Techniki informatyczne w filozofii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawowe pojęcia e-learningu
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Katarzyna Szypuła-Sajon
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Technologia informacyjna według MENiS
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
(na podstawie badań ankietowych)
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Internetowy System Edukacyjny wspomagający naukę programowania w języku Borlad C++ Builder 3.0 Autor : Michał Gwiazda Promotor : prof. zw. dr hab inż.
Praca dyplomowa inżynierska
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Multimedia Multimedia, ogólna nazwa technik komputerowych umożliwiających łączenie rozmaitych sposobów przekazywania informacji - dźwięku, obrazu, animacji,
Jakość i parametry procesu kształcenia
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Zdalne Nauczanie w Praktyce Nowoczesne Metody Nauczania (NMN)
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki w Kształceniu Kadry Wojciech Konieczny Czy e znaczy źle? 19 marca 2011.
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
POLSKA AKADEMIA OTWARTA Rozpoczęcie roku akademickiego 2007/2008.
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
E-learning (kurs dla uczniów)
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Janusz ŚWIERZOWICZ Irena NOWOTYŃSKA Zakład Informatyki w Zarządzaniu Politechnika Rzeszowska.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Projekt Kim będziesz?.
Hipertekst HTML WWW.
Sopocka Akademia Tenisowa
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
Zapis prezentacji:

Techniki informatyczne w filozofii Prezentacja skryptu i zebranych doświadczeń Hanna Michalczyk Paweł Polak Małgorzata Stawarz

Plan referatu Koncepcja e-skryptu bazującego na technologii WIKI (Paweł Polak) E-learning w teorii i praktyce (Małgorzata Stawarz) Założenia edukacyjne e-skryptu Prezentacja treści e-skryptu (Hanna Michalczyk)

E-skrypt Koncepcja i założenia Paweł Polak

E-skrypt – przyczyny zainteresowania Nowe metody i wyzwania przed humanistyką (humanistyka w erze komputerowej). Zebranie doświadczeń z możliwością wykorzystania technik informatycznych w nauczaniu. Test zdalnej współpracy. Test środowiska do współtworzenia treści. Chcemy porównać reakcje studentów na przekaz internetowy i tradycyjny (książka).

E-skrypt i idea hipertekstu Weryfikacja hipotez o przydatności (lepszym dopasowaniu) hipertekstu do procesu zdobywania wiedzy. hipertekst – «sposób organizacji informacji w tekście komputerowym, polegający na zastosowaniu wyróżnionych odsyłaczy, które automatycznie przenoszą użytkownika do innych informacji; też: tekst zorganizowany w ten sposób» (Słownik języka polskiego PWN) Ted Nelson (1965) – idea hipertekstu

E-skrypt i idea hipertekstu „Hipertekst to nielinearna i niesekwencyjna organizacja danych - tekst rozbity na fragmenty, które na wiele sposobów połączone są ze sobą odsyłaczami”. discrete hypertext – połączenia cząstek („leksji”) typu węzeł-link stretchtext – rozwijane poziomy szczegółowości „To tekst, który rozgałęzia się lub działa na żądanie czytelnika”. Hipertekst nie da się w pełni zrealizować w druku. Lata 80. XX w. – hipertekst w literaturze. Hipermedia – hipertekst połączony z multimediami. Źródło informacji i cytatów: http://www.techsty.art.pl/

E-skrypt i idea hipertekstu „HTML jest dokładnie tym, czego chciałem UNIKNĄĆ – wiecznie pozrywane odsyłacze, cytaty, które nie odwołują się do źródeł, żadnego zarządzania wersjami, żadnego zarządzania prawami”. (Ted Nelson) Mechanizm WIKI pozwala uzyskać większość cech środowiska hipermediów (nadbudowane na HTML). Czy hipertekst (hipermedia) posiadają cechy, które ulepszą dotychczasową koncepcję podręcznika?

E-skrypt – zalety (student) Korzyści dla studenta: łatwy i wygodny dostęp do podręcznika – większa liczba czytelników możliwość sprawnego przechodzenia z jednej strony na inną, z jednego tematu na drugi (sieciowa struktura wiedzy — przeciwieństwo linearnej) pomoce w nawigacji i wyszukiwaniu bezpośrednie połączenie z zewnętrznymi stronami internetowymi (linki do bibliotek, materiałów filozoficznych, itp.) przykłady i materiały „na miejscu”

E-skrypt – zalety (autor) Korzyści dla autorów: możliwość dokonywania bieżących zmian, aktualizacji, ulepszeń w podręczniku; łatwość wprowadzania materiałów; rejestracja wersji (bezpieczeństwo); możliwość stworzenia kopii zapasowej; dokładna rejestracja kontrybucji autorów, monitorowanie postępów prac; powiadomienia o zmianach.

E-learning M. Stawarz

E-learning – wprowadzenie E-learning – nauczanie z wykorzystaniem Internetu i technik komputerowych, system kształcenia łączący elementy tradycyjnego procesu nauczania i możliwości edukacji online (internetowa platforma nauczania). Cel: uzupełnienie i wspomaganie dydaktyki, a nie całkowite zastąpienie tradycyjnego systemu nauczania.

E-Learning – specyficzne możliwości Bezpośredni dostęp do materiałów audiowizualnych – np. wykłady, wideokonferencje, etc. Linki do zasobów internetowych dotyczących danego przedmiotu. Narzędzia do komunikacji z innymi uczestnikami kursu oraz prowadzącym (np. poczta elektroniczna, fora dyskusyjne). Monitoring nauczania – sprawdzanie aktywności studentów (dostęp do materiałów, postępy w nauce), a także prowadzącego (zaangażowanie w przygotowanie zajęć). Zarządzanie procesem dydatkycznym i ocenianiem (przyjęto model: wielu prowadzących i wielu oceniających)

E-learning – korzyści Stały dostęp do materiałów dydaktycznych z dowolnego miejsca (uzależniony tylko od dostępu do Internetu). Rozszerzenie oferty uczelni (konkretnych zajęć) o zagadnienia wykraczające poza normalny program kształcenia z danego przedmiotu. Urozmaicenie nauki dzięki zastosowaniu multimediów. Możliwość wyrównywania dysproporcji edukacyjnych u studentów (np. zaległości związanych z nieobecnością na zajęciach). Kształcenie u studenta umiejętności samodzielnego uczenia się i dysponowania własnym czasem przeznaczonym na naukę. Własna mobilizacja studenta do nauki.

E-learning – wady i zagrożenia Wydłużenie czasu spędzanego przed komputerem. Problemy techniczne (np. związane ze sprzętem, oprogramowaniem, etc.). Problemy w obsłudze i korzystaniu z platformy e-learningowej. Uwarunkowania psychologiczne – trudności z recepcją skomplikowanych materiałów (konieczność specjalnego przygotowania materiałów – zagrożenie trywializacji). Porzucenie modelu relacji mistrz-uczeń na której bazowała idea uniwersytetu (model: podręcznik-egzaminator).

Założenia edukacyjne

Założenia edukacyjne punkt wyjścia: coraz większe problemy studentów I stopnia z metodyką pracy (wynik poziomu nauczania w liceach) istotne trudności z wdrożeniem do samodzielnej pracy problemy z pisaniem i redagowaniem prac (obniżenie wymogów w szkołach) wiele różnych „szkół” (dezorientacja studentów) skutki widoczne w postawie studentów (zaniedbanie metodyki) i w ich pracach pisemnych dążenie do zmiany obserwowanej sytuacji: Metodyka to ważny przedmiot, wskazuje podstawowe narzędzia pracy konieczne dla Studenta

Założenia edukacyjne usystematyzowanie wiadomości przekazywanych na zajęciach: skrypt złożony jest z trzech rozdziałów, które dotyczą części teoretycznej, praktycznej i filozoficznej/refleksyjnej zajęć; ma on stanowić podstawę odniesienia dla Prowadzącego oraz łatwo dostępny dla Studentów zbiór najważniejszych informacji przekazywanych podczas zajęć nacisk na przydatność i niezbędność wiedzy z obszaru metodyki zintegrowane treści mają pomóc w rozbudzeniu zainteresowania tematyką skrypt ma pomóc w organizowaniu pracy grupy (kalendarz) – pomocne przy zróżnicowanej formie kolejnych zajęć (np. przewidziano zajęcia w Bibliotece na Kampusie).

Założenia edukacyjne forma pozwala na samodzielną nawigację, każdy może studiować we własnym rytmie i samodzielnie dobierając sobie kolejność powinno to pomóc w zrozumieniu współzależności między różnymi treściami. e-skrypt ma być wygodnym narzędziem w pracy filozofa np. miejsce rozpoczynania poszukiwań spis ważnych adresów w sieci oddziaływanie nie zakończy się wraz z zaliczeniem zajęć skrypt ma pomóc w dalszym rozwoju (części dla zaawansowanych, skierowane np. do doktorantów)

Prezentacja treści e-skryptu Hanna Michalczyk

Ogólne informacje o układzie i zawartości e-skryptu

Ogólne informacje o układzie i zawartości e-skryptu

Ogólne informacje o układzie i zawartości e-skryptu

Ogólne informacje o układzie i zawartości e-skryptu

Ogólne informacje o układzie i zawartości e-skryptu

Ogólne informacje o układzie i zawartości e-skryptu

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Czytelnika

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Wybrane aspekty: perspektywa Autora

Literatura Irena Pulak, „Od podręcznika do hipermediów, czyli kilka refleksji o e-bookach i hipertekstach w edukacji”. http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2006/Pulak.pdf Janusz Taborek, „System hipertekstowy w dydaktyce akademickiej” (analiza wykorzystania materiałów z gramatyki opisowej j. niemieckiego). http://www.uz.zgora.pl/kmti/konferencje/media_a_edukacja/referaty/taborek.pdf

Dziękujemy za uwagę! Zapraszamy do dyskusji.