INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IDEA WARSZTATÓW LOKALNEGO OŻYWIENIA GOSPODARCZEGO 4 etapy.
Advertisements

Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Arkadiusz Wojciechowski
dr Krzysztof B. Matusiak
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Poznań, r. Oddział Terenowy Stowarzyszenia „Wolna Przedsiębiorczość” Płock, ul. Nowy Rynek 3 tel. 24/ ;
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Paczków dnia r..
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA Dawidowski Jan Bronisław Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Plan prezentacji Infrastruktura jako czynnik determinujący wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich i rolnictwa Aktualny stan infrastruktury wsi polskiej i polskiego rolnictwa na tle państw starej Unii Europejskiej (UE-15) Szanse rozwojowe Czynniki determinujące skuteczność i efektywność rozwiązywania problemów modernizacji polskiej wsi Bariery rozwoju Najpilniejsze zadania Wniosek końcowy

Infrastruktura jako czynnik determinujący wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich i rolnictwa „zespół urządzeń i instytucji, wspomagających działalność wytwórczą zespołów ludzkich, lub ułatwiających rodzinom i społecznościom lokalnym ich bytowanie oraz rozwój intelektualny, oświatowy i kulturowy”

Infrastruktura wspiera wielofunkcyjny i zrównoważony rozwój obszarów wiejskich i rolnictwa poprzez: uzyskiwanie lepszych od dotychczasowych efektów w rolnictwie i ochronie środowiska, rozwijanie różnorodnych pozarolniczych form działalności gospodarczej wzrost jakości i poziomu życia mieszkańców obszarów wiejskich wzrost osadnictwa na terenach wiejskich

Aktualny stan infrastruktury wsi polskiej i polskiego rolnictwa na tle państw starej Unii Europejskiej (UE-15) Znaczące zaniedbania i opóźnienia

Obszary zacofania infrastrukturalnego systemy zaopatrzenia wsi w wodę i oczyszczania ścieków; „mała energetyka”; systemy infrastrukturalne spełniające warunki współzależności (cross-compliance); wyposażenie techniczno-infrastrukturalne gospodarstw rolnych usługi na rzecz rolnictwa w zakresie mechanizacji prac polowych;

Obszary zacofania infrastrukturalnego c.d. rynek zaopatrzenia, zbytu i przetwórstwa płodów rolnych; systemy doradztwa; system dróg wewnętrznych i zewnętrznych; rozdrobnienie gruntów; gospodarka rolniczymi zasobami wodnymi infrastruktura telekomunikacyjna

Szanse rozwojowe wsparcie wielofunkcyjnego i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich z funduszy UE podniesienie poziomu intelektualnego oświatowego i kulturowego mieszkańców obszarów wiejskich wzrost aktywności i zaangażowania lokalnych społeczności

Czynniki determinujące skuteczność i efektywność rozwiązywania problemów modernizacji polskiej wsi polityka państwa; zmiany w programie WPR; tempo wzrostu gospodarczego; oddziaływanie globalizacji gospodarki światowej na dochodowość rolnictwa; bieżąca identyfikacja priorytetów i celów w rozwoju obszarów wiejskich i odpowiednie dopasowanie do nich środków pomocowych pochodzących z różnych źródeł;

Czynniki determinujące skuteczność i efektywność rozwiązywania problemów modernizacji polskiej wsi c.d. uzyskanie konsensusu politycznego przy rozdziale środków przeznaczonych na rozwój obszarów wiejskich; zaangażowanie władz państwowych, samorządowych oraz współpraca wszystkich innych zainteresowanych stron, przede wszystkim społeczności lokalnej, w celu jak najlepszego wykorzystania dostępnych środków pomocowych; działalność edukacyjna; zagospodarowanie nadwyżek siły roboczej.

Bariery rozwoju: inercja polskiej wsi (marazm, brak pomysłu na rozwój), zacofanie kulturowe (podtrzymywanie i kultywowanie tradycjonalizmu mentalno-cywilizacyjnego), zacofana struktura agrarna i społeczna mała produktywność rolnictwa (poniżej 5 % PKB) bariery legislacyjne, utrudniające inwestowanie, zwłaszcza w obszarach energetyki odnawialnej i gospodarki wodnej;

Bariery rozwoju: c.d. bariery finansowe - brak środków na udział własny; brak planów zagospodarowania przestrzennego; brak planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe; konflikty interesów stron zainteresowanych - społecznych, politycznych i biznesowych (w skali krajowej, regionalnej i lokalnej), skomplikowane procedury aplikacyjne, przetargowe i odwoławcze.

Najpilniejsze zadania eliminacja istniejących barier rozwojowych opracowanie lokalnych i regionalnych strategii modernizacji i rozwoju obszarów wiejskich szkolenia liderów aktywizujących lokalne społeczności

Wniosek końcowy Aby wyrwać się z aktualnego zacofania w rozwoju infrastruktury wiejskiej niezbędne jest zwiększenie zaangażowania i wysiłku państwa, zwłaszcza w zakresie: ustalania i bieżącej aktualizacji priorytetów działań i alokacji środków, tworzenie narzędzi wspierających inwestowanie środków publicznych i niepublicznych, usprawnianie procedur aplikowania beneficjentów o środki finansowe, eliminowanie barier legislacyjnych i społecznych.