Doświadczenia z realizacji projektu PL0302

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

”Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa w zakresie ochrony i wykorzystania zasobów wodnych w województwie małopolskim 8-10 grudnia 2009r. , Tarnów PROJEKT.
Analizator GIS dr inż. Bartosz Czyżkowski
Podsumowanie realizacji projektu Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa w zakresie ochrony i wykorzystania zasobów wodnych w województwie małopolskim.
prof.. dr inż. Marek Gromiec Krajowa Rada Gospodarki Wodnej Warszawa
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Unia Europejska Fundusz Spójności
Roman Jaworski Zastępca Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Zarządzanie projektami
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Departament Higieny Środowiska
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Kompetencje techniczne laboratoriów badawczych
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
HARMONOGRAM WDRAŻANIA APLIKACJI MUNSOL W GMINIE KRAPKOWICE
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Katowice, 10 października 2016
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Doświadczenia z realizacji projektu PL0302 Prezentuje: Kierownik Delegatury WIOŚ w Tarnowie mgr Krystyna Gołębiowska Tarnów, 8-10 grudnia 2009

”Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa Projekt PL0302 ”Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa w zakresie ochrony i wykorzystania zasobów wodnych w województwie małopolskim” Beneficjent: Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie Promotor projektu: Delegatura w Tarnowie: Darczyńcy : Norweski Mechanizm Finansowy Norwegia, Islandia, Lichtenstein

Data zakończenia realizacji projektu: grudzień 2009 Data pozytywnej decyzji Darczyńców o dofinansowaniu projektu maj 2008 Data rozpoczęcia działań w projekcie: wrzesień 2008 Data zakończenia realizacji projektu: grudzień 2009

Zarządzanie projektem

Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Zarządzenie nr 1/2009 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 19 stycznia 2009 r. § 1. Kierownikiem Projektu odpowiedzialnym za jego realizację jest Krystyna Gołębiowska – Kierownik Delegatury w Tarnowie. Zastępcą Kierownika Projektu jest Zofia Hadyś. Do obowiązków Kierownika Projektu należą: koordynacja działań wszystkich komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie, uczestniczących w realizacji Projektu. Zadania merytoryczne projektu realizują pracownicy Delegatury WIOŚ w Tarnowie. Zakres zadań zostanie określony w aneksach do zakresów obowiązków Pracownicy pozostałych komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie współpracują w realizacji zadań merytorycznych z Delegaturą w Tarnowie. Podział zadań i kompetencji określa załącznik nr 1 do zarządzenia  

§ 2. Zadania z zakresu zarządzania projektem oraz promocji i informacji o projekcie realizuje Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Tarnowie, zwana dalej „ TARR” . wyłoniona w drodze przetargu nieograniczonego. Zakres zadań i odpowiedzialności TARR S.A. określa umowa. Prawidłową realizację umowy nadzoruje Kierownik Projektu § 3.   1. Obsługę finansowo-księgową Projektu prowadzi Wydział Budżetu i Finansów. 2. Do zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy m.in.: sprawdzanie dokumentów finansowych pod względem formalno-rachunkowym, dokonywanie płatności wszystkich zobowiązań, bieżąca analiza wydatkowania środków na realizację Projektu, sporządzanie harmonogramu wydatków i zamawianie środków, sporządzanie sprawozdań z wykonania planu finansowego środków z budżetu Wojewody na realizacj ę Projektu, sprawdzanie pod względem dokładności i rzetelności sprawozdań kwartalnych i wniosków o płatność sporządzanych przez TARR, prowadzenie rejestru umów finansowanych ze środków Projektu, archiwizacja dokumentacj i finansowej dotyczącej Projektu.

4. Dokumenty finansowo-księgowe opisywane są pod względem merytorycznym przez: pracowników Delegatury w Tarnowie zgodnie z Instrukcją obiegu i kontroli wewnętrznej dokumentów księgowych, - pracowników TARR pod względem zgodności wydatku z Umową Finansową. § 4.   Postępowania o udzielenie zamówień publicznych na dostawy i usługi wynikające z zadań projektu przygotowuje, przeprowadza i dokumentuje TARR S.A. Pracownicy Delegatury w Tarnowie opracowują Szczegółowe wymagania techniczne przedmiotu zamówienia . Wartość kursu euro przyjętą dla określenia wartości przedmiotu zamówienia i rozstrzygnięcia przetargów określa Główna Księgowa. ……….. Komisja Przetargowa w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Krakowie dokonuje oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia , bada i ocenia złożone oferty. Postępowania o udzielenie zamówień publicznych dla potrzeb Projektu w zakresie m.in. Dostaw odczynników, gazów, szkła laboratoryjnego, wzorców przeprowadzone zostana przez TARR.

§ 5. W związku z realizacją projektu ustala się wzory dokumentów dla potrzeb korespondencji. Dla korespondencji zewnętrznej ustala się ujednolicony znak pisma. Do podpisywania dokumentów związanych z realizacją projektu uprawnieni są: - Kierownik Delegatury w Tarnowie – w zakresie posiadanych pełnomocnictw i upoważnień, - kierownicy komórek organizacyjnych - w zakresie podpisywania dokumentów merytorycznych

Szczegółowy opis podziału zadań i odpowiedzialności pomiędzy poszczególne komórki WIOŚ

I. Zakup i instalacja wyposażenia kontrolno-pomiarowego WIOŚ w Krakowie DelegaturaTarnów Delegatura Nowy Sącz obsługa księgowa współpraca z firmą zarządzającą projektem w przygotowaniu opisów warunków technicznych przedmiotów zamówień - udział w komisjach przetargowych w zakresie oceny warunków technicznych

II.Implementacja i walidacja metod badań WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu obsługa księgowa weryfikacja i dostosowanie metod badawczych - charakterystyka metod badawczych do prowadzenia badań w warunkach laboratorium, wdrożenie wewnętrznej kontroli jakości badań porównania międzylaboratoryjne zakup materiałów odniesienia

III. Optymalizacja sieci monitoringu środowiska Optymalizacja sieci monitoringu wód zgodnie z Dyrektywą 2000/60/WE WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu obsługa księgowa badania wód powierzchniowych i podziemnych szczegółowa inwentaryzacja źródeł zanieczyszczeń w obszarze badań w obszarze badan

Opracowanie i wdrożenie analizatora GIS dla potrzeb optymalizacji sieci monitoringu. WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu przygotowanie i przekazanie wymagań dla programu, testowanie programu, opracowanie uwag zebranie i opracowanie uwag

Opracowanie i testowanie metod statystycznych analizy danych monitoringu wód WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu przygotowanie i przekazanie danych wejściowych do programu przygotowanie wymagań dla programu, przygotowanie i przekazanie danych wejściowych do programu, testowanie programu i opracowanie uwag

- opracowanie metodyki interpretacji danych z pomiarów automatycznych Testowanie i ocena możliwości wzmocnienia systemu kontroli i monitoringu presji poprzez wdrożenie automatycznych pomiarów jakości wód - opracowanie metodyki interpretacji danych z pomiarów automatycznych WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu prowadzenie odczytów i obserwacji wyników pomiarów automatycznych, prowadzenie badań porównawczych wód podziemnych i powierzchniowych

IV. Rozwój i implementacja systemu IT Wyposażenie laboratoriów WIOŚ (3 jednostki) w komputerowy system obsługi laboratorium WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu Obsługa księgowa przygotowanie wymagań dla programu współpraca opracowanie jednolitego systemu kodowania opracowanie rejestru parametrów opracowanie jednolitych procedur zarządzania jakością badań opracowanie formy końcowego sprawozdania z badań testowanie i wdrożenie systemu

przygotowanie wymagań dla programu Budowa systemu informatycznego do gromadzenia, przetwarzania i wieloaspektowej analizy danych, udostępniania oraz prezentowania on-line informacji o środowisku WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu przygotowanie wymagań dla programu przekazanie danych wejściowych do programu testowanie i wdrożenie systemu

Organizacja pracy

Inne czynności przy realizacji projektu nie dokumentowane jako wydatki niekwalifikowalne przygotowanie opisu technicznego przedmiotu zamówienia dla 43 przetargów, - udział w komisjach przetargowych, ocena spełniania wymagań technicznych przez oferowane przedmioty zamówienia, przygotowanie dokumentów merytorycznych oraz udział w wyborze wykonawcy w 3 postępowaniach prowadzonych w formie dialogu konkurencyjnego, przygotowanie wykazu materiałów, odczynników, wzorców i innych surowców niezbędnych do realizacji badań, realizacja zakupów - dokonywanie odbiorów, przygotowanie programu badań wód powierzchniowych i podziemnych realizowanych w projekcie, weryfikacja dokumentów przygotowywanych przez TARR zarządzanie projektem

Udział w szkoleniach: 27 szkoleń w tym: 17 z zakresu obsługi aparatury 10 z zakresu obsługi programów Łączna ilość godzin szkoleń : 304 Uczestnicy: pracownicy WIOŚ w Krakowie, Delegatury w Nowym Sączu Delegatury w Tarnowie

Postępowania przetargowe - doświadczenia

Przeprowadzono 67 postępowań przetargowych, w tym: 20 - przetargi nieograniczone (w tym 1 „europejski”), 15 - przetargi ofertowe (poniżej 14 000 euro), 3 - dialog konkurencyjny , 20 - zamówienia z wolnej ręki, 5 - porównanie ofert, 4 - zakup u wybranego dostawcy Protesty 3 1 dotyczący specyfikacji technicznej , 2 dotyczące rozstrzygnięcia 1 uznano, 2 odrzucono skutecznie

W trakcie realizacji projektu znowelizowana została ustawa Prawo Zamówień Publicznych, która według naszych doświadczeń wydłuża procedury skutecznego wyboru oferenta

Pogłębiona analiza ryzyka Działanie I

Działanie II

Działanie III

Działanie IV

Działanie V

Co ciekawego zdarzyło się w Projekcie

Mierniki wieloparametrowe 1. Rozpoczęcie pomiarów 10 mierników z czujnikami m.in. : temperatury, pH, przewodności, tlenu , związków azotu, wszystkie mierniki posiadały świadectwa GUM, badania porównawcze w laboratorium wykazywały znaczne rozbieżności z pomiarami terenowymi, !Wszystkie mierniki były wadliwe Jako jedyni nabywcy zgłosiliśmy reklamację Reakcja producenta: przeprowadzenie kontroli innych mierników, wstrzymanie sprzedaży całej partii, usunięcie wady

Testowanie przydatności mierników do kontroli źródeł zanieczyszczeń Przesłanki podjęcia zadania: - cały obszar kraju jest zaliczony do obszarów podlegających eutrofizacji ze źródeł komunalnych, stężenia biogenów w ściekach odprowadzanych z małych oczyszczalni komunalnych nie są normowane, bardzo często źródła te są powodem degradacji wód powierzchniowych Uzyskane wyniki : przy stabilnej pracy oczyszczalni w normalnych warunkach pogodowych osiągnięto wysoką zbieżność wyników między pomiarami automatycznymi w terenie i wynikami uzyskanymi w laboratorium,

Badanie zawartości biogenów w ściekach komunalnych

Testowanie przydatności mierników do szybkiego diagnozowania jakości JCW w zakresie stężeń biogenów uzyskane dotychczas wyniki pomiarów nie są jednoznaczne i wymagają dalszego prowadzenia badań

Badanie stężeń biogenów w rzekach

Szkolenie z zakresu obsługi programu ArcGIS uczestnicy szkolenia: pracownicy Inspekcji, Monitoringu i Laboratorium z Krakowa , Nowego Sącza i Tarnowa, ilość szkolonych osób: 18 zakres szkolenia: szkolenie podstawowe, ilość godzin: 15 Szkolenie przeprowadził dr Bartosz Czyżkowski - pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej Szkolenie wykraczało poza zakres projektu i poza zakres umowy z PW

Jakie trudności pokonaliśmy

Planowanie i wydatkowanie środków budżetowych Szczegółowy budżet projektu opracowany w czerwcu 2008 roku musiał pogodzić wydatkowanie środków finansowych zapisanych w ustawie budżetowej z kurczącym się czasem (4 m-ce na skuteczne przeprowadzenie przetargów, zakup aparatury, przeprowadzenie szkoleń wstępnych, dokonanie płatności) Opracowanie opisów przedmiotu zamówienia - wymagań merytorycznych i technicznych – dla narzędzi informatycznych Wdrożenie w okresie od stycznia do października 2009 roku 18 metod badawczych , które umożliwiają oznaczanie 85 wskaźników zgodnie z procedurami obowiązującymi w laboratorium z wdrożonym systemem jakości Pogodzenie realizacji zadań projektu z normalnym wykonywaniem zadań planowych i obowiązków służbowych

Jakich umiejętności wymagała realizacja projektu Wiedzy interdyscyplinarnej (chemia, biologia, informatyka, prawo w zakresie m.in. zamówień publicznych , finansów publicznych, badań i kontroli stanu środowiska) Znajomości prawa unijnego w podobnym zakresie, a szczególnie wiedzy w zakresie Ramowej Dyrektywy Wodnej i przepisów z nią powiązanych Umiejętności wyszukiwania informacji niezbędnych do prawidłowego sporządzenia wniosku aplikacyjnego i realizacji projektu Szczegółowej znajomości dokumentów, zasad i niuansów Norweskiego Mechanizmu Finansowego

Jakie cechy powinny posiadać osoby realizujące projekt umiejętność samodyscyplinowania się, asertywność, odporność na stres, umiejętność współpracy, odpowiedzialność, rzetelność i terminowość, zorientowanie na osiąganie celów, samodzielność, kreatywność i inicjatywa

Kto z nami współpracował Politechnika Krakowska, Politechnika Warszawska, Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Eksperci: prof. Andrzej Sadurski, prof. Marek Gromiec, dr Przemysław Kułakowski, mgr Lidia Gutowska-Siwiec

Kto nam pomagał Wojewoda Małopolski, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Wojewoda Małopolski, Koleżanki i koledzy z wojewódzkich inspektoratów , Koleżanki i koledzy z Delegatury w Nowym Sączu i WIOŚ w Krakowie

Dziękuję