Opracowała mgr Maria Różańska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Dyskalkulia rozwojowa
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Praca z uczniem dyslektycznym na lekcjach matematyki
Dysleksja Hanna Mazela.
trudności w uczeniu się matematyki Hanna Mazela
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Wyrażenia algebraiczne
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
Objawy DYSLEKSJI.
Opracowała mgr Kinga Matelska
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
WYNIKI PRÓBNEGO SPRAWDZIANU W KLASACH VI 27 LISTOPADA 2012R. ILOŚĆ UCZNIÓW W KLASACH VI126 ILOŚĆ UCZNIÓW PISZĄCYCH PRÓBNY SPRAWDZIAN124.
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
Dysleksja.
DYSKALKULIA.
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Matematyka i system dwójkowy
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Metody przygotowujące do nauki matematyki
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Kalendarz 2020.
Działania na ułamkach dziesiętnych
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce
DYSLEKSJA.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
to trudności w nauce czytania i pisania
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Opracowała mgr Maria Różańska Dysleksja Dyskalkulia Katalog typowych błędów dyslektycznych istotnych w przedmiotach mat- przyr. Opracowała mgr Maria Różańska

W nauczaniu szkolnym bardzo często mówi się o dysleksji, dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii jako o rodzajach trudności w uczeniu się.

Dysleksja (rozwojowa ): trudności w czytaniu, często powiązane z trudnościami w pisaniu wróć

Dysortografia: trudności w opanowaniu poprawnej pisowni ( wszelkiego rodzaju odstępstwa od poprawnego zapisu, nie tylko o błędy ortograficzne) wróć

Dysgrafia: pseudodysleksja i hiperdysleksja trudności w opanowaniu kaligrafii -niski poziom graficzny pisma, tzw. brzydkie, -niekaligraficzne pismo wróć

Psudodysleksja: to trudności nie ograniczające się tylko do czytania i pisania, nie mają specyficznych symptomów ale - zaniedbaniem środowiskowym, - błędami dydaktycznymi szkoły, - brakiem motywacji do nauki przebywaniem w obcojęzycznym otoczeniu itd. wróć

Hiperdysleksja: to trudności w czytaniu ze zrozumieniem. Technika czytania jest dobra na poziomie elementarnego czytania, dokodowania zapisu, ale treść tekstu nie jest zrozumiała dla czytającego. Przykładem może być sytuacja, w której poprawnie odczytujemy szereg wyrazów angielskich nie rozumiejąc ich znaczenia, co powoduje, że nie rozumiemy sensu zdań i całego tekstu. wróć

Dyskalkulia – przyczyna trudności w uczeniu się matematyki. wróć

Dyskalkulia rozwojowa są to różnorakie zaburzenia uczenia się matematyki, trudności w: - liczeniu, - rozpoznawaniu liczb, - operowaniu liczbami. Dyskalkulia rozwojowa to strukturalne zaburzenie zdolności matematycznych o podłożu - wrodzonym - bądź genetycznym co opóźnia dojrzewanie zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem.

Dyskalkulia objawia się: brakiem zdolności do rozróżniania cyfr, symboli, układania cyfr w odpowiednim porządku - opanowanie tabliczki mnożenia.

Uczeń z dyskalkulią selekcją informacji, pomija detale (elementy) w rysunkach figur, błędnie lokalizuje figury, ma problem z przezwyciężeniem wykorzystania metod ułatwiających liczenie, ma obniżoną sprawność pamięci sekwencyjnej - nie zapamiętuje ciągów cyfr (dni tygodnia, dat itp.),. może mieć duże trudności z selekcją informacji, doborem odpowiedniej informacji matematycznej rozumowaniem - schematów graficznych, - symboli, - pojęć, wyobrażaniem sobie treści zadań, odczytywaniem(zapisywaniem) znaków arytmetycznych, wykonaniem rysunków, umieszczeniu na rysunkach znaków, napisów.

Rodzaje dyskalkulii: Akalkulia - absolutna niezdolność do myślenia matematycznego; Oligokalkulia - zmniejszenie wszystkich zdolności matematycznych w sposób dość harmonijny; Parakalkulia - zaburzeniami myślenia matematycznego osób u których stwierdzono chorobę psychiczną; Akalkulia wtórna są to zaburzenia zdolności myślenia matematycznego związane z otępieniem (otępienie to spowodowane może być zażywaniem narkotyków, wdychaniem klejów co prowadzi do uszkodzeń mózgu). Pseudokalkulia - zaburzenia zdolności myślenia matematycznego spowodowane - nerwicą, - zmęczeniem, - przebytymi chorobami; Kalkulostenia - trudności w myśleniu matematycznym uwarunkowane społecznie, przede wszystkim wywodzą się z niewłaściwej motywacji.  

Katalog typowych błędów dyslektycznych istotnych w przedmiotach mat- przyr. 1. Nieczytelne pismo. 2. Błędy ortograficzne. 3. Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter. 4. Niekończenie wyrazów, łączenie wyrazów. 5. Lustrzane zapisywanie liter, gubienie liter, przestawianie liter, sylab. 6. Mylenie liter np. o-a, p-b, p-g, u-n, m-w itp. 7. Pomijanie drobnych elementów graficznych np. ogonków przy ą i ę. 8. Zapis fonetyczny. dalej

9. Lustrzane zapisywanie cyfr, zamiana ich kolejności np. 69- 96. 10.Błędne zapisywanie symboli i znaków graficznych np.% , 0C, <, >. 11.Mylenie indeksów górnych i dolnych, np. x2, H20. 12.Błędy w przepisywaniu (dane z zadania, wzory chem., liczby, symbole itp.). 1 13.Trudności w odczytywaniu i przepisywaniu liczb z dużą ilością zer, zwłaszcza w środku. 14.Trudności w zapisie liczb wielocyfrowych. 15.Problemy z przecinkiem w ułamkach dziesiętnych. 16.Problemy w zapisywaniu i odczytywaniu liczb mianowanych. 17.Błędy w zapisie działań pisemnych. 18.Problemy z przekształcaniem wzorów. dalej

19.Brak logicznego zapisu operacji matematycznych. 20.Pomijanie niektórych zapisów (obliczenia pamięciowe). 21.Uproszczony zapis równania i przekształcanie go w pamięci. 22. Problemy z nazywaniem kierunku i zwrotu. 23. Mylenie kształtów figur geometrycznych. 24.Zamiana kierunków na rysunkach geometrycznych. 25.Niewłaściwe proporcje elementów rysunków i schematów. 26.Trudności w tworzeniu wykresów. 27.Trudności w odczytywaniu informacji przedstawionych w różny sposób. 28.Trudności w analizowaniu większej ilości wykresów jednocześnie.

Literatura Materiał opracowany w OKĘ Poznaniu na podstawie materiałów wypracowanych na seminarium w Białobrzegach W. Zawadowski „Czytanka dla dyslektyków” Nauczyciel i Matematyka Nr 28, Zima 1998