TRZYMAJ FORMĘ! Opracowanie na podstawie poradnika dla nauczycieli: Marzena Dering mł. asystent ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Malborku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekty edukacyjne w szkole
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Ramowe założenia realizacji programu pt.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Założenia programu edukacyjnego
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Opracowała Agnieszka Balcerak
„Trzymaj Formę!” To program edukacyjny promujący zdrowy styl życia oparty na prawidłowym odżywianiu i aktywności fizycznej. Odżywianie jest jednym z istotniejszych.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
WYTYCZNE DO REALZACJI VIII edycji
Rok szkolny 2011/2012.
Młodszy asystent PSSE Ostróda PZiOZ mgr Anna Skiba
ZAŁOŻENIA OGÓLNE DO REALIZACJI IX edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Warszawa, 27 sierpnia 2014.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
TRZYMAJ FORMĘ. O Program współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” w ramach.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
XI edycja programu Trzymaj Formę!
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

TRZYMAJ FORMĘ! Opracowanie na podstawie poradnika dla nauczycieli: Marzena Dering mł. asystent ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Malborku

CEL GŁÓWNY PROGRAMU Poprawa sposobu odżywiania młodzieży

CELE SZCZEGÓŁOWE Zwiększenie wiedzy dotyczącej zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych. Kształtowanie postaw i zachowań w zakresie prawidłowego żywienia i uprawiania aktywności fizycznej. Rozszerzenie asortymentu sklepików szkolnych o zalecane produkty. Propagowanie zdrowego stylu życia w szkole, w domu i środowisku pozaszkolnym.

ADRESACI PROGRAMU Uczniowie gimnazjów ( I-III), szkół podstawowych ( V-VI), ich rodzice i opiekunowie.

UCZESTNICY PROGRAMU Dyrekcje szkół, nauczyciele, społeczność szkolna, Pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania, Władze wojewódzkie i lokalne oraz inni wg możliwości i potrzeb środowiskowych.

CZAS TRWANIA PROGRAMU VI edycja – rok szkolny 2011/2012 VII edycja – rok szkolny 2012/2013

ORGANIZATORZY PROGRAMU Główny Inspektorat Sanitarny Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

PARTNERZY PROGRAMU Ministerstwo Edukacji Narodowej Instytut Matki i Dziecka Instytut Żywności i Żywienia Ministerstwo Sportu i Turystyki Szkoła Główna gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie

TRZYMAJ FORMĘ! PROGRAM JEST REALIZOWANY METODĄ PROJEKTU

PROJEKT EDUKACYJNY W PRAWIE OŚWIATOWYM Na mocy Rozporządzenia MEN z dn. 20 VIII 2010r. Zmieniającego rozporządzenie z dnia 30 IV 2007r. W sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowanie i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. nr 156, poz. 1046) - uczniowie klas gimnazjalnych, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek udziału w realizacji projektu gimnazjalnego, który został zdefiniowany jako zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu. Z zastosowaniem różnorodnych metod.

METODA PROJEKTU Projektem edukacyjnym jako metodą nauczania nazywamy zaplanowane i koordynowane przez nauczyciela, a realizowane samodzielnie przez uczniów, zadanie albo cykl zadań powiązanych celem i treścią programu nauczania ( programu szkoły). Może być powiązany z realizacją programu jednego lub wielu przedmiotów, może wykraczać poza program.

METODA PROJEKTU Uczniowie samodzielnie zbierają potrzebne dane do wykonania projektu, opracowują je w formie ustalonej z nauczycielem, a następnie prezentują innym. Projekty mają odpowiadać zainteresowaniom uczących się i wiązać działalność praktyczną z pracą umysłową i gromadzeniem wiedzy, rozwijać samodzielność, uczyć podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, przyjmowania na siebie odpowiedzialności oraz podejmowania współpracy z rówieśnikami i dorosłymi.

NAJWAŻNIEJSZE CECHY DOBRYCH PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH •określone cele najlepiej ustalane wspólnie z uczniami; •nawiązanie do realnych znanych uczniom sytuacji; •łączenie treści edukacyjnych z różnych dziedzin; •łączenie możliwości gromadzenia wiedzy i kształcenia umiejętności; •określone terminy realizacji całości przedsięwzięcia oraz poszczególnych etapów;

NAJWAŻNIEJSZE CECHY DOBRYCH PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH •dokładne określenie odpowiedzialności za realizację i podział zadań; •dobra instrukcja zawierająca: temat, cele, metody pracy, terminy, kryteria oceny; •samodzielna praca uczniów indywidualna lub w zespole; •znane z góry kryteria i zasady monitorowania efektów; •rezultaty pracy prezentowane publicznie.

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU Etap I – Przygotowanie do realizacji projektu Etap II – Planowanie Etap III – Działanie Etap IV – Ewaluacja (ocena) projektu

PLANOWANIE PROJEKTU- przykładowa instrukcja I Zapoznanie z metodą projektu. II Nakreślenie problemu. III Temat projektu. IV Cele edukacyjne (opisuję zmiany, jakie zajdą w wyniku realizacji projektu). V Grupy zadaniowe. VI Wybór rodzaju projektu do realizacji. VII Kontrakt (koniecznie terminy konsultacji, zasady samooceny, oceny koleżeńskiej, oceny nauczyciela).

PLANOWANIE PROJEKTU- przykładowa instrukcja VIII Plan działań oraz podział zadań w grupach ( trzeba je wykonać, aby zrealizować cele projektu). IX Sojusznicy. X Monitorowanie postępu realizacji działań w projekcie (nauczyciel i uczniowie). XI Realizatorzy i Odbiorcy ( osoby wykonujące zadanie oraz te, do których projekt jest adresowany). XII Prezentacja – termin i zasady prezentacji. XIII Ocena pracy uczestników. XIV Ewaluacja projektu

RODZAJE PROJEKTÓW BADAWCZE EDUKACYJNE SPOŁECZNE MEDIALNE

PROJEKT BADAWCZY- uczniowie działają jak naukowcy Realizując projekt badawczy uczniowie powinni: Wybrać temat i w oparciu o niego określić cel projektu Postawić hipotezę, czyli przypuszczenie dotyczące wyników naszych badań Wybrać metodę badawczą i opracować do niej odpowiednie narzędzia Ustalić sposób dokumentowania badań Ustalić sposób prezentacji rezultatów badań i wniosków Przeprowadzić zaplanowane badanie, dokumentując je krok po kroku

PROJEKT BADAWCZY- uczniowie działają jak naukowcy Opracować wyniki przeprowadzonych badań Porównać uzyskane wyniki z postawioną hipotezą ( sprawdzić, czy wyniki badań ją potwierdzają całkowicie, częściowo czy też ją obalają) Wyciągnąć i sformułować wnioski Zaprezentować rezultaty badań np. w postaci raportu czy prezentacji multimedialnej

Przykłady tematyki projektów badawczych w ramach programu „Trzymaj formę!” Badanie świadomości uczniów naszej szkoły na temat skutków anoreksji i bulimii. Badanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów naszego gimnazjum. Badanie wpływu ćwiczeń fizycznych na procesy życiowe gimnazjalisty. Badanie znajomości uczniów naszej szkoły na temat zbilansowanej diety. Badanie zgodności codziennej diety uczniów naszej klasy z zasadami diety zbilansowanej. Badanie oznakowania produktów żywnościowych w pobliskim supermarkecie.

PROJEKT EDUKACYJNY – uczniowie działają jak nauczyciele Realizując projekt edukacyjny uczniowie powinni: Wybrać temat Zastanowić się, komu, kiedy i w jaki sposób chcą przekazać informacje Opracować zakres zagadnień odpowiedni do odbiorców Wybrać odpowiednie techniki i metody dydaktyczne Zaplanować działania edukacyjne w czasie – przygotować scenariusz Opracować materiały i pomoce dydaktyczne

PROJEKT EDUKACYJNY – uczniowie działają jak nauczyciele Przygotować miejsce, w którym możliwe będzie przeprowadzenie naszego działania Przeprowadzić działanie Zabrać informacje zwrotne od adresatów naszego działania

Przykłady tematyki projektów edukacyjnych w ramach programu „Trzymaj formę!” Warsztaty dla uczniów klas I pt. „ konsumenckie ABC” Cykl zajęć dla dzieci z pobliskiego przedszkola pt. „ 10 kroków zdrowego żywienia” Szkolny Dzień Konsumenta Warsztaty dla rodziców pt. „ Moje drugie śniadanie” Rodzinna ścieżka zdrowia w sobotnie poranki – cykliczne zajęcia z wych. fizycznego prowadzone przez młodzież pod kierunkiem nauczyciela w-f)

PROJEKT SPOŁECZNY – uczniowie działają jak społecznicy Realizując projekt społeczny uczniowie powinni: Rozeznać potrzeby lokalnego środowiska Zdefiniować i wybrać jeden z problemów społecznych, który wymaga rozwiązania Zgromadzić jak najwięcej informacji na jego temat Zastanowić się wspólnie nad wszystkimi możliwymi rozwiązaniami danego problemu Wybrać naszym zdaniem najlepsze i najbardziej realne rozwiązanie

PROJEKT SPOŁECZNY – uczniowie działają jak społecznicy Zaplanować konkretne działanie, które mogłoby doprowadzić do rozwiązania problemu Poszukać sojuszników naszego działania Wcielić pomysł w życie Podjąć decyzję o formie prezentacji efektów działania społecznego Poinformować społeczność lokalną o efektach wspólnej pracy

Przykłady tematyki projektów społecznych w ramach programu „Trzymaj formę!” Aktywna przerwa – projekt zagospodarowania szkolnego podwórka Sprawnościowy festyn środowiskowy Projekt zagospodarowania nieużywanego strychu w mojej kamienicy – siłownia miejska Trasa rowerowa w pobliżu naszego osiedla

PROJEKT MEDIALNY – uczniowie działają jak dziennikarze Realizując projekt medialny uczniowie powinni: Wybrać temat i sformułować cel działania Zastanowić się gdzie, jakimi metodami i kiedy zgromadzimy potrzebne nam informacje Zastanowić się komu, kiedy i w jaki sposób chcemy przekazać informacje Opracować informacje tak, aby były zrozumiałe dla ich adresatów Wybrać odpowiednie środki przekazu ( np.. Gazeta, strona internetowa, wystawa)

PROJEKT MEDIALNY – uczniowie działają jak dziennikarze Zaplanować działania medialne w czasie – przygotować plan kampanii Przeprowadzić działania medialne

Przykłady tematyki projektów medialnych w ramach programu „Trzymaj formę!” Promocja aktywnych form wypoczynku- prowadzenia bloga Aktywność fizyczna w czasach naszych dziadków – zorganizowanie wystawy poświęconej wspomnieniom starszych ludzi nt. form spędzania wolnego czasu w okresie ich młodości Szkolny Tydzień Zdrowia – kampania medialna promująca zdrowy styl życia Stosowanie diet przez uczniów naszej szkoły – dobry czy zły wybór – debata internetowa

METODA PROJEKTU Działanie uczniów można uznać za projekt, wtedy, kiedy zostaną spełnione następujące warunki: Uczniowie samodzielnie planują, a co za tym idzie znają, rozumieją i akceptują cele działania Uczniowie pracując w grupach znają metody i formy realizacji działania Uczniowie znają terminy realizacji całości działania i jego etapów Uczniowie współtworzą, a co za tym idzie znają sposoby, rodzaje i kryteria oceniania działania Uczniowie znają zasady prezentacji swojej pracy

METODA PROJEKTU- korzyści dla ucznia rozwój osobisty ucznia ( np.. kształtowanie umiejętności społecznych, takich jak praca w grupie, podejmowanie decyzji, uczenie samodzielności i odpowiedzialności, wzmacnianie przedsiębiorczych postaw wobec świata) integracja wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów Rozwój indywidualnych zainteresowań, uzdolnień i potrzeb ucznia

METODA PROJEKTU – umiejętności, które nabywa uczeń Korzystanie z różnych źródeł informacji Operowanie informacją ( dobór, selekcja, ocena) Przyjmowanie oraz poczucie odpowiedzialności Samodzielne uczenia się Planowanie i organizacja pracy Współpraca w grupie Komunikowanie się Dostrzeganie, formułowanie i rozwiązywanie problemów ( myślenie twórcze) Podejmowanie decyzji Ocena i samokontrola Prezentacja wyników swojej pracy

METODA PROJEKTU - zagrożenia Słomiany zapał uczniów Brak umiejętności pracy w grupie Konflikty grupowe Nie otrzymanie środków finansowych Przypadki losowe