Model absolwenta szkoły zawodowej wyzwaniem dla jej dyrektora

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Recepta na sukces nauczyciela
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
WSPÓŁPRACA W NASZEJ SZKOLE
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Projekty zrealizowane w ZS1
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Przykłady dobrych praktyk
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Model absolwenta szkoły zawodowej wyzwaniem dla jej dyrektora Elżbieta Walkowiak Wielkopolski Kurator Oświaty

Kluczowe zadanie szkolnictwa zawodowego Przygotowywać absolwentów przydatnych dla przedsiębiorców, pamiętając o tym, że każdy przedsiębiorca chce być: użyteczny dla klienta, konkurencyjny (lepiej zaspakajać potrzeby klienta od konkurencji), generować zyski, aby móc tworzyć miejsca pracy. Przygotowanie do rynku pracy czy do KREAWANIA RZECZYWISTOŚCI NA TYM RYNKU PRACY?

Oczekiwania wobec studentów Politechniki Poznańskiej Postawy - student powinien: Wierzyć w siebie, być optymistą Mieć pasje Chcieć być dobrym Widzieć sens Być cierpliwym, wytrwałym, konsekwentnym, nie poddawać się, „dopóki człowiek żyje ma szanse” Identyfikować się z kierunkiem, celami, przyjętą filozofią i strategią postępowania Wiedzieć, że początki mogą nie być łatwe, często coś ważnego jakiś impuls zmienia człowieka

Oczekiwania wobec studentów Politechniki Poznańskiej Umiejętności: Biegłość matematyczna Szybko reagować Kojarzenie i wnioskowanie Kojarzenie spójnych technik, dostrzeżenie gdzie w maszynie jest matematyka, fizyka itp. Ważne to przychodzi czasami dopiero na III roku studiów, bo wcześniej studenci nie mogą przełamać barier przedmiotowego uczenia się.

Wybrane problemy i dylematy szkolnictwa zawodowego Bezrobocie to nie problem ucznia ani nauczyciela, to problem absolwenta, władz lokalnych, urzędów pracy ? Nauczyciel nie powie uczniowi, że zawód który zdobywa i treści których się uczy nie gwarantują zatrudnienia Szkoły zawodowe kojarzone są jako te dla słabszych uczniów Istnieje przekonanie o znikomej wartości wykształcenia zawodowego !!! Ale Nauczyciele często mają przekonanie, że praca w szkole zawodowej to orka na ugorze.

Wybrane problemy i dylematy szkolnictwa zawodowego kadra dydaktyczna: trudności z pozyskaniem dobrych nauczycieli zawodu z doświadczeniem i przygotowaniem pedagogicznym mało popularna jest edukacja zawodowa dorosłych- w 2010 r. tylko 5,33% osób w wieku 25-60 lat się dokształcało (wg IBE) Stosunek środowiska, jednostek samorządu terytorialnego do kształcenia (drogie)

Nic mi nie wyjdzie bo jestem z zawodówki! Strach się bać! Konkurencja coraz większa Roboty odbierają mi posadę Media straszą bezrobociem Nauczyciele źle o mnie myślą Nikt we mnie nie wierzy Nic mi nie wyjdzie bo jestem z zawodówki!

Szkołą jest zbiorowością ludzi o różnym poczuciu własnej wartości Jestem osobą wartościową i godną szacunku Znam swoje silne strony, możliwości …….. Lubię siebie taką jaka jestem Jestem najwspanialszy A co mi tam inni Nienawidzę siebie Mnie nikt nie lubi Nie lubię:……. Żądam należytego traktowania mnie Pragnę być lubiana i akceptowana

Wyzwania dla dyrektora szkoły zawodowej Rekrutacja - Planowanie kierunków, oddziałów Polityka kadrowa, Doskonalenie, wsparcie nauczycieli, Doradztwo zawodowe, Przygotowanie młodzieży do egzaminów zewnętrznych, Możliwość odbywania praktyk, współpraca z pracodawcami, Organizowanie kwalifikacyjnych kursów zawodowych, Rozwój szkoły jej bazy itp.

(o 25% więcej niż uczniów) Dane liczbowe dotyczące rekrutacji – rok szkolny 2012/2013 Liczba uczniów kl. III gimnazjum (rok szkolny 2011/2012) 38 716 Liczba uczniów przyjętych do kl. I szkół ponadgimnazjalnych (zgłoszeni do Elektronicznego Naboru) 35 245 Liczba uczniów niezgłoszonych do Elektronicznego Naboru 3 471 (9% uczniów) Liczba planowanych oddziałów w szkołach ponadgimnazjalnych 1 745 Liczba planowanych miejsc w szkołach ponadgimnazjalnych 48 259 (o 25% więcej niż uczniów) Liczba uczniów kl. III gimnazjum (rok szkolny 2010/2011) 39 518 Liczba uczniów kl. III gimnazjum zmniejszyła się o 802 (2%) w porównaniu do roku ubiegłego. Liczba uczniów kl. III gimnazjum zmniejszyła się o 2 739 (7%) w porównaniu do 2010 roku.

Co to? Po co? Dlaczego? Jak? NAUCZAĆ czy INSPIROWAĆ ? UCZYĆ czy NAUCZYĆ UCZENIA SIĘ? Uczyć: CZEGO czy KOGO ? Uczyć : JAK czy PO CO ? Oceniać (sprawdzać): KOGO czy CZEGO nauczyłam ?; JAK czy PO CO ?

Uczniowie mają prawo do: podtrzymywania i rozbudzania ciekawości, bo jest to zdolność, bez której uczenie się nie jest możliwe; Gdy szkoła podaje wiedzę, zabija ciekawość, gdy się coś odtwarza – mało prawdopodobny jest rozwój, ćwiczeń, dyskusji, eksperymentów, współorganizowania procesu uczenia się i wreszcie samodzielnego zdobywania wiedzy. Samodzielnie nie oznacza w osamotnieniu lub poprzez korepetycje do wymyślania, twórczości, kreatywności.

Uczniowie mają prawo do: intelektualnej samodzielności, pomyłek nauczycieli, którzy będą porządkować wiedzę i uczyć stawiania pytań, współdziałania, spierania się, dyskusji ujawniania i rozwijania zainteresowań i pasji mądrej informacji zwrotnej o postępach w nauce, ale i informacji jak mogą się uczyć,

Uczniowie maja prawo: Więcej wiedzieć niż dorośli. „Trener nie skacze dalej od zawodników, ale umie sprawić, żeby oni skakali coraz wyżej i dalej.” Do radości i satysfakcji z dobrze wypełnionego obowiązku, Do ponoszeni odpowiedzialności Stawiania granic i wymogów.

Role nauczyciela Ekspert, znawca, źródło wiedzy Kontrolujący i oceniający Asystent, sufler Obserwator Uczestnik Korepetytor Organizator Menedżer Facylitator Lider Która z ról jest najistotniejsza

Co jest podstawą sukcesu w pracy nauczyciela Osobowość, kompetencje psychologiczno – pedagogiczne, umiejętności komunikacyjne, Kompetencje związane z zarządzaniem ludźmi, organizowaniem ich pracy, Kompetencje związane ze sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć uczniów i efektów własnej pracy, Wiedza przedmiotowa, Umiejętność przekazywania wiedzy i doświadczeń, Kompetencje diagnostyczne, Kompetencje związane z rozwojem zawodowym. 19 19

Nie straszmy młodzieży szkołą. Wyobrażenie o szkole często mija się z rzeczywistością. Dominacja wyobrażenia o szkole nad wyobrażeniem korzyści płynących z edukacji jest przyczyną wielu niepowodzeń uczniowskich. A to świadomość korzyści płynących z edukacji powinna dominować nad poczuciem realizacji przykrego obowiązku chodzenia do szkoły.

Wilk jest zły, pokazuje ostre kły

Jak cię widzą tak cię piszą - o sukcesie i efektywności nauczania decyduje nauczyciel Rozdźwięk pomiędzy działaniami promującymi szkołę, a wiarygodnością i prawdziwością nauczycieli jest przyczyną ich porażki.

W klasie

Uczniowie różnie czują się w szkole

Wyobrażenie dobrego ucznia może wpływać na jego efekty kształcenia

Bogata baza dydaktyczna nie zawsze skutkuje wysokimi wynikami na egzaminach

Do przemyśleń Czy nie za często utożsamiamy ucznia zdolnego z uczniem pilnym? A może chcemy mieć uczniów tylko pilnych, niekłopotliwych, zbyt mało dociekliwych? Czy gotowi jesteśmy do pracy z uczniem zdolnym? Co powinni zrobić nauczyciele, by z powodzeniem pracować z uczniami o różnych możliwościach i specyficznych potrzebach ? Kształcimy człowieka przedsiębiorczego czy pracownika najemnego ?

Wewnętrzna spójność celów, metod pracy i oceniania decyduje o sukcesie szkoły Stołek Danusi Sterny (CEO Warszawa) jak sprawdzamy czego uczymy jak uczymy

Czy tak może wyglądać szkoła marzeń S – spragnieni wiedzy uczniowie Z – znakomici nauczyciele K – koleżeństwo O – otwartość Ł – ławki przyjazne na każdy egzamin A – atmosfera sprzyjająca wspólnej wędrówce w świat wiedzy