Instrumenty finansowania projektów strukturalnych - CZT i CD

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finansowanie projektów dotowanych z funduszy strukturalnych UE
Advertisements

Zabezpieczenie projektów unijnych ze środków Funduszu Poręczeń Unijnych Warszawa, 2007 rok.
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Europejska Oferta Banku Ochrony Środowiska S.A.
Kredyt inwestycyjny na zakup
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Pożyczki w BGK na wyprzedzające finansowanie w ramach PROW , oraz kredyty EBI, kredyty FRIK, dofinansowanie FRKF Marek Rudnicki BGK, Departament.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
.. : : K R E D Y T T E C H N O L O G I C Z N Y : : I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
FINANSOWANIE INWESTYCJI W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Pożyczki na wyprzedzające finansowanie w ramach PROW
Program Europejski PKO Banku Polskiego
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 1.5 lata Przepływy finansowe.
Rola Banku Gospodarstwa Krajowego we wspieraniu samorządów
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
2009 System zaliczkowy w ramach działań PO IG Dorota SzczytowiczWarszawa, 8 czerwca 2009 r.
ROLA BANKU W PROCESIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW POMOCOWYCH Z UE
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kierownik Zespołu Obsługi i Oceny Wniosków
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
System wspierania absorpcji środków unijnych przez BGK – stan i perspektywy Irena Herbst – Wiceprezes BGK Warszawa, luty 2006 r.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Rola banku w absorpcji środków UE- Program Europejski PKO BP
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Tytuł prezentacji BGK Miasto, data Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – najlepsze źródło finansowania Przedsiębiorstw na Dolnym Śląsku Fundusz Regionu.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Katowice, październik 2006r.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
SYSTEM ZABEZPIECZEŃ PROJEKTÓW WSPÓŁFINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ Piła, maj 2007 rok.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Rola BGK w finansowaniu inwestycji na obszarach wiejskich
Rola banku w procesie realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską Wrocław Wioletta Krawczyk-Namyślak.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego Program Europejski PKO Banku Polskiego – informacja dla Klientów PROCES PROGRAMOWANIA POMOCY KOMISJA EUROPEJSKA.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Komercyjna oferta finansowania społecznego budownictwa czynszowego Departament Budownictwa Społecznego.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
1 Zasady i tryb udzielenia przez BGK kredytów z Funduszu Kredytu Technologicznego.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
Program Europejski PKO BP Rola banku w absorbcji środków europejskich.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
PROGRAM EUROPEJSKI 1. Wiedza 2. Finansowanie 3. Rozliczenia
Michał Błyszcz Bydgoszcz, 07 luty 2018 r.
Kredyty konsumpcyjne na polskim rynku
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

Instrumenty finansowania projektów strukturalnych - CZT i CD Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE http://www.kpk.gov.pl Instrumenty finansowania projektów strukturalnych - CZT i CD Zygmunt Krasiński

finansowania projektu Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Źródła finansowania projektu Środki własne – w tym wkład rzeczowy Środki publiczne (z UE i krajowe) - prefinansowanie projektu: budżetowe lub komercyjne /nie jest możliwe uzyskanie zaliczki na realizację projektu/ Pozostałe środki zewnętrzne - współfinansowanie wkładu własnego Zygmunt Krasiński

Montaż finansowy projektu Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Montaż finansowy projektu Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie budżetowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie budżetowe Nowy mechanizm: Jednostki sektora finansów publicznych mogą otrzymać z budżetu państwa środki na prefinansowanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych. Podstawa prawna: Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz.U.04.93.890 z 30 kwietnia 2004 r.) Rozporządzenie Ministra Finansów z 6 września 2004 r. w sprawie przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Dz.U.04.202.2070 z 16 września 2004 r.) Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie budżetowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie budżetowe Założenia: Środki na prefinansowanie udostępniane są w formie oprocentowanych pożyczek Oprocentowanie pożyczki jest równe 0,02 stopy rentowności 52-tyg. bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale Oprocentowanie na dzień dzisiejszy: 0,147 % bo rentowność BS-52 z 27.09.2004r. wynosi 7,336% Nie są oprocentowane wyłącznie pożyczki udzielane państwowym jednostkom budżetowym, samorządom województw na zadania z zakresu zwalczania bezrobocia realizowane przez wojewódzkie urzędy pracy oraz agencjom płatniczym Jednostki sektora finansów publicznych otwierają w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) odrębny rachunek bankowy do obsługi finansowej realizowanego projektu Państwowe jednostki budżetowe mogą otworzyć rachunek do obsługi projektu w BGK lub w NBP Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie budżetowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie budżetowe Założenia c.d.: Jednostki samorządu terytorialnego mogą otworzyć rachunek w BGK lub w banku prowadzącym obsługę budżetu danej jednostki Umowę pożyczki z jednostką sektora finansów publicznych zawiera właściwy minister odpowiedzialny za zarządzanie danym programem pomocowym BGK zawiera umowy pożyczki z beneficjentami – po zleceniu tego zadania i na warunkach ustalonych przez właściwego ministra Zwrot pożyczki udzielonej na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu Unii Europejskiej Pożyczka wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych Wykorzystanie pożyczki niezgodne z przeznaczeniem wyklucza przez okres 3 lat prawo do otrzymania środków na współfinansowanie projektów oraz prefinansowanie Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie budżetowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie budżetowe Procedura: BGK będzie zawierał umowę pożyczki na podstawie warunków ustalonych przez właściwego ministra Zawarcie umowy pożyczki następuje po przedłożeniu wniosku i pozytywnej opinii Instytucji Zarządzającej Programem Do uruchomienia pożyczki niezbędna jest umowa pożyczki i harmonogram przekazywania transz pożyczki opracowany przez pożyczkobiorcę Uruchomienie pożyczki i regulacja płatności przez bank będzie następować na podstawie faktur i dyspozycji złożonej przez pożyczkobiorcę Wysokość pożyczki jest równa udziałowi dofinansowania ze środków UE w części wydatków kwalifikowanych Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie budżetowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie budżetowe Spłata odsetek – miesięcznie na rachunek bankowy w BGK Spłata kapitału, na rachunek w BGK wskazany w umowie o dofinansowanie jako rachunek bankowy projektu beneficjenta Rozliczenie pożyczki następuje w terminie miesiąca od dnia ostatecznego zwrotu pożyczki określonego w umowie, a w przypadku niewpłynięcia w tym terminie środków z budżetu UE, w terminie miesiąca od ich wpływu W przypadku niewpłynięcia środków z budżetu UE z przyczyn zależnych od pożyczkobiorcy, zwrot pożyczki następuje ze środków własnych pożyczkobiorcy, w terminie 3 miesięcy od dnia ostatecznego zwrotu pożyczki Posiadacz rachunku bankowego ponosi koszty prowizji i opłat zgodnie z tabelami prowizji i opłat banku Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie budżetowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie budżetowe Beneficjent: Opracowuje i składa projekt, a po przyjęciu projektu do realizacji - podpisuje umowę o finansowaniu projektu z funduszy strukturalnych Zawiera umowy z kontrahentami w ramach realizowanego projektu, ogłasza przetargi na realizację zadań oraz płaci za wystawione faktury. Informuje właściwą instytucję wdrażającą i zarządzającą o trybie wyłaniania wykonawców i dostawców w ramach projektu Przygotowuje wymagane raporty dotyczące wdrażania projektu Przekazuje kopie zapłaconych faktur w celu uzyskania prefinansowania poniesionych wydatków z funduszy strukturalnych Zygmunt Krasiński

Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Oferta bankowa Zygmunt Krasiński

Prefinansowanie komercyjne projektu Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Prefinansowanie komercyjne projektu Kredyt pomostowy Przeznaczenie: pokrycie wydatków kwalifikowanych projektu Kwota kredytu do 100% przyznanej refundacji Zabezpieczenie obligatoryjne: cesja praw do refundacji Procedura bankowa – dokumenty – promesa bankowa Uruchomienie kredytu: po podpisaniu umowy o dotację i umowy kredytu spłata kredytu (wartości nominalnej): z otrzymanej refundacji Oprocentowanie kredytu: stawka bazowa + marża Opłaty i prowizje: zgodnie z taryfą banku Zygmunt Krasiński

Współfinansowanie projektu Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Współfinansowanie projektu Kredyt współfinansujący wkład własny/inwestycyjny Przeznaczenie: pokrycie kosztów projektu Kwota kredytu, np. do 90% wartości przedsięwzięcia Minimalny wkład własny, np. 10% Zabezpieczenie kredytu – zgodnie z przepisami wewnętrznymi banku Pozytywne rozpatrzenie wniosku przez bank – promesa bankowa Uruchomienie kredytu: po podpisaniu umowy o dotację i umowy kredytu – jednorazowo lub w transzach Spłata kredytu: po zakończeniu realizacji projektu, zgodnie z zaakceptowanym harmonogramem spłat Oprocentowanie kredytu: stawka bazowa + marża Opłaty i prowizje: zgodnie z taryfą banku Zygmunt Krasiński

Pozostałe instrumenty finansowe Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Pozostałe instrumenty finansowe i produkty bankowe Doradztwo finansowe w zakresie opracowania założeń montażu finansowego projektu Prowadzenie rachunku bankowego projektu (otwarcie rachunku po podpisaniu umowy o realizacji projektu) Leasing Finansowanie wykonawców i/lub podwykonawców projektu, Obsługa rozliczeń projektu Obsługa gwarancji przetargowych Obsługa gwarancji dobrego wykonania kontraktu Zygmunt Krasiński

Leasing nowych środków trwałych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Leasing nowych środków trwałych Bezpośrednim odbiorcą wsparcia jest korzystający Zakres wsparcia - wydatki na zapłatę rat kapitałowych z tytułu leasingu nowych środków trwałych, z wyjątkiem leasingu zwrotnego Leasing finansowy – umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego Uznanie wydatków – tylko w okresie kwalifikowania wydatków, do wartości nie przekraczającej wartości zakupu przedmiotu leasingu przez finansującego Pomoc wypłacana jednorazowo lub w transzach, zgodnie z faktycznie płaconymi ratami leasingu Zygmunt Krasiński

Fundusz poręczeń unijnych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Fundusz poręczeń unijnych Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o Funduszu Poręczeń Unijnych (Dz.U. 2004, nr 121, poz. 1262) Realizuje porozumienie zawarte pomiędzy przedstawicielami Rządu, a Związkiem Banków Polskich. Usytuowany w Banku Gospodarstwa Krajowego www.bgk.com.pl/fundusze/fpu.jsp Cel: zwiększenie dostępu podmiotów do kredytu bankowego oraz pozyskiwania środków z emisji obligacji w celu możliwie dużego wykorzystania środków UE. Zygmunt Krasiński

Fundusz poręczeń unijnych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Fundusz poręczeń unijnych Zadanie   Udzielanie gwarancji i poręczeń na spłatę kredytów oraz na wykonanie zobowiązań wynikających z emisji obligacji. Warunek Gwarantowane lub poręczane środki są przeznaczane na finansowanie przedsięwzięć współfinansowanych ze środków UE. Efekt - obniżenie ryzyka kredytowego, co zwiększa zbiór projektów możliwych do finansowania kredytem/obligacjami - obniżenie ceny kredytu/emisji obligacji Zygmunt Krasiński

Fundusz poręczeń unijnych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Fundusz poręczeń unijnych Źródła finansowania środki pieniężne przekazywane przez Narodowy Bank Polski z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej od depozytów banków utrzymywanych w NBP pozostałe: odsetki z lokat wolnych środków Funduszu, opłaty prowizyjne, darowizny i inne Szacunkowa wielkość Funduszu   Na poziomie 800-900 mln zł. Daje to możliwość uruchomienia gwarancji na kwotę około 3 mld zł. Zygmunt Krasiński

Fundusz poręczeń unijnych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Fundusz poręczeń unijnych Zasady funkcjonowania Gwarancją lub poręczeniem może być objęta kwota kredytu lub wyemitowanych obligacji przeznaczona na finansowanie: - nakładów refinansowanych ze środków UE: do wysokości 80% - wkładu własnego na przedsięwzięcie współfinansowane ze środków UE: do wysokości 60% Gwarancją lub poręczeniem objęta będzie kwota główna kredytu lub wartość nominalna obligacji bez odsetek Jednostkowa kwota gwarancji lub poręczenia nie może przekroczyć równowartości w złotych 5.000.000 Euro Gwarancja lub poręczenie nie mogą być udzielone po uruchomieniu kredytu lub emisji obligacji Zygmunt Krasiński

Fundusz poręczeń unijnych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Fundusz poręczeń unijnych Procedura złożenie przez kredytobiorcę do BGK wniosku o udzielenie gwarancji lub poręczenia wraz z dokumentami pozytywna ocena zdolności kredytobiorcy do wywiązania się ze zobowiązań kredytowych ustanowienie zabezpieczenia gwarancji lub poręczenia - weksel „in blanco” wniesienie opłaty prowizyjnej Zygmunt Krasiński

Fundusz poręczeń unijnych Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Fundusz poręczeń unijnych Koszty poręczenia lub gwarancji: opłata prowizyjna naliczana od kwoty objętej poręczeniem: 0,50 % - przy poręczeniu udzielanym na okres do 1 roku 0,75 % - przy poręczeniu udzielanym na okres od 1 roku do 2 lat 1,00 % - przy poręczeniu udzielanym na okres od 2 do 3 lat 1,25 % - przy poręczeniu udzielanym na okres od 3 do 5 lat 1,50 % - przy poręczeniu udzielanym na okres dłuższy niż 5 lat w przypadku gwarancji opłata prowizyjna będzie ok. dwukrotnie wyższa od pobieranej w przypadku poręczenia. Zygmunt Krasiński

Zygmunt Krasiński Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instrumenty finansowania projektów strukturalnych – CZT i CD Zygmunt Krasiński Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE http://www.kpk.gov.pl tel.: (22) 828-74-83 w. 211 zygmunt.krasinski@kpk.gov.pl Zygmunt Krasiński