Doświadczenia z realizacji projektu PL0302 Prezentuje: Kierownik Delegatury WIOŚ w Tarnowie mgr Krystyna Gołębiowska Tarnów, 8-10 grudnia 2009
”Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa Projekt PL0302 ”Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa w zakresie ochrony i wykorzystania zasobów wodnych w województwie małopolskim” Beneficjent: Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie Promotor projektu: Delegatura w Tarnowie: Darczyńcy : Norweski Mechanizm Finansowy Norwegia, Islandia, Lichtenstein
Data zakończenia realizacji projektu: grudzień 2009 Data pozytywnej decyzji Darczyńców o dofinansowaniu projektu maj 2008 Data rozpoczęcia działań w projekcie: wrzesień 2008 Data zakończenia realizacji projektu: grudzień 2009
Zarządzanie projektem
Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Zarządzenie nr 1/2009 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 19 stycznia 2009 r. § 1. Kierownikiem Projektu odpowiedzialnym za jego realizację jest Krystyna Gołębiowska – Kierownik Delegatury w Tarnowie. Zastępcą Kierownika Projektu jest Zofia Hadyś. Do obowiązków Kierownika Projektu należą: koordynacja działań wszystkich komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie, uczestniczących w realizacji Projektu. Zadania merytoryczne projektu realizują pracownicy Delegatury WIOŚ w Tarnowie. Zakres zadań zostanie określony w aneksach do zakresów obowiązków Pracownicy pozostałych komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie współpracują w realizacji zadań merytorycznych z Delegaturą w Tarnowie. Podział zadań i kompetencji określa załącznik nr 1 do zarządzenia
§ 2. Zadania z zakresu zarządzania projektem oraz promocji i informacji o projekcie realizuje Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Tarnowie, zwana dalej „ TARR” . wyłoniona w drodze przetargu nieograniczonego. Zakres zadań i odpowiedzialności TARR S.A. określa umowa. Prawidłową realizację umowy nadzoruje Kierownik Projektu § 3. 1. Obsługę finansowo-księgową Projektu prowadzi Wydział Budżetu i Finansów. 2. Do zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy m.in.: sprawdzanie dokumentów finansowych pod względem formalno-rachunkowym, dokonywanie płatności wszystkich zobowiązań, bieżąca analiza wydatkowania środków na realizację Projektu, sporządzanie harmonogramu wydatków i zamawianie środków, sporządzanie sprawozdań z wykonania planu finansowego środków z budżetu Wojewody na realizacj ę Projektu, sprawdzanie pod względem dokładności i rzetelności sprawozdań kwartalnych i wniosków o płatność sporządzanych przez TARR, prowadzenie rejestru umów finansowanych ze środków Projektu, archiwizacja dokumentacj i finansowej dotyczącej Projektu.
4. Dokumenty finansowo-księgowe opisywane są pod względem merytorycznym przez: pracowników Delegatury w Tarnowie zgodnie z Instrukcją obiegu i kontroli wewnętrznej dokumentów księgowych, - pracowników TARR pod względem zgodności wydatku z Umową Finansową. § 4. Postępowania o udzielenie zamówień publicznych na dostawy i usługi wynikające z zadań projektu przygotowuje, przeprowadza i dokumentuje TARR S.A. Pracownicy Delegatury w Tarnowie opracowują Szczegółowe wymagania techniczne przedmiotu zamówienia . Wartość kursu euro przyjętą dla określenia wartości przedmiotu zamówienia i rozstrzygnięcia przetargów określa Główna Księgowa. ……….. Komisja Przetargowa w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Krakowie dokonuje oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia , bada i ocenia złożone oferty. Postępowania o udzielenie zamówień publicznych dla potrzeb Projektu w zakresie m.in. Dostaw odczynników, gazów, szkła laboratoryjnego, wzorców przeprowadzone zostana przez TARR.
§ 5. W związku z realizacją projektu ustala się wzory dokumentów dla potrzeb korespondencji. Dla korespondencji zewnętrznej ustala się ujednolicony znak pisma. Do podpisywania dokumentów związanych z realizacją projektu uprawnieni są: - Kierownik Delegatury w Tarnowie – w zakresie posiadanych pełnomocnictw i upoważnień, - kierownicy komórek organizacyjnych - w zakresie podpisywania dokumentów merytorycznych
Szczegółowy opis podziału zadań i odpowiedzialności pomiędzy poszczególne komórki WIOŚ
I. Zakup i instalacja wyposażenia kontrolno-pomiarowego WIOŚ w Krakowie DelegaturaTarnów Delegatura Nowy Sącz obsługa księgowa współpraca z firmą zarządzającą projektem w przygotowaniu opisów warunków technicznych przedmiotów zamówień - udział w komisjach przetargowych w zakresie oceny warunków technicznych
II.Implementacja i walidacja metod badań WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu obsługa księgowa weryfikacja i dostosowanie metod badawczych - charakterystyka metod badawczych do prowadzenia badań w warunkach laboratorium, wdrożenie wewnętrznej kontroli jakości badań porównania międzylaboratoryjne zakup materiałów odniesienia
III. Optymalizacja sieci monitoringu środowiska Optymalizacja sieci monitoringu wód zgodnie z Dyrektywą 2000/60/WE WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu obsługa księgowa badania wód powierzchniowych i podziemnych szczegółowa inwentaryzacja źródeł zanieczyszczeń w obszarze badań w obszarze badan
Opracowanie i wdrożenie analizatora GIS dla potrzeb optymalizacji sieci monitoringu. WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu przygotowanie i przekazanie wymagań dla programu, testowanie programu, opracowanie uwag zebranie i opracowanie uwag
Opracowanie i testowanie metod statystycznych analizy danych monitoringu wód WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu przygotowanie i przekazanie danych wejściowych do programu przygotowanie wymagań dla programu, przygotowanie i przekazanie danych wejściowych do programu, testowanie programu i opracowanie uwag
- opracowanie metodyki interpretacji danych z pomiarów automatycznych Testowanie i ocena możliwości wzmocnienia systemu kontroli i monitoringu presji poprzez wdrożenie automatycznych pomiarów jakości wód - opracowanie metodyki interpretacji danych z pomiarów automatycznych WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu prowadzenie odczytów i obserwacji wyników pomiarów automatycznych, prowadzenie badań porównawczych wód podziemnych i powierzchniowych
IV. Rozwój i implementacja systemu IT Wyposażenie laboratoriów WIOŚ (3 jednostki) w komputerowy system obsługi laboratorium WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu Obsługa księgowa przygotowanie wymagań dla programu współpraca opracowanie jednolitego systemu kodowania opracowanie rejestru parametrów opracowanie jednolitych procedur zarządzania jakością badań opracowanie formy końcowego sprawozdania z badań testowanie i wdrożenie systemu
przygotowanie wymagań dla programu Budowa systemu informatycznego do gromadzenia, przetwarzania i wieloaspektowej analizy danych, udostępniania oraz prezentowania on-line informacji o środowisku WIOŚ Kraków Delegatura w Tarnowie Delegatura w Nowym Sączu przygotowanie wymagań dla programu przekazanie danych wejściowych do programu testowanie i wdrożenie systemu
Organizacja pracy
Inne czynności przy realizacji projektu nie dokumentowane jako wydatki niekwalifikowalne przygotowanie opisu technicznego przedmiotu zamówienia dla 43 przetargów, - udział w komisjach przetargowych, ocena spełniania wymagań technicznych przez oferowane przedmioty zamówienia, przygotowanie dokumentów merytorycznych oraz udział w wyborze wykonawcy w 3 postępowaniach prowadzonych w formie dialogu konkurencyjnego, przygotowanie wykazu materiałów, odczynników, wzorców i innych surowców niezbędnych do realizacji badań, realizacja zakupów - dokonywanie odbiorów, przygotowanie programu badań wód powierzchniowych i podziemnych realizowanych w projekcie, weryfikacja dokumentów przygotowywanych przez TARR zarządzanie projektem
Udział w szkoleniach: 27 szkoleń w tym: 17 z zakresu obsługi aparatury 10 z zakresu obsługi programów Łączna ilość godzin szkoleń : 304 Uczestnicy: pracownicy WIOŚ w Krakowie, Delegatury w Nowym Sączu Delegatury w Tarnowie
Postępowania przetargowe - doświadczenia
Przeprowadzono 67 postępowań przetargowych, w tym: 20 - przetargi nieograniczone (w tym 1 „europejski”), 15 - przetargi ofertowe (poniżej 14 000 euro), 3 - dialog konkurencyjny , 20 - zamówienia z wolnej ręki, 5 - porównanie ofert, 4 - zakup u wybranego dostawcy Protesty 3 1 dotyczący specyfikacji technicznej , 2 dotyczące rozstrzygnięcia 1 uznano, 2 odrzucono skutecznie
W trakcie realizacji projektu znowelizowana została ustawa Prawo Zamówień Publicznych, która według naszych doświadczeń wydłuża procedury skutecznego wyboru oferenta
Pogłębiona analiza ryzyka Działanie I
Działanie II
Działanie III
Działanie IV
Działanie V
Co ciekawego zdarzyło się w Projekcie
Mierniki wieloparametrowe 1. Rozpoczęcie pomiarów 10 mierników z czujnikami m.in. : temperatury, pH, przewodności, tlenu , związków azotu, wszystkie mierniki posiadały świadectwa GUM, badania porównawcze w laboratorium wykazywały znaczne rozbieżności z pomiarami terenowymi, !Wszystkie mierniki były wadliwe Jako jedyni nabywcy zgłosiliśmy reklamację Reakcja producenta: przeprowadzenie kontroli innych mierników, wstrzymanie sprzedaży całej partii, usunięcie wady
Testowanie przydatności mierników do kontroli źródeł zanieczyszczeń Przesłanki podjęcia zadania: - cały obszar kraju jest zaliczony do obszarów podlegających eutrofizacji ze źródeł komunalnych, stężenia biogenów w ściekach odprowadzanych z małych oczyszczalni komunalnych nie są normowane, bardzo często źródła te są powodem degradacji wód powierzchniowych Uzyskane wyniki : przy stabilnej pracy oczyszczalni w normalnych warunkach pogodowych osiągnięto wysoką zbieżność wyników między pomiarami automatycznymi w terenie i wynikami uzyskanymi w laboratorium,
Badanie zawartości biogenów w ściekach komunalnych
Testowanie przydatności mierników do szybkiego diagnozowania jakości JCW w zakresie stężeń biogenów uzyskane dotychczas wyniki pomiarów nie są jednoznaczne i wymagają dalszego prowadzenia badań
Badanie stężeń biogenów w rzekach
Szkolenie z zakresu obsługi programu ArcGIS uczestnicy szkolenia: pracownicy Inspekcji, Monitoringu i Laboratorium z Krakowa , Nowego Sącza i Tarnowa, ilość szkolonych osób: 18 zakres szkolenia: szkolenie podstawowe, ilość godzin: 15 Szkolenie przeprowadził dr Bartosz Czyżkowski - pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej Szkolenie wykraczało poza zakres projektu i poza zakres umowy z PW
Jakie trudności pokonaliśmy
Planowanie i wydatkowanie środków budżetowych Szczegółowy budżet projektu opracowany w czerwcu 2008 roku musiał pogodzić wydatkowanie środków finansowych zapisanych w ustawie budżetowej z kurczącym się czasem (4 m-ce na skuteczne przeprowadzenie przetargów, zakup aparatury, przeprowadzenie szkoleń wstępnych, dokonanie płatności) Opracowanie opisów przedmiotu zamówienia - wymagań merytorycznych i technicznych – dla narzędzi informatycznych Wdrożenie w okresie od stycznia do października 2009 roku 18 metod badawczych , które umożliwiają oznaczanie 85 wskaźników zgodnie z procedurami obowiązującymi w laboratorium z wdrożonym systemem jakości Pogodzenie realizacji zadań projektu z normalnym wykonywaniem zadań planowych i obowiązków służbowych
Jakich umiejętności wymagała realizacja projektu Wiedzy interdyscyplinarnej (chemia, biologia, informatyka, prawo w zakresie m.in. zamówień publicznych , finansów publicznych, badań i kontroli stanu środowiska) Znajomości prawa unijnego w podobnym zakresie, a szczególnie wiedzy w zakresie Ramowej Dyrektywy Wodnej i przepisów z nią powiązanych Umiejętności wyszukiwania informacji niezbędnych do prawidłowego sporządzenia wniosku aplikacyjnego i realizacji projektu Szczegółowej znajomości dokumentów, zasad i niuansów Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Jakie cechy powinny posiadać osoby realizujące projekt umiejętność samodyscyplinowania się, asertywność, odporność na stres, umiejętność współpracy, odpowiedzialność, rzetelność i terminowość, zorientowanie na osiąganie celów, samodzielność, kreatywność i inicjatywa
Kto z nami współpracował Politechnika Krakowska, Politechnika Warszawska, Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Eksperci: prof. Andrzej Sadurski, prof. Marek Gromiec, dr Przemysław Kułakowski, mgr Lidia Gutowska-Siwiec
Kto nam pomagał Wojewoda Małopolski, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Wojewoda Małopolski, Koleżanki i koledzy z wojewódzkich inspektoratów , Koleżanki i koledzy z Delegatury w Nowym Sączu i WIOŚ w Krakowie
Dziękuję