STRATEGIA ROZWOJU MIASTA I GMINY OLKUSZ NA LATA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Związku Miast Polskich
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
S TRATEGIA ZARZĄDZANIA ZMIANĄ GOSPODARCZĄ W POWIECIE STRZELECKIM Agnieszka Brożkowska Krzysztof Wrana Izbicko, 16 grudnia 2009.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA RUDA ŚLĄSKA DO ROKU 2030
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Siemianowice Śląskie, grudzień 2016
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWOJU MIASTA I GMINY OLKUSZ NA LATA 2008-2015 Krzysztof Wrana Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach Olkusz, 6 maja 2008 r.

Zawartość prezentacji Istota strategii rozwoju lokalnego i zarządzania strategicznego na szczeblu lokalnym. Struktura „Strategii rozwoju miasta i gminy Olkusz na lata 2008-2015”. Główne ustalenia „Strategii rozwoju miasta i gminy Olkusz na lata 2008-2015”. Zarządzanie rozwojem lokalnym w oparciu o strategię.

ISTOTA STRATEGII

Cechy strategii Kompleksowość spojrzenia, łączenie różnych aspektów rozwojowych, poszukiwanie synergii pomiędzy różnymi funkcjami i działaniami. Rozpatrywanie systemu złożonego z gminy i jej otoczenia. Relatywnie wysoki poziom abstrakcji. Myślenie o trwałości rozwoju i tworzenie podstaw dla długofalowego rozwoju gminy.

Strategia  dokument MYŚLENIE DZIAŁANIE Nowy sposób myślenia o rozwoju miasta i gminy.  Odkrycie nowych możliwości rozwoju. Aktywność i determinacja w kreowaniu rozwoju. Zmiana dokonana w rzeczywistości. MYŚLENIE DZIAŁANIE

STRUKTURA STRATEGII

Układ treściowy strategii Założenia do strategii. Diagnoza. Wizja rozwoju. Priorytety strategiczne. Cele strategiczne. Analiza SWOT. Mierniki. Projekty strategiczne. Zasady wdrażania strategii.

Uzasadnienie dla struktury strategii usystematyzowanie wiedzy o gminie, umiejscowienie gminy w otoczeniu, koncentracja na priorytetach rozwojowych, wskazanie skutecznych ścieżek dochodzenia do wyznaczonych priorytetów i celów, nakreślenie ram dla programów i projektów rozwoju gminy.

Ścieżka realizacji strategii rozwoju miasta i gminy Olkusz Wizja rozwoju – oczekiwany profil rozwoju miasta. Priorytety rozwoju – dziedziny według których zostały pogrupowane wartości z wizji rozwoju. Cele strategiczne – najważniejsze stany lub procesy konieczne do osiągnięcia w wyróżnionych priorytetach. Projekty – wstępnie zidentyfikowane i nazwane konkretne przedsięwzięcia o znaczeniu strategicznym.

TREŚĆ STRATEGII

Strategia rozwoju gminy - założenia oparcie procesu formułowania i wdrażania strategii na zasadach partnerstwa, stworzenie podstaw dla długofalowego rozwoju gminy, uzyskanie elastyczności treści strategii i ścieżek jej wdrażania.

Strategia zintegrowana Strategia obejmująca różne wymiary rozwoju miasta i gminy: gospodarczy, społeczny, przestrzenny, ekologiczny, kulturalny, … Strategia tworząca powiązania pomiędzy różnymi wymiarami, wzmacniająca efekty pozytywnej synergii pomiędzy rozwojem w tych wymiarach.

Strategia zrównoważonego rozwoju Strategia zachowująca lokalne dziedzictwo naturalne i kulturowe. Strategia rozsądnego gospodarowania posiadanymi zasobami przyrodniczymi, przestrzenią, respektująca system wartości i tradycji społeczności lokalnej. Strategia świadomego samoograniczania dopuszczalnych rozwiązań.

Wizja rozwoju gminy Zbiór kluczowych wartości obejmujących: relacje między mieszkańcami, warunki materialne życia mieszkańców, swobodę rozwoju mieszkańców, wartości środowiskowe, koordynację realizowanych funkcji, równomierny rozwój gminy, budowanie i wykorzystywanie pozycji w otoczeniu.

Filary wizji rozwoju miasta i gminy Olkusz Funkcjonalna, przestrzenna i historyczna integracja rozwoju miasta. Atrakcyjność miasta i gminy dla biznesu oraz siła lokalnej struktury gospodarczej. Partycypacja mieszkańców w rozwoju miasta i gminy oraz społeczności lokalnej – rozwój realnej samorządności. Jakość życia. Rozwój zrównoważony.

Zachowania na rzecz osiągnięcia wartości zapisanych w wizji kontynuacja – podtrzymywanie wraz z twórczym wzbogacaniem, intensyfikacja – ilościowe i jakościowe rozwijanie z wprowadzaniem nowych wartości, innowacja – kreowanie nowych zachowań, wycofanie / ograniczanie.

Problemy i konflikty związane z realizacją wizji rozwoju różnica pomiędzy tym, co zakładane, a tym co aktualne lub prognozowane. Konflikty: możliwe niebezpieczeństwa pojawiające się w wyniku osiągania wartości.

Priorytety strategicznego rozwoju miasta i gminy Zasadnicza orientacja podejmowanych działań dla: zrealizowania wizji rozwoju i osiągnięcia zapisanych w niej wartości, przełamania problemów w realizacji wizji, złagodzenia (wyeliminowania) potencjalnych konfliktów związanych z realizacją wizji.

Priorytety strategiczne (1/5) Zdywersyfikowana, konkurencyjna i innowacyjna struktura gospodarcza. Wielofunkcyjny, zrównoważony rozwój bazy ekonomicznej miasta i gminy opierający się na wykorzystywaniu zasobów naturalnych, historycznych oraz lokalnych tradycji gospodarczych i przedsiębiorczości mieszkańców: rozwijająca się przedsiębiorczość mieszkańców odkrywająca nowe możliwości zagospodarowania wewnętrznych potencjałów miasta i gminy w zgodzie z zasadami rozwoju zrównoważonego, współpraca lokalnych podmiotów gospodarczych podwyższająca ich efektywność działania oraz pozycję konkurencyjną w otoczeniu (trwałe i rozwijające się sieci kooperacji), wykorzystywanie subregionalnego rynku i sąsiedztwa aglomeracji dla rozwoju usług i oferty spędzania wolnego czasu (turystyka, rekreacja, kultura, rozrywka) oraz podwyższania ich roli w strukturze gospodarczej miasta. Wysoka atrakcyjność inwestycyjna Olkusza. wysoki poziom wykształcenia i kwalifikacji zawodowych mieszkańców podwyższający atrakcyjność inwestycyjną miasta i gminy, dobre wyposażenie infrastrukturalne terenów inwestycyjnych wspomagające realizację nowych działalności gospodarczych przy respektowaniu zasad ekorozwoju.

Priorytety strategiczne (2/5) Bezpieczeństwo mieszkańców w podstawowych wymiarach egzystencji. Zrównoważona sytuacji na rynku pracy pozwalająca na systematyczne podnoszenie poziomu życia mieszkańców i zapobieganie negatywnym zjawiskom migracji: dostęp mieszkańców do oferty edukacyjnej na poziomie odpowiadającym wymaganiom współczesnego rynku pracy i umożliwiający stałe doskonalenie kwalifikacji, powstawanie w mieście i gminie nowych miejsc pracy w liczbie i o jakości dostosowanych do oczekiwań i aspiracji mieszkańców, Pozytywnie oceniane przez aktualnych mieszkańców warunki życia w mieście i gminie pozwalające na przyciąganie kolejnych mieszkańców: wysoka estetyka miasta i gminy, wyróżniające walory środowiskowe, kulturowe oraz przyjazność przestrzeni publicznej, dobra dostępność mieszkańców do usług społecznych, rekreacji i kultury, infrastrukturalne przygotowanie terenów w gminie dla celów mieszkaniowych i usługowych.

Priorytety strategiczne (3/5) Rozwój samorządności i wspólnota lokalna. Wysoki poziom patriotyzmu lokalnego mieszkańców i poczucia odpowiedzialności za swoje miejsce zamieszkania: wzmacnianie spójności i tożsamości społeczności lokalnej, więzi sąsiedzkich, odpowiedzialności za rozwój i wygląd swoich miejscowości, wysokie zainteresowanie i aktywność mieszkańców nakierowane na pielęgnowanie dziedzictwa kulturowo-historycznego i przyrodniczego miasta i gminy.

Priorytety strategiczne (4/5) Funkcjonalna i przestrzenna spójność miasta i gminy. Rozwinięty system komunikacji stwarzający mieszkańcom we wszystkich miejscowościach równe szanse funkcjonowania i rozwoju: wewnętrzne i zewnętrzne skomunikowanie miasta i miejscowości gminy usuwające bariery w dostępie do usług i miejsc pracy oraz otwierające mieszkańców na otoczenie (infrastruktura transportowa, transport publiczny, infrastruktura teleinformatyczna), doskonalenie komunikacji wewnętrznej umożliwiającej wymianę informacji i współpracę podmiotów reprezentujących różne miejscowości gminy i różne sektory (samorządowy, obywatelski, biznesowy).

Priorytety strategiczne (5/5) Jakość zarządzania miastem i gminą. Rozwijanie umiejętności władz lokalnych w zakresie gospodarowania wewnętrznymi potencjałami, wykorzystywania zewnętrznych szans oraz promowania miasta i gminy w otoczeniu. efektywny system wspierania działań podejmowanych przez mieszkańców oraz nawiązywania współpracy sektora samorządowego, obywatelskiego i biznesu w zakresie inicjowania i realizowania projektów partnerskich, wysokie kompetencje i możliwości władz lokalnych w zakresie kształtowania rozwoju zrównoważonego, wzmacnianie pozycji miasta i gminy w otoczeniu oraz budowanie wizerunku obszaru przyjaznego dla mieszkańców, inwestorów i odwiedzających.

Priorytety rozwoju miasta i gminy Olkusz Przewidywany rozwój miasta Pożądany rozwój miasta Pola napięcia Priorytety rozwoju Ocena wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju w kontekście priorytetów i celów

Analiza SWOT czynniki wpływające na osiąganie celów strategicznych: czynniki wewnętrzne: siły i słabości, czynniki w otoczeniu: szanse i zagrożenia.

Mierniki realizacji celów mierniki dla monitorowania realizacji celów operacyjnych: mierniki realizacji celów wraz z określonym pożądanym trendem, mierniki warunków brzegowych realizacji celów odnoszące się do zachowania zasad rozwoju zrównoważonego.

WDRAŻANIE STRATEGII I ZARZĄDZANIE STRATEGIĄ

Podział obowiązków we wdrażaniu strategii Rola gminy we wdrażaniu strategii: jasne komunikowanie kierunków rozwoju gminy, tworzenie systemu wsparcia, warunków dla działania społeczności lokalnej. Rola mieszkańców we wdrażaniu strategii: jasne komunikowanie oczekiwań związanych z rozwojem gminy, podejmowanie działań społecznych i gospodarczych zgodnych z interesem własnym i interesem gminy.

Partnerstwo w formułowaniu i wdrażaniu strategii Uzmysłowienie mieszkańcom ich indywidualnych szans rozwojowych w powiązaniu z rozwojem gminy. Zaproszenie do działania i wskazanie, które aktywności mogą liczyć na wsparcie. Łączenie aktywności różnych podmiotów na rzecz rozwoju gminy.

EFEKTY PARTNERSTWA STRATEGICZNEGO odzwierciedlenie w strategii oczekiwań mieszkańców gminy motywacja mieszkańców do działania w ramach priorytetów gminy realizacja strategii przez aktywność społeczności lokalnej ( aktywność władzy lokalnej) pomnożenie zasobów wykorzystywanych na rzecz rozwoju gminy poprzez uaktywnienie różnych podmiotów i zasobów będących w ich dyspozycji

Elastyczność strategii Otwartość strategii na nowe projekty. Monitorowanie sytuacji gminy i jej pozycji w otoczeniu. Monitorowanie oczekiwań i postaw podmiotów lokalnych. Modyfikacje: programów/projektów, celów, priorytetów wizji. Modyfikowanie działań organizacyjnych.

Strategie dziedzinowe Strategia marketingowa. Strategia rozwoju przedsiębiorczości. Strategia rozwoju turystyki. Strategia rozwiązywania problemów społecznych. ...

Dokumenty powiązane ze strategiami miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, plan rozwoju lokalnego, programy rozwoju dziedzinowego lub przestrzennego, lokalny program rewitalizacji, …

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ krzysztof_wrana@o2.pl