„Biogospodarka - konkurencyjność i zrównoważone wykorzystanie zasobów”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
prof. dr hab. inż. Eugeniusz Karol Chyłek
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Uniwersytet Medyczny im
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Działalność Ośrodków Doradztwa Rolniczego we wspieraniu Wspólnej Polityki Rolnej w latach oraz w perspektywie finansowej Posiedzenie.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

„Biogospodarka - konkurencyjność i zrównoważone wykorzystanie zasobów” II Kongres Nauk Rolniczych Warszawa - 5 października 2011 r. dr hab. inż. Eugeniusz K .Chyłek Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi mgr inż. Monika Rzepecka Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Biogospodarka (ang. Bio-economy) Biogospodarka to rozwój gospodarczy bazujący na zasobach odnawialnych i wiedzy. Biogospodarka obejmuje wszystkie sektory i związane z nimi usługi, które produkują, przetwarzają lub wykorzystują zasoby biologiczne występujące w każdej z możliwych form. Biogospodarka - podstawą rozwoju współczesnej i przyszłej gospodarki światowej.

Obszary wchodzące w skład biogospodarki Ochrona klimatu i środowiska Sektor energetyczny Biotechnologia Przemysł drzewny i celulozowy Światowi dostawcy żywności Przemysły chemiczny i farmaceutyczny Handel Akwakultura Hodowla zwierząt i roślin Budowa maszyn i konstrukcji Rolnictwo i leśnictwo Usługi Przemysł spożywczy

Biogospodarka - kluczowe powiązania NAUKA BIZNES ADMINISTRACJA

Budowa nowoczesnej biogospodarki Polityka innowacyjna uwarunkowania prawne, ekonomiczne, fiskalne, organizacyjne współpracy pracowników jednostek naukowych i przedsiębiorstw działających na rzecz transferu wiedzy i innowacji Sfera nauki, edukacji i badań Sfera gospodarki

Europa 2020 - to strategia inteligentnego i zrównoważonego rozwoju Cele Strategii Europa 2020 /zatrudnienie, badania, innowacje, zmiany klimatu, energia, edukacja, walka z ubóstwem/ „Unia innowacji” na 1-szym miejscu wśród 7 projektów. poprawa warunków dostępu do finansowania badań i innowacji zwiększenie znaczenia wiedzy i innowacji /przedsiębiorczość, uwzględnienie potrzeb użytkowników, określenie możliwości rynku/ Jose Manuel Barroso - marzec 2010

WPR w kierunku 2020 roku sprostać wyzwaniom: żywieniowym, środowiskowym i terytorialnym Sprawiedliwe ukształtowanie I i II filaru -koncentracja na poprawie konkurencyjności, Wsparcie wzrostu gospodarczego przyjaznego środowisku poprzez innowacje - nowe technologie, - nowe produkty, - zmiany procesów produkcyjnych, - nowe wzorce popytowe Zazielenienie gospodarki Komunikat Komisji Europejskiej z 29 września 2010 r

Czynniki kształtujące biogospodarkę Biogospodarka Zrównoważone zasoby biologiczne Stan prawny Dostępność rozwiązań innowacyjnych Kapitał ludzki Finanse i system fiskalny Doradztwo Informacja i nowoczesne komunikowania się Infrastruktura Spójność polityki naukowej z politykami gospodarczymi

Polityka proinnowacyjna na rzecz biogospodarki stymulowanie wzrostu innowacyjności, poprzez powiązanie sfery : - nauki, - edukacji z biogospodarką - badań wszystkimi sektorami, które produkują, przetwarzają lub wykorzystują zasoby biologiczne i związanymi z nimi usługami …stanowi strategiczną i ponadsektorową część polityki strukturalnej, powiązanej m.in. z PROW

Nauki wspierające biogospoedarkę Integracja wiedzy ! Nauki chemiczne Nauki biologiczne Nauki o środowisku Nauki medyczne Nauki rolnicze i o żywności Nauki społeczne i ekonomia Nauki techniczne Matematyka Informatyka Fizyka

Określenie strategicznych obszarów w ramach biogospodarki 1. Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego i promowanie zdrowia; - zdolność do zaspokojenia potrzeb żywnościowych, - produkty i jakość przetwarzania koreluje bezpośrednio z ludzkim zdrowiem i jakością życia, - wzrost rentowności produkcji żywności,

Określenie strategicznych obszarów w ramach biogospodarki 2. Zrównoważone wykorzystywanie zasobów naturalnych; - geo-zasoby gleby, wody i bioróżnorodności (roślin, zwierząt i mikroorganizmów), - nowe rozwiązania dostosowujące technologie do zmieniających sie warunków ( w tym wykorzystanie produktów ubocznych i odpadowych) - zasoby biologiczne jako źródło surowców , energii oraz produktów (wspomagających zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny).

Określenie strategicznych obszarów w ramach biogospodarki 3. Innowacyjny rozwój procesów i produktów; - uzasadnienie zarówno ekonomiczne jak i surowcowe, - powiązanie w systemie decyzyjnym i gospodarczym, - optymalizacja .

Określenie strategicznych uwarunkowań w ramach biogospodarki Skuteczna integracja w systemowym podejściu do: - synchronizacji polityki gospodarczej z polityką naukową, naukowo-techniczną i polityką innowacyjną, - wsparcia finansowego, - korzystnych rozwiązań legislacyjnych, - zagwarantowanie trwałej produkcji rolniczej przy zachowaniu korzystnego stanu środowiska

Biogospodarka - uwarunkowania realizacji badań konsolidacja systemów edukacji konsolidacja struktur doradztwa konsolidacja infrastruktury badawczej konsolidacja obszarów badawczych konsolidacja najlepszych zespołów badawczych

Biogospodarka globalne Kreowanie łańcucha procesów i produktów innowacyjnych wykorzystanie zasobów odnawialnych w różnych sektorach przemysłu nośniki energii bazujące na biomasie zdrowa i bezpieczna żywność globalne bezpieczeństwo żywności zrównoważona produkcja rolnicza Z A S O B Y B I O L O G I C Z N E rośliny mikroorganizmy zwierzęta

Ekosystemy biologiczne: produkty pochodzenia zwierzęcego Biogospodarka Zastosowanie Zdrowie Ekosystemy biologiczne: rośliny/algi, enzymy, mikroorganizmy, produkty pochodzenia zwierzęcego biolekarstwa, substancje aktywne ze źródeł biologicznych Przemysł biokomponenty, enzymy, kosmetyka, Gospodarka rolna nawozy, pestycydy, dodatki żywieniowe, pasze bakterie rozkładające produkty naftowe, czyste powietrze, oczyszczalnie ścieków Środowisko

Biogospodarka w dokumentach Unii Europejskiej Wspólne Ramy Strategiczne „HORISON 2020” Komunikat Komisji Europejskiej „Europejska Strategia i Plan Działania w kierunku zrównoważonej biogospodarki do 2020 r.” Europejskie Partnerstwo Innowacyjne -European Innovation Partnerships (EIP) „Wydajność i zrównoważenie w rolnictwie” Inicjatywa Wspólnego Planowania - Joint Programming Initiatives (JPIs) „Rolnictwo, bezpieczna żywność i zmiany klimatu” „Zdrowa dieta dla zdrowego życia” „Zdrowie i produktywność mórz i oceanów” Wspólna Polityka Rolna w kierunku 2020 roku

Biogospodarka - uwarunkowania planu realizacji Program energetyki Krajowy Program Badań (KPB) Klimat High-Tech Energia Zdrowie Żywienie Krajowa Strategia Zrównoważonego Rozwoju (KSZR) Program zagospodarowania zasobów odnawialnych Program produkcji żywności Narodowy program „Biogospodarka 2020” Program ochrony bioróżnorodności Program ochrony zdrowia publicznego Program integracji dla nauki i badań

Uwarunkowania rozwoju biogospodarki w Polsce ANALIZA SWOT Mocne strony Korzyści •celowe i różnorodne badania •wysoko wykwalifikowany personel •innowacyjne podmioty • wzrost popytu na zrównoważoną produkcję wysokiej jakości żywności • zastąpienie ograniczonych zasobów kopalnianych oraz mineralnych • zmiany w rolnictwie, drobnym handlu, przemyśle i w sektorze usług • zachowanie bioróżnorodności i bazy zasobów naturalnych

Uwarunkowania rozwoju biogospodarki w Polsce ANALIZA SWOT Słabe strony Bariery • brak spójnych kompetencji w zakresie nadzoru merytorycznego i finansowania badań • brak inicjatyw, gotowości i zawodowych struktur dla transferu wiedzy • niskie wydatki na badania i rozwój • rozdrobnienie w innowacjach bazujących na biotechnologiach w tradycjonalnych sektorach • nieodpowiednie środki finansowe na tzw. przedsięwzięcia wysokiego ryzyka • za wolny transfer technologiczny • wstrzymywana gotowość odnośnie koniecznych zmian w systemie: prawnym, fiskalnym, finansowym, administracyjnym i organizacyjnym • niedostateczne wewnętrzne i trans-dycyplinarne podejście do nowych rozwiązań

Zrównoważone warunki współpracy w ramach programu „Biogospodarka” Instytucje nadzoru merytorycznego /MRiRW, MG, MZ, MŚ, PAN/ Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa ludności 27 państw członkowskich UE mieszka na obszarach wiejskich obejmujących 90% jej terytorium ich rozwój pozostaje jednym z głównym pól oddziaływania strategii lizbońskiej, a rolnictwo i gospodarka żywnościowa są ważnym źródłem dochodów. Produkcja żywności i napojów stanowi bowiem blisko 15% łącznej produkcji dóbr w UE (ok. 800 mld Euro), zaś UE-27 jest drugim co do wielkości eksporterem żywności na świecie (eksport rolny UE przekracza 61 mld Euro). Komplementarność dwóch filarów WPR została wzmocniona przez ostatnią reformę wspólnej polityki rolnej, wprowadzającą zasady rozłączenia, wzajemnego dostosowania i modulacji (tzn. transferu funduszy z pierwszego do drugiego filaru), która jest wdrażana od 2005 roku. Zadaniem pierwszego filaru jest zapewnienie wsparcia dochodów rolników prowadzących produkcję zgodnie z potrzebami rynku (popytem rynkowym) , Drugi filar wspiera rolnictwo jako dostarczyciela dóbr publicznych, m.in.. poprzez ochronę środowiska i obszarów wiejskich, a także wspiera obszary wiejskie w ich wielofunkcyjnym rozwoju. Instytuty badawcze Jednostki Polskiej Akademii Nauk Uczelnie wyższe

Zrównoważone warunki współpracy w ramach programu „Biogospodarka” Instytucje nadzoru merytorycznego /MRiRW, MG, MZ, MŚ, PAN/ Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rada ds. BIOGOSPODARKI Biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa ludności 27 państw członkowskich UE mieszka na obszarach wiejskich obejmujących 90% jej terytorium ich rozwój pozostaje jednym z głównym pól oddziaływania strategii lizbońskiej, a rolnictwo i gospodarka żywnościowa są ważnym źródłem dochodów. Produkcja żywności i napojów stanowi bowiem blisko 15% łącznej produkcji dóbr w UE (ok. 800 mld Euro), zaś UE-27 jest drugim co do wielkości eksporterem żywności na świecie (eksport rolny UE przekracza 61 mld Euro). Komplementarność dwóch filarów WPR została wzmocniona przez ostatnią reformę wspólnej polityki rolnej, wprowadzającą zasady rozłączenia, wzajemnego dostosowania i modulacji (tzn. transferu funduszy z pierwszego do drugiego filaru), która jest wdrażana od 2005 roku. Zadaniem pierwszego filaru jest zapewnienie wsparcia dochodów rolników prowadzących produkcję zgodnie z potrzebami rynku (popytem rynkowym) , Drugi filar wspiera rolnictwo jako dostarczyciela dóbr publicznych, m.in.. poprzez ochronę środowiska i obszarów wiejskich, a także wspiera obszary wiejskie w ich wielofunkcyjnym rozwoju. Instytuty badawcze Jednostki Polskiej Akademii Nauk Uczelnie wyższe

Dlaczego integracja polityk jest tak ważna Dlaczego integracja polityk jest tak ważna ?! (zaangażowanie wszystkich zainteresowanych) Wspólne cele partnerów Pozytywny wpływ na szerokie spektrum obszarów polityki, Mobilizacja środków publicznych i prywatnych Mniejsze rozproszenie inicjatyw badawczych i rozwojowych,

Proinnowacyjny charakter PROW na rzecz biogospodarki oś 1 (gospodarcza): poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego oś 2 (środowiskowa): poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich oś 3 ( społeczna): poprawa jakości życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej

Konkluzja Realizacja programu „Biogospodarka” przyczyni się do: wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej, aktywizacji i wzrostu przedsiębiorczości, poprawy stanu i ochrony środowiska, poprawy jakości życia.

Wsparcie badań, rozwoju i innowacji w ramach WPR WPR 2014-2020 - plan 386,9 mld € I filar WPR 281,8 mld € II filar WPR 89,9 mld € Wg J. Plewy - DG Agri -Konferencja naukowa – Bruksela 20.09 2011 r. Program szczegółowy Bezpieczeństwo żywności - 2,2 mld €; Europejski Fundusz Globalizacji - 2,4 mld €; Rezerwa kryzysowa – 3,5 mld €; Wsparcie najsłabszych – 2,5 mld € Badania i rozwój ( R&D) – 4,5 mld € Lata 2007-2013 w 7 PR - 1.935 mld €

Podsumowanie W wyniku realizacji programu „Biogospodarka” obejmującego praktycznie każdą dziedzinę funkcjonowania państwa: nastąpi dynamiczny rozwój społeczno – gospodarczy, co przyczyni się do wzrostu dobrobytu i awansu cywilizacyjnego Polski, zwiększy się ilość nowych miejsc pracy, nastąpi redukcja wielu dotkliwych kwestii społecznych i środowiskowych, wzrośnie znaczenie Polski na arenie międzynarodowej, zarówno w sferze gospodarczej jak i politycznej.

Wnioski Najważniejszymi zagadnieniami w realizacji Narodowego Programu „Biogospodarka 2020” będzie: 1. Określenie priorytetów i projektów programów badawczych zgodnych z celami polityki państwa . 2. Uwzględnienie priorytetów Narodowego Programu „Biogospodarka 2020” w strategicznych programach badań naukowych i prac rozwojowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju 3. Opracowanie systemu efektywnej koordynacji zapleczem naukowo - badawczym i badaniami w wyznaczonych obszarach badawczych.

Wnioski Najważniejszymi zagadnieniami w realizacji Narodowego Programu „Biogospodarka 2020” będzie: (c.d.) 4. Opracowanie propozycji zmian ustawodawczych obejmujących problematykę nauki, innowacji, transferu wiedzy, rozwiązań finansowych i fiskalnych umożliwiających skuteczną realizację wyznaczonych celów. 5. Opracowanie mechanizmów efektywnego nadzoru realizacji programu i dyscyplinowania działalności współrealizatorów założonych celów. Faktyczna i efektywna współpraca struktur administracji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz innych resortów.

Dziękujemy za uwagę Eugeniusz. Chylek@minrol. gov. pl Monika Dziękujemy za uwagę Eugeniusz.Chylek@minrol.gov.pl Monika.Rzepecka@mnisw.gov.pl