Jadwiga Woźniak-Kasperek Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego 1
Kryzys wartości czy ich transformacja? Refleksje na przykładzie kategorii wiedzy i informacji „Biblioteka w kryzysie czy kryzys w bibliotece?” IV Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej 15.06.2010 – 17.06.2010
Własności i cechy pożądane informacji: Znaczenie. Treść Relewantność. Pertynentność. Użyteczność Aktualność Kompletność. Pełność Dokładność Użyteczność i przyswajalność Dostępność Spójność Odpowiedniość. Adekwatność Przystawalność Przetwarzalność. Transferowalność Bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo i niezawodność systemu informacyjnego Efektywność: operacyjna (skuteczność), ekonomiczna Wiarygodność Obiektywność Zgodność z zasadami i normami etycznymi PROLOG
PRAWDA W KIERUNKU WARTOŚCI
W KIERUNKU WARTOŚCI oczekop.files.wordpress.com/2009/06/prawda.jpg
Wartości są kompasem utrzymującym człowieka na właściwej drodze życiowej CO TO SĄ WARTOŚCI?
CO TO SĄ WARTOŚCI? www.eioba.org/files/user6737/krzyk.jpg
Prawda jest jedną z podstawowych wartości DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA
Dziś coraz częściej mamy do czynienia z pragmatyzacją prawdy Wiedza i prawda stają się wynikiem umowy społecznej DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA
Cóż to jest prawda? http://portalwiedzy.onet.pl/_i/pilate.jpg 10 DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA http://portalwiedzy.onet.pl/_i/pilate.jpg 10
Postmodernizm Prawda Konsumpcja Pragmatyzm Medializacja Relatywizm DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA Prawda Medializacja Relatywizm
DUCH EPOKI ZEITGEIST Sieć, cyfryzacja Informacja, wiedza Etyka, wartości Tempo, pośpiech ZEITGEIST DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA
Wiedza jest wartością WIEDZA
Gospodarka oparta na wiedzy Dewaluowanie wiedzy jest dewaluowaniem jednej z wartości wyższego rzędu Społeczeństwo wiedzy Organizacje wiedzy Gospodarka oparta na wiedzy Pracownicy wiedzy Zarządzanie wiedzą www.ozons.be/BXL-Expo%20Trash%20people-02-04-...
Dewaluowanie wiedzy jest dewaluowaniem jednej z wartości wyższego rzędu WIEDZA
Wiedzę można opanować na różnych poziomach „wtajemniczenia”: ● poznanie (znajomość faktów, metod, definicji itp.) ● stosowanie (posiadanie umiejętności, znajomość algorytmów) ● zrozumienie (głęboka znajomość, intuicja, dostrzeganie powiązań) ● twórczość (odkrywanie nowych obszarów, rozwiązywanie trudnych problemów) WIEDZA
Paradoks inteligencji - nieodróżnianie gromadzenia wiedzy od jej wykorzystania WIEDZA
Masowa produkcja wiedzy przez ludzi i odpowiednio zaprogramowane komputery bardzo często jest dziś produkcją tandety, „wiedzy” bezużytecznej i bezwartościowej (lub małowartościowej) WIEDZA
Wiedzy należy przywrócić jej rangę i sens WIEDZA
Nie utożsamiać wiedzy z informacją INFORMACJA
Dbać o wartość informacji INFORMACJA
http://www.strony.com/Images%20History%20966-1795/Matejko-Rejtan_Upadek_Polski_Matejko%20Durzy.jpg
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA? W języku polskim słowo „kryzys” konotuje m. in.: nagłość i trudność sytuacji, osiągnięcie pewnego punktu kulminacyjnego, narażanie osoby lub grupy osób na funkcjonowanie na granicy możliwości fizycznego, psychicznego i duchowego radzenia sobie z określoną sytuacją KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA? Ale kryzys to także: okazja, możliwość, nowe perspektywy, moment przełomu KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA? Każdy kryzys może stać się czynnikiem powodującym wzrost, odnowę, rozwój KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA? http://chwastowisko.files.wordpress.com/2008/07/czerwonczyk_nieparek1.jpg
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA? Dziękuję za uwagę KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?