mgr inż. Adrian Kołczewiak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Zadania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska związane z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Małgorzata Tomczak Główny Inspektorat.
Warszawa, 25 października 2011 r.
Planowane zmiany prawne
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
Internet 2006: rozwój e-commerce
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Utrata statusu odpadów (end of waste)
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
System recyklingu wg propozycji FORS
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zapis prezentacji:

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny z punktu widzenia organizatora systemu mgr inż. Adrian Kołczewiak Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego

Zużyty Sprzęt Elektryczny i Elektroniczny /ZSEE/ Odpad w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach /Dz. U. z 2010 r. nr 185 poz. 1243 z późn. zm./, Wyzwanie dla administracji i przedsiębiorców, Literalna a praktyczna definicja – czyli kiedy SEE staje się ZSEE, Kiedy prawo jest skuteczne – kohezja teorii i praktyki, System gospodarowania ZSEE – początek drogi, Szansa dla gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów Dyrektywa WEEE w aspekcie Inicjatywy flagowej „Europa efektywnie korzystająca z zasobów”, Rozporządzenie Rady UE Nr 333/2011 z dnia 31 marca 2011 r.

ZSEE – kim jest organizator systemu Dyrektywa 2002/96/EC a ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, Dualizm spojrzenia na system gospodarowania ZSEE: Organizator prawny, Organizator faktyczny, Jak pogodzić interesy „organizatorów” wady i zalety dualnego podejścia do systemu gospodarowania ZSEE: Obowiązki organizatora prawnego, Obowiązki organizatora faktycznego,

System gospodarowania ZSEE Obejmuje wszystkie rodzaje SEE używanego przez konsumentów; Zapewnia aktywny udział konsumenta, Zachowuje zgodność z przepisami prawa, Obejmuje wszystkie etapy procesu gospodarowania ZSEE, Zapewnia aktywność podmiotów zaangażowanych na każdym szczeblu procesu gospodarowania ZSEE, Tworzy zamknięty hermetyczny układ, Jest efektywny ekonomicznie, Jest elastyczny i wykorzystuje podejście innowacyjne,

Organizator prawny - obowiązki Zapewnia transpozycję przepisów wspólnotowych, Definiuje prawa i obowiązki podmiotów zaangażowanych w działanie systemu gospodarowania ZSEE, Definiuje prawa i obowiązki użytkowników SEE, Określa mechanizmy finansowe, Określa mechanizmy kontroli, nadzoru i egzakucji, Określa poziomy zbierania, odzysku i recyklingu ZSEE Wyznacza organy odpowiedzialne za nadzór nad funkcjonowaniem systemu - GIOŚ, Zapewnia dostęp do informacji publicznej,

Rejestr GIOŚ – zakres informacji Wprowadzający SEE Zbierający ZSEE Prowadzący zakład przetwarzania ZSEE Prowadzący działalność w zakresie recyklingu Prowadzący działalność w zakresie odzysku Organizacja odzysku SEE Firma przedsiębiorcy, oznaczenie siedziby i adres, NIP, REGON Numer i nazwa grupy oraz nazwa i rodzaj SEE Informacja o umowie z Organizacją odzysku SEE Decyzje z zakresu gospodarowania odpadami Adresy zakładów przetwarzania, zdolność przetwórcza zakładów Informacje o wdrożonych systemach jakości Kod i nazwa rodzaju przyjmowanych odpadów Informacja o stosowanym procesie recyklingu / odzysku i miejscu prowadzenia tego procesu Wykaz wprowadzających sprzęt, z którymi organizacja zawarła umowy

Organizator faktyczny – obowiązki i cele Zapewnia finansowanie systemu gospodarowania ZSEE, Zapewnia selektywne zbieranie ZSEE, Zapewnia możliwość co najmniej bezpłatnego przyjęcia ZSEE od użytkowników, Zapewnia, że proces przetwarzania ZSEE będzie prowadzony tylko i wyłącznie w zakładach przetwarzania, Dąży do „uszczelnienia” systemu gospodarowania ZSEE, Dąży do osiągnięcia wymaganych prawem poziomów zbierania, odzysku i recyklingu ZSEE, „Zachęca” użytkowników SEE do aktywnego uczestnictwa w systemie gospodarowania ZSEE,

Elementy systemu gospodarowania ZSEE Właściwie oznakowany produkt - SEE Świadomy konsument, Punkty zbierania ZSEE, Bezpieczny dla środowiska transport ZSEE, Zakłady przetwarzania ZSEE, Podmioty prowadzące działalność w zakresie recyklingu / odzysku odpadów, Podmioty prowadzące działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów, Organizacja odzysku SEE,

Organizacja Odzysku SEE Organizacja, zarządzanie lub prowadzenie przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem / odzyskiem i unieszkodliwianiem ZSEE, Realizacja części obowiązków, którym podlegają wprowadzający SEE, Prowadzenie kampanii edukacyjnych, Możliwość kreowania funkcjonowania systemu gospodarowania ZSEE, Hierarchizacja przy tworzeniu systemu gospodarowania ZSEE, Definiowanie działań poszczególnych elementów systemu gospodarowania ZSEE,

Wprowadzający SEE Właściwe oznakowanie wprowadzanego SEE, Prowadzenie akcji edukacyjnych, Sprawozdawczość w zakresie wprowadzonego SEE oraz należnej opłaty produktowej, Organizacja i finansowanie systemu gospodarowania ZSEE, Zawarcie umowy z prowadzącymi zakłady przetwarzania; Osiągnięcie minimalnych rocznych poziomów zbierania ZSEE /łączna masa metali, minerałów, szkła, drewna > 90% masy SEE/, Osiągnięcie minimalnych poziomów odzysku i recyklingu dla poszczególnych grup SEE /art. 30 ust. 1/,

Zbieranie ZSEE Selektywne zbieranie ZSEE – autonomiczne systemy zbierania ZSEE jako alternatywa dla systemów publicznych, Obowiązek przyjęcia każdego kompletnego ZSEE przekazywanego przez użytkownika, Co najmniej bezpłatny odbiór ZSEE pochodzącego z gospodarstw domowych, Zapewnienie bezpiecznego dla środowiska transportu ZSEE, Sprawozdanie do GIOŚ o masie zebranego ZSEE i masie ZSEE przekazanego do zakładu przetwarzania, Sprzedawcy SEE przeznaczonego dla gospodarstw domowych – nieodpłatne przyjęcie ZSEE przy sprzedaży SEE tego samego rodzaju, podanie informacji o punktach zbierania ZSEE,

Zakład przetwarzania ZSEE Bezpieczne dla zdrowia ludzi i środowiska przetwarzania ZSEE, Bezpłatny odbiór ZSEE od zbierającego ZSEE przy zawarciu umowy wskazanej normą art. 33 ust. 1, Niezwłoczne usunięcie ze sprzętu składników niebezpiecznych wymienionych w Załączniku II do ustawy o ZSEE; Przygotowanie do ponownego użycia, Uzyskanie decyzji z zakresu gospodarowania odpadami, Spełnienie minimalnych kryteriów środowiskowych i organizacyjnych określonych dla zakładu przetwarzania ZSEE, Przekazanie odpadów powstałych z przetworzenia ZSEE do zarejestrowanych podmiotów prowadzących recykling / odzysk, Możliwość prowadzenia działalności w zakresie odzysku,

Prowadzący działalność w zakresie procesów recyklingu / odzysku Finalny element rozwiązania systemowego, Uzyskanie decyzji z zakresu gospodarki odpadami, Prowadzenie procesu w instalacji, urządzeniach stacjonarnych, Wydanie zaświadczenia potwierdzającego recykling / odzysk na wniosek prowadzącego zakład przetwarzania ZSEE, Sprawozdanie do GIOŚ w zakresie masy odpadów pochodzących z ZSEE poddanych recyklingowi / odzyskowi, Możliwość współpracy na poszczególnych szczeblach stworzonego systemu – hermetyczność systemu,

Decyzje administracyjne – najlepszy tryb Zbieranie, transport, odzysk, unieszkodliwianie Zezwolenie na zbieranie, transport, odzysk, unieszkodliwianie Przetwarzanie Informacja o wytwarzanych odpadach ,program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, pozwolenie na wytwarzanie odpadów, Zbieranie, transport, przetwarzanie, odzysk, unieszkodliwianie program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, pozwolenie na wytwarzanie odpadów, pozwolenie zintegrowane,

Skuteczność zastosowanych rozwiązań – wyzwania na przyszłość Rewizja Dyrektywy z dn. 27 stycznia 2003 r. 2002/96/WE, Dobór właściwych kryteriów i wskaźników, Nieszczelność stworzonego systemu, Prowadzenie „przetwarzania” ZSEE poza granicami UE oraz niezgodnie z przyjętymi normami środowiskowymi, Obostrzenia i bariery natury administracyjnej, Brak systemu skutecznych zachęt, Gospodarka UE efektywna energetycznie i zasobowo,

„Niewidzialna ręka rynku” – działania UE Rewizja dyrektywy 2002/96/EC, Inicjatywa flagowa „Europa efektywnie korzystająca z zasobów”: Odpad jako surowiec wtórny, Reduce, reuse, recycle, /waste hierarchy/, Dyrektywa 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r., Integrated Product Policy, 7th Environment Action Programme ?

Prawne aspekty ekoprojektu Dyrektywy nowego podejścia Zawierają wyłącznie bardzo ogólne, ale obowiązkowe wymagania zasadnicze, Harmonizacja wymagań dotyczy wyłącznie zakresu bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska, Zapewniają swobodny obrót na terenie UE wyrobów spełniających wymagania zasadnicze, Dyrektywa 2002/96/WE /WEEE/ Dyrektywa 2009/125/WE /Ekoprojekt PWE/

Dyrektywa 2009/125/WE Ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią Ekoprojekt – oznacza uwzględnienie aspektów środowiskowych przy projektowaniu produktu celem poprawy ekologiczności Produktu Wykorzystującego Energię /PWE/podczas jego całego cyklu życia, Aspekt środowiskowy – oznacza element lub funkcję danego produktu, która może wchodzić w interakcję ze środowiskiem podczas cyklu życia produktu,

Ekoprojekt – dlaczego etap projektowania Podjęcie działań na etapie projektowania uwzględnia: przeprowadzenie analizy dotyczącej zanieczyszczeń powstających podczas cyklu życia produktu, możliwość realizacji procesów decyzyjnych dotyczących kosztów związanych z środowiskowymi aspektami produktu, ocenę pełnego cyklu życia produktu w fazie projektu ujęcie prognostyczne pozwalające na rozważenie możliwych interakcji środowiskowych i związanych z tym kosztów, a tym samym scedowania prawie wszystkich prognozowanych kosztów,

Praktyka czyni mistrza Projekt koncepcyjny Projekt szczegółowy Badanie, prototyp Produkcja, wprowadzenie na rynek Przegląd wyrobu Planowanie

Ekoprojekt w aspekcie WEEE – dlaczego warto? Bezpieczeństwo, jakość, ergonomika , efektywność ekonomiczna – zachowanie podstawowych kryteriów projektowania tradycyjnego, Ocena projektu z punktu widzenia jego oddziaływania na środowisko – nowy wymiar projektowania, Ekoprojektowanie – dlaczego warto? Wprowadzenie mechanizmów udoskonalania produktów i procesów technologicznych, Redukcja kosztów poprzez weryfikację i modyfikację wyrobu w początkowym stadium cyklu życia produktu, Elastyczność na rynku – możliwość dostosowania asortymentu do zmieniających się oczekiwań klientów, Kreatywność – tworzenie nowych potrzeb i wymagań klientów, Aspekt Środowiskowy = Zysk – poprawa materiałochłonności i energochłonności produktów w pełnym cyklu życia /reduce, reuse, recycle/, Redukcja kosztów produkcyjnych, eksploatacyjnych i zagospodarowania ZSEE, Zmniejszenie masy produktów /nowe trwalsze i lżejsze polimery/ i ich opakowań,

mgr inż. Adrian Piotr Kołczewiak Dziękuję za uwagę mgr inż. Adrian Piotr Kołczewiak Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego