Jednostka Certyfikująca UDT- CERT

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Juan Pablo Concari Anzuola
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
MODUŁ VI Systemy zarządzania środowiskowego i ich wymagania (seria ISO 14000). Systemy zarządzania BHP (PN-N 18001, 18002, OHSAS). Integracja normatywnych.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
O EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Norma modelowa ISO 9001.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
ROZWÓJ KONCEPCJI OCHRONY ŚRODOWISKA
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Rządowy program wsparcia energetyki słonecznej w Polsce
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Efektywność Energetyczna
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zapis prezentacji:

Jednostka Certyfikująca UDT- CERT Warszawa, 2011

Urząd Dozoru Technicznego Działalność inspekcyjna Akademia UDT CLDT UDT- CERT działalność wolnorynkowa, wynikająca m.in. z ustawy o ocenie zgodności działalności UDT jako organu dozoru technicznego, wynikająca z ustawy o dozorze technicznym

Jednostka certyfikująca UDT- CERT Systemy Zarządzania PN-EN ISO 9001 PN-N-18001 PN-EN 16001* PN-EN ISO 14001 PN-EN ISO 3834 PN-ISO/IEC 27001:2007 PN-EN 22000 PEFC* Jednostka Certyfikująca Osoby Personelu badań nieniszczących Spawaczy, operatorów urządzeń spawalniczych Osób napełniających zbiorniki ciśnieniowe, Osób obsługujących i konserwujących urządzenia transportu bliskiego. Jednostka Certyfikująca Wyroby Maszyny, Wymienniki ciepła Butle, zbiorniki ciśnieniowe Armaturę przemysłową, zasuwy, kurki i zawory Wyposażenie elektrowni Kotły grzewcze. Akredytacja PCA nr 078 Akredytacja PCA nr 088 Akredytacja PCA nr 100

Energia- towar szczególny Wyprodukowanej energii nie można magazynować, Zamówionej energii nie można nie odebrać, Dostawcy energii często mają charakter monopolistyczny, Działalność w obszarze energii elektrycznej (ciepła oraz paliw) jest koncesjonowana. Koncesjonowana działalność w obszarze ciepła, energii elektrycznej oraz paliw obejmuje: wytwarzanie, przesył, dystrybucję oraz obrót i sprzedaż

Pakiet energetyczno-klimatyczny W myśl założeń dokumentów do 2020 r. Unia Europejska: o 20% zredukuje emisje gazów cieplarnianych  w stosunku do poziomu emisji z 1990 r. do 20% zwiększy udział energii odnawialnej w finalnej konsumpcji energii, o 20% zwiększy efektywność energetyczną.

Dyrektywa 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych Cele dyrektywy: opłacalna ekonomicznie poprawa efektywności końcowego wykorzystania energii osiągnięcie celu indykatywnego w zakresie oszczędności energii w wysokości 9% w dziewiątym roku stosowania dyrektywy. Ważne: wzorcowa rola sektora publicznego, możliwość tworzenia mechanizmów wsparcia, konieczność opracowywania dla KE planów działań dotyczących efektywności (pierwszy do 30.06.2007, drugi do 30.06.2011, trzeci do 30.06.2014) Ustala się krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią wyznaczający uzyskanie do 2016 r. oszczędności energii finalnej w ilości nie mniejszej niż 9% średniego krajowego zużycia tej energii w ciągu roku, przy czym uśrednienie obejmuje lata 2001—2005.

Wprowadzenie do dyrektywy mówi m.in. że: Dyrektywa 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych Wprowadzenie do dyrektywy mówi m.in. że: poprawa efektywności ma być zrealizowana przez odbiorców końcowych; przedsiębiorstwa muszą poprawić efektywność w drodze świadczenia usług energetycznych zapewniających komfort termiczny; w systemach taryfikowania energii sieciowej powinno się usunąć nieuzasadnione zachęty do zwiększania ilości przesyłanej energii; trzeba zwiększać świadomość użytkowników końcowych w zakresie możliwości działań efektywnościowych.

Ustawa o efektywności energetycznej 29.04.2011 Przedsiębiorstwo energetyczne, odbiorca końcowy oraz towarowy dom maklerski lub dom maklerski powinno uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, świadectwo efektywności energetycznej lub uiścić opłatę zastępczą. Podmioty zobowiązane do stosowania ustawy: przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium; Rzeczypospolitej Polskiej (z wyjątkiem przedsiębiorstw sprzedających ciepło, jeśli łączna wielkość sprzedawanej mocy nie przekroczy 5 MW); odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będący członkiem giełdy towarowej w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu; towarowy dom maklerski lub dom maklerski w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa o efektywności energetycznej 29.04.2011 Ustawa zakłada włączenie jednostek sektora publicznego (rządowych i samorządowych) w realizację zadań na rzecz efektywności energetycznej. Będą one zobowiązane  do stosowania co najmniej dwóch środków poprawy efektywności energetycznej z katalogu zawartego w ustawie. Do katalogu włączono m.in. przeprowadzenie audytów energetycznych budynków eksploatowanych przez te jednostki.

PN-EN 16001:2009 System zarządzania energią Korzyści z wdrożenia i certyfikacji systemu zarządzania energią: • poprawa efektywności energetycznej; • zmniejszenie kosztów energii (redukcja zużycia energii); • redukcja emisji gazów cieplarnianych; • wprowadzenie właściwego nadzoru nad systemem zarządzania energią w organizacji; • zgodność z wymaganiami prawnymi; • możliwość integracji z innymi systemami zarządzania

PN-EN 16001:2009 System zarządzania energią Zasady tworzenia normy • spójność zapisów z normą ISO 14001; tworzenie postanowień normy, tak aby nie generować niepotrzebnej biurokracji; zastosowanie powszechnie używanego nazewnictwa norm z zakresu systemów zarządzania; utworzenie zwięzłego tekstu wymagań i opracowanie załączników informacyjnych; opracowanie normy jako „modułu”, który pasuje do innych systemów zarządzania, które mogą być / są stosowane w danej organizacji; przewidziano jej stosowanie dla wszystkich organizacji, bez względu na wielkość i rodzaj.

PN-EN 16001:2009 System zarządzania energią ISO 14001 EN 16001 Inne systemy ISO 9001 Zgodność Spójność

PN-EN 16001:2009 System zarządzania energią Polityka energetyczna Planowanie Wdrożenie i wykonanie Sprawdzenie i korekcja Monitorowanie i pomiary Działania korygujące i zapobiegawcze Audit wewnętrzny Przegląd kierownictwa Ciągłe doskonalenie

PN-EN 16001:2009 Struktura normy Przedmowa Wprowadzenie 1. Zakres 2. Terminy i definicje 3. Wymagania dotyczące systemu zarządzania energią 3.1 Wymagania ogólne 3.2 Polityka dotycząca energii 3.3 Planowanie 3.4 Wdrażanie i funkcjonowanie 3.5 Sprawdzanie 3.6 Przegląd systemu zarządzania energią przez najwyższe kierownictwo Załącznik A (informacyjny) Wytyczne dotyczące stosowania niniejszej normy europejskiej Bibliografia

PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3.2 Polityka dotycząca energii Najwyższe kierownictwo ustanawia, wdraża i utrzymuje politykę dotyczącą energii w organizacji i zapewnia, że w polityce określono zakres i ramy sytemu zarządzania energią i że: jest ona odpowiednia do charakteru, skali, wpływów na zużycie energii; zawiera zobowiązanie do zapewnienia dostępu do informacji i wszelkich niezbędnych środków w celu sięgnięcia celów i zadań; tworzy ramy do ustanawiania oraz przeglądów celów i zadań energetycznych; zawiera zobowiązanie do spełnienia wymagań prawnych i innych wymagań do spełnienia których organizacja się zobowiązuje i które dotyczą jej aspektów energetycznych; jest udokumentowana, wdrożona, utrzymywana i zakomunikowana wszystkim osobom pracującym dla lub w imieniu organizacji; jest regularnie przeglądana i uaktualniana; jest udostępniana do publicznej wiadomości.

PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3.3 Planowanie Organizacja powinna: dokonać identyfikacji, przeglądu i oceny swoich aspektów energetycznych oraz określić proirytety; prowadzić okresowe przeglądy (udokumentowane) zidentyfikowanych aspektów jak również utrzymywać rejestr możliwości oszczędzania energii; zidentyfikować i mieć dostęp do obowiązujących wymagań prawnych i innych wymagań związanych z aspektami energetycznymi; ustanowić cele, zadania oraz programy dotyczące energii SMART pecyfic easurable chivable easonable ime bounded

PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3.4 Wdrażanie i funkcjonowanie Najwyższe kierownictwo powinno: zapewnić dostępność niezbędnych zasobów; wyznaczyć swojego przedstawiciela, który niezależnie od innych zadań będzie odpowiedzialny za funkcjonowanie systemu zarządzania energią; zapewnić, aby personel który może mieć znaczny wpływ na zużycie energii posiadał odpowiednią świadomość i kompetencje wynikające z odpowiedniego wykształcenia, szkolenia lub nabytego doświadczenia; zapewnić efektywną komunikację.

PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3.4 Wdrażanie i funkcjonowanie Organizacja powinna: ustanowić, wdrożyć i utrzymywać dokumentację systemu zarządzania energią; nadzorować zapisy oraz inne dokumenty wymagane postanowieniami normy; zidentyfikować i planować te działania, które są związane z istotnymi aspektami energetycznymi, by zapewnić zgodność z polityką energetyczną, celami dotyczącymi energii i zadaniami energetycznymi (sterowanie operacyjne);

PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3.5 Sprawdzanie Organizacja powinna: ustanowić oraz opisać wymagania w zakresie monitorowania, pomiarów oraz zadań, w odniesieniu do jej programu zarządzania energią; dokonywać okresowej oceny zgodności z obowiązującymi wymaganiami prawnymi oraz innymi mającymi związek (należy utrzymywać zapisy); identyfikować oraz zarządzać niezgodnościami inicjując działania korygujące oraz zapobiegawcze; w zaplanowanych odstępach czasu przeprowadzać audity systemu zarządzania w celu sprawdzenia czy system zarządzania energią jest skutecznie wdrożony u utrzymywany.

PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3 PN-EN 16001:2009 Przykładowe wymagania 3.6 Przegląd systemu zarządzania przez najwyższe kierownictwo Najwyższe kierownictwo powinno przeprowadzać przeglądy systemu zarządzania energią w ustalonych odstępach czasu sprawdzając jego adekwatność, skuteczność i przydatność. Należy utrzymywać zapisy z przeglądów.

Urząd Dozoru Technicznego 100 lat historii 1500 pracowników; Centralne Laboratorium UDT w Poznaniu; Usługi wg światowych standardów