WYNIKI BADAŃ JAKO PRODUKT RYNKOWY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
BIZNESPLAN SPIN OFF/OUT DLA KOGO???.
Transakcje kompensacyjne
zarządzanie produkcją
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Andrzej H Jasiński Zakład Innowacji i Logistyki Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski Bariery innowacji i transferu technologii w Polsce Referat na.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Inwestycje i projekty inwestycyjne (menedżer projektu)
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Rynek usług medycznych
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
opis projektu jednym zdaniem
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Uniwersytet Medyczny im
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Polska w Programach Ramowych UE
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ZASADY USTALANIA CEN.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
PROJEKT X OPISAĆ PROJEKT J EDNYM Z DANIEM Fundusz StartMoney.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
PREZENTACJA OFERTY W ZAKRESIE BADAŃ ZWIĄZANYCH Z INTELIGENTNYMI SPECJALIZACJAMI REGIONU Uniwersytet Medyczny w Poznaniu.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
E-turystyka w sektorze publicznym
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Model „pięciu sił” M.Portera
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Zapis prezentacji:

WYNIKI BADAŃ JAKO PRODUKT RYNKOWY Prof. dr hab. Andrzej Piotr Wiatrak Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego i Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

Plan wystąpienia: Wstęp; Produktowe ujęcie wyników badań naukowych; Modele procesu prowadzenia badań naukowych; Etyka w wyborze badań naukowych i ich wprowadzaniu do praktyki; Podsumowanie.

1. Wstęp: Rola wyników badań w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz w zaspokajaniu potrzeb społeczeństwa. W Polsce brakuje środków na badania, które coraz w mniejszym stopniu są finansowane przez budżet państwa, a nie w pełni uczestniczą w ich wspieraniu organizacje gospodarcze. Sposób prowadzenia badań oraz ich efektywność i rentowność w gospodarce rynkowej, jako podstawa uzyskiwania środków na dalsze ich prowadzenie. Marketingowe przygotowanie sprzedaży wyników badań, ujmowanych jako produkt.

2. Produktowe ujęcie wyników badań naukowych: Na ofertę sprzedaży wyników badań i dóbr z nimi związanych składają się różne elementy, które łącznie tworzą tzw. pakiet badawczo-innowacyjny, składający się z: rdzenia produktu, produktu rzeczywistego, produktu poszerzonego. Rdzeń produktu określają główne korzyści, które są celem zakupu wyników badań i zaspokojenia potrzeb nabywców, np. ■ zwiększenie rozmiarów wytwarzanej produkcji, ■ polepszenie parametrów użytkowo-zdrowotnych wytwarzanych produktów, ■ polepszenie stanu zdrowia i poprawa zdrowotności, ■ poprawa produktywności wytwarzanej produkcji, ■ ochrona środowiska i krajobrazu itp.

CZĘŚĆI SKŁADOWE WYNIKÓW BADAŃ JAKO PRODUKTU Otoczenie produktu Rdzeń produktu – wyniki badań dostęp-ność- cena Produkt poszerzony porady pokazy Produkt rzeczywisty doradz-two publi-kacje więzi bazy danych projekty perso- nel szko-lenia techno-logie współ- praca licencje patenty procesy komuni-kacja usługi dokumentacja wyko-nastwo obsłu-ga posprzedażowy serwis pozycja i marka uczelni (instytutu)

3. Modele procesu prowadzenia badań naukowych: Modele podażowe – wyniki badań są następstwem stanu wiedzy i skłonności badaczy do szukania zmian, jak i przygotowanego warsztatu badawczego i infrastruktury badań. Osiągnięcia te pojawiają się jako efekt prowadzo-nych badań, które mogą być sprzedane jeśli znajdą nabywców. Przebieg procesu badań naukowych w modelu podażowym: Prace rozwo-jowe i wdrożeniowe Badania podsta-wowe Badania stoso-wane Mar-keting Sprze-daż

Przebieg procesu badań naukowych w modelu popytowym: B. Modele popytowe – w którym proces badawczy jest uruchamiany przez popyt na wyniki badań. Odbiorca ma postawę czynną, zgłaszając zapotrze-bowanie i oczekując zaspokojenia jego potrzeb. Podstawą funkcjonowania placówki naukowo-badawczej są badania nastawione na sprzedaż i zysk. Przebieg procesu badań naukowych w modelu popytowym: Potrzeby rynkowe Badania i prace rozwojowe Prace wdroże-niowe Sprzedaż

C. Przebieg procesu badań naukowych w modelu popytowo-podażowym: Nowe potrzeby Potrzeby społeczno-rynkowe Nowy pomysł Badania i prace rozwo-jowe Prace wdroże-niowe Marke-ting Rynek Nowe możliwo-ści ba-dawcze Stan badań, wiedzy i technologii

4. Etyka w wyborze badań naukowych i ich wprowadzaniu do praktyki Traktowanie wyników badań jako produktu rynko-wego może powodować zagrożenia zaprzestania prowadzenia tych badań, które nie są przedmiotem transakcji sprzedaży. Placówki naukowo-badawcze nakierowane tylko na odbiorców nie widzą potrzeby rozwijania innych badań. Nastawienie rynkowe badań zawęża zakres prowa-dzonych badań. Przyjęcie podażowej koncepcji badań przy wspiera-niu publicznym może powodować małe zaintereso-wanie zastosowaniem ich wyników w praktyce. Brak motywacji do rozwijania badań może wynikać z niedostatecznych środków na ich prowadzenie, bez poszukiwania nowych źródeł ich finansowania i sprzedaży wyników itp.

5. Podsumowanie: Podstawą prowadzenia badań naukowych powinno być planowanie oparte o zasady: kompleksowości, interdyscyplinarności, długofalowości, spójności, systematyczności oraz zgodności z potrzebami i praktyką. Punktem wyjścia stosowania wymienionych zasad powinna być polityka naukowa, wraz z określe-niem kierunków i sposobów wspierania badań. Wybór taki jest możliwy poprzez oparcie się na modelu popytowo-podażowym procesu badań naukowych. W badaniach – uwzględniając ograniczoność środków – należy określić hierarchię wydatków i kompleksowość wspierania określonych dziedzin, stosując zasadę mocnego uderzenia (koncentracji środków na określony kierunek, a nie rozproszenia) i stopniowego jej przenoszenia na nowe kierunki.

Dziękuję za uwagę...