Manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Praktyczne algorytmy ocen ryzyka dla człowieka i środowiska od szlaków transportu niebezpiecznych substancji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wszystko jest trucizną i nic nią nie jest
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
S. Potempski, Instytut Energii Atomowej, MANHAZ
Przestrzeń zamknięta wymagająca i nie wymagająca pozwolenia na wejście
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Przygotował Wiktor Staszewski
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Mieczysław Borysiewicz Centrum Doskonałości „MANHAZ”
Zarządzanie Zagrożeniami dla Zdrowia i Środowiska (Management of Health and Environmental Hazards) “MANHAZ”
_______________________________________________________________________________________ Warsztaty MANHAZ: listopad 2004 Świerk Metoda indeksów dla oceny.
Przegląd wypadków dla rurociągów z udziałem niebezpiecznych substancji
S. Potempski Instytut Energii Atomowej, Centrum Doskonałości MANHAZ
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
„Drzewa przydrożne – sytuacja w Polsce i Europie”
Transport materiałów chemicznych
SPOTKANIE z MIESZKAŃCAMI w sprawie UCIĄŻLIWOŚCI ODOROWYCH
Szkoła Podstawowa Nr 7 w Skarżysku-Kamiennej ZNAKI BEZPIECZEŃSTWA
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
1.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Jak mierzyć efektywność administracji?
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
DO ANALIZY BEZPIECZEŃSTWA OBIEKTÓW
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Kolizja a wypadek drogowy
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Erozja i transport rumowiska unoszonego
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Grupa Chemiczna.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
1 Środowisko Europy PLAN 1.Wprowadzenie 2.Rozwój gospodarczy i związane z nim presje na środowisko 3.Kierunki rozwoju środowiska 4.Podsumowanie.
Posiedzenie Opolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych woj. opolskiego.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Zanieczyszczenia wody
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
Technik transportu drogowego
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
RESZOWSKA DIAGNOZA SPOŁECZNA 2015 Dr Hubert Kotarski Dr Krzysztof Malicki Dr Mariusz Palak Dr Krzysztof Piróg Uniwersytet Rzeszowski.
PRZYCZYNY I SKUTKI DEGRADACJI GLEB
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
Czyli wzory Viete’a. Jeżeli funkcja kwadratowa ma pierwiastki (miejsca zerowe), to zachodzą następujące wzory Viete’a:
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Regulacje dotyczące bezpieczeństwa czyli
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
1.
Oddział Ostrów Mazowiecka
Prawo wodne: urządzenia pomiarowe w akwakulturze
Zapis prezentacji:

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Praktyczne algorytmy ocen ryzyka dla człowieka i środowiska od szlaków transportu niebezpiecznych substancji manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Algorytm wyznaczania wielkości ryzyka generowanego przez przewóz substancji niebezpiecznych drogami manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

Metoda przyjęta do oceny zagrożenia Zastosowana metoda sprowadza się do wyznaczenia prawdopodobieństwa wystąpienia poważnej katastrofy transportowej, która może wywołać jeden z następujących skutków: manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl utratę życia co najmniej 10 osób zanieczyszczenie wód powierzchniowych (ładunek > 15g/cm2 w przypadku ropopochodnych i > 5g/cm2 w przypadku substancji mogących zmienić istotnie jakość wód) na odległości co najmniej 10 km, w przypadku wód bieżących lub na obszarze co najmniej 1km2 w przypadku jezior i zbiorników wodnych zagrożenie wód podziemnych (przekroczenie norm zanieczyszczenia ujęcia/ gromadzenia się wód w obszarach chronionych w Szwajcarii - wyznaczone poprzez współczynniki przepuszczalności gleby i głębokość warstwy piezometrycznej). manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku transportowego o poważnych skutkach jest sumą prawdopodobieństw scenariuszy o poważnych skutkach, związanych z pożarem, wybuchem i uwolnieniem substancji toksycznych lub związków chemicznych mogących znacznie zmienić jakość tych wód manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Ogólny algorytm obliczeń prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku transportowego o poważnych skutkach : wyznaczanie stref bliskiej i odległej w odniesieniu do rozważanych odcinków dróg, podział drogi na odcinki, podział gęstości zaludnienia na grupy, opis otoczenia szlaków drogowych, wyznaczania intensywności i struktury ruchu drogowego, podział na grupy możliwych scenariuszy awaryjnych, wyznaczenie częstość wypadków z udziałem niebezpiecznych materiałów w poszczególnych grupach, obliczenie prawdopodobieństwa każdego scenariusza awaryjnego, obliczenie prawdopodobieństwa całkowitego przez sumowanie przyczynków od poszczególnych scenariuszy. manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Niezbędne dane: Intensywność ruchu drogowego Struktura ruchu drogowego Częstość wypadków manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Wyznaczenie prawdopodobieństwa wypadku transportowego o poważnych skutkach dla społeczeństwa i środowiska Oddzielnie oblicza się prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych awarii ze skutkami: dla ludności, dla środowiska – wody powierzchniowe i wody poziemne. manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

HS = TJM 365  ASV  UR AGS ASK ARS  RFZ ASS, Prawdopodobieństwo wystąpienia takich scenariuszy awaryjnych oblicza się stosując następującą zależność HS = TJM 365  ASV  UR AGS ASK ARS  RFZ ASS, manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl gdzie: HS - prawdopodobieństwo wystąpienia scenariusza o poważnych skutkach, [(km·rok)-1]; TJM - wartość TJM(24) ekstrapolowane jest na okres 1 roku, [pojazd/rok]; ASV - udział przewozów ciężkich w TJM(24) wielkość bezwymiarowa; manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl UR - częstość wypadków w transporcie ciężkim, [(pojazd·km)-1] AGS - udział transportu materiałów niebezpiecznych w transporcie materiałów ciężkich; ASK - udział określonej klasy ADR determinującej scenariusz reprezentatywny; AR - udział substancji wyznaczającej scenariusz reprezentatywny w klasie ADR, do której ta substancja należy; manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl RFZ - prawdopodobieństwo uwolnienia decydującego substancji a przypadku pożarów i wybuchów prawdopodobieństwo zapłonu; ASS - prawdopodobieństwo tego, że po zajściu rozważanego scenariusza reprezentatywnego wystąpią poważne skutki. manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Lista scenariuszy reprezentatywnych dla zagrożeń w odniesieniu do ludności Scenariusz reprezentatywny “pożar” Scenariusz reprezentatywny “wybuch Scenariusz reprezentatywny “uwolnienie gazów toksycznych” manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

Liata scenariuszy reprezentatywnych dla wód podziemnych Scenariusz reprezentacyjny “uwolnienie węglowodorów” Scenariusz reprezentatywny ”uwolnienia cieczy mogących znacznie zmienić jakość wód” manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Liata scenariuszy reprezentatywnych zagrażających wodom powierzchniowym Scenariusz reprezentacyjny “uwolnienie węglowodorów” Scenariusz reprezentatywny ”uwolnienia cieczy mogących znacznie zmienić jakość wód” manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Praktyczne wykorzystanie prezentowanej metody do oszacowania ryzyka na planowanym odcinku autostrady A-1 w okolicach Warszawy manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Algorytm wyznaczania wielkości ryzyka generowanego przez przewóz substancji niebezpiecznych szlakami kolejowymi manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Ogólne podejście jest analogiczne do rozważań dotyczących szlaków drogowych. W szczególności dotyczy to: definicji poważnych skutków katastrofy kolejowej z udziałem niebezpiecznych substancji, wyznaczania stref bliskiej i odległej w odniesieniu do rozważanych odcinków dróg, podziału drogi na odcinki, podziału gęstości zaludnienia na grupy, opisu otoczenia szlaków kolejowych, zasad wyboru scenariuszy awaryjnych, oraz obliczenia ich prawdopodobieństw. manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Niezbędne dane Natężenia ruchu Struktura ruchu Prawdopodobieństwa wypadków Środki bezpieczeństwa manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Wyznaczenie prawdopodobieństwa wypadku transportowego o poważnych skutkach dla społeczeństwa i środowiska. Prawdopodobieństwo Hs wystąpienia scenariusza awaryjnego o poważnych skutkach w odniesieniu do 1 km w skali roku można wyrazić następująco: Hs = DAGns  UR  W  RFZ  ASS manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl gdzie: DAGns - średnia roczna liczba pociągów transportujących substancje określonego rodzaju, [pociągi/rok]; UR - częstość wypadków, [pociągi/km]; W - prawdopodobieństwo tego, że wagon przewożący określoną substancję wykolei się lub zostanie uszkodzony, manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl RFZ - prawdopodobieństwo uwolnienia substancji, pożaru lub wybuchu w wyniku wykolejenia się lub uszkodzenia wagonu przewożącego substancje niebezpieczne, ASS - prawdopodobieństwo tego, że po zajściu rozważanego scenariusza reprezentatywnego poważnych awarii transportowych wystąpią poważne skutki, manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

Lista scenariuszy reprezentatywnych dla ludności Scenariusz reprezentatywny "pożar" Scenariusz reprezentatywny “wybuch” Scenariusz reprezentatywny „uwolnienie gazu toksycznego” Scenariusz reprezentatywny „uwolnienie cieczy mogących silnie zmienić jakość wód” manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

Założenia scenariuszy reprezentatywnych dla wód powierzchniowych Scenariusz reprezentatywny „uwolnienie węglowodorów” Scenariusz reprezentatywny „uwolnienie cieczy, które mogą silnie zmienić jakość wód” manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl

manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl Dziękuję za uwagę manhaz@cyf.gov.pl http://manhaz.cyf.gov.pl