I KONGRES NAUK ROLNICZYCH „Nauka – praktyce” Puławy 14 – 16 maja 2009

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
PATENT na innowacyjny biznes
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Żywność i żywienie w XXI wieku. Konferencja końcowa, Warszawa 28 kwietnia 2011 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
„Polskie klastry i polityka klastrowa” Klaster NUTRIBIOMED Warszawa dnia 14 kwietnia 2011 r. Przedsięwzięcie realizowane przez PARP jest współfinansowane.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Programowanie perspektywy finansowej
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Współpraca nauka – biznes jako nowoczesna ścieżka wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy Nauki z Biznesem Regionalna.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Źródła finansowania działań szkoleniowych dla przemysłu rolno - spożywczego dr inż. Anna Ogły Centrum Kształcenia Ustawicznego.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

I KONGRES NAUK ROLNICZYCH „Nauka – praktyce” Puławy 14 – 16 maja 2009 I KONGRES NAUK ROLNICZYCH „Nauka – praktyce” Puławy 14 – 16 maja 2009. Sesja 5. Rola nauk rolniczych w budowie innowacyjnego sektora rolno – spożywczego

Bariery wprowadzenia do praktyki w sektorze rolno-spożywczym nowoczesnych technik i technologii Tadeusz Trziszka Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Wydział Nauk o Żywności Czesław Nowak Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie Katedra Rolnictwa Światowego i Doradztwa Eugeniusz K. Chyłek Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Przedstawiciel Polski w Stałym Komitecie ds. Badań w Rolnictwie przy DG RTD Komisji Europejskiej

Przemysł żywnościowy w Polsce Wartość sprzedaży ponad 20% ( w stos. do całego przemysłu ) Liczba zakładów przem. rolno-spożywczego - ok. 28 tys. Poziomu zatrudnienia 411 tys. osób, tj. 8,4% ogółem zatrudnionych w gospodarce, ok. 16% zatrudnionych ogółem w przemyśle. Polskie rolnictwo; trzecie wśród krajów UE - areał ziemi uprawnej 18,5 mln. ha (13,4% użytków rolnych UE ) Udział gospodarstw rolnych ponad 40% Wytworzona przez polski przemysł żywnościowy wartość stanowi ok. 6% produktu krajowego brutto. (Materiały MRiRW 2006).

Aktualne najważniejsze problemy: - niedobory kapitału rodzimego; funkcjonowanie wielu zakładów w warunkach nieustabilizowanej bazy surowcowej - brak silnych ugrupowań producentów i mnogie, słabe związki branżowe, brak poczucia konieczności zrzeszania się, integrowania, a przez to słaba konkurencyjność. trudny dostęp do źródeł finansowania i uciążliwe procedury ich pozyskiwania ( w tym np. środków unijnych itp.),

c.d. - brak współpracy firm sektora rolno-spożywczego oraz zainteresowania banków w zakresie wdrażania postępu technologicznego, - priorytety regionalne w zakresie innowacyjności pozostają często w sferze zapisów w strategiach i programach, - brak (niedobór) jednostek konsultingowych pracujących na rzecz postępu technicznego, - brak odpowiedniego systemu informacyjnego. Globalizacja przy nowych kryteriach prawnych w łańcuchu produkcji żywności - wymagania formalnoprawne traceability, systemy RASFF i REACH

Jesteśmy w stanie produkować żywność zgodną z oczekiwaniami konsumentów, w tym także nowej generacji i biosuplementy diety z wszelkimi walorami prozdrowotnymi i proekologicznymi, z czym nie będą w stanie konkurować najwięksi producenci żywności świata globalnego Należy podkreślić, że produkcja nowoczesnej żywności generuje postęp technologiczny w wielu dziedzinach gospodarki, w tym: przemyśle chemicznym, maszynowym, elektronicznym, informatycznym, opakowaniowym, farmaceutycznym, transportowym itp.

Miejsce Polski w poszukiwaniu marki Instytut Marki Polskiej i Krajowa Izba Gospodarcza wraz z grupą ekspertów poszukują adekwatnej formulacji ‘’MARKA DLA POLSKI’’ Cel to położenie fundamentu narodowej strategii promocyjnej na 25 lat, tj. cyklu trwania wizerunku narodowego

CREATIVE TENSION Twórcze napięcie Twórczy niepokój Twórcze pobudzenie Twórcze ciśnienie Twórczy dynamizm Twórcza przekora

CREATIVE TENSION Wyraża fundamentalną prawdę, że Polska czerpie swoją osobowość, siłę i niepowtarzalną witalność z bogactwa pozornie przeciwstawnych cech, które są własne i „oswojone”. jest częścią zachodu i rozumie wschód idealizm i finezja wobec praktyczności i zaradności romantyzm i pozytywizm cnotliwość i grzeszność wielkoduszność i małostkowość osiąganie rzeczy prawie niemożliwych

Główne bariery rozwoju agrobiznesu: - decyzje polityczne; brak wiedzy merytorycznej w społeczeństwie o wartości żywności, zwłaszcza naszej rodzimej; niezbędne środki na powszechną edukację Wykształcone i zdrowe społeczeństwo skupia się na profilaktyce zdrowotnej uwzględniającej wysokiej jakości żywność, w tym prozdrowotną i funkcjonalną.

Bariery wprowadzania innowacyjnych rozwiązań do praktyki rolniczej -Transfer wiedzy z zaplecza naukowo-badawczego do systemów gospodarczych; - Rola uniwersytetów w doradztwie; - Problem słabych powiązań producentów, problem grup producenckich (około 380); - Ciągłe zmiany zasad w ARiMR / bariera w pracy ośrodków doradztwa rolniczego i przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego, w tym dla rolników /. W Polsce z dopłat bezpośrednich korzysta prawie 1,5 mln gospodarstw. Na Słowacji 16,5 tys., a więc tyle ile np. w powiecie tarnowskim.

Programy edukacyjne uczelni - BARIERY Programy nauczania studentów na uczelniach polskich są podporządkowane pensom dydaktycznym i związane z lansowanymi modami i formami nacisku na rzecz aspiracji często słabych uczonych. „Taylor made” „Taylor made”, (szyte na miarę) stosowane w USA dopasowuje program edukacyjny do potrzeb gospodarki i potencjalnych pracodawców, w tym przedstawicieli agrobiznesu, instytucji otoczenia rolnictwa itp. bowiem oni będą oczekiwać określonej wiedzy od absolwenta danej uczelni, którego będą chcieli zatrudnić.

PRZYKŁAD W USA doradztwo rolnicze wchodzi w zakres obowiązków pracy pracowników naukowych uniwersytetów, podobnie jak badania naukowe i dydaktyka. Struktura zasad finansowania tamtejszych uczelni: ok. 20% funduszy pochodzi z funduszy federalnych, 40% stanowych, 25 z powiatowych (countries) i 15% z innych. Konsekwencją takiego schematu finansowania jest regionalizacja zadań przy federalnie ustalanych priorytetach. Czy podobnie nie może być w Polsce !!! ?

UWZGLĘDNIAJĄCE DOŚWIADCZENIA KONIECZNOŚĆ ZMIAN NOWE PODEJŚCIE UWZGLĘDNIAJĄCE DOŚWIADCZENIA AMERYKAŃSKIE, EUROPEJSKIE I NASZE POLSKIE

NOWE INICJATYWY EUROPEJSKIE INICJATYWY KOMISJI EU EUROPEAN CLUSTER OBSERVATORY - 2006 EUROPEAN CLUSTER ALLIANCE - 2007 EUROPEAN CLUSTER POLICY GROUP - 2008 XI. CLUSTER – IP INNOVA (Europejska Informacyjna Platforma Klastrowa ) NOWE INICJATYWY EUROPEJSKIE EXCELLENCE OF CLUSTER ORGANISATION – dot. ciągłego doskonalenia klastrów EUROPEAN CLUB OF CLUSTER MANAGEMENT - dążenie do utworzenia europejskiego stowarzyszenia i podnoszenia jakości

CEL = PODNOSZENIE KONKURENCYJNOŚCI ZGODNIE PRIORYTET UE I PL = GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY CEL = PODNOSZENIE KONKURENCYJNOŚCI ZGODNIE ZE STRATEGIĄ LISBOŃSKĄ NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE = KLASTRY WSPARCIE FINANSOWE I POLITYCZNE TRANSFER WIEDZY ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA OŚRODK NAUKI GOSPODARKA

Innowacje Rozwój nowych technologii i metod analitycznych Transfer wiedzy Centra naukowe/gospodarka/MŚP * Tworzenie firm technologicznych, spin off, start up Tworzenie nowych produktów i lokowanie ich na rynkach globalnych

UNIWERSYTETY, INSTYTUTY NAUKOWO-BADAWCZE, CENTRA BADAWCZO-ROZWOJOWE, TO GENERATORY WIEDZY ALE ICH WYKORZYSTANIE TO ZALEDWIE KILKA PROCENT!!!?

Procedura wdrożenia jest kosztowna Wartościowe wyniki żmudnych badań pozostają często nieznane, nawet po ich opublikowaniu bowiem Procedura wdrożenia jest kosztowna NAUKI STOSOWANE MUSZĄ BYĆ PRZEORIENTOWANE NA GOSPODARKĘ W tym KLASTRY

NUTRIBIOMED [NBM] INTERREGIONALNY KLASTER ŻYWNOŚĆ, NOWE TECHNOLOGIE, BIOTECHNOLOGIA, BIOMEDYCYNA, PROFILAKTYKA BUDOWANIE MARKI DLA PRODUKTÓW

KLASTER NUTRIBIOMED INWESTORZY RYNEK ŻYWNOŚCI SPECLALNEJ, Procesy wsparcia Procesy wsparcia RYNEK ŻYWNOŚCI SPECLALNEJ, SUPLEMENTÓW DIETY I NUTRACEUTYKÓW SEGMENT WYSOKICH TECHNOLOGII BAZA SUROWCOWA PARK TECHNOLOGICZNY INWESTORZY Spółki SPIN OFF CENTRA BIOMEDYCZNE I REWITALIZACJI Pompa Ssąco - tłocząca

Zadaniem Klastra (konsorcjum) jest stworzenie mocnej pozycji Polski w Europie w oparciu o transfer wiedzy z ośrodków naukowych do gospodarki w celu rozwijania innowacyjności, przedsiębiorczości i konkurencyjności TRANSFER WIEDZY NUTRIBIOMED

Konsorcjum NUTRIBIOMED w swojej głównej działalności ukierunkowane jest na produkcję żywności nowej generacji, w tym suplementów diety wytworzonych na bazie naturalnych surowców oraz produkcję biokonserwantów. Podstawa to przestrzeganie zasad dobrych praktyk, etyki i prawa europejskiego.

Klaster NUTRIBIOMED w swojej strukturze jest innowacyjnym konsorcjum 34 firm, w tym 6 uczelni wyższych, składającym się z obszaru: produkcji surowców pochodzenia rolniczego, przedsiębiorstw przetwórczych, firm wysokich technologii, systemów dystrybucji, innych jednostek wspierających

UCZELNIE, BIZNES, ADMINISTRACJA KONCEPCJA SUKCESU PROJEKTY NOWE PRODUKTY WPT SA NUTRIBIOMED JEDNOSTKI FINANSUJĄCE FUNDUSZE UE, PL UCZELNIE, BIZNES, ADMINISTRACJA

Aktualne działania na rzecz klastra PROJEKTY DZIAŁANIE 1.3.1 Tytuł „Innowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj” Działania 5.1. Dyfuzja Innowacji, TYTUŁ „Rozwój powiązań kooperacyjnych Klastra NUTRIBIOMED zmierzających do komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań”. W projekcie będzie uczestniczyć ok. 16 podmiotów klastra.

ABY STWORZYĆ WIELKIE PRZEDSIĘWZIĘCIE DLA BIOBIZNESU PO CO NAM KLASTER ? ABY URUCHOMIĆ MOŻLIWOŚCI RZECZYWISTREGO TRANSFERU WIEDZY NA RZECZ POLSKIEJ GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ ABY STWORZYĆ WIELKIE PRZEDSIĘWZIĘCIE DLA BIOBIZNESU *

MARKA, KTÓRA PODBIJE ŚWIAT KLASTER

Klastry, w tym NUTRIBIOMED/ NBM Kooperacja Grupy akademickie Park Technologiczny Przedsiębiorstwa Klastry, w tym NUTRIBIOMED/ NBM Rozwój gospodarki Sukces TRANSFER WIEDZY

DO OSIĄGNIĘCIA SUKCESU !!! PATRZMY W PRZYSZŁOŚĆ Z PEŁNYM OPTYMIZMEM DO OSIĄGNIĘCIA SUKCESU !!!

WNIOSKI

Należałoby uznać, że powiązania kooperacyjne i platformy technologiczne w tym klastry stają się najważniejszym kierunkiem innowacyjnego rozwoju w agrobiznesie Europejska Platforma Technologiczna Food for Life (Żywność dla życia). Koncepcja przedmiotowej platformy obejmuje wdrażanie prozdrowotnych produktów żywnościowych, promowanie prozdrowotnych zmian w diecie i stylu życia z przesłaniem poprawy zdrowia publicznego oraz jakości życia obywateli

Zidentyfikowane bariery wskazują, że: -konieczna jest pełna synchronizacja polityki naukowej i naukowo-technicznej z polityką rolną; -konieczne jest ustalenie priorytetowych obszarów badań w sektorze rolno-spożywczym i bezwzględne dostosowanie finansów państwa do ich realizacji; -konieczne jest przygotowanie i uchwalenie przez Parlament RP ustaw umożliwiających wsparcie prawne i ekonomiczne procedur wdrażania innowacji, w tym również w rozproszonym sektorze rolno-spożywczym;

c.d. -konieczne jest udrożnienie systemu integracji poziomej i pionowej wśród przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego; -konieczne jest systemowe zespolenie struktur zaplecza naukowo-badawczego oraz ich trwałe powiązanie ze strukturami instytucji doradztwa rolniczego;

-konieczne jest wprowadzenie systemowych rozwiązań stymulujących działalność platform technologicznych i klastrów wdrażających innowacje; -konieczna jest modernizacja infrastruktury i aparatury naukowej zaplecza naukowo-badawczego; -konieczne jest dostosowanie systemu nauki i edukacji do przyszłych rozwiązań aplikacyjnych wspierających realizację polityki rolnej;

INNOWCYJNOŚĆ Ferma niosek S. Gajewski Dziękuję za uwagę