Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Kontrakty – dofinansowanie aktywnych form pracy socjalnej
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Co naprawdę utrudnia wdrażanie elastycznego czasu pracy w polskich firmach? Panel dyskusyjny pt „Elastyczne formy zatrudnienia – bariery i możliwości.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
ANALIZA PRZYPADKU ucznia Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdańsku- Stogach objętego Interdyscyplinarną Pomocą Doradczą opracowała: mgr Joanna.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” w oparciu o raport „Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców.
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Jestem aktywny i aktywizuję innych
O aktywności dorosłych i seniorów
Prezentacja multimedialna
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
Uzależnienie od internetu
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Migracja.
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Rodzina.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Migracje powrotne i integracja na polskim rynku pracy
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Moduł 3 Wszystko co potrzebujesz wiedzieć, żeby mieszkać i pracować za granicą.
RODZINA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA”
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
mgr Małgorzata Piasecka
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
ASYSTENT RODZINY W GMINIE JEZIORANY
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
środowisko wychowawcze
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
Mieszkania Readaptacyjne - wsparcie środowiskowe dla kobiet i dzieci w Zabrzu Barbara Demidowicz Kierownik Ośrodka Wsparcia Dla Kobiet i Mieszkań Readaptacyjnych.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
Dziecko romskie w szkole
Opracowała- Katarzyna Płatek
RADA SZKOLENIOWA DNIA
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
dr hab. Iwona Sierpowska
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji Katarzyna Gromadzka Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet w Białymstoku

Migracje to „proces przemieszczeń przestrzennych ludzi, zmiany miejsca zamieszkania (pobytu) osób, które przenoszą się z miejsca pochodzenia (miejsca wyjazdu) do miejsca przeznaczenia (miejsca przyjazdu)”.

Migracje zarobkowe stanowią powszechny element przemian globalnego świata, są one fenomenem ściśle powiązanym z procesami zachodzącymi na rynku pracy. Związane są z przemieszczeniem przestrzennym ludności zawodowo czynnej, podejmowane w celu poprawy sytuacji życiowej własnej i członków rodziny. Celem ich jest uzyskanie środków finansowych niezbędnych do zachowania dotychczasowych form życia i gospodarowania, postrzeganych jako warunek zachowania tożsamości kulturowej.

Współcześnie z powodu migracji zarobkowych wiele rodzin doświadcza rozłąki. W związku z tym pojawiła się nowa kategoria rodzin niepełnych, a mianowicie rodzin z czasową nieobecnością rodzica lub rodziców. Problematyka dotycząca rodzin rozłączonych, a zwłaszcza skutków migracji zagranicznej w tych rodzinach jest wieloaspektowa. Dotyczy ona przyczyn wyjazdów, warunków życia rodzin czasowo rozłączonych, konsekwencji wyjazdów i rozłąki z rodziną.

Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji deprawacja potrzeb seksualnych, emocjonalnych; okresowa nieobecność w domu rodzica, powoduje jego wyłączenie z udziału w bieżącym życiu rodziny, nieznajomość codziennych problemów; rodzic dojeżdżający przestaje rozumieć sytuację rodzinną; przeciążenie obowiązkami pozostałego z dziećmi współmałżonka; przyzwyczajenie się dzieci do decyzji podejmowanych przez rodzica pozostającego w domu;

dzieci chociaż tęsknią za nieobecnym rodzicem, równocześnie przywiązują się bardziej do tego, który jest i tylko u niego szukają wsparcia w swoich problemach; pojawienie się bądź nasilenie występujących trudności wychowawczych z dziećmi; w przypadku dzieci starszych nawiązywanie kontaktu z grupami młodzieżowymi; brak w rodzinie stabilizacji, rytmu życia, a zatem i ciągłości w wychowaniu; pojawia się zmienność sytuacji wyrażana w przeplataniu codzienności, co utrudnia rozumienie rzeczywistości rodzinnej; radość spotkań, przyćmiewa zwykle niepokój ponownego rozstania, w rezultacie powstaje napięta sytuacja;

dobre, a nawet bardzo dobre warunki materialne kształtują u dzieci przekonanie, że sens życia na tym polega, bo nim uzasadniony jest wyjazd; rozluźniają się także więzi małżeńskie, następuje usamodzielnienie się małżonków, „ostudza się” klimat emocjonalny rodziny w konsekwencji dochodzi do rozwodów; brak dostatecznej opieki podczas wyjazdów obojga rodziców; brak czasu dla dzieci i ich problemów ( czasu na wypoczynek, wspólne spędzanie z dziećmi czasu wolnego).

Do pozytywnych konsekwencji migracji zaliczamy: poprawę dotychczasowej sytuacji materialnej rodziny, co pozwala na podwyższenie standardu życia codziennego, finansowe zabezpieczenie startu życiowego dzieci, zwiększenie możliwości ich edukacji poza miejscem zamieszkania, także edukacji równoległej; większą samodzielność kobiet i mężczyzn poprzez wykonywanie czynności i zadań dotychczas pełnionych wyłącznie przez współmałżonka (zamiana ról); udział dzieci w prowadzeniu gospodarstwa domowego;

uświadomienie sobie podczas rozłąki o uczuciach, łączących poszczególne osoby w rodzinie; zauważenie własnej rodziny jako wspólnoty; odzyskanie poczucia bezpieczeństwa na skutek wyjazdu rodzica w różny sposób zakłócającego życie rodziny (na przykład poprzez alkoholizm, przemoc); kontakt rodziców z elementami kultury kraju czasowego pobytu (język, tradycja, styl życia), co pozwala na przekazanie tych doświadczeń pozostałym członkom rodziny.

Przeprowadzone badania obejmują grupę 50-ciu dzieci migrantów (wiek od 8-18 lat), których jedno z rodziców czasowo przebywa za granicą ( 27-kobiet, 33-mężczyzn, czas migracji: (najkrótszy 6 miesięcy, najdłuższy 6 lat). Opracowane wyniki badania pozwoliły mi wyróżnić czynniki, które wpływają na sytuację rodzinną postrzeganą przez dzieci.

Na pozytywne postrzeganie sytuacji rodzinnej przez dzieci mają wpływ następujące czynniki: pozytywne relacje z rodzicem przed wyjazdem; pozytywny stosunek do nieobecnego rodzica; częsty kontakt telefoniczny; poprawa relacji miedzy rodzeństwem; bliższe więzi z rodzicem pozostającym w kraju; zażyłe więzi małżeńskie pomiędzy rodzicami; pozytywne korzyści związane z wyjazdem.

Negatywnie postrzegają sytuację rodzinną dzieci, które mają: osłabione relacje z nieobecnym rodzicem; obojętny stosunek do nieobecnego rodzica; brak zainteresowania poszczególnymi sferami życia przez rodziców; pogarszająca się atmosfera w domu; osłabione relacje pomiędzy rodzicami.

Zróżnicowane postrzeganie sytuacji rodzinnej przez dzieci mają wpływ następujące czynniki: trudność w określeniu obecnych relacji pomiędzy nimi, a rodzicem przebywającym za granicą; pozytywne jak i negatywne zmiany w życiu rodziny; obawa o obecne relacje pomiędzy rodzicami.

Wyjazd obojga lub jednego z rodziców za granicę, powoduje zarówno pozytywne jak i negatywne zmiany w odczuciach osób pozostających w kraju. Szczególnie trudna jest to sytuacja dla dzieci, dla których najtrudniej jest się wzmagać z zaistniałą sytuacją. Dziecko które pomimo rozłąki odczuwa pozytywną sytuację rodzinną, lepiej radzi sobie z trudnościami, zaś te które negatywnie odczuwa sytuację rodzinną, oddala się od rodziny co w konsekwencji prowadzi do licznych konfliktów. Należy podjąć różne działania, aby wskazać możliwości pomocy dzieciom w przezwyciężeniu zaistniałej sytuacji jaką jest rozłąka z jednym z rodziców

Dziękuje za uwagę