjonowania, w którym istotnie niższy poziom funkcjonowania intelektualnego współistnieje z ograniczeniami w zakresie zachowania przystosowawczego.

Charakterystyka dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Spostrzeganie – zaburzone, związane z niedojrzałością percepcyjną, ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy: spowolniałe, niedokładne - globalne ujmowanie faktów, zjawisk, obserwowanych obiektów poznawczych, o zawężonym zakresie – w tym samym czasie postrzega mniej przedmiotów, niż dziecko z rozwojem prawidłowym, trudność ze wzrokowym rozmieszczeniem przedmiotów w przestrzeni, trudność w dostrzeganiu podobieństw i różnic między przedmiotami problem z uchwyceniem najistotniejszych cech przedmiotu, mała podzielność uwagi, znaczne rozproszenie, problem z dłuższym koncentrowaniem się na określonym przedmiocie lub czynności.

Pamięć: słabo rozwinięta, trudności z zapamiętywaniem i odtwarzaniem, nowy materiał wymaga wielokrotnych powtórzeń, zaburzona głównie pamięć logiczna, mniej zaś mechaniczna, słaba wierność zapamiętywanych treści, głównie powiązanych logicznie, skłonność do zmyśleń i konfabulacji uzupełniających luki pamięciowe.

Myślenie: pozostaje w sferze myślenia konkretno-wyobrażeniowego, umiejętność dokonywania pewnych operacji logicznych, takich jak: klasyfikacja, szeregowanie, dodawanie, mnożenie, przyporządkowywanie pod warunkiem odwołania się do konkretu, upośledzony rozwój myślenia abstrakcyjnego, brak wyższych form myślenia, odwoływanie się do konkretów w procesie myślowym i bazowanie na nich, nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczna całość, stad ubóstwo wnioskowania i sądów, niepewność własnych sądów – rozbieżność między ich werbalizacją a rozumowaniem, mała przerzutność myśli, brak umiejętności oderwania się od niej.

Mowa: często nieprawidłowa i opóźniona, nieprawidłowości w samej artykulacji , jak i jakości wypowiedzi, ubogi zasób słów, uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu, trudności z uogólnianiem wypowiadanej myśli, mówienie często ułamkami zdań, chętnie posługują się czasownikami i rzeczownikami, a rzadziej przymiotnikami, utrudnione rozumienie innych ludzi, szczególnie, gdy dziecko nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu, np. teksty nagrane na są z trudem percypowane.

Zaburzenia w sferze motoryki: spowolnienie ruchów, brak precyzji, nieumiejętność wykonywania ruchów równoczesnych, brak samodzielności i inicjatywy w działaniu.

Emocje : sztywne emocje i małe ich zróżnicowanie, słabo rozwinięta zdolność opanowywania popędów, niedorozwój uczuć wyższych, związanych z brakiem zdolności do rozumienia pojęć abstrakcyjnych, brak przeżyć emocjonalnych, wiążących się z zainteresowaniami i działalnością poznawczą, nieadekwatność emocji związana z nieodróżnianiem spraw istotnych od błahych.

Zachowanie społeczne: Dużą rolę odgrywają czynniki pozaorganiczne i pozaintelektualne, a które wiążą się ze społecznym upośledzeniem: odrzuceniem, etykietowaniem, segregacją, jak i ze świadomością własnego upośledzenia. Cechy różnicujące dzieci lekko upośledzone umysłowo od dzieci prawidłowo rozwijających się: słaba kontrola nad afektami, labilność emocjonalna, zniechęcenie i rezygnacja połączona z płaczliwością, bierność, zahamowanie, znaczna niepewność siebie, mniej lub bardziej nasilona lękliwość, obserwuje się również skrajnie przeciwne zachowania: brak dystansu, lepkość uczuciowa, natrętność.

Zaburzenia zachowania: Eretyczne – niestabilne, niezrównoważone, z przewagą pobudzenia. Nadmiernie ruchliwe, skłonne do afektowanych wybuchów, z równoczesnymi trudnościami w koncentracji uwagi i oznakami nadmiernego zmęczenia. Apatyczne – ze zwolnionym tempem reakcji, biernością, nieśmiałością i płaczliwością.

Dzieci cechuje: 1. Zwolnione tempo pracy. 2. Brak samodzielności, pomysłowości i przemyślanego planu działania. 3. Wymagają nadzoru, gdyż z chwilą występowania trudności załamują się i mogą pozostawić pracę niedokończoną. 4. Oprócz kontroli wymagają specjalnego bodźca do pracy w postaci pochwały, zachęty, nagrody a czasem rozkazu. W większości wypadków są wrażliwe na pochwałę i ta cecha pozwala na uczuciowy stosunek do pracy przez nich wykonywanej.

Trudności szkolne u dzieci upośledzonych w stopniu lekkim: słaba orientacja w przestrzeni, słaba sprawność grafomotoryczna, zaburzony rozwój motoryczny, wady wymowy, zaburzona koncentracja uwagi, mylenie liter podczas czytania, słabe rozumienie tekstu, słabe rozumienie definicji i reguł, zaburzona wyobraźnia przestrzenna, trudność w posługiwaniu się pojęciami czasowymi i przestrzennymi, brak krytycyzmu, impulsywność, agresja, nadpobudliwość psychoruchowa, mała samodzielność podczas wykonywania pracy.

Podstawa prawna Osoby upośledzone w stopniu lekkim realizują podstawę nauczania ogólnego. Jednakże program ten musi być dostosowany do indywidualnych możliwości ucznia. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia wymagania edukacyjne, które są podstawą oceny jego postępów w nauce. Przy ocenie ucznia należy ocenić wkład i wysiłek włożony w pracę ucznia. Po ukończeniu 18. roku życia uczeń ma prawo kontynuować naukę: w gimnazjum do 21. roku życia, w szkole ponadgimnazjalnej do 24. roku życia. Otrzymują świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły na takim samym druku jak pozostali uczniowie szkoły, z odpowiednią adnotacją.

Dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo można wydłużyć okres nauki na każdym etapie edukacji co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych.

Cele kształcenia. Nadrzędnym celem jest przygotowanie ucznia do integracji społecznej przez wielostronne rozwijanie i kształtowanie osobowości. Można to osiągnąć wyposażając ucznia w wiedzę o przyrodzie, społeczeństwie, technice, kulturze. Należy zwrócić szczególną uwagę na kształtowanie umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu codziennym.

Zasady nauczania dzieci lekko upośledzonych. Należy zadbać o jak najdalej posuniętą korelacje między przedmiotami. Nowo wprowadzone wiadomości, umiejętności i postawy łączyć z już znanymi. Stwarzać sytuacje, w której uczeń wykorzystuje jak największą ilość receptorów (modele, wykresy, obrazy, obserwacje, filmy). Zwracać uwagę na rzeczy najistotniejsze, na występujące powiązania. Stawianie przed uczniami zadań, które mogą wykonać samodzielnie, stwarzać ku temu odpowiednie warunki. Uczyć kontroli i samooceny przez porównanie sposobu wykonania zadania. Wykorzystywać wszystkie sytuacje do kształcenia właściwych postaw wobec siebie, pracy, otoczenia.

Metody przyswajania gotowej wiedzy: pogadanka, opis, opowiadanie, praca z książką (proste teksty, większa czcionka, wielu ilustracjach, odpowiednia szata graficzna), metody laboratoryjne, gry dydaktyczne (symulacyjne, sytuacyjne, inscenizacyjne), uczenie się przez przeżywanie – oddziaływanie przez sztukę, wycieczki.

Uczenie się poprzez działanie Środki dydaktyczne – przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych (podręczniki i pomoce naukowe).

Dziękuję za uwagę mgr Hanna Pytkowska