w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Warszawa 15 maja 2013 r. LOKALNY SYSTEM WSPARCIA NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM KONKURS - WNIOSKI.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FINANSOWANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z BUDŻETÓW SAMORZĄDOWYCH
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
1.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Rozstrzygnięcie otwartego konkursu ofert Nr 1/2011 na wykonywanie zadań publicznych.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Inicjatywa lokalna Olecko, r.. projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 3 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Książki naszych marzeń
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
II spotkanie dla NGO i grup nieformalnych Gminy Szczecinek 16 czerwca 2015 r. Szczecinek.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Procedury udzielania dotacji przez organizacje grantodawcze dla lokalnych inicjatyw Irena Krukowska - Szopa.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Konkurs „Najlepsza inicjatywa pozarządowa powiatu rawskiego 2017 roku”
Konsultacje społeczne projektu
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
CEL Rozwijanie, propagowanie inicjatyw, postaw, działań sprzyjających rozwojowi szkolnemu i pozaszkolnemu dzieci i młodzieży Organizowanie czasu pozaszkolnego.
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Aktualne konkursy grantowe dla organizacji pozarządowych Kutno I kwartał 2018
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
Książki naszych marzeń
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, 28.06.2013 r. Inicjatywa lokalna w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, 28.06.2013 r. 1 1

na rzecz społeczności lokalnej. Inicjatywa lokalna stanowi formę współpracy jednostek samorządu terytorialnego z ich mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej. Mechanizm zakłada symetrię – przedsięwzięcie jest realizowane dzięki wspólnemu zaangażowaniu władz i mieszkańców. 2 2

Inicjatywa lokalna jest doskonałym narzędziem do aktywizacji mieszkańców jako partnerów samorządu przy realizacji zadań publicznych. 3 3

Podstawa prawna Wymóg wprowadzenia inicjatywy lokalnej wynika z nowelizacji ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków powinna określić Rada Powiatu w drodze uchwały (na podst. art. 19c ustawy).  Oceny wniosków na podstawie przyjętej uchwały dokonuje Zarząd Powiatu (na podst. art. 19c ustawy). Jeżeli uzna inicjatywę za ważną i wymagającą wsparcia, zawiera umowę na czas określony na jej realizację. 4 4

Skąd się wzięła? Źródłem inspiracji dla Ustawodawcy był czyn społeczny jako oddolna inicjatywa społeczna. Ustawodawca sformalizował działania społeczne poprzez zdefiniowanie i określenie zakresu przedmiotowego inicjatywy. Dlaczego w Ustawie o pożytku...? Bo jest to forma zlecania zadań. 5 5

Wsparcie Powiatu Nowosądeckiego może mieć charakter: a. rzeczowy – poprzez użyczenie sprzętu i narzędzi niezbędnych do realizacji inicjatywy lokalnej, w zakresie możliwości Powiatu; b. organizacyjny – poprzez wsparcie merytoryczne przy opracowywaniu dokumentacji oraz wsparcie informacyjne, w zakresie możliwości Powiatu; c. finansowy – poprzez bezpośrednie wydatkowanie wkładu finansowego na realizowane zadanie. 6 6

Zobowiązanie wnioskodawcy Istotą inicjatywy jest to, że mieszkańcy oprócz pomysłu na konkretne przedsięwzięcie, deklarują współudział w jego realizacji, który może polegać na: - świadczeniu pracy społecznej, - na świadczeniach pieniężnych, - na świadczeniach rzeczowych. 7 7

Ważne... Wysokość udziału finansowego wnioskodawcy stanowić będzie zwiększenie majątku Powiatu Nowosądeckiego. Powstałe w trakcie realizacji zadania w ramach inicjatywy lokalnej środki trwałe stanowią własność Powiatu Nowosądeckiego. 8 8

Pierwszy krok... ze strony samorządu powiatowego został wykonany. Z inicjatywy Zarządu Powiatu Rada Powiatu podjęła decyzję o zabezpieczeniu środków na realizację inicjatywy społecznej. 9 9

Początek procedury - wniosek Jeśli mieszkańcy mają pomysł na konkretne działanie, ważne dla społeczności lokalnej, to mogą zaprosić powiat do współpracy przy jego realizacji. W tym celu składają wniosek. Wniosek mogą złożyć mieszkańcy – bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych. Wniosek o realizację inicjatywy lokalnej jest wnioskiem w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. 1010 10

Wniosek c.d. Dla ułatwienia przygotowano wzór wniosku, który stanowi załącznik do uchwały. Wzór ten ma pomóc mieszkańcom opisać swój pomysł tak, aby zawrzeć we wniosku wszystkie istotne informacje. Dla urzędników wzór wniosku będzie dużym ułatwieniem przy dokonywaniu oceny. 1111 11

Terminy... Składanie wniosków od 1 stycznia do 30 września danego roku kalendarzowego. Wnioski składane po 30 września będą rozpatrywane w pierwszej kolejności w następnym roku. 1212 12

Przykładowy harmonogram tworzenia budżetu z uwzględnieniem inicjatywy lokalnej CZERWIEC SIEPIEŃ-WRZESIEŃ WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 15 LISTOPADA ZGŁASZANIE KONCEPCJI PRZEZ MIESZKAŃCÓW TWORZENIE ZAŁOŻEŃ DO BUDZETU POWIATU - WERYFIKACJA ZAŁOŻEŃ, - TWORZENIE PROJEKTU BUDŻETU - PRZEKAZANIE PROJEKTU BUDŻETU RADZIE POWIATU 1313 13

Obszary inicjatywy lokalnej Wnioski w ramach inicjatywy lokalnej mogą być składane w zakresie: 1) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność powiatu nowosądeckiego, 2) działalności charytatywnej, 3) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, 4) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, 1414 14

Obszary inicjatywy lokalnej c.d. 5) promocji i organizacji wolontariatu, 6) edukacji, oświaty i wychowania, nauki, 7) działalności w sferze wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, 8) turystyki i krajoznawstwa, 9) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, 10) porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zakres ten nie może zostać rozszerzony ani ograniczony w uchwale Rady Powiatu. 1515 15

Realizacja wniosku Wniosek przekazywany jest do Powiatowego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych którego dyrektor: - dokonuje oceny kompletności złożonego wniosku oraz wstępnej oceny wniosku, biorąc pod uwagę kryteria szczegółowe, - przedstawia Zarządowi Powiatu opinię na temat celowości i możliwości realizacji zadania. 16 16

Realizacja wniosku c.d. Zarząd Powiatu dokonuje ostatecznej oceny wniosku biorąc pod uwagę szczegółowe kryteria oceny wniosku oraz celowość inicjatywy z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej. Zarząd podejmuje uchwałę o realizacji zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej oraz o zawarciu umowy z wnioskodawcą lub jej odmowie. 17 17

Kryteria szczegółowe oceny a. spodziewane korzyści realizacji inicjatywy lokalnej, w tym liczbę osób, którym inicjatywa będzie służyć (0-20 pkt); b. wysokość udziału finansowego wnioskodawcy (0-10 pkt), c. wkład rzeczowy wnioskodawcy (0-10 pkt), d. wkład pracy społecznej wnioskodawcy (0-30 pkt); e. zaawansowanie przygotowań do realizacji przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku (0-10 pkt); f. wysokość środków z budżetu Powiatu Nowosądeckiego potrzebnych do realizacji zadania (0-10 pkt - tj. im wyższa wysokość środków z budżetu Powiatu, tym mniej punktów); g. przewidywane koszty eksploatacji inicjatywy lokalnej, ponoszone przez Powiat Nowosądecki po jej zrealizowaniu (0-10 pkt). 18 18

Ocena wniosku c.d. Szczegółowe kryteria oceny powinny uwzględniać przede wszystkim społeczną potrzebę realizacji zadania oraz wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej. 1919 19

Umowa Po uwzględnieniu wniosku przez Zarząd Powiatu, Powiatowe Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych wspólnie z wnioskodawcą opracowuje dokumenty niezbędne do przeprowadzenia inicjatywy lokalnej, w tym harmonogram i kosztorys. Następnie Zarząd Powiatu zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej z wnioskodawcą. 2020 20

Przykładowy harmonogram i kosztorys zadania Osoba odpow. Jednostka czasu (dzień, tydzień, m-c) I II III IV V Zadanie 1 …......... X Zadanie 2 Koszty zadania Kalkulacja: liczba jednostek razy cena jednostki suma Wkład własny finan. Wkład własny rzecz. Wkład pracy społecz. Wkład finans. powiatu Wkład rzeczowy powiatu 1. 2.

Umowa c.d. Umowa powinna zawierać w szczególności: a. szczegółowy opis realizowanego zadania; b. termin i miejsce jego realizacji; c. dokładne określenie udziału i zobowiązań stron realizujących zadanie; d. tryb kontroli wykonywania zadania; e. termin i sposób rozliczenia realizacji zadania. 2222 22

Nadzór i kontrola - nad wykonaniem zadania, - rozliczeniem realizacji zadania należy do Powiatowego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych. 23 23

Korzyści... - zrealizowanie ważnej społecznie inwestycji – wymiar społeczny, - obniżenie kosztów poprzez wnoszony wkład mieszkańców – wymiar ekonomiczny, - odpowiedzialność mieszkańców za efekt wspólnych działań, - aktywizacja mieszkańców – bezcenna. 24 24

Przykłady... 25 - posadzenie drzew w parku na terenie WTZ-u, - adaptacja pomieszczeń na społecznie użyteczny cel, np. świetlica dla młodzieży w szkole powiatowej, - budowa chodnika, - organizacja festynów, turniejów sportowych, - zapewnienie dodatkowych zajęć edukacyjnych dla dzieci np. kurs językowy czy inne zajęcia, których nie zapewnia system oświaty. 25 25

Przykłady c.d.... Wykaz inicjatyw przeprowadzonych w sześciu gminach Małopolski w ramach Projektu „Samorząd z Inicjatywą” realizowanego przez Fundację BIS oraz Miasto Kraków: - grill osiedlowy, - ogród osiedlowy, - plac zabaw, - remont świetlicy, - Klub Mam, - Młodzieżowa Rada Sołecka, - zajęcia językowe, - zajęcia rekreacyjne, - zajęcia muzyczne. 26 26

do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych .Otwarty konkurs ofert z zakresu dofinansowania wkładu własnego do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych W zakresie dofinansowania wkładu własnego do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych, wspierane są zadania publiczne w dziedzinie: kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, kultury fizycznej, turystyki, ochrony i promocji zdrowia, edukacji ekologicznej. 27 27

.wkład własny – c.d. Dotowane z budżetu powiatu mogą być tylko zadania realizowane na terenie powiatu lub na rzecz jego mieszkańców, Wspierane są tylko projekty, na które oferenci pozyskali lub pozyskają środki finansowe ze źródeł zewnętrznych, Środki przyznane na wsparcie realizacji zadania zostaną uruchomione po podpisaniu przez Oferenta umowy z grantodawcą zewnętrznym i dostarczeniu kopii umowy do Starostwa Powiatowego, Dotacja może być udzielona w wysokości do 100% wkładu własnego, wymaganego zgodnie z zasadami innych konkursów/programów przy pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań ze źródeł zewnętrznych. 28 28

Dziękuję za uwagę! 29 Anna Brach Powiatowe Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych 29 29