Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sześciolatek idzie do szkoły
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Wczesna edukacja dzieci w okresie od 1 września 2009 r. do 1 września 2012 r. marzec 2010 r.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Reforma edukacji Zmiana programowa
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
„Wczesna edukacja dzieci w okresie od 1 września 2009 r
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły. Dzieci 6-letnie obowiązkowo pójdą do szkoły 1 września 2012 roku.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Rola przedszkola i szkoły w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 4 marca 2014 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Język obcy w przedszkolu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
„Sześciolatek w szkole”
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna

Zagadnienia Znaczenie wychowania przedszkolnego w rozwoju dziecka Proponowane zmiany w systemie oświaty dotyczące edukacji przedszkolnej i I etapu szkoły podstawowej Finansowanie zmian Zadania jednostek samorządu terytorialnego i kuratora oświaty dotyczące reformy systemu oświaty w zakresie obniżenia wieku obowiązku szkolnego i upowszechniania edukacji przedszkolnej Harmonogram spotkań informacyjnych

Znaczenie wychowania przedszkolnego: najważniejszy etap w życiu dziecka, kształtuje się znaczna część możliwości intelektualnych, najłatwiej wyrównywać szanse edukacyjne u najmłodszych dzieci. do przedszkola uczęszcza Polska Kraje UE 60 % dzieci w wieku 5 lat 90 % dzieci w wieku 5 lat

% gmin wiejskich w Polsce bez przedszkoli Źródło: Dobry Start, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego (Informator MEN 2008)

Istota wprowadzenia zmiany upowszechnianie edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 3-5 lat obniżenie wieku obowiązku szkolnego reforma programowa – nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

Podstawy prawne Ustawy: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz z późn. zm) Ustawa z dnia ….…… roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 1)

Podstawy prawne Rozporządzenia: Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) Rozporządzenie MEN z dnia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudniać nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U.Nr...,poz....)

Podstawy prawne - rozporządzenia : Rozporządzenie z dnia 10 stycznia 2008 roku w sprawie innych form wychowania przedszkolnego (Dz.U. Nr 7, poz.38) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 czerwca 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. Nr 104, poz.667)

Trzyletni okres wprowadzania obniżenia wieku obowiązku szkolnego – najważniejsze fakty: 1 września 2012 r. – obowiązek szkolny dla wszystkich sześciolatków. Lata 2009 – 2011: - rodzice decydują o tym, czy dziecko sześcioletnie zostanie uczniem, - dziecko w wieku 5 lat ma prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego, - dzieci sześcioletnie, które nie rozpoczną nauki w szkole mają obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.

Rodzice dziecka sześcioletniego mają prawo do: poznania bazy szkoły uzyskania informacji od dyrektora szkoły o sposobie zapewnienia dziecku opieki przed i po lekcjach (różne formy organizacyjne opieki świetlicowej) uzyskania informacji od dyrektora szkoły o zapewnieniu dziecku posiłków

Wspieranie rodziców w podejmowaniu decyzji przeprowadzenie przez nauczyciela diagnozy przedszkolnej dziecka w roku poprzedzającym podjęcie nauki w szkole /dziecko pięcio- i sześcioletnie/ informowanie rodziców o wynikach diagnozy pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej obowiązku szkolnego dziecka sześcioletniego

Sześciolatek w szkole /w sześciu krokach/ 2009/2010 –2011/2012 (art.12 ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty) Krok 1. Prawo dziecka sześcioletniego do edukacji szkolnej. Krok 2. Wniosek rodziców do dyrektora szkoły Krok 3. Decyzja dyrektora w sprawie przyjęcia dziecka do szkoły Krok 4. Warunki przyjęcia dziecka sześcioletniego do szkoły: a) warunki organizacyjne szkoły, b) objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rozpoczęcie nauki. Krok 5. Możliwość rozpoczęcia nauki w I klasie dziecku nieobjętemu wcześniej edukacją przedszkolną – opinia PP-P. Krok 6. Obowiązek realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego w przypadku nierozpoczęcia nauki w I klasie

Warto zapamiętać! Wszystkie dzieci sześcioletnie zostaną objęte obowiązkiem szkolnym od 1 września 2012

Podstawy programowe wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego są wprowadzane obligatoryjnie: od roku szkolnego 2009/2010 w: - przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego, - klasach pierwszych szkół podstawowych, - klasach pierwszych gimnazjum, - klasach pierwszych szkół policealnych, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanych lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Zalecane sposoby i warunki realizacji nowej podstawy programowej dla pierwszej klasy Zapewnienie ciągłości wychowania i kształcenia przez: znajomość przez nauczycieli klas pierwszych podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zadbanie o adaptację dzieci do warunków (okres adaptacji), zorganizowanie sal lekcyjnych tak, by składały się z dwóch części (edukacyjnej, rekreacyjnej) oraz umożliwienie pozostawienia w szkole części przyborów i podręczników,

Zalecane sposoby i warunki realizacji nowej podstawy programowej dla pierwszej klasy zespoły rówieśnicze nie liczniejsze niż 26 osób, zintegrowana forma kształcenia, powierzenie edukacji jednemu nauczycielowi (możliwość prowadzenia zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego przez innych nauczycieli), formy zajęć, tj.: zabawy, gry, sytuacje zadaniowe.

Nowa podstawa programowa: Dba o zaspokojenie istniejących potrzeb przez organizowanie: zajęć opiekuńczych, zajęć zwiększających szanse edukacyjne (uczeń zdolny i mający trudności w nauce).

Rozszerzenie wymagań kwalifikacyjnych dla nauczycieli przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej § 4 w ust. 2 Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych posiada również osoba, która ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym lub zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.

Obniżenie wieku obowiązku szkolnego połączone będzie z poszerzeniem działalności opiekuńczej szkoły. Najmłodsze dzieci powinny być w szkole otoczone opieką poza lekcjami podobnie jak dzieci w przedszkolu. Od 1 września 2009 roku dzieci klas pierwszych, wymagające opieki poza lekcjami, będą mogły skorzystać z opieki organizowanej podobnie jak w przedszkolu (świetlice dla małych dzieci mogą być organizowane w salach edukacji wczesnoszkolnej).

Sprzyjają temu zmiany w ustawie Karta Nauczyciela (art. 42): od 1 września 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r. w ramach czasu pracy i ustalonego wynagrodzenia nauczyciel szkoły podstawowej jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej /klasy I-III/ lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych do dyspozycji dyrektora w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji – § 24 pkt 3 kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która: ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzona jest świetlica szkolna.

Szkoła powinna także zapewnić sześciolatkowi w pierwszej klasie: - udział w zajęciach pozalekcyjnych proponowanych szkołę, - korzystanie z sali gimnastycznej, komputerów, innych pomocy znajdujących się w szkole, - objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną, - zindywidualizowane wspomaganie rozwoju, stosownie do jego potrzeb i możliwości, - korzystanie z posiłków, - bezpłatny dowóz /warunki określone w ustawie – art.17/.

przedszkola, oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej, inne formy wychowania przedszkolnego 2009/2010 i 2010/ /2012 dzieci w wieku 5 lat mają prawo mają obowiązek do odbycia rocznego odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego /art.9 ustawy zmieniającej/ /art.10 ustawy zmieniającej/ Upowszechnienie wychowania przedszkolnego

Finansowanie zadań związanych z upowszechnianiem wychowania przedszkolnego Źródła: dochody własne gmin, dotacje z budżetu gminy po spełnieniu warunków określonych w art. 80 lub 90 ustawy o systemie oświaty, środki unijne.

Finansowanie zadań związanych z obniżaniem wieku obowiązku szkolnego Pobyt dziecka sześcioletniego w przedszkolu w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego finansowany jest przez gminy. Art. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz z późn.zm./ Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego należy do zadań własnych gmin. Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych (przedszkola, inne formy) zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Ważne ! Koszty związane z edukacją dziecka sześcioletniego w klasie pierwszej poniesie państwo.