Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Idea projektów innowacyjnych
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
EWALUACJA.
SYSTEM MONITORINGU I EWALUACJI USŁUG SPOŁECZNYCH REALIZOWANYCH NA PODSTAWIE GMINNEJ STRATEGII ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH AGNIESZKA WRÓBLEWSKA.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Ewaluacja – wprowadzenie
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Ewaluacja i jej rola w ocenie działań realizowanych w ramach ZPORR
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Ewaluacja, czyli jak dowiemy się, jak działamy?. Cele: Powiązanie ewaluacji z badaniem w działaniu Zaplanowanie własnej ewaluacji.
Metodyki zarządzania projektami
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Obserwacja wybranych uczniów
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Ewaluacja – cele, formy, narzędzia Justyna Ratajczak Spotkanie konferencyjno-szkoleniowe dla członków Komitetów Monitorujących maja 2009.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Planowanie i realizacja badań ewaluacyjnych służących oszacowaniu wartości wskaźników rezultatu długoterminowego EFS 18 stycznia 2015 r.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Obserwacja wybranych uczniów
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.

DEFINICJE EWALUACJI

Czy wiesz co to jest ewaluacja? Istnieje bardzo wiele definicji ewaluacji oto niektóre z nich: to systematyczne zbieranie informacji na temat działań, charakterystyki i efektów programu w celu jego oceny, poprawy skuteczności oraz wsparcia procesu decyzyjnego dotyczącego przyszłych działań (M.Q. Patton). to proces zbierania, analizowania, interpretowania oraz przekazywania informacji na temat skuteczności programów o charakterze społecznym, którego celem jest poprawa sytuacji społecznej. Do badania skuteczności programów należy wykorzystywać metody stosowane w naukach społecznych. Rossi P.H., Freeman H.E., Lipsey M.W. – Evaluation. A systematic approach, Sage Publications, Thousand Oaks-London-New Delhi, 1999

Co to jest ewaluacja? to systematyczne badanie wartości lub zalet jakiegoś obiektu. (grupa 12 organizacji zrzeszonych w Joint Committee, 1981 rok) to określenie wartości polityki, programu lub projektu w odniesieniu do wcześniej zdefiniowanych kryteriów i w oparciu o odpowiednie informacje (Komisja Europejska)

systematyczny proces jej praktyczna orientacja ukierunkowanie na modyfikacje i usprawnienia potrzeba wykorzystania uzyskanych wyników w celu uniknięcia popełnianych w przeszłości błędów i udoskonalenia podejmowanych działań. Tak więc istotą ewaluacji jest:

6 Różne podejścia do ewaluacji Systematyczne badanie mające dostarczyć obiektywnych danych (przy wykorzystaniu badań socjologicznych, statystycznych, ekonomicznych). Partycypacyjny proces stwarzający przestrzeń dla r ó żnych punkt ó w widzenia i dla bezpośredniego uczenia jego uczestnik ó w. Poszukiwanie obiektywnej prawdy nie jest nadrzędnym celem.

Cele prowadzenia ewaluacji

Głównym celem ewaluacji jest proces edukacyjny. Dzięki ewaluacji uczymy się jak lepiej planować, wdrażać i oferować społeczeństwu rożne programy publiczne i projekty. Ewaluacja nie ma charakteru oceny czy nadzoru.

Po co prowadzić ewaluację ? Ewaluację można wykorzystywać: w procesach podejmowania decyzji (decyzje o modyfikacji realizowanych programów, ich kontynuacji i rozwoju, wybór najlepszej alternatywy, testowanie nowych rozwiązań); do uzyskania dowodów na to, iż program (projekt) wart/nie wart był wsparcia; przekonać się, czy program był skuteczny, efektywny, odpowiedni, użyteczny, trwały; po to, żeby lepiej rozumieć przebieg i skutki różnych procesów społecznych, ekonomicznych, technologicznych; do celów public relation.

Rodzaje i przedmiot ewaluacji

Rodzaje ewaluacji Kryterium czasu prowadzenia ewaluacji ex ante (wstępna), okresowa (bieżąca, on-going), końcowa, ex post (odroczona). Kryterium celu wykorzystania uzyskanych informacji formatywna, podsumowująca. Kryterium sposobu prowadzenia ewaluacji zewnętrzna, wewnętrzna.

Cykl życia projektu CYKL ŻYCIA PROJEKTU Identyfikacja - co chcemy zrobić (etap analizy) Planowanie - jak to zrobić Realizacja - wykonanie Ocena i zamknięcie - czy to co zamierzaliśmy zostało zrobione

Która ewaluacja czego dotyczy? Ewaluacja ex ante (wstępna) – prowadzona przed rozpoczęciem działań, ma na celu określenie, czy planowana interwencja jest dobrze zaprojektowana, wykonalna, odpowiednia do potrzeb grupy. Powinna zweryfikować prawidłowość diagnozy i sposobu sformułowania celów. Ewaluacja okresowa (interim)– prowadzona w trakcie realizacji programu/projektu. Może zawierać elementy ewaluacji formatywnej, jak i podsumowującej. Pozwala na ocenienie, czy nie jest konieczne wprowadzenie zmian w planowanych działaniach. Dlatego też nie powinno się przeprowadzać jej zbyt późno, czasami jest ona przeprowadzana w połowie realizacji danego programu/projektu – ewaluacja mid-term. Ewaluacja końcowa – prowadzona w momencie kończenia programu. Podobnie jak okresowa, może zawierać elementy ewaluacji formatywnej i podsumowującej. Ewaluacja ex post (odroczona) – prowadzona dłuższy czas po zakończeniu projektu. Bada jego długoterminowe oddziaływanie, zmianę społeczną, jaka możliwa była dzięki wdrożonym działaniom. Bierze pod uwagę trwałość efektów i ich zasięg.

Ewaluacja formatywna (formative evluation) – skupia się na ocenie procesu realizacji działań, sposobu ich wdrożenia. Typowe pytania, na jakie stara się odpowiedzieć to: na ile zrealizowane działania są zgodne z zaplanowanymi, czy ewentualne odstępstwa lub zmiany są uzasadnione; czy program realizowany jest zgodnie z harmonogramem; przez odpowiedni personel; czy poniesione wydatki są zgodne z kosztami zaplanowanymi w budżecie. Prowadzona głównie w celu udoskonalenia programu. Ewaluacja podsumowująca/konkluzywna (summative evaluation) – ocenia przede wszystkim osiągnięcia i rezultaty programu. Typowe pytania: w jakim stopniu zrealizowano zakładane cele, które działania były najbardziej skuteczne, czy wszyscy uczestnicy i beneficjenci skorzystali z programu w jednakowym stopniu; czy pojawiły się jakieś dodatkowe korzyści, czy program nadaje się do replikowania lub kontynuacji. Która ewaluacja czego dotyczy?