Temat: Transport zrównoważony

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
TRANSPORT Roman Idczak.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
TRANSPORT W TURYSTYCE.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Prywatyzacja usług publicznych.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
3. Systemy transportowe – transport globalny
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
03/10/2008 Warsztat « Transport » Wystąpienie pani Jeannine MARQUAILLE Wiceprzewodniczącej Rady Regionu Nord - Pas de Calais odpowiedzialnej za sprawy.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Ekojazda.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
Internet na obszarach wiejskich szanse i możliwości Bartosz Margol Biuro Programów Wiejskich Fundusz Współpracy.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wpływ informatyki na poprawę funkcjonowania miasta.
Zespół Szkół Szpitalnych
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Polityka transportowa
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Przemieszczanie się w życiu codziennym
Transport we Wrocławiu
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
D ORADZTWO B IZNESOWE Kilka uwag o kształtowaniu projektów wspieranych przez UE Jan Friedberg, Dyrektor, Zespół Projektów Infrastrukturalnych.
Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie: racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Środki transportu kolejowego i drogowego
Panel: Transport komunalny
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Warunki wstępne (ex ante) stan
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
TRANSPORT W LUBLINIE WCZORAJ I DZIŚ
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Temat: Transport zrównoważony Opracowali: Gimnazjum 3 im. Euroregionu Nysa w Lubaniu Jankowska Kamila Koroluk Sebastian Figurski Kamil Opiekun: Sawicka Maria

PODRÓŻUJĄCE SPOŁECZEŃSTWO Pragnienie szybkiego i wygodnego przemieszczania się istnieją właściwie od niepamiętnych czasów. Jeszcze przed wynalezieniem kola człowiek przenosił się z różnych przyczyn z jednego miejsca na drugie np. Z powodu uciążliwego klimatu bądź w poszukiwaniu rozległych terenów łowieckich. KRÓTKO MÓWIĄC PRZEWÓZ OSÓB I TRANSPORT TOWARÓW SĄ STARE JAK ŚWIAT. Obecnie podróże to dla każdego z nas najnormalniejsza rzecz na świecie. Podróżowanie pociągiem do dalekiej rodziny, lot samolotem w czasie wakacji, podróż autobusem, samochodem do szkoły to nieodłączny element naszej komunikacji ze światem.

ROZWÓJ KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ TRANSPORTU W ŚWIETLE „POLITYKI EKOLOGICZNEJ PAŃSTWA” Można zaobserwować w ostatnich latach spadek ilości przewozów komunikacji miejskiej np. tramwaje, autobusy na rzecz pojazdów osobowych. Należy temu zapobiec. Transport zbiorowy np. tramwaje, autobusy, pościgi, metra. Cechy: tani, powszechnie dostępny, opłacalny, przynoszący mniejsze straty w środowisku naturalnym. Transport indywidualny, czyli samochody osobowe, ciężarowe. Cechy: drogi, mało opłacalny przy pokonywaniu dużych odległości.

Wpływ na zanieczyszczenie środowiska przez środki transport Środki lokomocji Stopień zanieczyszczenia Rower Pociąg 1 Autobus 3 Samochód (katalizator) 4 Samochód (bez katalizatora 28 Samochód bez katalizatora emituje do środowiska 9 razy więcej spalin niż autobus.

STRATEGIE I CELE do wdrążenia zasad zaproponowanych w karcie: Z powodu tego problemu dniach 16-18 czerwca 2000r. W Londynie odbyła się III Ministerialna Konferencja „Środowisko i Zdrowie” z udziałem delegacji resortu ochrony środowiska, gdzie przyjęto kartę „Transportu środowisko i zdrowie”, która określa nowe kierunki działań na rzecz rozwoju zrównoważonego. W myśl karty TRANSPORT ZRÓWNOWAŻONY oznacza takie zarządzanie działalnością transportową, które zapewni łączenie potrzeb obecnych z pozostawieniem przyszłemu pokoleniu takich samych szans na realizację ich potrzeb w tym zakresie. STRATEGIE I CELE do wdrążenia zasad zaproponowanych w karcie: Ograniczenie konieczności korzystania z transportu samochodowego Reklamowanie prośrodowiskowych i prozdrowotnych środków przemieszczania się Stosowanie w transporcie najlepszych dostępnych technologii oraz najlepszych standardów środowiskowych i zdrowotnych Nowe podejście do planowania w transporcie Wprowadzenie odpowiednich wskaźników uwzględniających wpływ transportu i infrastruktury transportowej oraz przyszłych inwestycji w tym zakresie na zdrowie i środowisko

Profesorowie i badacze transportu stwierdzili iż: - Kolej określona mianem transportu XXI wieku zajmuje poczesne miejsce w ich planach i programach ochrony środowiska jako jeden z najbardziej przyjazny środowisku środek transportu.

POLITYKA TRANPSORTOWA PAŃSTWA W KIERUNKU ZRÓWNOWAŻENIA ROZWOJU KRAJU ZE SZCZEGÓLYM UWZGLĘDNIENIEM TRANSPORTU ZBIROWEGO. Transport: jest usługą służącą przemieszczaniu towarów i ludzi w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju kraju. Równowaga ta dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych. Gospodarka i ludzie: Nie ogranicza rozwoju społeczno-gospodarczego i nie zagraża bezpieczeństwu ludzi i nie narusza równowagi środowiska życia człowieka oraz ładu przestrzennego. Gospodarka narodowa: Zaspokaja potrzeby społeczne, rozwija się w oparciu o zasady ekonomiczne przy rynkowo zorientowanej polityce rządu i samorządu terytorialnego. Jeśli zadać sobie pytanie o stan transportu w Polsce to przeważają głosy krytyki. Jeśli jednak zapytać o przyczyny tego stanu to odpowiedzi będą już różne a znacząca ich część będzie dotyczyła braku finansowania, utrzymywania i rozwoju systemu.

KONIECZNE JEST NOWE SPOJRZENIE NA POLITYKĘ TRANSPORTOWĄ: Jej przyczyny to : Ścisłe powiązanie ze wzrostem Produktu Krajowego Brutto Możliwość budżetowania państwa we wsparciu rozwoju infrastruktury Nie branie pod uwagę w większym stopniu zasad zrównoważonego rozwoju społecznego, przestrzennego, gospodarczego i ekonomicznego kraju. Konieczność wspierania rozwoju transportu zbiorowego, szczególnie miast i obszarów metropolitarnych. Brak konieczności oddziałowywania na podział zadań przewozowych. W tym koszty bezpośrednie i zewnętrzne; udział transportu samochodowego na rzecz promocji kolei. Brak restrukturyzacji i przekształcania państwowych przedsiębiorstw transportowych miedzy innymi PKP Poważne problemy w realizacji kwestii budowy autostrad Jeśli te wszystkie najważniejsze propozycje ustaleń nowego „podejścia do polityki transportowej” zostaną zrealizowane to zachowana zostanie równowaga systemu transportowego

SPRAWNY TRANSPORT, CZYLI KULTURA MOBILNOSCI Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju poprzez sprawny transport jest możliwa wtedy gdy potraktowana zostanie jako jeden system dający różne możliwości realizacji potrzeb użytkowników. Użytkownicy przedsiębiorstwa, właściciele nieruchomości kształtują swoje zachowanie transportowe w zależności od własnych potrzeb i zapatrywań, ale także biorąc pod uwagę możliwości oferowane przez system. KULTURA MOBILNOŚCI: zespół reguł postępowania wszystkich uczestników procesu transportowego w zgodzie z zasadą zrównoważenia.

OBECNY STAN W POLSCE – NOWE SPOJRZENIE NA TRANSPORT Tendencje XXI wieku w transporcie można scharakteryzować następująco: Dynamiczny przyrost liczby samochodów osobowych (o ok. 80%) Zdecydowaną większość przewozów towaru przejął transport samochodowy, przy spadku masy towarowej (o ok. 17%) Obniżyły się pasażerskie przewozy kolejowe (o ok. 50%) Przewozy pasażerów w transporcie lotniczym wzrosły (o ok. 53%) Wzrosła wypadkowość na drogach publicznych

TRANSPORT JANA KOWALSKIEGO: -Tak ma: Środek transportu: samochód osobowy Średnia ilości przebytych km na rok – 6800 km Średnie zużycie paliwa i jego roczny koszt – 420 litrów/1830zł Średnia prędkość: 90km/h Inny środek transportu: brak -Tak powinien mieć: Środek transportu: samochód osobowy z katalizatorem Średnia ilość przebytych km na rok – 5400 km Średnie zużycie paliwa i jego roczny koszt – 250 litrów/1090zł Średnia prędkość: 60km/h Inny środek transportu: pociąg, rower

Wierzę, że w przyszłości proekologiczne rodzaje transportu w Polsce uzyskają znacznie większą rangę niż obecnie. Dzięki temu zapewnią sobie odpowiednią efektywność ekonomiczną. W zdecydowany sposób skorzysta na tym stan środowiska naturalnego w Polsce!!! Dziękuję !