Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, 11-13 marca 2005 1 1 Wytyczne Dyrektywy MiFID Maria Dobrowolska Prezes Zarządu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do
Wspólnotowe Prawo Podatkowe
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
MiFID Best Execution Konrad Makowiecki KBC Securities N.V. (Oddział w Polsce) Krynica, 16 Marca 2007.
MiFID R elacje z Klientami. Krynica Zdrój, 17 marca 2007 · page 2 Zakres prezentacji Warunki ogólne dot. informacji Informacje nt. firmy inwestycyjnej.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
System nawigacji satelitarnej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Ochrona danych osobowych
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
RYNEK KAPITAŁOWY.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Budujemy rynek przejrzystego obrotu gospodarczego InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A. I Część Kongresu Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Dochody budżetu państwa
Stypendium Marii Curie
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
ZENKO MiFID najważniejsze informacje o dyrektywie Unii Europejskiej.
Implementacja usług CCP dla rynku OTC realizowanych przez KDPW_CCP we współpracy z KDPW Wrzesień 2012 r.
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
SSE MOVE: wyniki projektu w obszarze świadczeń z tytułu
SYSTEM ODSYŁANIA SPRAW MIEDZY KOMISJĄ EUROPEJSKĄ A ORGANAMI OCHRONY KONKURENCJI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH JAKO ELEMENT WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH I UNIJNYCH.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Rola domu maklerskiego w procesie wprowadzania spółki na giełdę
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Podatki Vat.
Podatki Dalej. Vat W dniu 1 maja 2004r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535,
Pieniądz Elektroniczny
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM. Historia Nadzór we Francji-lata 60 XIX w. Nadzór w Niemczech: lata 90.XIX w. USA 1934 r.:Security and Exchanfe Commission.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Konkurencja a polityka konkurencji
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Maria Dobrowolska Prezes Zarządu IDM

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Swoboda świadczenie usług Przepisy zapewniające ochronę inwestora w praktyce Transakcje zawierane z uprawnionymi kontrahentami ATS i transakcje wewnętrzne Pozasądowy mechanizm rozpatrywania skarg inwestorów

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 31 Swoboda świadczenia usług i działalności inwestycyjnej każde przedsiębiorstwo inwestycyjne licencjonowane może swobodnie świadczyć usługi inwestycyjne i/lub prowadzić działalność inwestycyjną oraz świadczyć usługi dodatkowe 1. Państwa członkowskie zapewnią, że każde przedsiębiorstwo inwestycyjne licencjonowane i nadzorowane przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego […] może swobodnie świadczyć usługi inwestycyjne i/lub prowadzić działalność inwestycyjną oraz świadczyć usługi dodatkowe na ich terytoriach pod warunkiem, że takie usługi i działalność są objęte uzyskaną przez nie licencją. […] W odniesieniu do spraw objętych niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie nie nakładają żadnych wymagań dodatkowych na takie przedsiębiorstwo inwestycyjne lub instytucję kredytową. Wytyczne Dyrektywy MiFID - prawa przedsiębiorstw inwestycyjnych

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 32 Ustanawianie oddziału 1. Państwa Członkowskie zapewniają, że usługi i działalność […] można świadczyć na ich terytoriach […] poprzez ustanowienie oddziału pod warunkiem, że te usługi i działalność są objęte licencją wydaną przedsiębiorstwu inwestycyjnemu […] w rodzimym Państwie Członkowskim. […] nie nakładają żadnych wymagań dodatkowych W odniesieniu do spraw objętych niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie nie nakładają żadnych wymagań dodatkowych w sprawie organizacji i funkcjonowania oddziału, oprócz określonych w ust. 7. Wytyczne Dyrektywy MiFID - prawa przedsiębiorstw inwestycyjnych

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 32 Ustanawianie oddziału egzekwowania zobowiązań 7. […] Właściwe władze Państwa Członkowskiego, w którym znajduje się oddział mają prawo badać przygotowanie oddziału i wnioskować o dokonanie zmian, niezbędnych do umożliwienia tym władzom egzekwowania zobowiązań wynikających z art. 19, 21, 22, 25, 27 i 28 oraz przepisów przyjętych na ich podstawie wynikających z art. 19, 21, 22, 25, 27 i 28 oraz przepisów przyjętych na ich podstawie, w odniesieniu do usług i/lub działalności inwestycyjnej prowadzonej przez oddział na terytorium tego Państwa.. Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca uczciwie, sprawiedliwie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętymi interesami klientów informacje rzetelne, nie budzące wątpliwości i nie wprowadzające w błąd informacje dla klienta o kliencie rejestr uzgodnień sprawozdania dla klienta Artykuł 19 Zobowiązania dotyczące prowadzenia działalności w przypadku świadczenia usług inwestycyjnych na rzecz klientów Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca realizacja na warunkach najbardziej korzystnych dla klienta cena koszty szybkość prawdopodobieństwo realizacji i rozliczenia wielkość możliwość instrukcji szczególnych od klienta polityka realizacji zleceń Artykuł 21 Best execution Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca zlecenie z limitem nie wykonane niezwłocznie odnoszące się do akcji dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym brak instrukcji szczególnej upublicznienie: dostępność dla innych uczestników rynku Artykuł 22 Reguły obsługi zlecenia klienta Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca przechowywanie danych o transakcjach - min. 5 lat raportowanie właściwym władzom o transakcjach instrumentami finansowymi dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym (możliwość zniesienia tego obowiązku przy raportowaniu przez dany rynek) Artykuł 25 Zobowiązania: prawość, raportowanie transakcji, przechowywanie zapisów Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca akcjami dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym Podmioty prowadzące transakcje wewnętrzne akcjami dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym mają obowiązek publikować kwotowania tych akcji w sposób regularny i ciągły zapewniając łatwość dostępu dla pozostałych uczestników rynku w zwykłych godzinach handlu w sytuacji gdy: transakcje przeprowadzane są w sposób systematyczny istnieje płynny rynek dla tych akcji transakcje nie są większe niż standardowe Artykuł 27 Zobowiązanie przedsiębiorstw inwestycyjnych do publikacji notowań Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Dla transakcji zawartych - poza rynkiem regulowanym lub MTF - na własny rachunek lub w imieniu klienta - akcjami dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym wymóg publikowania przez przedsiębiorstwa inwestycyjne - wielkości transakcji - ceny - czasu zawarcia transakcji Artykuł 28 Ujawnianie przez firmę inwestycyjną informacji po zawarciu transakcji Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 33 Dostęp do rynków regulowanych przedsiębiorstwa inwestycyjne z innych Państw Członkowskich prawo członkostwa lub dostęp do rynków regulowanych 1. Państwa Członkowskie wymagają, aby przedsiębiorstwa inwestycyjne z innych Państw Członkowskich, które są uprawnione do wykonywania zleceń klientów albo zawierania transakcji na własny rachunek, miały prawo członkostwa lub dostęp do rynków regulowanych ustanowionych na ich terytorium oddział zdalne członkostwo żadnych dodatkowych wymogów 2. W odniesieniu do spraw objętych niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie nie nakładają żadnych dodatkowych wymogów wykonawczych ani administracyjnych na przedsiębiorstwa inwestycyjne wykonujące prawa przyznane im na mocy ust. 1 Wytyczne Dyrektywy MiFID - prawa przedsiębiorstw inwestycyjnych

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 34 Dostęp do CCP, systemów rozrachunkowych i rozliczeniowych oraz prawo do wyznaczania systemu rozliczeniowego przedsiębiorstwa inwestycyjne z innych Państw Członkowskich prawo dostępu do centralnego kontrahenta, systemów rozrachunkowych i rozliczeniowych 1. Państwa Członkowskie wymagają, aby przedsiębiorstwa inwestycyjne z innych Państw Członkowskich miały na ich terytorium prawo dostępu do centralnego kontrahenta, systemów rozrachunkowych i rozliczeniowych do celów finalizowania lub organizowania finalizowania transakcji instrumentami finansowymi. kryteria dostępu te same jak dla lokalnych uczestników rynku przejrzyste obiektywne Wytyczne Dyrektywy MiFID - prawa przedsiębiorstw inwestycyjnych

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 34 Dostęp do CCP, systemów rozrachunkowych i rozliczeniowych oraz prawo do wyznaczania systemu rozliczeniowego … Państwa Członkowskie nie ograniczają możliwości wykorzystywania systemów do rozrachunku i rozliczania transakcji […] jedynie do ich terytorium. prawo do wyznaczania systemu do rozliczania transakcji 2. Państwa Członkowskie wymagają, aby rynki regulowane na ich terytorium oferowały wszystkim akcjonariuszom lub uczestnikom prawo do wyznaczania systemu do rozliczania transakcji […] zawieranych na tym rynku regulowanym warunki: istnienie umów system-system możliwe rozliczenie zgoda stosownych władz sprawne funkcjonowanie rynku Wytyczne Dyrektywy MiFID - prawa przedsiębiorstw inwestycyjnych

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 35 Przepisy dotyczące CCP oraz uzgodnień rozrachunkowych i rozliczeniowych w odniesieniu do MTF rozliczanie niektórych bądź wszystkich transakcji MTF 1. Państwa Członkowskie nie utrudniają […] podmiotom prowadzącym MTF, zawierania odpowiednich uzgodnień z centralnym kontrahentem lub systemem rozrachunkowym i rozliczeniowym innych Państw Członkowskich 2. Stosowne władze nadzorujące […] podmiot prowadzący MTF nie mogą się sprzeciwiać wykorzystywaniu CCP, systemów rozrachunkowych i/lub rozliczeniowych z innego Państwa Członkowskiego, z wyjątkiem, gdy jest to konieczne dla prawidłowego funkcjonowania MTF i przy uwzględnieniu warunków dotyczących systemów rozliczeniowych z art.34 ust.2. Wytyczne Dyrektywy MiFID - prawa przedsiębiorstw inwestycyjnych

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Swoboda świadczenie usług Przepisy zapewniające ochronę inwestora w praktyce Transakcje zawierane z uprawnionymi kontrahentami ATS i transakcje wewnętrzne Pozasądowy mechanizm rozpatrywania skarg inwestorów

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 24 Transakcje zawierane z uprawnionymi kontrahentami Przedsiębiorstwa inwestycyjne uprawnione do realizowania zleceń w imieniu klientów i/lub realizujące transakcje na własny rachunek i/lub otrzymujące i przekazujące zlecenia, mogą doprowadzać lub przystępować do transakcji z uprawnionymi kontrahentami bez konieczności wypełniania zobowiązań nałożonych na podstawie art. 19, 21 i art. 22 ust. 1 w odniesieniu do tych transakcji lub usług dodatkowych bezpośrednio dotyczących tych transakcji Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 24 Transakcje zawierane z uprawnionymi kontrahentami Za uprawnionych kontrahentów Państwa Członkowskie uznają: przedsiębiorstwa inwestycyjne, instytucje kredytowe, zakłady ubezpieczeń, UCITS oraz ich spółki zarządzające, fundusze emerytalne oraz ich spółki zarządzające, inne instytucje finansowe uprawnione lub regulowane na podstawie ustawodawstwa wspólnotowego lub prawa krajowego Państwa Członkowskiego, przedsiębiorstwa zwolnione ze stosowania dyrektywy MiFID na podstawie art. 2 ust. 1 lit. k) i l), krajowe władze rządowe oraz właściwe dla nich urzędy, w tym organy publiczne obsługujące dług publiczny, banki centralne i organizacje ponadnarodowe. Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Swoboda świadczenie usług Przepisy zapewniające ochronę inwestora w praktyce Transakcje zawierane z uprawnionymi kontrahentami ATS i transakcje wewnętrzne Pozasądowy mechanizm rozpatrywania skarg inwestorów

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Swoboda świadczenie usług Przepisy zapewniające ochronę inwestora w praktyce Transakcje zawierane z uprawnionymi kontrahentami ATS i transakcje wewnętrzne Pozasądowy mechanizm rozpatrywania skarg inwestorów

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Artykuł 53 Pozasądowy mechanizm rozpatrywania skarg inwestorów zachęcają do ustalenia z wykorzystaniem aktualnie istniejących organów 1. Państwa Członkowskie zachęcają do ustalenia skutecznych i wydajnych procedur pozasądowego rozstrzygania skarg i procedur odwoławczych dla pozasądowego rozstrzygania skarg konsumentów dotyczących świadczenia przez przedsiębiorstwa inwestycyjne usług inwestycyjnych i dodatkowych, w miarę potrzeb, z wykorzystaniem aktualnie istniejących organów. 2. Państwa Członkowskie zapewniają, że na mocy przepisów ustawodawczych i wykonawczych, organom tym nie uniemożliwia się skutecznej współpracy w dziedzinie rozstrzygania sporów transgranicznych. Wytyczne Dyrektywy MiFID

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Bieżące problemy polskiego rynku kapitałowego

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Bieżące problemy polskiego rynku kapitałowego Sposób i terminy implementacji prawa europejskiego Podatek dochodowy osób fizycznych od zysków kapitałowych Zasady anulowania transakcji Finansowanie organu nadzoru

Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Dziękuję Państwu za uwagę