AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Perspektywa finansowa :
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

2007 - 2020 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Konsultacje społeczne ZAŁOŻEŃ aktualizacji Strategii Jerzy Rodzeń – Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Przestrzennego Marzec 2012 r.

Podstawa aktualizacji Strategii (uwarunkowania prawne) I. Ustawy: o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. nr 84, poz. 712 i nr 157, poz. 1241) nakazują dostosowanie strategii regionalnych do krajowych dokumentów strategicznych (uwarunkowania programowe) II. Opracowanie dokumentów nowej generacji (DSRR, SSRK, KSRR, KPZK), III. Zmiana koncepcji polityki rozwoju na poziomie UE (Strategia Europa 2020, projekty nowych rozporządzeń KE)

Kontekst europejski aktualizacji Strategii Strategia rozwoju województwa podkarpackiego na lata 2007-2020 została opracowana w 2006 r., w okresie, gdy kierunki rozwoju Unii Europejskiej i jej państw członkowskich wyznaczała Strategia Lizbońska na rzecz wzrostu i zatrudnienia. Strategia Lizbońska przyjęta przez UE w 2000 r. miała na celu uczynienie z Unii Europejskiej w ciągu 10 lat: najbardziej dynamicznej i konkurencyjnej i opartej na wiedzy gospodarki na świecie, zdolnej do zapewnienia zrównoważonego wzrostu, oferującej więcej lepszych miejsc pracy, większą spójność społeczną, i poszanowanie środowiska naturalnego.

Kontekst europejski aktualizacji Strategii Krytyczne wnioski z jej realizacji doprowadziły jednak do jej rewizji w 2004 r., zawężono jej priorytety, zreorganizowano sposób wdrażania i skierowano środki polityki spójności na realizację jej celów. Przeprowadzona w 2010 r. ewaluacja Strategii Lizbońskiej wykazała jednak, że osiąganie celów Strategii nadal nie było zadowalające. Odnowiona Strategia Lizbońska Wzrost gospodarczy Zatrudnienie Wiedza i innowacje

Kontekst europejski aktualizacji Strategii W 2010 r. Komisja Europejska przyjęła nową strategię średniookresową: Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Strategia obejmuje następujące priorytety: Europa 2020 Rozwój inteligentny Wiedza i innowacje Rozwój zrównoważony Efektywne wykorzystanie zasobów Gospodarka przyjazna środowisku Konkurencyjność Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu Zatrudnienie Spójność gospodarcza Spójność społeczna Spójność terytorialna

Kontekst europejski aktualizacji Strategii Strategia Europa 2020 1. Rozwój inteligentny 2. Rozwój zrównoważony 3. Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu 20/20/20% w zakresie klimatu i energii zmniejszenie o 20 mln osób zagrożonych ubóstwem 75% zatrudnienie osób 20-64 (z 69%) 3% PKB UE na badania i rozwój 10% przedwcześnie kończących naukę (z 15%)

Zasady dla polityki spójności w nowej perspektywie finansowej Kontekst europejski aktualizacji Strategii Zasady dla polityki spójności w nowej perspektywie finansowej Realizacja polityki spójności Koncentracja zasobów na kilku wybranych priorytetach Skoncentrowanie na wynikach Warunkowość pomocy

Architektura rozporządzeń KE na lata 2014-2020 Kontekst europejski aktualizacji Strategii Architektura rozporządzeń KE na lata 2014-2020 Rozporządzenie Ogólne wspólne przepisy dla funduszy (część I) wspólne przepisy dla polityki spójności (część II) Rozporządzenie dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Rozporządzenie dla Europejskiego Funduszu Społecznego Rozporządzenie dla Funduszu Spójności Rozporządzenie dla Europejskiej Współpracy Terytorialnej ERDF

Rozporządzenie Ogólne: treść Wspólne przepisy (część I) Ogólne zasady Cele tematyczne Wspólne Ramy Strategiczne (Common Strategic Framework), umowa partnerska, programy operacyjne Warunkowość i wykonanie (performance) Rozwój lokalny Instrumenty finansowe Monitoring, raportowanie, ewaluacja Kwalifikowalność wydatków Systemy zarządzania i kontroli Przepisy dla polityki spójności (część II) Zadania i cele Kwalifikowalność geograficzna Środki finansowe Duże projekty Wspólny plan działań (joint action plan) Informacja i komunikacja Stopy dofinansowania Uszczegółowienie przepisów wspólnych, zwłaszcza w zakresie systemów zarządzania i kontroli

Jakie cele? Konwergencja (ERDF, ESF, CF) 2007-2013 Konwergencja (ERDF, ESF, CF) Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie (ERDF, ESF) Europejska współpraca terytorialna (ERDF) 2014-2020 Inwestowanie dla wzrostu i zatrudnienia [Investment for growth and jobs ] (ERDF, ESF, CF) Europejska współpraca terytorialna (ERDF)

Kto się kwalifikuje? Inwestowanie dla wzrostu i zatrudnienia Wszystkie regiony europejskie, podzielone na trzy kategorie uwzględniające ich PKB w porównaniu do średniej wspólnotowej Mniej rozwinięte regiony: <75% Regiony przejściowe: >75% and <90% Bardziej rozwinięte regiony: >90% Państwa członkowskie z PNB poniżej 90% średniej wspólnotowej Europejska współpraca terytorialna Regiony przygraniczne, obszary ponadnarodowe

Symulacja uprawnień do pomocy w latach 2014-2020 PKB/mieszkańca (SSN), indeks EU27=100

Propozycje budżetowe KE miliard EUR (w cenach z 2011) Jaki budżet na lata 2014 - 2020 ? Propozycje budżetowe KE  miliard EUR (w cenach z 2011) Fundusz Spójności* 68.7 Regiony mniej rozwinięte 162.6 Regiony przejściowe 39.0 Regiony bardziej rozwinięte 53.1 Współpraca terytorialna 11.7 Dodatkowe środki dla regionów najbardziej oddalonych i słabo zaludnionych 0.9 Ogółem 336.0 Inicjatywa ‘Łącząc Europę’ na transport, energię i sieci szerokopasmowe 40.0 Razem 376.0 * Fundusz spójności zabezpieczy 10 miliardów na inwestycje TEN w ramach Inicjatywy ‘Łącząc Europę’

Jak budżet będzie podzielony? Mniej rozwinięte regiony Regiony przejściowe Bardziej rozwinięte regiony Fundusz Spójności 68.7 Regiony mniej rozwinięte 162.6 Regiony przejściowe 38.9 Regiony bardziej rozwinięte 53.1 Europejska współpraca terytorialna 11.7 Regiony najbardziej oddalone i słabo zaludnione 0.9 RAZEM 336.0 Środki budżetowe (w %) Liczba ludności objęta (w mln)

Na co pieniądze? Cele: Koncentracja tematyczna: Zmniejszanie różnic w poziomie rozwoju (Traktat) Wsparcie realizacji strategii Europa 2020 Koncentracja tematyczna: 11 celów tematycznych [thematic objectives] powiązanych bezpośrednio ze strategią Europa 2020 Minimalny poziom Europejskiego Funduszu Społecznego (25% dla regionów objętych celem „Konwergencja” - mniej rozwiniętych Obowiązek skoncentrowania środków na ograniczonej liczbie celów lub priorytetów Stopa współfinansowania: 85% (lub 80 %i 75%) – regiony słabiej rozwinięte, 75% (EWT), 60% - regiony w okresie przejściowym, 50% - regiony lepiej rozwinięte

Tematyczne ‘menu’ Wspieranie B+R oraz innowacyjności Poprawa dostępności oraz użytkowania technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych [ICT] Poprawa konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw Wsparcie przechodzenia do gospodarki niskowęglowej Promowanie dostosowania do zmian klimatycznych i zapobieganie zagrożeniom Ochrona środowiska i promowanie zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych Promowanie zrównoważonego transportu oraz eliminowanie wąskich gardeł w ramach podstawowej sieci infrastrukturalnej Promowanie zatrudnienia oraz wspieranie mobilności na rynku pracy Promowanie włączenia społecznego oraz przeciwdziałanie ubóstwu Inwestowanie w edukacje, kompetencje oraz uczenie się przez całe życie Podnoszenie zdolności instytucjonalnej oraz administracyjnej

Jak będzie funkcjonować system koncentracji? na przykładzie ERDF Bardziej rozwinięte regiony i regiony przejściowe Regiony mniej rozwinięte Koncentracja inwestycji na: efektywności energetycznej i odnawialnych źródłach energii, B+R i innowacyjności wspieraniu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw

Kontekst krajowy aktualizacji Strategii rozwoju województwa podkarpackiego na lata 2007 - 2020

PROGRAMOWANIE ROZWOJU SCHEMAT POWIĄZAŃ I KOORDYNACJI DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH DSRK KPZK Program konwergencji ŚSRK - (wymiar gospodarczy, społeczny i przestrzenny Plan Zagospodarowania Przestrzennego Kraju Wieloletni Plan Finansowy Państwa Inne strategie NSS (NSRO) (kontrakt partnerski -PKRiI) Zintegrowane strategie rozwoju (9) (plan uporz. strategii) Strategie odnoszące się do rozwoju regionów Krajowy Program Reform KSRR Strategie ponadregionalne SRW PZPW SUiKZPG Lokalne strategie rozwoju (gmin, miast inne) Programy rozwoju Krajowe programy operacyjne MPZP Regionalne programy operacyjne Regionalne programy i plany rozwoju Spójność programowania pionowa i pozioma

NOWY SYSTEM KRAJOWYCH DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH

Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju

Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju DSRR wyznacza 25 kluczowych decyzji (tj. potrzebnych zmian). Część z nich leży wyłącznie w gestii państwa. W następujących obszarach znaczący udział może mieć jednak województwo: realokacja w wydatkach publicznych na rzecz rozwoju, aktywizacja rezerw na rynku pracy, łączenie ambicji zawodowych i aspiracji życiowych (dostęp do opieki i promocja elastycznego zatrudnienia), przygotowanie do przyjęcia imigracji, efektywny model usług publicznych, unowocześnienie i poprawa jakości edukacji oraz uczenia się przez całe życie, dopasowanie edukacji do potrzeb zmieniającej się gospodarki.

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Cel strategiczny: Efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej terytorialnie zróżnicowanych potencjałów rozwojowych dla osiągania ogólnych celów rozwojowych: konkurencyjności, zatrudnienia, sprawności funkcjonowania państwa oraz spójności w wymiarze społecznym, gospodarczym i terytorialnym Dla województwa podkarpackiego Koncepcja zakłada rozwijanie powiązań funkcjonalnych z Krakowem, Lublinem, Lwowem i Koszycami, oraz wspieranie procesów urbanizacyjnych w Rzeszowie i dyfuzji rozwoju w jego najbliższym otoczeniu.

Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju do roku 2020 (ŚSRK lub SRK) jest strategią o węższym zakresie bezpośrednio warunkującą kształt strategii regionalnych. Celem głównym SRK jest: wzmocnienie gospodarczych, społecznych i instytucjonalnych potencjałów zapewniających szybszy i zrównoważony rozwój kraju oraz poprawę życia ludności. Wskazane w SRK obszary, cele i zasady są zasadniczym uwarunkowaniem dla zaprojektowania i aktualizacji strategii rozwoju województwa.

Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju Zasady polityki rozwoju kraju: koncentracja tematyczna (realizacja przedsięwziąć, które przynoszą największą wartość dodaną dla osiągnięcia celów);, koncentracja środków finansowych (stosownie do koncentracji tematycznej), podejście terytorialne (dostosowanie interwencji do specyfiki terytorium, np. regionu, zaangażowanie aktorów wszystkich szczebli, wykorzystanie regionalnych potencjałów, wiedzy i powiązań), podejście horyzontalne i zintegrowane (integracja pionowa szczebli zarządzania i pozioma – polityk sektorowych), oparcie na dowodach (decyzje na podstawie analiz i ewaluacji) warunkowość (wsparcie przyznawane zależnie od rodzaju interwencji, podmiotów realizujących i celów, wykorzystania mechanizmu partnerstwa PP, zaangażowania społeczności lokalnych)

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010 – 2020: Regiony, miasta, obszary wiejskie KSSR jest jedną z dziewięciu zintegrowanych strategii szczegółowych. Uszczegóławia Długookresową i Średniookresową Strategię Rozwoju Kraju, Celem strategiczny polityki regionalnej: efektywne wykorzystywanie specyficznych regionalnych oraz terytorialnych potencjałów rozwojowych dla osiągania 3 celów rozwoju kraju. Cel strategiczny KSRR: Wzrost, zatrudnienie i spójność Konkurencyjność Spójność Sprawność

Nowe zasady wprowadzane przez KSRR: Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010 – 2020: Regiony, miasta, obszary wiejskie Nowe zasady wprowadzane przez KSRR: wzmacnianie współpracy poziomej – ponadsektorowej i pionowej – władz różnego szczebla stosowanie zasady konkurencji i warunkowości w dostępie do środków publicznych określenie najbardziej efektywnego poziomu dostarczania usług publicznych. wielopoziomowy system zarządzania kontrakt terytorialny

Aktualizacja Strategii – wymogi MRR Strategia ma zawierać następujące elementy: diagnozę sytuacji, w tym charakterystykę specyfiki terytoriów i identyfikację potencjałów rozwojowych, szans i zagrożeń, prognozę trendów, określenie tematycznych i geograficznych obszarów strategicznej interwencji (OSI) oraz określenie kierunków wsparcia zgodnie z KSRR cele w ujęciu terytorialnym i priorytety wsparcia dla zróżnicowanych obszarów, określenie zakresu interwencji rządu w ramach kontraktu terytorialnego, system realizacji, w tym instytucje, mechanizmy koordynacyjne z uwzględnieniem kontraktu terytorialnego i wskaźniki, ramy finansowe.

ZAKRES AKTUALIZACJI STRAETGII WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO KLUCZOWE ELEMENTY DO UWZGLĘDNIENIA Potencjały rozwojowe województwa z uwzględnieniem różnych cech, uwarunkowań wynikających z analizy występujących typów obszarów i ich poziomu rozwoju i powiązań funkcjonalnych (zarówno w warstwie diagnostycznej, jak i strategicznej) oraz mechanizmów wzmacniających rozprzestrzeniane się procesów rozwojowych z głównych ośrodków wzrostu, Obszary strategicznej interwencji, zarówno tematycznych, jak i geograficznych, w tym delimitację obszarów problemowych, Nowe cele w ujęciu terytorialnym, a w konsekwencji określenie takich priorytetów wsparcia, które uwzględniają zróżnicowane potrzeby różnych rodzajów terytoriów, np. obszarów wiejskich i miejskich,

ZAKRES AKTUALIZACJI STRAETGII WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO KLUCZOWE ELEMENTY DO UWZGLĘDNIENIA (cd.) Nowy system finansowania polityki regionalnej, opierający się na Wieloletnim Planie Finansowym Państwa oraz kontraktach terytorialnych, jako nowych instrumentach koordynujących działania ukierunkowane terytorialnie, konieczność powiązania z dokumentami rządowymi, tak aby strategie regionalne uwzględniały zakres interwencji rządu (jednocześnie przestrzennie i przedmiotowo) i uzasadniały potrzebę wsparcia ze strony rządowej w ramach kontraktu terytorialnego, usprawnienie procesów monitorowania i ewaluacji strategii (system obserwatoriów regionalnych, tworzonych w każdym województwie – narzędzie informatyczne)

Założenia aktualizacji Strategii rozwoju województwa podkarpackiego na lata 2007 - 2020 Stanowią propozycję Zarządu Województwa dotyczącą strategicznych obszarów rozwoju województwa. Założenia do Strategii stanowią punkt wyjścia do społecznej dyskusji nt. kierunków rozwoju województwa uwzględnionych w zaktualizowanej Strategii.

Zawartość (spis treści) Założeń do aktualizacji Strategii Województwo podkarpackie w Europie Województwo podkarpackie na tle Polski Zróżnicowanie wewnętrzne województwa podkarpackiego Obszary Strategicznej Interwencji (OSI)

Schemat Obszarów Strategicznej Interwencji i Priorytetów Rozwojowych

Uzasadnienie wyboru Obszarów Strategicznej Interwencji Uwarunkowania unijne i krajowe (prawne i programowe) Analiza empiryczna (raporty IBS, WSIZ, ekspertyzy wykonane na potrzeby aktualizacji Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020, inne ekspertyzy)

Oczekiwania Zarządu Województwa wobec konsultacji społecznych Pytania: 1. Czy wyodrębnione obszary strategicznej interwencji (OSI) oraz priorytety rozwojowe są kluczowe z punktu widzenia efektów prorozwojowych oraz zapewnienia spójności regionu, a także nowego rozumienia polityki regionalnej? Jakie inne obszary należy uwzględnić? 2. Czy zastosowana hierarchia obszarów strategicznej interwencji jest właściwa? 3. Jakie wewnętrzne potencjały rozwojowe regionu oraz powiatów powinny być wspierane w ramach poszczególnych obszarów strategicznej interwencji oraz wykorzystywane do budowania przewag konkurencyjnych i specjalizacji regionu?

Oczekiwania Zarządu Województwa wobec konsultacji społecznych Pytania cd.: 4. Jakie bariery z punktu widzenia osiągania efektów prorozwojowych występują na terenie powiatu i jakiej wymagają interwencji? 5. Proponowane kierunki wsparcia (działań) w ramach zidentyfikowanych priorytetów rozwojowych. 6. Jakie najważniejsze przedsięwzięcia inwestycyjne należy wspierać w ramach obszarów strategicznej interwencji? 7. W jaki sposób należy wzmacniać powiązania funkcjonalne wewnątrz powiatów, pomiędzy powiatami sąsiednimi oraz ze stolicą regionu w ramach budowania sieci powiązań (komunikacja, dostępność do usług, rynek pracy, transfer wiedzy i technologii) ?

FORMULARZ ZGŁASZANIA PROPOZYCJI ZMIAN do dokumentu

TERMIN ZGŁASZANIA UWAG Wypełniony formularz prosimy przesłać do 12 kwietnia 2012 r. w formie elektronicznej na adres: dpp@podkarpackie.pl z tytułem korespondencji „Konsultacje Założeń”, lub w formie wydruku na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Departament Strategii i Planowania Przestrzennego, Al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów.

DEPARTAMENT STRATEGII I PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO Dziękuję Państwu za uwagę DEPARTAMENT STRATEGII I PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO Kontakt: tel. 17 747 67 78 e-mail:dpp@podkarpackie.pl