22 MODELE OSIĄGANIA ZYSKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Spotkanie prasowe, Warszawa, 24 kwietnia 2012r.
Advertisements

Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Analiza progu rentowności
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Przedsiębiorcy i rozwój
zarządzanie produkcją
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU WIELKOPOLSKICH MŚP dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Piła, 30 października 2012 Prezentacja.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Rynki konkurencji niedoskonałej
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
1.
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
opis projektu jednym zdaniem
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Kluczowe czynniki sukcesu
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Strategia przedsiębiorstwa
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Segmenty operacyjne MSSF 8.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
STRATEGIE LOGISTYCZNE
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Firmy globalne.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Model „pięciu sił” M.Portera
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

22 MODELE OSIĄGANIA ZYSKU Katedra Marketingu Usług WZiEU 22 MODELE OSIĄGANIA ZYSKU ( wg A.J. Slywotzky, D.J.Morrison, B. Andelman)

1. Zysk z rozwiązań dla klienta Zainwestuj w poznanie klienta Opracuj rozwiązanie Rozwijaj wzajemne stosunki To może prowadzić do strat w początkowym okresie nawiązywania tych stosunków i do znacznych zysków w ciągu dalszego ich trwania.

Zysk z rozwiązań dla klienta Czas

2. Zysk z piramidy wyrobów Sprostanie preferencjom klientów pod względem stylizacji, kolorów, cen itp. Bazą są wyroby o niskiej cenie, wytwarzane masowo Na szczycie są wyroby o wysokiej cenie, produkowane w niewielkich ilościach Większość zysków osiąga się u szczytu piramidy Baza odgrywa rolę strategiczną. Jest to tzw. „ściana przeciwpożarowa”

Zysk z piramidy wyrobów Cena Obroty

3. Zysk wieloelementowy W systemie jest wiele elementów, ale kilka z nich przynosi nieproporcjonalnie dużą część zysku. Modele wieloelementowe mają zastosowanie w takich sektorach jak: -napoje chłodzące(zysk z restauracji i sprzedaży z automatów), -hotele(zysk z obsługi narad korporacji), -usługi transportowe( przewozy kwalifikowane lub „biznes klass”)

Zysk wieloelementowy Działalność podstawowa Inne elementy

4. Zysk z łącznicy Niektóre rynki charakteryzuje komunikowanie się licznych sprzedawców z licznymi nabywcami, przy czym obie strony ponoszą koszty. W wielu przypadkach stwarza to okazją do utworzenia pośrednika o wysokiej wartości, który skupia te ścieżki komunikacyjne w jednym punkcie i kanale przez zbudowanie „łącznicy”. Zmniejsza on koszty dostawców i nabywców. Ważnym elementem tego modelu jest fakt, że samoczynnie się rozbudowuje.

Zysk z łącznicy Nabywcy Sprzedawcy

5. Zysk zależny od czasu Często przewaga wynikająca z tego, że się jest pierwszym, pozwala nowatorowi uzyskać dodatkowe zyski, zanim naśladowcy spowodują erozję marż. Model zysku zależnego od czasu służy do wykorzystania tego zjawiska. W tym modelu zysk wynika z wyjątkowości.Można uzyskać wyższą cenę, ale jedynie do chwili, kiedy naśladownictwo doprowadzi do jej erozji (ale miej produkty wyjątkowe).

Zysk zależny od czasu USD/jednostka Koszt Cena Czas

6. Zysk z superprodukcji W niektórych sektorach kluczowa działalność gospodarcza składa się z indywidualnych przedsięwzięć. W tych sektorach koszt poszczególnych przedsięwzięć może różnić się pięciokrotnie, a przychody pięćdziesięciokrotnie.Np.koszt opracowania nowego leku wynosi od 50-300 mln USD, a skumulowane przychody wynosza od 500 mln USD do 15 mld USD. Cały zysk osiąga się z superdpodukcji, gdzie przychody są wyższe od poniesionych kosztów.

Zysk z superprodukcji USD/przedsięwzięcie Przychody Koszt Rodzaj przedsięwzięcia

7. Model mnożnika zysków Polega na szerokim wykorzystaniu utrwalanych już w świadomości nabywców wyrobów, znaków firmowych, postaci czy usług. Cechy modelu mnożnika zysków: - stosowanie go ma sens tylko w przypadku firm dysponujących mocnymi i znanymi markami inwestowanie dużych sum w budowę marki przynosi korzyści w postaci zysków z jej eksploatacji konieczność sprawowania kontroli nad sposobem wykorzystania znaku firmowego, wyrobu, nazwy itp..

Przykład Działalność wytwórni filmowych, czerpiących zyski nie tylko z projekcji filmów, lecz również ze sprzedaży związanych z nimi gadżetów, pamiątek, ubrań(np. Kubuś Puchatek, Myszka Miki, Pokemon) są umieszczone na koszulkach, akcesoriach dla dzieci, artykułach papierniczych. Sprzedaje się kasety z przygodami tych postaci, a nawet tworzy parki rozrywki, tak jak to zrobił Disney.

8. Model „zysk przedsiębiorcy” Model zysku przedsiębiorcy zakłada: -organizowanie firmy w małe centra zysku, - większą swobodę działania oddziałów firmy, - usamodzielnienie się jej filii. Pozwala pozostać blisko klienta i maksymalizować odpowiedzialność oddziałów za zyski oraz ceny akcji( np.. Firma Termo Electron, Softbank)

Przykład Do przedsiębiorstw generujących zysk przedsiębiorcy zaliczają się producenci kopiarek, drukarek, żyletek, dźwigów itp..

9. Model „Zysk ze specjalizacji” Regułą jest, że firmy wyspecjalizowane osiągają kilkakrotnie większe zyski niż firmy ogólne, czyli takie, które prowadzą kilka działalności, produkują różne wyroby. Przewaga firm specjalizujących się, to m.in.: -niższe koszty, -wyższa jakość, -lepsza reputacja ( prestiż), -krótszy cykl sprzedaży, -wyższe ceny sprzedaży. Firmy ogólne Firmy wyspecjalizowane

Przykład Firma Daewoo produkuje samochody, sprzęt RTV, AGD, ale w żadnej z tych dziedzin nie należy do czołówki producentów. W produkcji sprzętu RTV nie dorównuje takim formom, jak SONY., PHILIPS, Panasonic, a w produkcji sprzętu AGD firmom Whirlpool, Zanussi, Indesit.

10. Zysk z istniejącej bazy użytkowników Stworzenie dużej bazy użytkowników, która umożliwi dalsze atrakcyjne przychody Początkowo zyski lub obroty są małe Ogromna atrakcyjność marż przy sprzedaży produktów będących kontynuacją Materiały Eksploatacyjne/ Produkt będący kontynuacją Sprzęt/produkt podstawowy

11. Zysk ze standardu de facto Przedsiębiorstwo dysponujące standardem de facto wykazuje rosnący stosunek dochodu na jednostkę do skali produkcji Im więcej użytkowników, tym siec staje się cenniejsza Narastające przychody w miarę wzrostu wartości systemu- jako efekt Marże firm, które przegrały walkę o ustanowienie standardu z czasem maleją Udział w rynku

Zadanie modelu Model pozwala zmobilizować menedżerów samodzielnej jednostki, ponieważ stają się oni właścicielami jej akcji. Zatem uzyskanie przez nich dobrych wyników finansowych zwiększy ich wynagrodzenie.

Przykład Przykładami są Microsoft, Oracle i system American Airlines

12. Zysk z marki Wykreowanie u potencjalnych klientów świadomości marki, jej uznania, zaufania do niej i wiarygodności Duże nakłady inwestycyjne Doświadczenie klientów odnośnie danej usługi lub wyrobu Cena wyższa niż przeciętna jest wyznacznikiem rentowności właściciela Cena rynkowa Cena markowa

13. Zysk z produktu specjalistycznego Gdy firma wprowadza nowy produkt, korzysta z jego wyższej ceny. Producenci produktu specjalistycznego uzyskują większą część zysków do czasu, kiedy konkurenci nie wprowadzą własnego. Do sektorów cechujących się produktami specjalistycznymi zalicza się przemysł farmaceutyczny i przemysł specjalistycznych wyrobów chemicznych. Cykl życia produktów może wynosić od 8-15 lat. Z czasem rentowność produktów specjalistycznych maleje w związku z wygaśnięciem patentów, konkurencją itd.

Zysk z produktu specjalistycznego Dochód 100% S S C C 5 lat temu Dzisiaj S-produkt specjalistyczny C-produkt masowy

14. Zysk z przywództwa na skalę lokalną Z przeglądu struktury kosztów wielu firm wynika, że przeważająca większość elementów tej struktury ma charakter lokalny. Lokalne przywództwo jest zjawiskiem korzystnym dla firm, prowadzi do obniżenia kosztów zaopatrzenia, logistyki i komunikacji m.in. w postaci reklamy. Firmy które starają się działać ogólnokrajowo często nie zdają sobie sprawy z dużego znaczenia rynku lokalnego i zaniedbują go, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia udziału w tym rynku i do osłabienia finansowego firmy.

Firmy powinny dążyć do przywództwa w skali lokalnej, obierając sobie za cel absolutną dominację. Następnie powinny stopniowo rozszerzać swoją działalność na kolejne okręgi. Taki sposób postępowania pozwala na osiągnięcie kilku punktów przewagi w marżach nad konkurentami, zarówno pobliskimi, jak i odległymi. Przykłady działalności: Zakłady domowej opieki zdrowotnej, Sklepy spożywcze i inne gałęzie handlu detalicznego, Mikrobusowe linie pasażerskie.

15. Zysk ze skali transakcji Podstawą działalności niektórych sektorów są transakcje. Przy zwiększaniu rozmiarów transakcji koszt jej realizacji rośnie wolniej niż wielkość przychodów. Dwa jednakowe udziały w rynku, z których jeden obejmuje sto małych transakcji, a drugi pięć lub sześć dużych, nie zapewnią jednakowych poziomów rentowności. Drugi będzie prawdopodobnie bardziej rentowny niż pierwszy.

Zysk ze skali transakcji USD/jednostka W megatransakcjach marże mogą sięgać nawet 90 %, dlatego firmy powinny zabiegać i dbać o klientów z którymi mogą zawrzeć jak największe umowy. przychody koszt Wielkość transakcji Przykłady działalności: Bankowość inwestycyjna, Obrót nieruchomościami, Kredyty komercyjne, Długodystansowe przewozy towarowe i pasażerskie.

16. Zysk z pozycji w łańcuchu wartości Przykłady produktów Ogniwa generujące duży zysk Ogniwa o mniejszym zysku Komputery osobiste mikroprocesory i oprogramo-wanie montaż Chemikalia produkcja dystrybucja Towary powszech-nego użytku Usługi przewozo-we Usługi biznesowe Przewozy regionalne W wielu sektorach zysk skupia się tylko w niektórych ogniwach łańcucha wartości. Przykładowy łańcuch wartości

17. Zysk cykliczny Wiele sektorów cechuje się zdecydowanie cyklicznością:chemikalia,stal,urządzenia przemysłowe.Rentowność firmy jest funkcją tego cyklu. Model cyklicznego zysku można optymalizować po stronie przychodów.Np. gdy rośnie wykorzystanie mocy produkcyjnych, inicjuje się podwyżki cen;kiedy ich wykorzystanie spada, opóźnia się wprowadzanie obniżek. Poziomy zysku zależą od fazy cyklu życia produktu, ale działania kierownictwa firmy mogą stworzyć przewagę kosztową lub cenową, która wywrze wpływ na ogólną rentowność firmy.

Zysk cykliczny USD/jednostka Cena Koszt Wykorzystanie mocy produkcyjnych

18. Zysk posprzedażny W niektórych sektorach, takich jak linie lotnicze,zysk pochodzi nie ze sprzedaży wyrobu lub usługi,lecz z posprzedażnego kredytowania lub obsługi produktu. Chociaż model zysku posprzedażnego jest podobny do modelu zysku z istniejącej bazy klientów,różni się od niego zasadniczo,gdyż firma nie mająca takiej bazy może stosować model posprzedażny.

Produkt posprzedażny Produkt podstawowy Produkty/usługi będące kontynuacją

19. Zysk z nowych wyrobów Zysk z nowych wyrobów jest funkcją ich nowości i wzrostu sprzedaży.Wprowadza się na rynek nowe wyroby o wysokich marżach,a ich sprzedaż szybko rośnie.W miarę wchodzenia wyrobu w fazę dojrzewania zysk maleje. Przemysły,w których ma zastosowanie model zysku z nowych produktów: komputerowy, samochodowy,urządzeń przemysłowych, kopiarek, oprzyrządowania.W tych dziedzinach cykl życia produktu wynosi od 3-7 lat. Kluczem do wygranej jest przygotowanie się do zmian inwestycyjnych, żeby uzyskać przywództwo w produkcie następnej generacji, tym który najściślej odpowiada najważniejszym w danej chwili priorytetom klienta.

Zysk z nowych wyrobów Zysk Czas

20. Zysk ze względnego udziału w rynku Względny udział w rynku oznacza udział danej firmy w rynku w porównaniu z jej konkurentami. Niższe koszty są wynikiem: doświadczenia produkcyjnego, korzystanie z masowego zaopatrzenia, spadek kosztów reklamy i kosztów stałych ze względu na wyższy obrót. Klasycznym przykładem firmy opierającej się na tej zasadzie jest PZU S.A. Jest ona liderem na rynku, posiada ok. 50% udziału w rynku i dzięki temu utwierdza swoją pozycję w grupie strategicznej konsekwentnie zmniejszając koszty działalności.

21. Zysk z krzywej doświadczenia Metoda ta polega na równomiernym spadku kosztów na jedną transakcję w miarę nabierania przez firmę doświadczenia w sprzedaży danego wyrobu lub usługi. Spadek tych kosztów spowodowany jest: - lepszą znajomością rynku, - lepszą znajomością segmentu Klientów, -wyższym poziomem przewidywania zmian w branży, - lepszymi warunkami wynikającymi z umów długoterminowych, -wyciągnięciem wniosków z poprzednich działań z tej dziedziny.

21. Zysk z krzywej doświadczenia Koszt/jednostka Skumulowane doświadczenie

22. Zysk z modelu niskich kosztów działalności Model ten jest konkurencją dla firm opartych na skumulowanym doświadczeniu. Niskie koszty osiąga się dzięki lepszemu dostępowi do surowców, do materiałów, lepszej współpracy z dostawcami oraz dzięki orientacji na produkty standardowe. Ten model wymaga odejścia od indywidualizacji, która spowoduje wzrost kosztów.

Zwycięstwo nad firmami ze skumulowanym doświadczeniem jest możliwe Zwycięstwo nad firmami ze skumulowanym doświadczeniem jest możliwe. Świadczą o tym przykłady 3 firm: 1. Nucor (hutnictwo stali) – model minihuty przebił zintegrowaną hutę, 2. Southwest Air (przewozy lotnicze) – model bezpośrednich przewozów z miejscowości początkowej do docelowej przebił model przewozów między gł. lotniskami z przesiadkami do lotnisk satelitarnych, 3. Dell (komputery)- bezpośredni marketing przebił handlowców w terenie i wielopoziomowe kanały dystrybucji).