Edukacja antydyskryminacyjna - uczniowska aktywność, respektowanie norm społecznych i indywidualizacja oddziaływań wychowawczych Marzanna Pogorzelska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Obowiązujące od dnia r. przepisy dotyczące oświaty
Organizacja nauczania indywidualnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Program wychowawczy szkoły
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
MODEL KWALIFIKACYJNY NAUCZYCIELA XXI WIEKU
PRAWA CZŁOWIEKA.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rodzice - Szkoła Wspieranie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny, ze zwróceniem uwagi na udział rodziców w planowaniu i realizacji zadań statutowych.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Duże dzieci – wielkie sprawy
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Nie jesteś samotną wyspą
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
PRAWA DZIECKA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Międzynarodowy Dzień Tolerancji
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Czym jest dla nas tolerancja?
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RODZICE W SZKOLE.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Razem dla praw dziecka.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ozorkowie
Uczeń- jego prawa i obowiązki
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Dziecko romskie w szkole
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Wolność – kocham i rozumiem
Zmiany w prawie oświatowym
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Kodeks etyczny nauczyciela
Prawa dziecka.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Edukacja antydyskryminacyjna - uczniowska aktywność, respektowanie norm społecznych i indywidualizacja oddziaływań wychowawczych Marzanna Pogorzelska

Edukacja antydyskryminacyjna – podstawy prawne 1 USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191) Rozdział 2 Obowiązki nauczycieli Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. (Źródło: data dostępu: )

Edukacja antydyskryminacyjna – podstawy prawne 2 USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. ( Źródło: Źródło: data dostępu: )

Edukacja antydyskryminacyjna – podstawy prawne 3 Wersja skonsolidowana Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Artykuł 10 Przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia dąży do zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. (Źródło: =14804&Itemid=946, data dostępu: )

Edukacja antydyskryminacyjna – podstawy prawne 4 Deklaracja Zasad Tolerancji UNESCO: Artykuł 1: Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja - wartość, która czyni możliwym pokój - przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju. W Deklaracji państwa członkowskie zdefiniowały pojęcie tolerancji. Według zapisów tolerancja to: Respektowanie cudzych praw i cudzej własności; Uznanie i akceptacja różnic indywidualnych; Umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych; Docenianie rozmaitości kultur; Otwarcie na cudze myśli i filozofię; Ciekawość i nie odrzucanie nieznanego; Uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę. W Deklaracji UNESCO państwa członkowskie podkreślają nie tylko konieczność walki z nietolerancją i rasizmem, lecz również znaczenie różnorodności kulturowej. (Źródło: Czym jest tolerancja i poszanowanie?, Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, data dostępu: )

Orientacja psychoseksualna a szkoła, czyli przesłanka nieobecna koledzy/koleżanki ze szkoły/uczelni jako główni sprawcy przemocy fizycznej i psychicznej motywowanej homofobią szkoła/uczelnia jako jedno z głównych miejsc homofobicznej przemocy fizycznej i psychicznej 56%nastolatków/ek LGBT doświadcza poczucia izolacji/samotności (13% w całej populacji wg Diagnozy społecznej 2011) 63% nastolatków/ek LGBT przejawia tendencje samobójcze (12 % w całej populacji wg Diagnozy społecznej 2011) związek między przemocą homofobiczną w szkole a depresją, lękami, poczuciem izolacji, gorszą frekwencją, wcześniejszym zakończeniem edukacji, podatnością na uzależnienia M.Makuchowska, M. Pawlęga (red.), Sytuacja społeczna osób LGBT Raport za lata 2010 i 2011, Warszawa M.Makuchowska (red.) Przemoc motywowana homofobią. Raport 2011, Warszawa 2011.

Kadra pedagogiczna i młodzież o LGBT i homofobii  77.7% nauczycieli twierdzi, że podejmuje kwestie związane z tematyką LGBT podczas zajęć (37% uczniów/uczennic twierdzi, że ta tematyka jest obecna na zajęciach)  homofobiczna przemoc słowna jest dostrzegana przez 47,5% nauczycieli i 76% uczniów/uczennic  homofobiczna przemoc fizyczna jest dostrzegana przez 15,5% nauczycieli 26% uczniów/uczennic  38% nauczycieli/ek twierdzi, że w programach szkolnych jest wystarczająco dużo treści odnoszących się do LGBT (3,7 uczniów/uczennic ma takie samo zdanie)  ponad 60% nauczycieli uważa, że osoby LGBT nie powinny ujawniać swojej orientacji J. Świerszcz (red.), Lekcja równości: postawy i potrzeby kadry szkolnej i młodzieży wobec homofobii w szkole, Warszawa 2012.

Kadra pedagogiczna i młodzież o LGBT i homofobii – cd.

Przykładowe działania uwzględniające wszystkie/większość przesłanek dyskryminacji Badanie społeczności szkolnej Żywa Biblioteka Przychodnia Antydyskryminacyjna

Badanie społeczności szkolnej Ankieta skali dystansu społecznego Rom osoba czarno- skóra osoba powyżej 70 roku życia osoba niewierzą-ca osoba pochodze- nia żydowskie- go osoba homoseksua lna osoba niepełnosp rawna fizycznie Świadek Jehowy imi- grant wyznaw- ca Islamu Sprawował/a znaczącą funkcję polityczną w Polsce: tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie Był/a nauczycielem/lką w Twojej szkole: tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie By/ał Twoim sąsiadem: tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie By ł/a Twoim lekarzem: tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie Był/a Twoim przyjacielem : tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie Był/a członkiem Twojej rodziny: tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie tak/nie Odpowiedz szczerze na poniższe pytania, zakreślając odpowiedź zgodną Twoimi przekonaniami Czy, gdyby zależało to wyłącznie od Ciebie, zgodziłbyś/abyś się, aby:

Żywa Biblioteka

Przychodnia Antydyskryminacyjna