Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Szczegółowe omówienie działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania w ramach PROW
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
PROW w 2010 roku
Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej.
Koszty kwalifikowalne marzec 2010 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania,
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wprowadzanie zmian w trakcie realizacji projektu –
Spotkanie Informacyjno- konsultacyjne w zakresie rozliczania operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem operacji polegających na funkcjonowaniu LGR oraz nabywaniu.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa przyznania pomocy
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
Informacja nt. płatności dla Beneficjentów w ramach osi II – VII w roku 2010 Solina, 12 października 2010 r.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Finansowa realizacja LSR przez LGD w ramach PROW (stan na r.) 6 maja 2014 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LGD LIDER ZIELONEJ WIELKOPOLSKI.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Właściwość sądów administracyjnych
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
KONFERENCJA Stowarzyszenia „Ślężanie - Lokalna Grupa Działania” Podsumowanie realizacji zadań oraz wykorzystania środków w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
GRANTY Maj 2017 v.1.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Wsparcie dotacyjne w ramach
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.

Istota propozycji zmiana przepisów regulujących kwestię terminu składania i rozpatrywania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”: przesunięcie terminu składania WoP ostateczną do 30 czerwca 2015 r. na wniosek samorządu województwa małopolskiego

Obowiązujący stan prawny (1 z 4) zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 oraz § 34 pkt 7 lit. a rozporządzenia dla działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” WoP ostateczną dla wszystkich 4 typów operacji realizowanych w ramach działania 413 musi być złożony do 31 grudnia 2014 r.; termin rozpatrzenia: WoPP 3 – 5 miesięcy (w zależności od typu operacji realizowanej w ramach działania 413) od dnia przekazania go do właściwego podmiotu wdrażającego;

Obowiązujący stan prawny (2 z 4) okoliczności skutkujące wstrzymaniem biegu terminu na rozpatrzenie WoPP określone są w przepisach rozporządzeń dla poszczególnych rodzajów operacji; w przypadku małych projektów są to m.in.: dwukrotne uzupełnienia (trwające każdorazowo 14 dni), wydłużenie terminu przez SW (max o 1 miesiąc), na prośbę wnioskodawcy (max o 6 miesięcy),

Obowiązujący stan prawny (3 z 4) (c.d) (w przypadku małych projektów są to m.in.:) w związku z dokonaniem przez wnioskodawcę jednej zmiany we wniosku (o 1 miesiąc), dodatkowa opinia innego podmiotu (max o 2 miesiące), kontrola wyboru przez LGD (max o 1 miesiąc), dwukrotne wezwanie LGD do uzupełnienia/korekty dokumentacji wyboru (bez terminu, ale można przyjąć, że ok. 3 tyg.)

Obowiązujący stan prawny (4 z 4) środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie (§ 19 rozporządzenia dla działania 413, ale analogiczny przepis znajduje się w rozporządzeniach dla poszczególnych rodzajów operacji).

Konkluzja Konieczne jest wprowadzenie mechanizmu, który zapewni, że postępowania w sprawie przyznania pomocy prowadzone w ostatnich naborach zostaną zakończone w najkrótszym możliwym czasie. W tym celu poza zmianą terminu na złożenie WoP ostateczną, konieczne jest wprowadzenie szeregu zmian dotyczących etapu przyznania pomocy. Należy podkreślić, że poniższe zmiany dotyczyć będą wszystkich typów operacji realizowanych w ramach działania 413 tj. małych projektów oraz operacji z zakresu osi 3.

Zmiany – przyznanie pomocy (1 z 4) określenie terminu w jakim muszą zakończyć się ostatnie nabory wniosków w ramach działania 413: nie później niż 30 września 2014 r.; ograniczenie czasu na uzupełnienie wniosku (z 14 do 7 dni) lub alternatywnie wprowadzenie możliwości tylko jednokrotnego uzupełnienia;

Zmiany – przyznanie pomocy (2 z 4) przyspieszenie tempa obsługi wniosku poprzez zniesienie możliwości: wydłużenia czasu oceny wniosku przez podmiot wdrażający (wskazywania nowego terminu rozpatrzenia wniosku, w przypadku jego nierozpatrzenia w terminie określonym w przepisach rozporządzeń dla poszczególnych rodzajów operacji); przywrócenia terminu wykonania i wydłużenia czasu na wykonanie określonych czynności w trakcie postępowania przez wnioskodawcę;

Zmiany – przyznanie pomocy (3 z 4) (c.d.) (przyspieszenie tempa obsługi wniosku poprzez zniesienie możliwości:) dokonania przez wnioskodawcę zmian we wniosku w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, poza zmianami wynikającymi z wezwań podmiotu wdrażającego; wstrzymania biegu terminu w przypadku wystąpienia przez podmiot wdrażający o dodatkową opinię innego podmiotu.

Zmiany – przyznanie pomocy (4 z 4) określenie, że powyższe ograniczenia będą miały zastosowanie w przypadku naborów, które rozpoczną się 1 czerwca 2014 r. lub później;

Zmiany – płatność (1 z 1) konieczne jest ograniczenie możliwości wydłużania terminu rozpatrywania WoP; bieg terminu wstrzymywałyby jedynie uzupełnienia wniosku: skrócenie terminu (z 14 do 7 dni) lub alternatywnie wprowadzenie możliwości tylko jednokrotnego uzupełnienia; Zmiany te miałyby zastosowanie do wniosków o płatność złożonych w 2015 r.;

413 vs 431 informacja o kwotach dokonanych refundacji w ramach działania 413 jest dla LGD kluczowa z punktu widzenia możliwości ostatecznego rozliczenia kosztów bieżących w ramach działania 431 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”;

Obowiązujący stan prawny zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia dla działania „Funkcjonowanie (…)”, koszty bieżące przekraczające 15% sumy zrefundowanych kosztów kwalifikowalnych wszystkich operacji objętych opracowaną przez LGD strategią i zrealizowanych w ramach działań 413, 421 i 431, nie są kosztami kwalifikowalnymi.

413 vs 431 - konkluzja w sytuacji przesunięcia terminu złożenia wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 także na 30 czerwca 2015 r., konieczna jest równoczesna zmiana przepisów rozporządzenia dla działania 431;

431 - zmiany wprowadzenie przepisu wskazującego, że w przypadku wniosku o płatność ostateczną, płatność musi być dokonana nie później niż np. 30 listopada 2015 r., powód: podstawą do wyliczenia limitu kosztów bieżących przysługującego danej LGD będzie refundacja w oparciu o wnioski o płatność ostateczną złożone w ramach działań 413 i 421.

Zalety (1 z 2) Wydłużenie terminu na złożenie WoP ostateczną w ramach działania 413 może korzystnie wpłynąć na liczbę projektów możliwych do realizacji w ramach naborów wniosków trwających w III kwartale 2014 r., co mogłoby przełożyć się na większą kontraktację środków w ramach tych naborów, a więc zwiększenie stopnia realizacji strategii. W szczególności biorąc pod uwagę, że działanie 413 zostało uruchomione stosunkowo późno (początek 2010 r.), a obecny stan kontraktacji środków stwarza zagrożenie ich niewykorzystania.

Zalety (2 z 2) Dookreślenie terminu na przeprowadzenie ostatniego naboru wyeliminuje ewentualne wątpliwości i pozwoli zapobiec sytuacji w której przez przeoczenie termin ostatniego naboru nie zostanie zaplanowany w sposób racjonalny, przy uwzględnieniu realnych możliwości jego obsługi zarówno przez podmiot wdrażający jak i LGD. Przyspieszenie tempa obsługi WoPP oraz WoP.

Wady (1 z 3) Ograniczenie możliwości realokacji wszystkich ostatecznie niewykorzystanych środków osi 4 na inną oś Programu. Przesunięcie terminu na złożenie WoP ostateczną w działaniu 413 może zostać odebrane jako zachęta do opóźnienia zakończenia realizacji operacji i masowe składanie wniosków w ostatnim możliwym terminie, co z dużym prawdopodobieństwem spowoduje spiętrzenie prac w samorządach województw i dalsze opóźnienia w obsłudze wniosków i wypłacie środków.

Wady (2 z 3) Konieczność jednoczesnych bardzo poważnych zmian systemowych w działaniach 413 oraz 431 – brak stabilności prawa. Konieczność wprowadzenia ograniczeń (zarówno dla podmiotu wdrażającego jak i wnioskodawców) w zakresie możliwości przedłużania terminów, uzupełnień i zmian we wnioskach (o przyznanie pomocy oraz o płatność). Trudności w przygotowaniu przez LGD sprawozdania z realizacji LSR.

Wady (3 z 3) Nierozpatrzenie WoPP przez podmioty wdrażające w terminie umożliwiającym realizację operacji oraz jej rozliczenie (złożenie WoP ostateczną) może skutkować znaczącym wzrostem występowania przez wnioskodawców do sądu ze skargą na bezczynność/opieszałość organu i żądaniem zadośćuczynienia. W sytuacji orzekania przez sądy na korzyść wnioskodawców, może zaistnieć konieczność wypłaty odszkodowań ze środków własnych SW/ARiMR.

Dziękuję za uwagę.