CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW wiek poziom znajomości języka motywacja zdolności
UCZNIOWIE SĄ RÓŻNI 1 powody nauki sprawność pamięci wcześniejsze doświadczenia znajomość innych j. obcych poziom nudy
UCZNIOWIE SĄ RÓŻNI 2 poczucie humoru style uczenia się inteligencje wykształcenie, zawód, zainteresowania miejsce zamieszkania
UCZNIOWIE SĄ RÓŻNI 3 osobowość i charakter wiara w możliwości nauczyciela stopień skupienia preferowane tempo pracy uprzedzenia
„idealny wiek”(przewaga nad dziećmi i dorosłymi) WIEK - MŁODZIEŻ „idealny wiek”(przewaga nad dziećmi i dorosłymi) wymowa - teoria wieku krytycznego gramatyka - teoria kolejności akwizycji język sposobem, okazją do wyrażenia siebie nie najlepszy WIEK, ale najlepsze WARUNKI
stworzenie szansy przejęcia odpowiedzialności za własną naukę MŁODZIEŻ - SUGESTIE stworzenie szansy przejęcia odpowiedzialności za własną naukę stawianie na współpracę, a nie rywalizację unikanie sytuacji trudnych emocjonalnie (obawa przed oceną rówieśników) problemy z dyscypliną - sprawiedliwy, akceptowany system kar budowanie poprawnych relacji
OCZEKIWANIA MŁODZIEŻY WYNIKI BADAŃ 1 nauczycielowi zależy na sukcesie uczniów nauczyciel zdecydowanie kontroluje to co dzieje się w klasie nauczyciel jest sprawiedliwy i przyjacielski nauczyciel zna imiona uczniów i zwraca się tak do nich nauczyciel wymaga aby uczniowie dużo się uczyli ZDECYDOWANIE TAK!
OCZEKIWANIA MŁODZIEŻY WYNIKI BADAŃ 2 nauczyciel interesuje się tym, co jego uczniowie robią po zajęciach nauczyciel pozwala uczniom sprawdzać swoje własne sprawdziany najważniejsze jest dobrze bawić się na lekcji uczniowie sami powinni prowadzić zajęcia ZDECYDOWANIE NIE!
OCZEKIWANIA MŁODZIEŻY WYNIKI BADAŃ 3 ważne aby nauczyciel ubierał się i wyglądał dobrze praca w grupach, zespołach i parach jest ciekawsza niż indywidualna nauczyciel powinien często pytać nas o opinię nauczyciel powinien zmieniać plan zajęć, jeśli uczniowie tego oczekują NIE JESTEM PEWNA/PEWIEN ?
POZIOMY ZNAJOMOŚCI JĘZYKA W/G RADY EUROPY A 1 POCZĄTKUJĄCY A 2 PRZED-ŚREDNI B 1 ŚREDNI B 2 PO-ŚREDNI C 1 ZAAWANSOWANY C 2 PRAWIE OJCZYSTY
POZIOMY ZNAJOMOŚCI JĘZYKA - UWAGI wszystkie klasy/ grupy są zróżnicowane poziomem każdy uczeń przechodzi przez swoje, indywidualne poziomy we własnym tempie indywidualizacja nauczania sposobem na zróżnicowanie uczniów korzystanie z informacji zwrotnych od uczniów (formalne i nieformalne)
POZIOMY ZNAJOMOŚCI JĘZYKA - SUGESTIE DLA POCZĄTKUJĄCYCH istotna rola „ mówienia nauczyciela” (TT) płynność ważniejsza od poprawności przewaga mówienia i słuchania krótkie teksty do czytania zwyczajowo centralna rola nauczyciela
POZIOMY ZNAJOMOŚCI JĘZYKA- SUGESTIE DLA ŚREDNICH efekt „plateau” zagrożenie fosylizacją,pojawienie się międzyjęzyka pisanie i czytanie równolegle uczone z mówieniem i słuchaniem rosnąca złożoność zadań
POZIOMY ZNAJOMOŚCI JĘZYKA- SUGESTIE DLA ZAAWANSOWANYCH kluczowa rola materiałów autentycznych nacisk na poprawność dłuższe teksty do pisania metoda indukcyjna w gramatyce zadania wymagające integracji umiejętności
MOTYWACJA dylemat: czy motywacja decyduje o sukcesie czy sukces rodzi motywację? nie jest czymś stałym, danym raz na zawsze 2 RODZAJE MOTYWACJI zewnętrzna - nagroda, awans, stopień, egzamin wewnętrzna - dla samych siebie
CO TO ZNACZY BYĆ ZMOTYWOWANYM? wierzyć w sukces, w swoje możliwości być ambitnym, mieć potrzebę osiągnięcia czegoś być wytrwałym, systematycznym tolerować niejasności
MOTYWACJA- JAK JĄ PODNIEŚĆ ? stawiać jasne cele urozmaicać zadania i ćwiczenia indywidualizować pracę promować różnorodność (zadania otwarte) stawiać na rzeczywistą komunikację dbać o miejsce zajęć i o atmosferę na lekcjach
ZDOLNOŚCI - UWAGI OGÓLNE rozczarowanie testami na inteligencję podważenie możliwości skutecznego przewidzenia sukcesu lub porażki w nauce języka relacja pomiędzy testami mierzącymi zdolności językowe a motywacją
10 PRZYKAZAŃ DLA IDEALNEGO UCZNIA niczego się nie obawiaj ryzykuj wierz w siebie bądź optymistą pokochaj kolegę
10 PRZYKAZAŃ DLA IDEALNEGO UCZNIA C.D patrz perspektywicznie, z dystansu radź sobie z chaosem kieruj się intuicją ucz się na błędach sam stawiaj sobie cele
7 INTELIGENCJI HOWARDA GARDENERA lingwistyczna logiczno - matematyczna wizualno - przestrzenna muzyczna ruchowa - kinestetyczna interpersonalna intrapersonalna
KONIEC CZĘŚCI DRUGIEJ ZAPRASZAM ZA 15 MINUT