2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku
Geneza projektu informacja jest niezbędnym elementem każdego procesu decyzyjnego, w tym decyzji programowych podejmowanych przez instytucje publiczne w zakresie wspierania rozwoju kapitału ludzkiego obecnie na rynku brak jest rzetelnych, ciągłych i reprezentatywnych badań, które dostarczałyby informacji na temat luk kompetencyjnych występujących na rynku pracy
Cel projektu monitoring luk kompetencyjnych na rynku pracy założenia projektów systemowych PARP kryteria strategiczne do projektów konkursowych PARP wytyczne dla działań podejmowanych w regionach polityki krajowe w obszarze kapitału ludzkiego
Założenia projektu ogólnopolski cykliczność jednolita metodologia kontrolowana jakość zbierania danych przejrzystość procesu badawczego pełna dostępność danych użyteczność wyników
Metodologia badań 1/6 Kompetencje (ocena) Kompetencje (samoocena) ISCO Popyt - pracodawcy P odaż – obecni i potencjalni pracownicy
Metodologia badań 2/6 ISCO-08 Wykształcenie Staż, doświadczenie Certyfikaty, dyplomy Dodatkowe zasoby Kompetencje Poziom wykształcenia Profil wykształcenia Wskaźnik posiadanej wiedzy
Metodologia badań 3/6 Wykształcenie Staż, doświadczenie Certyfikaty, dyplomy Dodatkowe zasoby Kompetencje Staż pracy na danym stanowisku Staż pracy na poprzednim stanowisku Wskaźnik umiejętności związanych z zawodem ISCO-08
Metodologia badań 4/6 ISCO-08 Wykształcenie Staż, doświadczenie Certyfikaty, dyplomy Dodatkowe zasoby Kompetencje Uprawnienia do wykonywania zawodu Certyfikaty, dyplomy
Metodologia badań 5/6 ISCO-08 Wykształcenie Staż, doświadczenie Certyfikaty, dyplomy Dodatkowe zasoby Kompetencje Komputer, Internet, telefon Samochód
Metodologia badań 7/6 ISCO-08 Wykształcenie Staż, doświadczenie Certyfikaty, dyplomy Dodatkowe zasoby Kompetencje 11 rodzajów kompetencji
Metodologia badań 7/7 Najważniejsze kompetencje kognitywneobliczeniowetechnicznekomputerowekulturalne fizyczne indywidualne (psychologiczne ) interpersonalne konwencjonalne (biurowe) kierownicze dyspozycyjne
Kompetencje 1/11 kognitywne związane ogólnie z możliwościami intelektualnymi, wyszukiwaniem i przyswajaniem informacji, wyciąganiem wniosków. rozumienie tekstu analiza faktów (myślenie analityczne) poszukiwanie informacji przewidywanie konsekwencji alternatywnych działań rozwiązywanie problemów podzielność uwagi koncentracja gotowość do uczenia się
Kompetencje 2/11 obliczeniowe związane z zastosowaniem matematyki liczenie posługiwanie się formułami matematycznymi (zastosowanie matematyki wykraczające poza 4 podstawowe działania) zastosowanie geometrii posługiwanie się abstrakcją
Kompetencje 3/11 techniczne dotyczące projektowania, montowania, obsługi i naprawy urządzeń prowadzenie samochodu obsługa maszyn i urządzeń naprawa urządzeń infrastruktura (elektr., woda, gaz etc.) projektowanie urządzeń rysunek techniczny
Kompetencje 4/11 komputerowe dotyczące tworzenia i korzystania z narzędzi informatycznych Internet pakiety biurowe specjalistyczne oprogramowanie
Kompetencje 5/11 kulturalne związane z szeroko pojętymi kwalifikacjami humanistycznymi umiejętność ładnego mówienia/pisania znajomość języków wiedza o kulturze i sztuce znajomość obyczaju śledzenie bieżących wydarzeń zdolności artystyczne/umiejętności twórcze
Kompetencje 6/11 fizyczne dotyczące sprawności fizycznej zdrowie i siła wytrzymałość zdolności manualne refleks orientacja przestrzenna wzrok i słuch
Kompetencje 7/11 indywidualne/psychologiczne związane z samodzielnym organizowaniem sobie pracy samodzielność zarządzanie czasem podejmowanie decyzji podejmowanie inicjatyw przedsiębiorczość odporność na stres wytrwałość, dążenie do awansu dążenie do podnoszenia kwalifikacji motywacja do pracy
Kompetencje 8/11 interpersonalne dotyczące kontaktów z innymi ludźmi, zarówno ze współpracownikami, jak i klientami czy podopiecznymi współpraca w grupie kontakty z klientami rozwiązywanie konfliktów klarowne przekazywanie myśli (komunikatywność) umiejętność autoprezentacji
Kompetencje 9/11 konwencjonalne (biurowe) właściwe dla pracy urzędniczej, wymagającej stosowania ustalonych schematów działania stosowanie procedur przygotowanie pism urzędowych prowadzenie dokumentacji
Kompetencje 10/11 kierownicze dotyczące przywództwa i organizacji pracy przywództwo poziom odpowiedzialności dzielenie zadań koordynacja pracy kontrola wykonania zadań dyscyplinowanie pracowników
Kompetencje 11/11 dyspozycyjne związane z elastycznym dostosowywaniem się do wymogów sytuacyjnych dyspozycyjność (dostępność czasowa) mobilność (gotowość do zmiany lokalizacji pracy) gotowość do przekwalifikowania
Uczestnicy projektu PARTNERZY
Rezultaty projektu raporty z badań strona internetowa - dokumentacja techniczna - system samodzielnej analizy danych on-line konferencje
Dziękuję za uwagę Maja Dobrzyńska Zespół Rozwoju Zasobów Ludzkich Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ul. Pańska 81/ Warszawa tel