STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Niepołomice, 23-25 stycznia 2008 r.
Strategia rozwoju transportu w Małopolsce PLAN PREZENTACJI: Cele szczegółowe średniookresowe, Cele szczegółowe długookresowe, Zadania dla poszczególnych podsystemów, Instrumenty wdrażania celów i zadań strategii.
Cele szczegółowe średniookresowe: Zbudowanie sprawnego systemu zarządzania, opartego na podniesieniu świadomości użytkowników oraz rozwiniętej współpracy różnych jednostek; Usunięcie najważniejszych zaniedbań w infrastrukturze, Zatrzymanie tendencji do marginalizacji transportu zbiorowego,
Cele szczegółowe średniookresowe: Skoordynowanie rozwoju transportu pozamiejskiego i aglomeracyjnego,
Inwestycje drogowe w Małopolsce
Cele szczegółowe średniookresowe: Wykorzystanie szans zbudowania postaw do rozwoju ruchu lotniczego.
Cele szczegółowe długookresowe: Usunięcie wąskich gardeł w sieci kolejowej i drogowej dla ich harmonijnego rozwoju, Wyrównanie parametrów dostępności poszczególnych subregionów, Radykalna poprawa bezpieczeństwa ruchu, Wzrost znaczenia transportu zbiorowego, szczególnie w dostępie do najważniejszych aglomeracji miejskich i obszarów chronionych, Minimalizacja uciążliwości transportu dla otoczenia naturalnego i przyrodniczego, w tym: zmniejszenie hałasu i spalin,
Cele szczegółowe długookresowe: Rozwój ruchu lotniczego w oparciu o międzynarodowy port lotniczy w Balicach i system portów lokalnych,
Lotniska w Województwie Małopolskim
Cele szczegółowe długookresowe: powiązanie regionalnych systemów transportowych z układem komunikacyjnym południowo – wschodniej Polski oraz środkowej Europy.
Zadania dla poszczególnych podsystemów: Zdecydowana poprawa stanu drogownictwa (bezpieczeństwo ruchu, płynność ruchu, usunięcie wąskich gardeł), Odbudowanie znaczenia oraz rozwoju systemu kolejowego, szczególnie w dojazdach do największych aglomeracji oraz do obszarów chronionych,
Linie kolejowe w Małopolsce
Inwestycje kolejowe i korytarze transportowe w Małopolsce
Zadania dla poszczególnych podsystemów: Poprawa transportu w obrębie aglomeracji miejskich, oparta na racjonalnej polityce wobec systemu transportu zbiorowego, parkowania oraz sterowania i organizacji ruchu, Dostosowanie zasad obsługi transportowej obszarów wrażliwych (rejony turystyczne, parki narodowe i rezerwaty) do funkcji ochronnych i turystycznych, Wykorzystanie naturalnych walorów Wisły dla transportu wodnego.
Zadania dla poszczególnych podsystemów: Osiągnięcie europejskiego poziomu w obsłudze lotniczej, Wykorzystanie naturalnych walorów Wisły dla transportu wodnego.
Instrumenty wdrażania celów i zadań strategii Instrumenty wdrażania celów i zadań strategii dzielimy na następujące grupy: prawne – uporządkowanie kompetencji i zadań poszczególnych organów administracji publicznej, skoordynowanie ich działalności, organizacyjne – zawarcie stosownych porozumień i utworzenie ew. związków i porozumień samorządowych dla uzyskania efektu synergii w działaniu różnych zainteresowanych podmiotów, poszerzenie katalogu partnerstwa publiczno – prywatnego, finansowe – długookresowe planowanie finansowe, zaangażowanie kapitału prywatnego, racjonalna polityka zadłużenia i wprowadzenie innych elementów aktywnego finansowania kapitałowego,
Instrumenty wdrażania celów i zadań strategii współpraca międzynarodowa – wykorzystanie instrumentów członkostwa w Unii Europejskiej, współpraca z administracją rządową dla skoordynowania działań i uzyskiwania efektu synergii - pozyskiwanie wsparcia dla szczególnie ważnych przedsięwzięć, poszerzenie społecznej bazy podejmowania decyzji – stworzenie systemu konsultacji i uzgodnień subregionalnych i lokalnych, szczególnie dla obszarów wrażliwych.
Dziękuję za uwagę