1 Doświadczenia MŚP z realizacji projektu w 6PR Poznań, 20 czerwca, 2006, (PL) Krzysztof Grabowiecki Koordynator projektu COOP-CT_2005-018221.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Kraków
Opracowała: Irena Kisielewska
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Project management w procesie budowy grona
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Zmiany w projekcie Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
UW-BPK 1 AUDYT W 5 PR UE – DOŚWIADCZENIA UW 8 czerwca 2004 KPK Uniwersytet Warszawski BPK.
Doświadczenia z audytu finansowego
Zasady uczestnictwa i finansowania w 7. Programie Ramowym Badań i Rozwoju Technologicznego UE (lata )
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programu IDEAS 23 stycznia 2007r. WARSZAWA Iwona Kucharczyk Iwona Kucharczyk Krajowy Punkt.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Partnerstwo publiczno – prywatne w nauce; współpraca MŚP – NOT - MNiSW Partnerstwo publiczno – prywatne w nauce; współpraca MŚP – NOT - MNiSW Naczelna.
MSP W 6PR UE Poznań VI ŁUKASZ KURPISZ KPK PROGRAMÓW EUROPEJSKICH ***
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
1 Aspekty finansowe w 7. Programie Ramowym UE. Tworzenie budżetu projektu Joanna Bosiacka-Kniat Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Poznański.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Warsztaty na temat pisania wniosków w 7 PR UE Poznań, 23 stycznia 2007, Krzysztof Grabowiecki Ul.Grzybowska 87, 0844Warszawa,POLAND Mail:
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej Warsztaty szkoleniowe, Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie, września 2007.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines Warszawa.
Zarządzanie projektami
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Usługa pilotażowa: optymalizacja kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla MSP Mariusz Gajowiak – Lider Zespołu Sekwencja Sp. z o.o. Warszawa
Podstawowe elementy linii technologicznej
Możliwości wspierania ze środków budżetu państwa działalności innowacyjnej przedsiębiorców branży elektrycznej - korzyść czy strata ? Warszawa, 2 grudnia.
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Zwiększenie wykorzystania energii z OZE w budownictwie
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programów Nauki społeczno-ekonomiczne i humanistyczne (SESH) oraz Nauka w społeczeństwie.
Marta Kozal Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Grant.
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Wprowadzenie do roku trzeciego Nowe decyzje, zatrudnienie, inwestycje.
Energia Środowisko i Zrównoważony Rozwój PT4 B: Energia Piąty Program Ramowy UE Andrzej Sławiński Wyniki.
PORZĄDKOWANIE SPRAW KSIĘGOWO PRAWNYCH
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 17 kwietnia 2007 Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
Dorota Kuchta Rachunkowość Dorota Kuchta
Kalendarz 2020.
Freelancer w gąszczu przepisów Wojciech Wawrzak | praKreacja.pl aspekty prawne i podatkowe pracy na własny rachunek.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
2 CEL ZAJĘĆ 3 PROGRAM ZAJĘĆ 4 PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA FIRM SEKTORA MSP Cel zajęć: Przekazanie studentom wiedzy z zakresu: Specyfiki i zasad prowadzenia.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA II Dr Katarzyna Trzpioła lato2015.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Ewidencja całokształtu działalności przedsiębiorstwa – Sporządź bilans otwarcia, otwórz konta saldami początkowymi kont i zaksięguj podane operacje gospodarcze:
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Rachunkowość finansowa – część 4
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

1 Doświadczenia MŚP z realizacji projektu w 6PR Poznań, 20 czerwca, 2006, (PL) Krzysztof Grabowiecki Koordynator projektu COOP-CT_

2 Prezentacja firmy

3 CIM-mes Projekt Projektowanie i obliczenia: mechanika i mechatronika Koordynacja i nadzór autorski: wykonanie projektów w metalu/ tworzywie Zasoby: 8 pracowników oraz do 8 konsultantów Sprzedaż: do tys rocznie Na rynku: od 1987 roku

4 Sformułowanie projektu Projekt badawczo-rozwojowy innowacyjny

5 Założenia System monitorowania jakości włókniny poprzez obserwację zużycia narzędzia

6 Założenia Równoczesny pomiar temperatury, siły nacisku oraz geometrii (wyłamywanie) Prędkość dziurkowania: do 3000 uderzeń/min; podawanie materiału – do 20m/min

7 Założenia – element innowacji System monitorowania jakości włókniny poprzez pomiar parametrów procesu Ocena jakości włókniny na podstawie pomiaru wybranych parametrów fizycznych narzędzia igłującego Ocena stopnia zużycia narzędzia igłującego na podstawie pomiaru ciągłego oraz modelu procesu zaprogramowanego w urządzeniu monitorującym

8 Założenia – element innowacji Innowacyjny, ponieważ: Wykrywanie usterki na poziomie pojedynczej igły W trakcie trwania przerwy serwisowej wymieniane są nie tylko igły wyłamane, ale i te, które osiągnęły założony poziom zużycia

9 Założenia – cel innowacji Przesłanki Ekonomiczne : 45% produkcji w Europie - MŚP zatrudnionych Produkcja dominująca: Europa 1,3 mln ton, USA 1,7 mln ton Produkcja wzrastająca: Chiny i Indie

10 Innowacja - SME Przewidywana korzyść dla partnerów: Technoplants – uruchomi produkcję nowej generacji maszyn oraz rewitalizuje istniejący park maszynowy CIM-mes Projekt – uruchomi produkcję podzespołów monitorujących dla Technoplant SPERITEX, Geotxtile i Konus-Konex zwiększą swoją produktywność po kosztach Prawa autorskie zostaną przy konsorcjum

11 Korzyść - JBR Przewidywana korzyść: Pokrycie pełnych kosztów prac badawczych 50 % - Komisja Europejska 50 % - MŚP

12 Budżet Projekt 1,518,622 Projekt 1,518,622 Dofinansowanie 910,261 Dofinansowanie 910,261 Czas realizacji24 miesiące/ 154 osobomiesiące

13 Konsorcjum

14 Partnerzy JBR 1.DAppolonia (I)systemy sterowania i analizy 2.STFI (D)projektowanie włóknin 3.SKA (PL)systemy oczujnikowaniaMŚP 1.CIM-mes Projekt(PL)mechanika, czujniki 2.Geotextil (D)produkcja geowłóknin 3.Technoplants (I)produkcja maszyn dziurkujących 4.Konus-Konex (Sl)produkcja włóknin konsumpcyjnych 5.Speritex (I)produkcja włóknin

15 Zarządzanie Trzy organy konsorcjum: General Assamble (GB): wszyscy partnerzy Managing Board (MB): CIM-MES, Geotextile, DAppolonia; Technical Committee (TC): CIM-MES, STFI, SKA, DAppolonia; Exploatation Committee (EC): CIM-mes

16 Plan działania

17 Nadzór Komisja Europejska – Dyrekcja Generalna Badań i Rozwoju: Scientific officer: Josefina Lindblom Financial officer: Marco Taquet-Graziani Oraz: Urząd Skarbowy (Warszawa) i Bank (PKO BP)

18 Realizacja zarządzanie

19 koordynator CIM-mes Projekt : koordynator Koordynator nie jest kierownikiem: Dodatkowe obowiązki, brak dodatkowych uprawnień. Bankier konsorcjum: otworzenie oddzielnego konta do zarządzania środkami konsorcjum Wskazówki: - uzasadnienie możliwości realizacji operacji - język umowy Nadzór administracyjny nad projektem: Proceduralny, narzędziami informatycznymi, bez uwag; - wynikowo około 0,5 etatu Nadzór merytoryczny nad projektem: Wskazówki: - słaby, działania zatomizowane, - praktycznie brak narzędzi egzekwowania realizacji prac

20 partner CIM-mes Projekt : partner System rozliczeń finansowych: Wskazówki: - księgowanie na oddzielne konto (rodzajowo) do śledzenia przebiegu projektu - dokumentacja czasu pracy / korelacja z listami płac - opis faktur, zakupów, notatki/sprawozdania z delegacji Nadzór administracyjny nad projektem: Proceduralny, bez uwag Nadzór merytoryczny nad projektem: Bez uwag, z dużą dozą inicjatywy własnej Ustalenia umowne: Umowa konsorcyjna dla przypadku projektów CRAFT zakłada 100% finansowania dla JBR – Decyzja C(2003)2029 – zwykle aneks III umowy

21 Realizacja przepisy

22 Doświadczenie – zarządzanie finansowe Klasyfikacja PR6 jako środków pomocowych: brak rozróżnienia formalnego pomiędzy programami pomocowymi strukturalnymi i wspólnotowymi i wynikające stąd problemy (księgowanie, podatki) Doradztwo KPK: główny obszar doradztwa – uczelnie i jednostki badawczo rozwojowe Regulacje prawne: braki interpretacyjne oraz niespójności przepisów krajowych i unijnych

23 Obszary podwyższonej ostrożności dla MŚP Pomocowy charakter funduszy: zachwianie struktury bilansu oraz rachunku zysków i strat; niejasna procedura wprowadzania kosztów projektu; zasada non-profit; Luki prawne w umowach o stosunku pracy: niejednoznaczne regulacje umowy zlecenia (w stosunku do regulacji KE); brak możliwości wykorzystywania umowy o pracę; Fundusz wynagrodzeń: skorelowanie wartości deklarowanej liczby osobomiesięcy i ich kosztu z budżetem projektu dokumentowanie czasu pracy

24 Realizacja doradztwo

25 Doświadczenia Księgowi, Biura Księgowe, Biegli Rewidenci: Brak znajomości szczegółów finansowania Programów Ramowych, np. z porównania auditu lokalnego i z KE: -brak kwestionowania um. o dzieło/zleceń przez audyt lokalny -dokładne sprawdzanie umów wraz ze stawkami przez audyt KE (ECA)

26 Doświadczenia Rozliczenia wobec władz fiskalnych: Wnioski o interpretację o zakresie stosowania przepisów podatkowych do właściwego US -w sprawie stosowalności podatku VAT ( zastosowanie przepisu o sprzedaży zwolnionej z VAT, przysługiwanie zwrotu podatku naliczonego dla towarów i inwestycji zakwalifikowanych do realizacji projektu ), -w sprawie zasad zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z metodą dokumentacji, -w sprawie sposobu księgowania przychodów i kosztów ze środków pomocowych, -w sprawie stosowalności przepisów o kosztach uzyskania przychodu przy finansowaniu z funduszy pomocowych.

27 Doświadczenie Rozliczenia wobec KE: Koszty kwalifikowane: Opisane w Przepisach Ogólnych (zwykle aneks nr II umowy z KE) Zapytania (zwykle financial officer) o stosowalność zapisów regulacji finansowych KE w stosunku do konkretnych pozycji kosztowych: przykład: - ryczałt samochodowy a delegacja samochodowa jako koszt kwalifikowany - premia do płacy zasadniczej jako koszt kwalifikowany

28 Reporting does not mean « challenging», it means describing a situation at a certain time. If the results achieved are not the ones expected, SIMPLY explain why. « a non result is a result » Reporting Activity report : scientific and technical achievements + IPR management Management report : Description of resources ( accounting)= MOTIVATE, EXPLAIN WHY Forms C Distribution of pre-financing amoung partners

29 project duration 024 financial period reporting period 1 Reporting period 2 12th months : 1/ scientific report 2/ management report (incl. forms C) 24th months : 1/ scientific report 2/ management report (incl. forms C) 3/ audit certificate Reporting: periods Submission: 45 days after the end of the period

30 Financial reports may not reflect the negotiated budget (table A3) Changes, evolutions have to be explained in the description of resources. Just demonstrate therein the necessity of resources. Also NON-ELIGIBLE costs have to be described (e.g. non-additional costs of contractors applying the AC cost reporting model) Reporting: description of resources

31 Financial aspects Eligible costs 5 simple criteria... I. Incurred during the duration of the project II. Be ACTUAL, ECONOMIC and NECESSARY for the project III. In accordance with ACCOUNTING principles of the contractor IV. Be recorded in the accounts of the contractor V. Excluding non eligible costs specifically identified in the contract (e.g. VAT) Definition: Direct costs : directly imputable to the project. If using AC cost model, only costs additional to the recurring costs. Indirect costs : depending on the accounting principles of the contractor, costs not directly linked to the project.

32 Dziękuję