Projekt edukacji finansowej dla uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej
Uczestnicy projektu Rodzina Nauczyciel Uczniowie
Projekt edukacji finansowej Od grosika do złotówki uwzględnia wymagania zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Jest skierowany do uczniów klasy drugiej i trzeciej, ponieważ: czas edukacji wczesnoszkolnej to okres, w którym uczniowie najczęściej otrzymują pierwsze pieniądze do własnej dyspozycji, etap ten to okres, gdy rodzice najaktywniej włączają się w edukację swoich dzieci.
Cele projektu: kształtowanie umiejętności z zakresu gospodarowania pieniędzmi, m.in. ustalania priorytetów przy ich wydawaniu czy też oszczędzaniu, umożliwienie dzieciom poznawania świata finansów osobistych, wspomaganie ich samodzielności uczenia się, inspirowanie uczniów do realizowania własnych pomysłów, rozbudzanie ich ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej edukacji.
Projekt jest atrakcyjny, ponieważ: zachęca rodziców do aktywnego uczestnictwa w edukacji dziecka, oferuje propozycję różnorodnych form pracy z dzieckiem, kształtujących umiejętność racjonalnego gospodarowania finansami, uczy dziecko szacunku dla pracy, wszystkie zadania edukacyjne są związane z przygodą, w której uczestniczy, zajęcia prowadzone są w atrakcyjnej, aktywnej formie, projekt jest wyposażony w innowacyjne i kolorowe materiały dydaktyczne.
Materiały dla rodziców: ulotka informacyjna, Karta „Oszczędności … z małymi i dużymi gwiazdkami, naklejki „Porozmawiaj ze mną …”.
Materiały dla uczniów: zeszyty z kartami pracy, karta z monetami i banknotami samoprzylepnymi, gwiazda do zapisu marzeń, portfelik do składania, Grosikowy folder.
Materiały dla nauczycieli: scenariusze do prowadzenia zajęć, pakiet materiałów dydaktycznych.
Materiały dla nauczycieli Grosikowe ślady
Etapy realizacji projektu: Zapoznanie rodziców z projektem. Zaproszenie uczniów do podróży. Podróż po Galaktyce Finanse i Galaktyce Oszczędzania – zajęcia z uczniami. Analiza oszczędzania – praca rodziców z dzieckiem w domu. Grosikowe wędrówki – prezentacja osiągnięć uczniów. Podsumowanie projektu Od grosika do złotówki.
Zajęcia dydaktyczne to podróż po Galaktyce Finanse i Oszczędzania trwająca 10 miesięcy. Zaplanowane zajęcia obejmują edukacje: polonistyczną, matematyczną, przyrodniczą, plastyczną, techniczną, muzyczną, ruchową i społeczno-etyczną. Nauczyciel może elastycznie dostosowywać treści adekwatnie do możliwości rozwojowych uczniów.
Grudzień Zaproszenie uczniów do międzygalaktycznej podróży z Grosikiem Od grosika do złotówki Grudzień Zaproszenie uczniów do międzygalaktycznej podróży z Grosikiem Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Zapraszamy do zabawy całkiem nowej, Od grosika do złotówki Od grosika do złotówki Zapraszamy do zabawy całkiem nowej, Całkiem nowej i zupełnie odlotowej. Gwiezdny pojazd już za chwilę w galaktyczny ruszy rejs, A więc wsiadać, nie marudzić, no i cześć Refren: Od grosika do złotówki Przemierzamy planet sto. W kosmos pędzi już rakieta. Tysiąc przygód czeka nas, Od grosika do złotówki jeszcze raz. Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Od grosika do złotówki c.d. A gdy ta cudowna podróż się zakończy, Kiedy już dokładnie zrozumiemy to, O czym mówił wciąż Pan Grosik. Tyle dobrych rad nam dał. Teraz wiemy, co nauczyć wszystkich chciał. Refren: Od grosika do złotówki Oszczędzamy cały czas. I gdy nieraz ktoś zapyta: „Jak odnaleźć można skarb?” Od grosika do złotówki – właśnie tak. Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Podczas zajęć uczniowie wędrując po galaktykach odwiedzają planety: Od grosika do złotówki Podczas zajęć uczniowie wędrując po galaktykach odwiedzają planety: Grosik Portfelik Skarbonka Zabawka Złotówka Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Podczas zajęć uczniowie: przygotują Grosikową majówkę, Od grosika do złotówki Podczas zajęć uczniowie: przygotują Grosikową majówkę, zaplanują Grosikowe wakacje, posłuchają Grosikowych wspomnień, przeanalizują Grosikowe oszczędzanie, zorganizują Grosikowe wędrówki. Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Na planecie Grosik, uczniowie: poznają znaczenie pojęć: moneta, banknot, awers, rewers, rozpoznają i nazywają monety, rozpoznają i nazywają banknoty, liczą pieniądze, stosują miana złoty i grosz, poznają wartość nabywczą pieniądza.
Na planecie Portfelik, uczniowie: dowiadują się o sposobach zarabiania pieniędzy przez dorosłych, poznają wygląd i zastosowanie karty płatniczej, odkrywają wartość i potrzebę pracy, dowiadują się, że nie za każdą pracę trzeba otrzymać zapłatę.
Na planecie Skarbonka, uczniowie: poznają sposoby przechowywania pieniędzy dawniej i dziś, kształtują nawyki oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego, dowiadują się, że oszczędzanie to nie tylko gromadzenie pieniędzy.
Na planecie Zabawka, uczniowie: poznają zasady „udanych zakupów”, omawiają wpływ reklamy na dokonywanie zakupów, dowiadują się o potrzebie racjonalnego wydawania pieniędzy.
poznają pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, Przygotowując Grosikową majówkę, uczniowie: poznają pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, poznają zasady selektywnej zbiórki odpadów, przekonują się o korzyściach wynikających z segregowania odpadów.
poznają pojęcia: dług, lokata, karta płatnicza, Planując Grosikowe wakacje, uczniowie: poznają pojęcia: dług, lokata, karta płatnicza, poznają sposoby bezpiecznego przechowywania pieniędzy, poznają zasady racjonalnego gospodarowania własnym budżetem.
poznają euro, walutę krajów należących do Unii Europejskiej, Podczas Grosikowych wspomnień, uczniowie: utrwalą pojęcia: gotówka, zakupy, waluta, budżet domowy, rozważny klient, poznają euro, walutę krajów należących do Unii Europejskiej, udoskonalą wiedzę na temat bezpiecznego przechowywania pieniędzy.
dokonają, wspólnie z rodzicami, analizy swego oszczędzania Analizując Grosikowe oszczędzanie, uczniowie: dokonają, wspólnie z rodzicami, analizy swego oszczędzania w życiu codziennym, określą przyczyny powodujące straty finansowe, zaplanują działania zapobiegające niepotrzebnym wydatkom.
Analiza oszczędzania – praca rodziców z dzieckiem w domu Istotnym elementem wdrażania projektu jest 14-dniowa praca rodziców z dziećmi polegająca na analizie oszczędzania w życiu codziennym. Do rodziców należy: codzienna rozmowa z dzieckiem i naklejanie gwiazdek na karcie „Oszczędności ….”, systematyczna i wyważona analiza oszczędzania prowadzonego przez dziecko w domu, wybór obszaru, w którym dziecko poczyniło największe postępy, wręczenie dziecku gwiazdy w kolorze dziedziny największych sukcesów.
utrwalą poznane pojęcia związane z finansami, Organizując Grosikowe wędrówki, uczniowie: utrwalą poznane pojęcia związane z finansami, udoskonalą umiejętność liczenia i przeliczania pieniędzy, udoskonalą umiejętność rozwiązywania łamigłówek i krzyżówek.
Na planecie Złotówka, uczniowie: poznają wieloznaczność pojęć: bogactwo, skarby, osiągnięcia, stosują zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce, przekonują się o dużej wartości posiadanej wiedzy i zdobywanych umiejętnościach.
Konkursy Kontynuacją projektu mogą być konkursy zorganizowane przez nauczycieli. Swoistym podsumowaniem działań są Grosikowe wędrówki.
Od grosika do złotówki Projekt wdrażany jest we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli. CEN w Gdańsku ZCDN w Szczecinie ODN w Olsztynie MODN w Ełku PODN w Stargardzie Szcz. CEN w Białymstoku KPCEN w Bydgoszczy MSCDN w Płocku SODiD w CKUiP w Zielonej Górze ODN w Poznaniu WCiES w Warszawie ŁCDNiKP w Łodzi WODN w Łodzi ODN we Wrocławiu Filia Jelenia Góra LSCDN w Lublinie ŚCDN w Kielcach PODN w Kluczborku RODN WOM w Katowicach PCEN w Rzeszowie MCDN ODN w Krakowie Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Projekt prowadzony przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości Ogólnopolski koordynator projektu Bogusława Rajska boguslawa.rajska@junior.org.pl Koordynator regionalny …………………….. ………………………….. Informacje o projekcie dostępne na www.junior.org.pl