System zbiórki odpadów w Pszczynie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
ODPŁATNE PRZEJĘCIE PRZEZ GMINĘ KARPACZ OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
System zbiórki odpadów w Pszczynie
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
NA CZYM POLEGA NOWY SYSTEM
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Stołeczne śmieci – czy grozi nam wariant neapolitański? Stowarzyszenie Spółdzielców Mieszkaniowych i Zarządców Nieruchomości KONFEDERACJA WARSZAWSKA Stowarzyszenie.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o. od 01 lipca 2013 roku Lubicz: ul
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
INFORMACJA NA TEMAT WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Warszawa, dnia 18 marca 2014 r.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Odpadów nie marnuję – śmieci segreguję. Spis treści 1.Tytuł 2.Spis treści 3.WprowadzenieWprowadzenie 4.Cele i dążeniaCele i dążenia 5.Podział odpadówPodział.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE
Zapis prezentacji:

System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna System zbiórki odpadów w Pszczynie 1

Pszczyna

Pszczyna województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska 50 457 mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17 409 ha) budżet gminy – 133 908 303,00 zł

Jak funkcjonował stary system? 4

obowiązki w zakresie gospodarki odpadami należały do przedsiębiorstw posiadających odpowiednie zezwolenie burmistrza umowę z odbiorcą odpadów właściciele nieruchomości podpisywali indywidualnie zorganizowanym wywozem odpadów objętych było ok. 90% mieszkańców – realizacja umów PIK Pszczyna (100 % udział gminy) zbiórka selektywna (dopłata gminy do każdego worka; mieszkaniec płacił 1 zł/worek)

Wady starego systemu w większości przypadków zbyt rzadka częstotliwość wywozu odpadów część odpadów wykorzystywana w gospodarstwach domowych do celów opałowych odpady wielkogabarytowe wywożone na „dzikie” wysypiska śmieci

tak było …

REFERENDUM 12 XI 2006 r. Czy jest Pan/Pani za odpłatnym przejęciem przez Gminę Pszczyna od właścicieli nieruchomości położonych na jej terenie, obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych stałych, utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych stałych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami ? 9

59,6% REFERENDUM TAK NIE 40,4% 39 601 uprawnionych do głosowania 14 568 głosowało (36,79%) TAK 59,6% NIE 40,4%

Postępowanie przetargowe … Ogłoszenie przetargu nieograniczonego na świadczenie usługi odbierania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych 25.07.2007r. szacunkowa wartość zamówienia 10 000 000 zł brutto zamówienie powyżej 211 000 euro (Suplement do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) protesty, odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych modyfikacja dokumentacji przetargowej Podpisanie umowy z firmą Remondis (najlepsza z 3 ofert) 29.01.2008r. … zajęło 6 miesięcy

Główne dane opisujące przedmiot umowy: ilość mieszkańców ilość nieruchomości ilość pojemników przewidywana ilość odpadów komunalnych 50l/1 mieszkaniec/miesiąc wykaz nieruchomości wraz z liczbą mieszkańców czas obowiązywania umowy – 4 lata (firma obsługuje całą gminę z wyjątkiem firm)

Najważniejsze obowiązki wykonawcy organizacja selektywnej zbiórki dostarczenie pojemników i worków odbiór odpadów co 2 tygodnie/posesje jednorodzinne 2 razy w tygodniu/budynki wielorodzinne, wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe transport odpadów odzysk i unieszkodliwianie odpadów

Ocena ofert kryterium realizowania zamówienia wg wariantu I (odpady „suche” i „mokre”) waga kryterium 10 % kryterium ceny waga kryterium 90 %

Ocena ofert Obliczenie punktów dla kryterium ceny: najniższa cena oferowana z ofert ważnych Ilość pkt = ----------------------------------------------- * 100 * 0,9 (waga kryterium) cena danej oferty Obliczenie punktów dla kryterium realizacji zamówienia wg wariantu I: wariant I – 10 pkt (podział na odpady „suche” i „mokre”) wariantu II – 0 pkt (pełna segregacja)

Nowy system Od 1 maja 2008 r. właścicielem odpadów komunalnych, powstających w nieruchomościach mieszkalnych jest gmina

Zasady nowego systemu za wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki na odpady odpowiedzialna jest firma wywozowa (rodzina 5-os./pojemnik 120l, 6-10-os./pojemnik 240l itd.) mieszkańcy gminy zobowiązani są do segregacji odpadów na „suche” i „mokre” odpady „suche”: opakowania szklane, butelki plastikowe, puszki, folie, tektura, metale dodatkowo – na zlecenie burmistrza straż miejska kontroluje wszystkie firmy działające na terenie gminy pod kątem podpisanych umów na wywóz nieczystości – uszczelnienie systemu

Zasady nowego systemu właściciele nieruchomości zobowiązani są do terminowego uiszczania opłat (obecnie – 6,50 zł/1 osoba/1 miesiąc) Opłaty naliczane są na podstawie danych z wydziału meldunkowego od ilości osób zameldowanych w danym gosp. domowym odbiór odpadów odbywa się zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem (odpady mokre/suche)

Urząd Miejski w Pszczynie właściciel nieruchomości Zasady rozliczeń Urząd Miejski w Pszczynie informacja o opłacie za odbiór odpadów wyliczona wg wzoru: ilość mieszkańców x ilość miesięcy x 6,50 zł z wyznaczonymi kwartalnymi terminami opłaty (wysyłana raz w roku, aktualizowana raz w miesiącu) właściciel nieruchomości

Urząd Miejski w Pszczynie Remondis wynagrodzenie w wysokości 6,30 zł x liczba mieszkańców gminy uiszczane miesięcznie Urząd Miejski w Pszczynie 20 gr miesięcznie od mieszkańca tj. ok. 120 000 zł rocznie na koszty urzędu opłata w wysokości 6,50 zł od mieszkańca/miesiąc uiszczana kwartalnie właściciel nieruchomości

w przypadku braku wpłaty … Egzekucja należności w przypadku braku wpłaty … 1. upomnienie dalszy brak wpłat … 2. tytuł wykonawczy Ściągalność za 2010r. na dzień 24.05.2011r. wynosi 96 % Urząd Miejski w Pszczynie właściciel nieruchomości Urząd Miejski w Pszczynie Urząd Skarbowy w Pszczynie

Koszty Urzędu od 1.05 do 31.12. 2008 r. koszty pracownicze: 83 488 zł wydatki administracyjne: 7 080 zł kwota umorzeń: 3 000 zł koszt dostarczenia mieszkańcom informacji o wysokości opłaty: 12 000 zł łącznie : 105 568 zł

Koszty Urzędu w 2009 r. koszty pracownicze: 115 456 zł wydatki administracyjne: 11 472 zł koszt dostarczenia mieszkańcom informacji o wysokości opłaty: 31 000 zł koszty windykacji: 13 730 zł kwota umorzeń 7 000 zł łącznie : 178 658 zł

Koszty Urzędu w 2010 r. koszty pracownicze: 122 038 zł wydatki administracyjne: 16 763 zł koszt dostarczenia mieszkańcom informacji o wysokości opłaty: 40 000 zł koszty windykacji: 4 337 zł kwota umorzeń 5 672 zł łącznie : 188 810zł

odbiór odpadów komunalnych wymieszanych

odbiór odpadów segregowanych

odbiór odpadów wielkogabarytowych

rodzina 5-osobowa /rok 2008/ Porównanie kosztów rodzina 5-osobowa /rok 2008/ stary system: 18 zł (pojemnik 120l) x 2 = 36 zł/miesiąc + 3 zł (odpady segregowane) = 39 zł miesięcznie (bez wywózki wielkogabarytowych) nowy system: 5 (osób) x 5 zł = 25 zł miesięcznie (z wywozem wielkogabarytowych)

rodzina 5-osobowa /rok 2010/ Porównanie kosztów rodzina 5-osobowa /rok 2010/ stary system: 23 zł (pojemnik 120l) x 2 = 46 zł/miesiąc + 5 zł (odpady segregowane) = 51 zł miesięcznie (bez odbioru odpadów wielkogabarytowych) nowy system: 5 (osób) x 6,20 zł = 31 zł miesięcznie (z odbiorem odpadów wielkogabarytowych)

Ilość odpadów komunalnych zebranych na terenie gminy Pszczyna w latach 2007 - 2010 35

Ilość odebranych odpadów segregowanych (t)

Ilość odpadów poddanych odzyskowi (dane PIK, Remondis) (t)

ZALETY NOWEGO SYSTEMU znaczący wzrost poziomu segregacji odpadów wzrost poziomu odzysku odpadów usystematyzowanie zbiórki odpadów wielkogabarytowych edukacja ekologiczna mieszkańców

PROBLEMY NOWEGO SYSTEMU różnica w realizacji systemu w domkach jednorodzinnych oraz budynkach wielorodzinnych, wspólnotach oraz spółdzielniach mieszkaniowych brak możliwości zróżnicowania wielkości bazowej ilości odpadów na 1/mieszkańca do celów przetargowych zdecydowanie mniejsza segregacja odpadów i przepełnianie się kontenerów zbiorczych na terenie PSM

Nie ma róży bez kolców… kontenery spółdzielni mieszkaniowej podczas długiego majowego weekendu 2010

wspólnoty mieszkaniowe

teren wspólnot mieszkaniowych

Apel o segregację odpadów do mieszkańców PSM

W trakcie realizacji umowy…. 3-krotnie Rada Miejska zmieniała regulamin utrzymania czystości dostosowując go do realiów w 2008 roku UM dopłacał do wywozu kontenerów z terenu PSM (ok. 31 tyś. zł) aktualnie na osiedlach bloków wywóz 2 x w tygodniu – odpady mokre, suche i wielkogabarytowe

www.pszczyna.pl Dziękuję za uwagę Dariusz Skrobol – Burmistrz Pszczyny skrobol@pszczyna.pl Dziękuję za uwagę