Program eTwinning a rozwój zawodowy nauczyciela Kursy internetowe Lublin 07.03.2012
Wymagania edukacyjne:
Formalne / Nieformalne Projekt eTwinning Europejskie Warsztaty Rozwoju Zawodowego Szkolenia krajowe Warsztaty regionalne Moduły edukacyjne online Grupy eTwinning Pokoje nauczycielskie
Korzyści dla nauczyciela zmiana metod pracy - wykorzystanie nowych technologii zapewniony stały rozwój zawodowy zwiększenie umiejętności stosowania TIK łatwiej i pewniej wykonywana praca bardzo dobre lekarstwo na syndrom wypalenia zawodowego wzrasta status nauczyciela - zainteresowanie rodziców, dyrekcji, innych nauczycieli, mediów poznanie systemów edukacyjnych innych państw wymiana doświadczeń i materiałów pedagogicznych przydatny przy zdobywaniu stopni awansu (kursy internetowe !)
Wojtek Wasylko uważa, że: „Nauczyciel, który realizuje projekty eTwinning ma większe szanse na uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Jest to dla niego znacznie łatwiejsze. Teraz kiedy przygotowuję się do kolejnego stopnia awansu zawodowego nie martwię się o nic. Wiem, że nie będę miał z tym większych problemów w tym zakresie, bowiem z udziału w eTwinningu wyniosłem ogromne korzyści: umiejętność wykorzystywania ICT w mojej pracy, współpraca międzynarodowa, praca metodą projektu, motywowanie uczniów do nauki i osiąganie przez nich lepszych wyników podczas egzaminów końcowych, uznanie dla mojej pracy w szkole, w regionie i w szkołach partnerskich.”
przygotowanie i przeprowadzenie rad szkoleniowych w szkole; prowadzenie szkoleń, kursów i warsztatów dla innych nauczycieli projekty międzynarodowe pozyskiwanie sponsorów, pomocy dydaktycznych organizacja autorskich konkursów, imprez, projektów, prezentacji publikacje w internecie wykorzystanie na lekcjach urządzeń multimedialnych i programów edukacyjnych przygotowanie materiałów dydaktycznych, dokumentów szkolnych, dyplomów, zaproszeń, testów i analiz prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu wykorzystywania TIK publikacje, ewentualnie autorskie referaty wygłoszone podczas szkoleń wymiana doświadczeń z nauczycielami z Europy podnoszenie poziomu znajomości języków obcych możliwość kontaktu z ekspertami edukacyjnymi
eLearning 1.0 czyli kurs I poziomu dla początkujących Internetowy kurs dla początkujących „Jak uczestniczyć w programie eTwinning?”: bardzo popularny wśród nauczycieli realizowany od 2006 r. (pierwszy w Europie) wysoko oceniany przez uczestników Osiągnięcia: 12 edycji –279 grup kursowych Zapisało się: 5810 osób Ukończyło kurs: 2 967 osób Obecnie (marzec 2012): trwa 12 edycja kursu -18 grup kursowych- zapisało się 371 osób
O kursie: Kurs jest bezpłatny i trwa 10 tygodni. Szkolenie przebiega za pomocą platformy http://moodle.etwinning.pl, gdzie umieszczane są wszystkie materiały. Podczas kursu wykorzystywane są różne środki przekazu: tekst, grafika, multimedia, audio i wideo. Uczestnictwo w nim przygotowuje nauczycieli do pracy nad własnym projektem. Zalety szkolenia: - możliwość dopasowania miejsca i czasu nauki do indywidualnych potrzeb, - szansa wykorzystania najnowszych technologii oraz różnych środków przekazu, w szczególności platformy edukacyjnej Moodle, - bieżące wsparcie doświadczonego trenera, - możliwość nawiązania kontaktów i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami. Dla każdego nauczyciela dowolnego przedmiotu zainteresowanego współpracą ze szkołami europejskimi i realizacją projektu w ramach programu eTwinning.
Treść modułów 1. Budowanie społeczności internetowej. 2. Cele i zasady programu: Moja szkoła w eTwinning. 3. Portal eTwinning. 4. Poszukiwanie partnerów do projektu: eTwinning w mojej szkole. 5. Narzędzia standardowe. 6. Narzędzia komunikacyjne. 7. Zasady przygotowania projektu. 8. TwinSpace – przestrzeń do pracy nad projektem. 9. Ewaluacja. 10. Podsumowanie.
Jak się zgłosić? Należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.etwinning.pl w zakładce Doskonalenie nauczycieli/Kurs internetowy. Zgłoszenia są przyjmowane na bieżąco.
http://moodle.etwinning.pl
Opinie uczestników o kursie W tym roku szkolnym miałam okazję brać udział w kilku różnych kursach jednak muszę szczerze przyznać, że właśnie z tego wyniosłam najwięcej. Kurs nie tylko pozwolił mi poznać otoczkę eTwinningu od strony technicznej, ale przede wszystkim zachęcił mnie do podjęcia próby zarejestrowania własnego partnerstwa. Zmotywował mnie do rozwoju i poznawania nowego, a to chyba w naszym zawodzie najważniejsze Kurs jak najbardziej przydatny, wiele się nauczyłam i skorzystałam z porad wielu ciekawych ludzi. Myślę,że eTwinning jest supernarzędziem w pracy, cos nowego i ciekawego zarówno dla nauczycieli jak i uczniów. Co do refleksji kurs wydaje mi się przydatny, szczególnie dla początkujących w zakresie eTwinning. Wzbogaciłam swoje umiejętności dot. tworzenia projektów oraz programów komputerowych. Jestem pewna, ze kurs nie tylko pomoże mi uzyskać kolejny stopień awansu zawodowego, ale również sprawi, że lekcje angielskiego w moim wykonaniu będą bardziej "skomputeryzowane" i globalne Myślę, że ten kurs przede wszystkim pokazał mi, że nie jestem słaba w poruszaniu się po Internecie, tylko brakuje mi celu tego działania. Po przeczytaniu instrukcji i potrzebując odrobić "pracę domową" :-? potrafiłam wykonać zadania samodzielnie - a to już COŚ! Teraz jestem bardziej otwarta na kontakty on-line.
eLearning 2.0 czyli kurs II poziomu dla zaawansowanych Kurs eTwinning II poziom dla zaawansowanych Autorzy modułów kursowych to: Ewa Kurzak, Halina Bednarz, Anna Pławecka Luty 2012: start 1. edycji kursu II poziomu -9 grup Zapisało się :197 osób
Kurs II poziomu dla zaawansowanych – treść modułów Moduł zerowy Poznanie organizacji i zasad uczestnictwa w kursie. Moduł 1 Poznajmy się. CEL: Tworzenie atrakcyjnych prezentacji członków zespołu, stosowanie różnorodnych narzędzi do edycji zdjęć. Moduł 2 Planowanie i organizacja projektu. CEL: Doskonalenie opisu wybranych elementów projektu eTwinning - wstępne zastosowanie kryteriów oceny projektu. Moduł 3 Napisy , gify, animacje w projektach eTwinning. CEL: Zastosowanie animacji oraz gifów podczas współtworzenia materiałów dydaktycznych projektu eTwinning - wykonanie galerii zdjęć lub prezentacji.
Kurs II poziomu dla zaawansowanych – treść modułów Moduł 4 Realizacja i edycja filmu. CEL: Przygotowanie projektu filmowego. Edycja filmu - efekty specjalne, dodawanie ścieżki dźwiękowej. Publikacja na You Tube. Moduł 5 Filmy animowane. CEL: Poznanie podstaw edytowania programu MonkeyJam oraz wykonanie krótkiego filmu animowanego. Moduł 6 Współtworzenie pomocy dydaktycznych w projekcie eTwinning. CEL: Poznanie podstaw edytowania narzędzi do tworzenia quizów, puzzli, gier, książeczek interaktywnych - praktyczne ćwiczenia. Moduł 7 Podcasty i narzędzia wspomagające naukę języków obcych. CELE: Nagranie wywiadu, audycji lub wypowiedzi w języku angielskim (jako najbardziej popularnym języku porozumienia między nie-rodzimymi użytkownikami tego języka w Europie). Układanie scenariuszy rozmów.
Kurs II poziomu dla zaawansowanych – treść modułów Moduł 8 Serwisy społecznościowe i komunikacja. CELE: Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna, umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii do video konferencji oraz stosowania narzędzi, jakie udostępniają portale społecznościowe. Moduł 9 Publikowanie rezultatów, własny hosting i podstawy HTML. CELE: Tworzenie atrakcyjnych prezentacji pracy partnerów z wykorzystaniem Twin Space, a także własnego hostingu z CMS, Wiki, galerii multimediów oraz ankiet ewaluacyjnych. Moduł 10 Ewaluacja kursu i opisywanie projektów. CELE: Dokonasz ewaluacji kursu. Rozwiniesz umiejętność samooceny projektu z różnych perspektyw- autorefleksja.
Kursy „Tydzień z ...’’ Tydzień z Prezi-3 grupy Tydzień z Audacity-1 grupa Tydzień z WordPress-1 grupa Tydzień z Glogsterem-1 grupa Kurs opracowany przez nauczycieli dla nauczycieli. Kurs jest prowadzony w systemie na odległość przez Internet z wykorzystaniem platformy Moodle. Wszystkie materiały szkoleniowe umieszczane są na stronie www kursu http://moodle.etwinning.pl Kurs wykorzystuje różne środki przekazu. Kurs trwa 7 dni i ma charakter zadaniowy. Uczestnicy mają całodobowy dostęp do platformy, materiałów szkoleniowych, treści zadań. W miarę potrzeb korzystają z pomocy trenera. Uczestnicy kończący szkolenie otrzymują zaświadczenie.
Ludzie sukcesu to są Ci, którzy mają nawyki prowadzące do sukcesu Ludzie sukcesu to są Ci, którzy mają nawyki prowadzące do sukcesu. - Brian Tracy
Dziękuję za uwagę Michał Dyląg michaldylag@onet.pl